• Anonym (Vill inte ha såhär)

Skulder

När jag gick isär med mitt ex raserade ekonomin totalt, tog klarna för att få möbler och skuldberget har eskalerat.

Idag har jag skulder på 100000 på 2 lån den ena är anyfin och den andra är moneygo men så blev jag dumpad och behöver en bil för att ta mig till jobbet och har noll sparande.

Jag betalar idag 3000 på mina lån, sen igår sökte jag på lendo ett lån på 130000 för att slå ihop lånen och kunna köpa mig en bil. Blev beviljat ett lån på 130000 som ska återbetalas på 6 år vilket skulle bli en månadskostnad på 2200 ungefär.

Får panik på att tänka att jag ska ha lån så länge och känns som jag gör bort mig med en ränta på 30000 i slutändan..

Hur ska jag tänka ?

• Svar på tråden Skulder
  • Anonym (Småbarnsmamma33)
    Anonym (Jossa) skrev 2021-12-10 08:49:19 följande:

Kan du inte ansöka om skuldsanering?

för 130.000 hahah
  • Jemp

Ta kontakt med kommunens skuldrådgivare för att få hjälp med ekonomin.

Anonym (Jossa) skrev 2021-12-10 08:49:19 följande:

Kan du inte ansöka om skuldsanering?

Måste man inte vara hos kronofogden för att få skuldsanering?
    Anonym (Elin79) skrev 2021-12-10 08:44:47 följande:

Jag uppfattade det som att du redan tagit ett lån för att samla dem som du har? Att du har ett lån på 130 000kr?

I så fall är det bara att följa planen så är du av med det på fem år. Det är inte "kul" att betala massa ränta. Men nu har du satt dig där så det bästa du kan göra är att följa planen minst - gärna betala in extra när du kan. Men inte så pass att du månaden därpå sitter igen och inte har några pengar. Tänk att du gör precis det du ska om du betalar varje månad.

Och det viktigaste - INTE TA NYA LÅN!

Nu får du bita i det sura äpplet, men det finns en plan. Och du vet vad du behöver göra de kommande åren.

Jag ansökte hos lendo, och kunde få det beviljat. Tanken är ju att åtminstone slänga in några hundralappar extra varje månad.

Några nya lån kommer det inte bli. Vill bara bli av med dessa, för 3 år sedan hade jag inga skulder och ett litet sparande. Men sen gick jag isär med mitt ex och ja, skuldberget har ökat på.
  • Anonym (Småbarnsmamma33)
    Jemp skrev 2021-12-10 08:51:36 följande:

Ta kontakt med kommunens skuldrådgivare för att få hjälp med ekonomin.

Alltså...det är 130.000 det handlar om. Jag tycker trådskaparen verkar ha en bra plan för detta så länge hon inte drar på sig nya skulder
    Börjar hon efter det spara i fonder mm så ser framtiden ljus ut
    Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:54:30 följande:

Alltså...det är 130.000 det handlar om. Jag tycker trådskaparen verkar ha en bra plan för detta så länge hon inte drar på sig nya skulder

Börjar hon efter det spara i fonder mm så ser framtiden ljus ut

Eftersom mina utgifter på skulderna idag är på 3200 varje månad kommer dom sänkas och tanken är då att splittra på den tusenlappen och lägger 500 extra på lånet och spara resten för jag vill ha ett sparande i fall, om jag skaffar bil den går sönder, tandläkare, saker åt barnen ex.
  • Anonym (a)

Har Lendo lägre ränta än något av de andra bolagen? Har inte Anyfin bra villkor? I så fall skulle du ju kunna ta mer lån där istället för att bli av med det andra lånet. Är det allra bäst att ta ett tredje?

Jobba upp en buffert! Visst är det bra om du kan betala extra på lånen, men ännu bättre om du kan lägga undan sparpengar istället. De 30000 kr du kommer betala i ränta får du se som en kostnad för att få till ett bra sparande.

Du behöver ju pengar just till om du tex skulle bli dumpad och snabbt behöva en ny bil. De 30000 kr du lånar till bilen hade du istället kunnat ta av dina sparpengar.

• Bella 2020

Tänker att Friger är inne på en viktig del (kudos!) Du behöver absolut ta hotet om raserad ekonomi och framtida hot på största allvar. Men framförallt är det lättare att gå all in och bli målinriktad om det finns både piska och morot. Du har en framtid som kan bli precis det du vill. Du bestämmer ju :). Vad skulle ge dig lust framåt i livet? Utbilda dig till något som ger dig en bättre lön? Finns utbildningar som du får betalt för att gå och som ger hyfsad lön,tex lokförare. Men med en gång, gör en hushållsbudget som INTE är förhandlingsbar. Anpassa din utgiftsbudget. Med en tidsplan där du ökar avbetalningstakten med justerad budget, avsatt pengar för sparande (gärna i aktier eller starka trygga fonder) kan det bli en mycket kortare avbetalning. Men bygg inte ditt liv kring att någon annan ska avlasta din ekonomi, nej du är inte hjälplös! Inse istället att du kan få en stark ekonomi framåt. Skaffa dig livsmål som sporrar dig. 130 000 är inte alls något livsavgörande, det är däremot dina mål och vanor framåt.

• Aniiee

Så,,,, um.... vad har du för inkomster och övriga utgifter?

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Aniiee
    Anonym (a) skrev 2021-12-10 09:59:03 följande:

Har Lendo lägre ränta än något av de andra bolagen? Har inte Anyfin bra villkor? I så fall skulle du ju kunna ta mer lån där istället för att bli av med det andra lånet. Är det allra bäst att ta ett tredje?

Jobba upp en buffert! Visst är det bra om du kan betala extra på lånen, men ännu bättre om du kan lägga undan sparpengar istället. De 30000 kr du kommer betala i ränta får du se som en kostnad för att få till ett bra sparande.

Du behöver ju pengar just till om du tex skulle bli dumpad och snabbt behöva en ny bil. De 30000 kr du lånar till bilen hade du istället kunnat ta av dina sparpengar.

Lendo lånar inte ut pengar, de förmedlar lån. 
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Skulder