• Anonym (Alex)

Jul för 1200 kr till 4/5 personer

Ja, som rubriken lyder. Ge mig alla tips, ni kloka vuxna. Farsan har ingen lust att fixa jul så jag tänker göra det själv så gott det går med mitt studiebidrag. Morsan flyttade till Indonesien för 4 år sen.  Småglina är 11, 8 och 6.

• Svar på tråden Jul för 1200 kr till 4/5 personer
  • Humblebeee247

En 17-åring ska inte behöva ta ett såhär stort ansvar för att ge sina syskon och sig själv en vettig jul.

TS, har du någon kontakt med din mamma? Finns det andra vuxna i din närhet som du litar på?

• Anonym (Alex)
    elin1989 skrev 2021-12-12 22:08:05 följande:

Kommer barnen att få några julklappar? Om inte så skulle jag lägga mina 1200 på det istället. 400 kronor var räcker till en bra present! Tror barn i den åldern skulle uppskatta det mer än julskinka.

Men det är din pappas ansvar att ordna nån typ av jul till sina barn.

Om jag får ihop det. Det är julskinkan de har klagat på att farsan inte har lust att fixa så det känns viktigast. Och köttbullar och prinskorv och lax. Det var vad de tog upp när farsan sa at det blir ingen jul. Julklappar frågade de inte ens om.

Jag ska förresten leta lite och se om det finns julklappar inköpta före denna "kris".
  • Anonym (Alex)
    AnnaSthlm skrev 2021-12-12 22:46:22 följande:

Ge dina barn sanningen. Fira med dem och utan deras pappa. Säg som det är.

Du har fattat fel. Småglina är mina syskon inte mina ungar.
  • Anonym (X)

Pappa kan väl betala även om han är för kass för att fixa?

• Anonym (Alex)
    Humblebeee247 skrev 2021-12-13 02:00:33 följande:

En 17-åring ska inte behöva ta ett såhär stort ansvar för att ge sina syskon och sig själv en vettig jul.

TS, har du någon kontakt med din mamma? Finns det andra vuxna i din närhet som du litar på?

Äh, fixa lite jul är väl inte hela världen? Vill farsan tjura så får han väl göra det, bara han inte lägger sig i och förstör. Vill han lägga sig i och fixa när han har tjurat klart så är han så välkommen. 
  • Ocdmänniska

Fantastiskt av dig att ta på dig detta ansvar!! Det borde nog gå att få ihop tycker jag för dig! Skinkan blir ju dyrast men köp en liten och av det billigaste. Sen det som behövs för att giljera skinkan burkar man oftast ha hemma, ägg,ströbröd och senap. Men prinskorv är inte då dyrt inte heller köttbullar. En påse pärer kostar inte så mycket heller, sen koka lite ägg kanske. Mer behövs väl inte om det var det som var viktigast för dom

• Fiona M
    Anonym (Alex) skrev 2021-12-13 12:52:48 följande:

Äh, fixa lite jul är väl inte hela världen? Vill farsan tjura så får han väl göra det, bara han inte lägger sig i och förstör. Vill han lägga sig i och fixa när han har tjurat klart så är han så välkommen. 

Fint av dig att fixa för syskonen TS.

Varför tjurar han?

Mat måste ju köpas ändå och han som vuxen ska bekosta det, säg att han ger dig pengarna så sköter du shoppingen.
  • ElaineBenes

Instämmer med övriga att det är otroligt fint av dig att göra detta för dina syskon.

Det verkar vara väldigt viktigt för dig och er vad som äts på jul? När jag tänker efter tycker jag inte och har nog aldrig tyckt att det spelat någon roll egentligen vad som finns på julbordet. Snarare själva stämningen och kanske lite att man äter av flera saker. Just lax. tex kanske inte är julen för syskonen om det finns köttbullar och skinka?

Skulle satsa på ett par saker bara, ha sedan kokt potatis till.

Se sedan till att ni har en mysig dag, pepparkaksbak var en jättebra idé och i min värld är lite julpynt ett måste för att det ska kännas som jul. Men du behöver för guds skull inte sätta upp några julgardiner!!

Till sist tycker jag också att någon eller några presenter till småbarnen är viktigt. Men absolut inte dyra, till de små kan du komma väldigt billigt undan. Målarbok/pyssel brukar finnas för ett par tior.

• ElaineBenes

Tycker för övrigt också att du ska berätta för någon annan vuxen om er situation.

Finns det någon släkting du kan ringa? Även om ni inte har någon kontakt tror jag att de flesta skulle hjälpa till.

Någon granne? Eller en kompis föräldrar?

Även om du kanske inte tycker att det är en jättegrej så är det ändå jul och det är 3 ytterligare barn i hushållet.

Kan säga att ingen vettig människa skulle ställa dig ensam att fixa jul för syskonen. Jag skulle lätt ha bjudit in er alla även om ni så bara var ytligt bekanta.

• AnnaSthlm
    Anonym (Alex) skrev 2021-12-13 12:49:41 följande:

Du har fattat fel. Småglina är mina syskon inte mina ungar.

OK. Ännu mindre anledning att ta ett föräldraansvar för detta, och absolut inte ett ansvar för att din pappa, som om han vore ett barn! Ta med dina syskon till ett fik istället. Bjud på julfika som en syster.
  • Anonym (Reklamen är min bäste vän)

Var bor du någonstans?
    Tänker jag kunde hjälpa dig lite med hur / var du kan handla och få mer mat för pengarna. 
    Jag bor i Småland och mina riktpriser är
    39kr/kg färdiga köttbullar
    39kr / kg blandfärs om du gör egna
    44kr/900g prinskorv
    10kr/kg div frukt
    Julveckan brukar alltid någon affär ha färdigkokt julskinka för 29,90/kg
    Potatis 5kr/kg 
    Lax gravad/kallrökt i skivor 25kr/200g sista veckan innan jul
    Varmrökt lax 150-200 kr/kg

• Anonym (Alex)
    Fiona M skrev 2021-12-13 13:17:09 följande:

Fint av dig att fixa för syskonen TS.

Varför tjurar han?

Mat måste ju köpas ändå och han som vuxen ska bekosta det, säg att han ger dig pengarna så sköter du shoppingen.

Dumpad eller nåt. Det verkar bero på vad klockan är om han blev dumpad eller om han dumpade.
  • Anonym (Alex)
    Anonym (Reklamen är min bäste vän) skrev 2021-12-13 18:43:42 följande:

Var bor du någonstans?

Tänker jag kunde hjälpa dig lite med hur / var du kan handla och få mer mat för pengarna. 

Jag bor i Småland och mina riktpriser är

39kr/kg färdiga köttbullar

39kr / kg blandfärs om du gör egna

44kr/900g prinskorv

10kr/kg div frukt

Julveckan brukar alltid någon affär ha färdigkokt julskinka för 29,90/kg

Potatis 5kr/kg 

Lax gravad/kallrökt i skivor 25kr/200g sista veckan innan jul

Varmrökt lax 150-200 kr/kg

Vi bor alldeles utanför Stockholm. Jag tittade i ett av reklambladen idag och de hade 2 kg potatis får 15 kr. Resten har jag glömt men jag ska kolla noggrannare nu när jag pluggat klart gör dagen. Jag har Coop och Lidl nära, Ica och Hemköp lite längre bort.
  • Anonym (E)

Kolla på matpriskollen, lätt att jämföra butikernas priser.

• Anonym (Hejsan)

Har du möjligen en farmor/farfar att ta med dina syskon och fira jul hos?

Jag vill säga att jag själv var stort ansvar för mina syskon i din ålder, ja hela hemmet faktiskt med allt som hör till. Det ska inte vara så, det är fel.

Du är nästan myndig, men fortfarande inte vuxen. Jag tycker du ska visa din far denna tråd. Be han läsa den. För att se vilken fin son han har som vill ge sina syskon och sig en bra jul. Och så hoppas jag att han förstår sitt eget ansvar.

Gör han inte det och du är seriös med att handla till jul, skriv här i nästa vecka så kör jag en swich till dig så du kan handla lite julgodis och annat gott som hör julen till.

Men sedan ber jag dig att fundera även om det är jobbigt, att be Soc om hjälp. Alt som nämnt ringa farmor farmor om de lever och ni har kontakt och be om stöttning

• Ocdmänniska
    Anonym (Alex) skrev 2021-12-13 20:06:19 följande:

Vi bor alldeles utanför Stockholm. Jag tittade i ett av reklambladen idag och de hade 2 kg potatis får 15 kr. Resten har jag glömt men jag ska kolla noggrannare nu när jag pluggat klart gör dagen. Jag har Coop och Lidl nära, Ica och Hemköp lite längre bort.

På lidl får du väldigt mycket för pengarna så rekommenderar att försöka handla det mesta där!
  • Anonym (D)

Nu vet jag inte hur gamla dina syskon är, men Lidl har t.ex. experimentset för 60 kr. Flyger Tiger Copenhagen har ofta en del pysselprylar och kul småplock för en billig penning. Kolla även Blocket och Marketplace för enklare presenter.

Äta ska ni i vilket fall som helst, så där är det väl bara för din pappa att ge dig pengar att handla för. 

Annars ordnar ibland kyrkan julfiranden. Kan vara värt att kolla med din lokala församling. 

Svar på tråden Jul för 1200 kr till 4/5 personer