• Anonym (Vill inte ha såhär)

Skulder

När jag gick isär med mitt ex raserade ekonomin totalt, tog klarna för att få möbler och skuldberget har eskalerat.

Idag har jag skulder på 100000 på 2 lån den ena är anyfin och den andra är moneygo men så blev jag dumpad och behöver en bil för att ta mig till jobbet och har noll sparande.

Jag betalar idag 3000 på mina lån, sen igår sökte jag på lendo ett lån på 130000 för att slå ihop lånen och kunna köpa mig en bil. Blev beviljat ett lån på 130000 som ska återbetalas på 6 år vilket skulle bli en månadskostnad på 2200 ungefär.

Får panik på att tänka att jag ska ha lån så länge och känns som jag gör bort mig med en ränta på 30000 i slutändan..

Hur ska jag tänka ?

• Svar på tråden Skulder
  • Anonym (a)
    Aniiee skrev 2021-12-10 10:07:44 följande:
    Lendo lånar inte ut pengar, de förmedlar lån. 
    Jag menade naturligtvis det lånet som Lendo förmedlat till TS, som redan fått ett erbjudande därifrån.
  • Anonym (Räkna)

Jag tänker att ett steg är att faktiskt se till att du inte hamnar i en ny situation där du "plötsligt" behöver låna och att du därför behöver spara ihop till bufferten.

Sen tänker jag att man alltid tjänar på att räkna när det kommer till lån. Att faktiskt veta vad lånet kostar och hur man kan minska lånet och räntan på ett sätt som fungerar.

Att gissa och anta massa saker och drömma om att skulden är mindre hjälper ingenting. Det som hjälper är att inte ta nya skulder och betala de skulder i en takt man klarar och orkar. Varje extra inbetalning är att faktiskt minska på den ränta som slutligen ska betalas och varje år man drar ut skulden på är ett år man betalar ränta.

Så spara, för att inte hamna i att behöva ta ny skuld eller avbetalning. Bestäm sen vad som är viktigast. Snabb betalning, med mindre ränta, eller låg månadsavgift och något som faktiskt kostar lite mer.

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 08:54:17 följande:
    Jag ansökte hos lendo, och kunde få det beviljat. Tanken är ju att åtminstone slänga in några hundralappar extra varje månad.

Några nya lån kommer det inte bli. Vill bara bli av med dessa, för 3 år sedan hade jag inga skulder och ett litet sparande. Men sen gick jag isär med mitt ex och ja, skuldberget har ökat på.
    Men då förstår jag, och det kanske är smart. Om Lendo ger bättre villkor så bakar du ihop det. Och så koncentrerar du dig på att bara betala av. Följ planen bara. Får du pengar över vid sidan om någon eller några månader så kan du antingen betala in mer eller bygga upp en liten buffert.
  • Anonym (Idea)

130 000 är ingen stor summa. Beroende på övrig ekonomi borde det kunna ta 1-3 år att betala av.

Det bästa är att börja se över utgifterna och bara behålla de nödvändigaste, de du måste ha för att gå runt. Köp billig mat och försök avstå kläder, skor och annat bara för att du vill ha, köp det som du måste ha för att något går sönder tex. Men annars försök klara dig på det du har.

Försök maxa inkomsterna också. Jobba övertid om det går.

Sedan är det ju bara att ta mellanskillnaden på inkomster minus utgifter och slänga in det mesta på lånen och en liten del på sparande. Om mellanskillnaden är på vi säger 6000 så lägg 4000 på skulder, 1000 kr på ett sparande som du aldrig rör (fonder eller aktier tex) och 1000 kr på ett sparande som du rör när det blir nödvändigt, om barnen behöver nya skor eller om du måste gå till tandläkaren.

• Anonym (dollar)
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 09:33:36 följande:
    Eftersom mina utgifter på skulderna idag är på 3200 varje månad kommer dom sänkas och tanken är då att splittra på den tusenlappen och lägger 500 extra på lånet och spara resten för jag vill ha ett sparande i fall, om jag skaffar bil den går sönder, tandläkare, saker åt barnen ex.
    Men alltså ... vad TJÄNAR du?

Du klarar av att betala 3200 i månaden idag? 2200 är ju en tusenlapp mindre.

130000 är inget stort lån för en person i Sverige idag, år 2021. Avbetalt om senast sex år dessutom, om du inte betalar av snabbare.

Vad är du stressad över?

Du kan ju låta bli att ta fler lån men 130000 i lån är ju inte särskilt mycket och klarar du av 2200 i månaden så klarar du ju av det.
    Bella 2020 skrev 2021-12-10 10:00:43 följande:

Tänker att Friger är inne på en viktig del (kudos!) Du behöver absolut ta hotet om raserad ekonomi och framtida hot på största allvar. Men framförallt är det lättare att gå all in och bli målinriktad om det finns både piska och morot. Du har en framtid som kan bli precis det du vill. Du bestämmer ju :). Vad skulle ge dig lust framåt i livet? Utbilda dig till något som ger dig en bättre lön? Finns utbildningar som du får betalt för att gå och som ger hyfsad lön,tex lokförare. Men med en gång, gör en hushållsbudget som INTE är förhandlingsbar. Anpassa din utgiftsbudget. Med en tidsplan där du ökar avbetalningstakten med justerad budget, avsatt pengar för sparande (gärna i aktier eller starka trygga fonder) kan det bli en mycket kortare avbetalning. Men bygg inte ditt liv kring att någon annan ska avlasta din ekonomi, nej du är inte hjälplös! Inse istället att du kan få en stark ekonomi framåt. Skaffa dig livsmål som sporrar dig. 130 000 är inte alls något livsavgörande, det är däremot dina mål och vanor framåt.

Jag vill ju bli skuldfri och jag vill kunna ha en buffert. Det är mitt mål, detta är en riktigt käftsmäll jag fick, jag hade en okej ekonomi skulle bli sambo nu igen och sen drog han och lämnade mig utan bil eller något, jag måste tyvärr ha bil till jobbet har försökt kolla pendlingsmöjligheter men svårt med barn på förskola och få allting att gå runt. Hade det inte varit för han drog och lämnade mig ensam med allt så hade jag fortsatt betala av dom skulderna jag redan har.

Kan man "bli rik" på bara fonder? Känns ju som det är stora pengar som ska in för man ska kunna tjäna på det, säg om jag tex kan lägga in 500 det blir ju "bara" 6000 på ett år?
    Anonym (dollar) skrev 2021-12-10 12:27:59 följande:

Men alltså ... vad TJÄNAR du?

Du klarar av att betala 3200 i månaden idag? 2200 är ju en tusenlapp mindre.

130000 är inget stort lån för en person i Sverige idag, år 2021. Avbetalt om senast sex år dessutom, om du inte betalar av snabbare.

Vad är du stressad över?

Du kan ju låta bli att ta fler lån men 130000 i lån är ju inte särskilt mycket och klarar du av 2200 i månaden så klarar du ju av det.

Min lön är på 27000 kr.

Jag vill inte ha skulder och flera av dessa skulder jag skaffat är helt onödiga nu när jag kollar tillbaka. Detta år har jag försökt få ordning på ekonomin , skulle bli sambo och han hade bil tex så har inte haft behov av en egen bil, men sen drog han och nu står jag här tyvärr.

Fler lån vill jag verkligen inte ha! Jag hade hellre lagt dom här 2-3000 på barnen istället.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:51:15 följande:
    för 130.000 hahah
    Du har lägre skulder än de som har studielån. Du har en kort avbetalningsplan, du har en summa som du betalar som du klarar av. Du behöver varken söka om skuldsanering (du uppfyller nog inte ens villkoren) eller ta kontakt med ekonomirådgivning och du kommer inte hamna hos kronofogden för detta.
  • Anonym (Sara)

Jag har varit i samma sits, hade avbetalningsplaner på tre olika inkassobolag också.

Jag tog ett lån på min bank med mycket lägre ränta och betalade av alla skulder jag hade.

Nu betalar jag bara till min bank istället och har tack vare den lägre räntan fått ner månadskostnaden till hälften.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 12:37:14 följande:
    Min lön är på 27000 kr.

Jag vill inte ha skulder och flera av dessa skulder jag skaffat är helt onödiga nu när jag kollar tillbaka. Detta år har jag försökt få ordning på ekonomin , skulle bli sambo och han hade bil tex så har inte haft behov av en egen bil, men sen drog han och nu står jag här tyvärr.

Fler lån vill jag verkligen inte ha! Jag hade hellre lagt dom här 2-3000 på barnen istället.
    Så nu kanske du har lärt dig att vara självständig och inte förlita dig på någon man för att din ekonomi ska gå ihop. 
Svar på tråden Skulder