• Nejlika08

Svår fråga om ekonomi i parförhållande

Har ni några råd? Jag är kvinna, jobbar med låginkomstyrke, har jobbat deltid och tagit hela föräldraledigheten med mitt och min sambos barn. Numera jobbar jag heltid sedan två år tillbaka men med lägre lön än min sambo. Min sambo är höginkomsttagare och tjänar dubbelt så mycket som mig. Vi har bråkat om ekonomin sedan ett tag tillbaka pga att jag har kapital med mig in i förhållandet (ca 1 miljon kr) som jag har lagt in i vårt hus som kontantinsats men som jag har velat behålla för mig själv. Vi har skrivit ett samboavtal om det beloppet. Så jag får tillbaka det om vi säljer huset. Mitt argument är att jag får mycket lägre pension än min sambo och att denna summa är min pensionsförsäkring. Vi har haft procentuell uppdelning av fasta kostnader under vår tid ihop men jag vill ha gemensam ekonomi nu pga att jag lever på en lägre levnadsstandard än min man. Han har ca 10.000 kr mer än mig över varje månad. Det blir i längden problematiskt eftersom jag inte kan spara undan något och vi har svårt att fira semestrar ihop, göra större inköp tillsammans etc. Jag betalar hälften av maten och hälften för vårt gemensamma barn. Vi bråkar mycket om detta just nu och jag är beredd att bli särbos pga det. Vad tycker ni, är det orimligt av mig att vilja ha gemensam ekonomi för att vilja fortsätta som sambos trots mitt kapital i huset? Vi planerar även för ett till barn som jag skulle ta hela föräldraledigheten för i så fall, så då skulle jag hamna ännu mer efter ekonomiskt. Kan tillägga att han har ett barn sedan tidigare som bor hos oss på lite mindre än halvtid.

• Svar på tråden Svår fråga om ekonomi i parförhållande
  • riboflavin
    Nejlika08 skrev 2021-12-15 19:44:35 följande:

Ok, förstår.

Men om vi säger så här: han tjänar 35000 efter skatt, jag 17500 efter skatt. Bara som ett exempel. Vi har utgifter på ca 20000 varje månad (inräknat allt gemensamt, hus, barn, mat. Inte inräknat bil, semestrar, högtider, stora engångskostnader för huset). Utgifterna skiljer sig åt beroende på om det är vinter eller sommar (elkostnader). Hur gör vi praktiskt om vi ska ha en procentuell fördelning av allt? Vi har ett gemensamt konto men där dras bara ränta och amortering för huset. Ska vi sitta varje månad och gå igenom utgifterna och räkna?

Vi gör ett överslag varje år, och delar på 12. Vissa månader är kostnaderna lägre och det sitter pengar kvar på kontot, andra månader dras det mer än som sätts in men över året jämnar det ut sig. Varje år räknar vi om utifrån prishöjningar som gjorts etc. och gör ett nytt överslag.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nejlika08
    Anonym (Esther) skrev 2021-12-16 09:39:24 följande:

Man behöver inte en speciell sida för det, man behöver en hjärna. Möjligen även en miniräknare.

Om han tjänar dubbelt så mycket (vilket du skrev någonstans) netto så tjänar du 1/3 av vad han tjänar.

Exempel.

Han får ut 35000kr.

Du får ut 17500kr.

Total inkomst : 52500kr

Varav han bidrar med 35000/52500 = 66,66%

Varav du bidrar med 17500/52500 = 33,33%

Använd formeln, dvs lägg först ihop vad ni har totalt, sen tar du hans del av totalen och din del av totalen så ser ni.

Gällande kostnader för hus, som varierar, såsom tex el. Så gör så nu när året är över att du går in på era banksidor och kollar transaktionerna bakåt för 2021.

Leta upp alla fasta kostnader kring huset såsom ränta, amortering, sophämtning, el, försäkring, vatten osv. Allt rörande huset. Och räkna ihop det.

Säg att det blir 132 000kr. Dela det på 12 = 11 000kr per månad.

Genomsnittskostnaden för ert boende är alltså 11 000kr per månad. Sen kan det var 5000kr en månad och 17000kr en annan månad men i snitt 11 000kr.

From 2022 gör ni så att ni för över det genomsnittsliga beloppet till ett särskilt konto varje månad. Alltid samma belopp oavsett vilken faktiskt kostnad ni har JUST DEN månaden. Då vet ni att ni alltid har täckning och ni har koll på totalen. Om husförsäkringen kommer i juli nästa år spelar ingen roll för då vet du att ni har pengar för det. 

Sen vid sidan om konto för det löpande behöver man också ha en buffert. Om diskmaskinen pajar så ska det inte dras från kontot ovan utan det tar man vid sidan om. OM man inte väljer en modell där man sätter av mer än det löpande. Om det löpande är 11 000kr per månad så kanske ni sätter av 13 000kr per månad för att skapa en buffert. Det gör man som man vill. Kanske kan ni bekosta en diskmaskin från era lönekonton utan att det påverkar men har man inte den marginalen så får man skapa en buffert.

Av exemplet ovan så bidrar person A med 66,66% och B med 33,33%. Utöver vad boendet kostar så fastslår man också ett snitt på alla andra kostnader. Och till den "potten" så sätter A in 66,6% och B 33,3%.

Då bidrar man efter förmåga men får också behålla motsvarande samma % av sin lön. A tjänar mer men får också behålla mer i pengar sett. A kanske har 12000kr kvar som "egna pengar" och B bara hälften. Men till det som är gemensamt har båda bidragit lika mycket.

Tack för hjälpen! Jag förstår om jag framstår som korkad men det är jag inte. Tror jag. Jag har svårt för att prata om ekonomi och ställa krav gällande min partner och vår familjeekonomi. Jag vill helst klara mig själv. Vara självständig. Självtillräcklig. Jag sticker huvudet i sanden och förtränger ekonomin. Det kanske är korkat, i och för sig. Det är väl helt procentuell eller helt gemensam ekonomi jag har velat hela ha tiden, men det är svårt att få ihop att man räknar ut allt och sätter sig ner varje månad i början och för över pengar och så vidare. Det är lättare att allt bara flyter på och man betalar lite här och där efter förmåga och inte pratar om det. I din uträkning så skulle den ene fortfarande ha dubbelt så mycket kvar som den andre varje månad. Det är väl detta som stör mig antar jag, det är det som gör att vi växer isär på sikt. Eftersom min sambo har så mycket mer i sparpengar, så mycket mer i pension, trots att jag har tagit mycket mer än honom med barnen (hans barn och vårt gemensamma) och jobbat gratis så att säga. Hur förlikar man sig med det? Säg att han har en halv miljon sparat om fem år och jag har 50000 sparat om fem år, plus att våra pensioner är så olika och växer olika med tiden? Hur blir det då om tio år, om femton år? Hur gör andra som tjänar så olika och har familj ihop med hyfsat traditionella könsroller?
  • Anonym (Esther)
    Anonym (J) skrev 2021-12-16 09:50:49 följande:
    Jag hade inte velat leva med en man som inte är föräldraledig, p.g.a. mina värderingar. Men där är folk olika. Det dumma med din karl är att han inte vill betala för att du gör hans föräldra-jobb.
    Inte jag heller. Och jag hade velat att personen jag levde med från början såg helheten. Ni två (ts och din man), gå in på minpension.se och jämför er framtida pension. Stäm av hur det ser ut. 
    Det är nu ni kan kompensera så att pengarna får tid på sig att växa. Det är väldigt svårt att börja sen när man är 45-50 och försöka hinna ikapp.

Smart att försöka reda ut ekonomin INNAN ni skaffar ett barn till. Barn löser inte den här typen av problem.
    Om huset ökat så mycket i värde så skulle jag starkt överväga att värdera om huset, komma överens om att "få loss" hälften av insatsen, säg 500 000kr och investera dem för egen del. Det blir indirekt som att ni lånar av er själva, men ändå inte. Ni ökar på ert gemensamma lån med huset som säkerhet men som någon skrev. Inflationen äter upp värdet.
    För lån är inflation bra. Är ni skyldiga 2 miljoner idag så kommer ni vara skyldiga 2 miljoner om fem år också. Inte 1,8 miljoner eller 2,2 miljoner pga inflation eller deflation.
    Men dina pengar, din insats. Den uteblivna värdeökning. Och de pengar som ni ska betala av lånet med varje år. Där ligger skillnaden.
  • Nejlika08
    Anonym (J) skrev 2021-12-16 09:50:49 följande:

Jag hade inte velat leva med en man som inte är föräldraledig, p.g.a. mina värderingar. Men där är folk olika. Det dumma med din karl är att han inte vill betala för att du gör hans föräldra-jobb.

Jag förstår vad du menar. Jag har själv inga problem med att ta större delen av föräldraledigheten men jag vill att vi lever på ungefär samma ekonomiska standard. Så då behöver ju han betala.
  • Nejlika08
    Anonym (Esther) skrev 2021-12-16 09:56:41 följande:

Inte jag heller. Och jag hade velat att personen jag levde med från början såg helheten. Ni två (ts och din man), gå in på minpension.se och jämför er framtida pension. Stäm av hur det ser ut. 

Det är nu ni kan kompensera så att pengarna får tid på sig att växa. Det är väldigt svårt att börja sen när man är 45-50 och försöka hinna ikapp.

Smart att försöka reda ut ekonomin INNAN ni skaffar ett barn till. Barn löser inte den här typen av problem.

Om huset ökat så mycket i värde så skulle jag starkt överväga att värdera om huset, komma överens om att "få loss" hälften av insatsen, säg 500 000kr och investera dem för egen del. Det blir indirekt som att ni lånar av er själva, men ändå inte. Ni ökar på ert gemensamma lån med huset som säkerhet men som någon skrev. Inflationen äter upp värdet.

För lån är inflation bra. Är ni skyldiga 2 miljoner idag så kommer ni vara skyldiga 2 miljoner om fem år också. Inte 1,8 miljoner eller 2,2 miljoner pga inflation eller deflation.

Men dina pengar, din insats. Den uteblivna värdeökning. Och de pengar som ni ska betala av lånet med varje år. Där ligger skillnaden.

Intressant input med värdet på huset! Det ska jag verkligen fundera på. Det ligger ju som en surdeg mellan oss att hela mitt kapital är låst i huset, i och med att han har ett så mycket större kapital än mig han kan spendera. Det skulle kunna vara en lösning. Om jag hade 500.000 kr i sparpengar kunde jag sätta av en del av dom i privat pension också. Det där med minpension var en bra idé.
  • Anonym (Esther)
    Nejlika08 skrev 2021-12-16 09:55:57 följande:
    Tack för hjälpen! Jag förstår om jag framstår som korkad men det är jag inte. Tror jag. Jag har svårt för att prata om ekonomi och ställa krav gällande min partner och vår familjeekonomi. Jag vill helst klara mig själv. Vara självständig. Självtillräcklig. Jag sticker huvudet i sanden och förtränger ekonomin. Det kanske är korkat, i och för sig. Det är väl helt procentuell eller helt gemensam ekonomi jag har velat hela ha tiden, men det är svårt att få ihop att man räknar ut allt och sätter sig ner varje månad i början och för över pengar och så vidare. Det är lättare att allt bara flyter på och man betalar lite här och där efter förmåga och inte pratar om det. I din uträkning så skulle den ene fortfarande ha dubbelt så mycket kvar som den andre varje månad. Det är väl detta som stör mig antar jag, det är det som gör att vi växer isär på sikt. Eftersom min sambo har så mycket mer i sparpengar, så mycket mer i pension, trots att jag har tagit mycket mer än honom med barnen (hans barn och vårt gemensamma) och jobbat gratis så att säga. Hur förlikar man sig med det? Säg att han har en halv miljon sparat om fem år och jag har 50000 sparat om fem år, plus att våra pensioner är så olika och växer olika med tiden? Hur blir det då om tio år, om femton år? Hur gör andra som tjänar så olika och har familj ihop med hyfsat traditionella könsroller?
    Ingen orsak. Och jag förstår dig, det är ett känsligt ämne. Men just därför kan man inte förutsätta att man tänker lika, man kan vara hur fin och gullig och bra som helst som person. Men man kan ha upplevt saker som barn som gör att man är väldigt mån om rättvisa - vilket kan se olika ut för olika personer. Rättvist är inte synonymt med samma eller lika.

Som någon svarat här också, den som har en bra inkomst kan självklart vilja dra fördelar av det. Och då kan det vara rättvist att köra procentuell uppdelning. 
    Men tanken med det är ju inte att den ska leva lajbans och den andra ska snåla. Utan då när det gäller resor etc. så ska väl målet ändå vara att man åker tillsammans till ett resmål som passar hela familjens budget?

Jag personligen är inte för en sådan uppdelning, jag har jättesvårt att få ihop det. Även om jag är för rättvisan så blir utfallet i familjelivet när man drar det till sin gräns så konstigt. För mig är det skevt att jag skulle behöva tacka för en middag på restaurang eller liksom leva i någon slags tacksamhet över att min man "bjudit" mig på en resa. Men jag har heller aldrig upplevt problemet eftersom jag och min man legat ganska jämnt i lön genom åren. Ingen av oss är höginkomsttagare och just nu tjänar jag mer. Men efter lönerevisionen nästa år så kan lika gärna han ha dragit iväg med en femhundring.

Vi delar på allt ekonomiskt i familjen. Vi äger lika mycket av huset, vi gick in med gemensamma pengar efter en lägenhetsförsäljning. Vi stämmer av dyrare inköp med varandra men vill han köpa en jacka för 2000kr så gör han det. Barnens kläder köper oftast jag men det är gemensamma pengar. Ingen av oss har en dyr hobby eller barn sen innan och vi ser ungefär likadant på resor och större inköp. Vill vi åka nånstans med familjen så tar vi pengar från det gemensamma sparandet.

Men som du säger, det drar ju iväg exponentiellt med åren. Den som haft mycket får mer pga värdeökningen och den som har mindre kommer då att få mindre i slutänden.
  • Nejlika08
    riboflavin skrev 2021-12-16 09:54:35 följande:

Vi gör ett överslag varje år, och delar på 12. Vissa månader är kostnaderna lägre och det sitter pengar kvar på kontot, andra månader dras det mer än som sätts in men över året jämnar det ut sig. Varje år räknar vi om utifrån prishöjningar som gjorts etc. och gör ett nytt överslag.

Ok, tack. Hur är det med bilar, ingår dom i det gemensamma? Vi har två bilar pga att vi bort långt bort och behöver bilarna i arbetet.
  • Nejlika08
    Anonym (Esther) skrev 2021-12-16 10:08:02 följande:

Ingen orsak. Och jag förstår dig, det är ett känsligt ämne. Men just därför kan man inte förutsätta att man tänker lika, man kan vara hur fin och gullig och bra som helst som person. Men man kan ha upplevt saker som barn som gör att man är väldigt mån om rättvisa - vilket kan se olika ut för olika personer. Rättvist är inte synonymt med samma eller lika.

Som någon svarat här också, den som har en bra inkomst kan självklart vilja dra fördelar av det. Och då kan det vara rättvist att köra procentuell uppdelning. 

Men tanken med det är ju inte att den ska leva lajbans och den andra ska snåla. Utan då när det gäller resor etc. så ska väl målet ändå vara att man åker tillsammans till ett resmål som passar hela familjens budget?

Jag personligen är inte för en sådan uppdelning, jag har jättesvårt att få ihop det. Även om jag är för rättvisan så blir utfallet i familjelivet när man drar det till sin gräns så konstigt. För mig är det skevt att jag skulle behöva tacka för en middag på restaurang eller liksom leva i någon slags tacksamhet över att min man "bjudit" mig på en resa. Men jag har heller aldrig upplevt problemet eftersom jag och min man legat ganska jämnt i lön genom åren. Ingen av oss är höginkomsttagare och just nu tjänar jag mer. Men efter lönerevisionen nästa år så kan lika gärna han ha dragit iväg med en femhundring.

Vi delar på allt ekonomiskt i familjen. Vi äger lika mycket av huset, vi gick in med gemensamma pengar efter en lägenhetsförsäljning. Vi stämmer av dyrare inköp med varandra men vill han köpa en jacka för 2000kr så gör han det. Barnens kläder köper oftast jag men det är gemensamma pengar. Ingen av oss har en dyr hobby eller barn sen innan och vi ser ungefär likadant på resor och större inköp. Vill vi åka nånstans med familjen så tar vi pengar från det gemensamma sparandet.

Men som du säger, det drar ju iväg exponentiellt med åren. Den som haft mycket får mer pga värdeökningen och den som har mindre kommer då att få mindre i slutänden.

Då har du inte mitt problem i och med att ni tjänar hyfsat lika och bara har gemensamma barn. Kan säga att jag avundas dig, det låter som en betydligt enklare ekonomisk uppdelnnng! :) Det är ju så det har varit under dom här åren, jag har fått tacka för restaurangbesök och inköp till huset. Stått i skuld på något sätt. Och nu har jag väl ledsnat på att ha det så, jag bidrar ju också till det gemensamma lika mycket fast efter min ekonomiska förmåga. Sen har jag ju dragit fördelar av min sambos inkomst, helt klart. Hade jag varit ensamstående så hade jag bott i en hyresrätt och inte haft någon bil. Och jag förstår om han vill ha lite mer pengar över än mig varje månad. Men 10.000 kr, det funkar inte. Som du skriver så blir klyftan då snabbt stor.
  • Anonym (Esther)

Nej jag har ju inte det. Men om vi haft den situationen och med den man jag lever med nu så hade det inte varit ett problem.
    För man väljer på något sätt sina yrken eller sina jobb. Och råkar det sig så då att hans jobb betalar mer fast vi båda lägger 40 timmar i veckan på att jobba så ja... då är det så. Då drar han in mer och jag mindre fast insatsen är densamma. Ska den då ge honom rätt att köpa dyra saker, resa, äta ute? Och inte jag? Min man skulle aldrig se det så. Men han är som han är

Och den som tjänar mer kommer automatiskt att få högre pension, både allmän pension och tjänstepension eftersom det är förmåner som grundas på lön. Så då hade vi fått kompensera det med privata pengar.

Men jag vill gärna förstå. Och då känns procentuell uppdelning mest rättvis förutsatt att man sen kan vara rättvis också i hur man använder det som är kvar.
    Ska man verkligen dra det till rättvisans gräns så gör man ett buffertkonto dit man också bidrar procentuellt. Och från det kontot tar man pengar till resor. Då är det beloppet på kontot som avgör var man hamnar, inte hur mycket du eller partnern har lyckats spara.
    Tänk om hela semesterveckan regnar bort på Kreta - hur kul då att gå runt och vara tacksam? Nej jag hade verkligen inte velat ha det så. 

• Anonym (Julia)
    Nejlika08 skrev 2021-12-16 09:35:40 följande:

Tack för uträkningen! Problemet för mig med din första uträkning är att han då har 10.000 kr mer än mig över varje månad. Vad tycker du om det? Så har vi alltså haft det i ca 5 år. Det blir så svårt att bygga ett gemensamt liv ihop när den ena har så mycket mer tycker jag. Vi anpassar oss efter hans levnadsstandard liksom, automatiskt. Dyr mat, vi bor stort, vi har ett rum extra eftersom han har ett till barn, dyra semestrar etc. Jag kan inte lägga undan så mycket. Det är därför jag skulle vilja ha helt gemensam ekonomi. Men det är ju för att jag tjänar på det. Jag kan ju ha den här livsstilen tack vare honom. Och vi kunde köpa huset tack vare mig. Svårt.

Jag tycker själv om att ha en egen privat buffert om allt skulle skita sig mellan oss och bli helt omöjligt att samarbeta. Så för mig så är det naturligt när alla gemensamma kostnader och sparande till gemensamma semestrar är gjorda att man får ha sina egna pengar. Alla gör det som passar dem bäst.
  • Anonym (Gift er?)

En lösning skulle ju kunna vara att ni gifter er. Dels eftersom du då ärver honom om han dör först (förutom den del som ska gå till hans barn sedan tidigare) och dels eftersom om ni istället skiljer er så delas allt på hälften, både era sparanden och husets värdeökning. Om jag varit enbart sambo med separat ekonomi som du så skulle jag verkligen störa mig på att sambon kunde spara dubbelt så mycket som jag och dessutom hade bättre pensionsinbetalningar, men som gift skulle ju din sits vara mycket bättre för då spelar det ingen roll om det är han som har sparat ihop pengarna, du får hälften ändå. Glömde, är din miljon i huset enskild egendom och har ni skrivit papper på det? Gick du i med en miljon och han noll kronor, dvs att du skulle få en miljon mer än honom eller har han lagt in en del pengar fast mindre än du? Jag tycker att du ska föreslå att ni lånar upp en miljon på huset och att du tar ut de pengarna och placerar i t ex en indexfond där de kan växa till sig inför pensionen. Du bidrog med pengarna så att ni kunde få lånet från första början, men om ni värderar om huset kan du förhoppningsvis få ut pengarna och använda dem till något som gynnar dig bättre så att du slipper störa dig på att han löpande har högre inkomst/mer pengar över. Såvida ni inte helt enkelt kan komma överens om att ha helt gemensam ekonomi med gemensamt sparande för då spelar det ju ingen roll vad respektive person får över, men kanske känner man inte att man vill det som sambo.

• riboflavin
    Nejlika08 skrev 2021-12-16 10:20:30 följande:

Ok, tack. Hur är det med bilar, ingår dom i det gemensamma? Vi har två bilar pga att vi bort långt bort och behöver bilarna i arbetet.

Ja, vi leasar bil och månadskostnaden och en shablonsumma för drivmedel (som automatiskt förs över till tankkortet) ingår i den summa vi för över varje månad. Mat ingår också (en summa dras till Icakortet).

Vi har 20 000 kr i gemensamma utgifter, men vi har också lite olika inkomst så jag står för 60% och min sambo för 40% av den summan.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nejlika08
    Anonym (Gift er?) skrev 2021-12-16 16:25:16 följande:

En lösning skulle ju kunna vara att ni gifter er. Dels eftersom du då ärver honom om han dör först (förutom den del som ska gå till hans barn sedan tidigare) och dels eftersom om ni istället skiljer er så delas allt på hälften, både era sparanden och husets värdeökning. Om jag varit enbart sambo med separat ekonomi som du så skulle jag verkligen störa mig på att sambon kunde spara dubbelt så mycket som jag och dessutom hade bättre pensionsinbetalningar, men som gift skulle ju din sits vara mycket bättre för då spelar det ingen roll om det är han som har sparat ihop pengarna, du får hälften ändå. Glömde, är din miljon i huset enskild egendom och har ni skrivit papper på det? Gick du i med en miljon och han noll kronor, dvs att du skulle få en miljon mer än honom eller har han lagt in en del pengar fast mindre än du? Jag tycker att du ska föreslå att ni lånar upp en miljon på huset och att du tar ut de pengarna och placerar i t ex en indexfond där de kan växa till sig inför pensionen. Du bidrog med pengarna så att ni kunde få lånet från första början, men om ni värderar om huset kan du förhoppningsvis få ut pengarna och använda dem till något som gynnar dig bättre så att du slipper störa dig på att han löpande har högre inkomst/mer pengar över. Såvida ni inte helt enkelt kan komma överens om att ha helt gemensam ekonomi med gemensamt sparande för då spelar det ju ingen roll vad respektive person får över, men kanske känner man inte att man vill det som sambo.

Ja, om vi gifter oss så är det nog jag som gynnas av det på sikt, i alla fall vid en skilsmässa eller dödsfall. Men jag misstänker att min sambo skulle vilja ha äktenskapsförord vid ett giftemål, han verkar ju vara så inne på hans pengar, mina pengar? Det är dock inget vi har diskuterat i detalj. Bara min gissning. Min dryga miljon i huset är enskild egendom och vi har skrivit papper på det hos jurist. Han gick in med 200000 kr. Men om jag tog ut mina pengar ur huset och vi sedan gifte oss, så skulle han ha rätt till hälften av dom pengarna vid en eventuell separation? Eller skulle vi skriva dom som enskild egendom? Om vi skulle skriva dom som enskild egendom så skulle han garanterat vilja ha äktenskapsförord för sitt egna sparande känns det som. Men återigen, bara min gissning. Ja, det är en bra idé att värdera om huset så att jag får loss ett sparkapital. Som du skriver så möjliggjorde ju mitt kapital husköpet men nu behöver jag ju dom pengarna och huset har ökat mycket i värde, det kommer dessutom sannolikt öka ännu mer med tiden med tanke på att vi bor i ett område som är attraktivt. Vi håller som sagt på och förhandlar om gemensam ekonomi men det känns som om min sambo tvekar och det är ju inget man kan tvinga någon till. Som du skriver så kanske han tvekar delvis för att vi inte är gifta. Bra input, tack.
Svar på tråden Svår fråga om ekonomi i parförhållande