• Anonym (TS)

Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt

Jag väntar mitt tredje barn och är i vecka 33 nu, ska föda med planerat snitt i början av februari eller slutet av januari.

Jag har en 5,5-årig dotter som jag är ensamstående med och antagligen inte kommer kunna ordna barnvakt till när jag ligger på sjukhus efter kejsarsnittet. Min kille som jag väntar barn med nu kommer ju vara med vid och efter kejsarsnittet.

Det jag undrar är om min dotter kan vara med på sjukhuset och sova där med oss om jag inte lyckas ordna barnvakt? Under själva förlossningen/snittet går det nog att lösa men antagligen inte hela tiden jag behöver vara kvar.

Nån som vet?

• Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt
  • Anonym (TS)
    Anonym (usch) skrev 2021-12-23 19:09:06 följande:

Världens IQ-reserv hittas i Sverige.

3 barn med olika pappor. skaffa nytt barn i en pandemi. *suck*. 

Så jag är den enda som skaffar barn nu menar du? Och du har aldrig hört talas om att man kan bli oplanerat gravid?

Tråkigt att du verkar må bra av att trycka ner folk du inte känner.

Dagen innan julafton också..
  • Anonym (TS)
    elin1989 skrev 2021-12-23 20:55:06 följande:

Om man håller på att försöka få barn är det väl inte rimligt att överge den planen för att det är en pandemi just nu? Varför liksom?

Nej verkligen inte.. nu var den här graviditeten inte planerad men vet att det är jättemånga som skaffar barn nu, planerat eller oplanerat.. det där var det sjukaste jag har hört.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Trötter) skrev 2021-12-23 20:57:19 följande:

Jag vet inte om ni får eller ej.

Där jag födde fick inte barn vara med (precis innan pandemien).

Vi fick barnvakt under förlossningen. Pappan åkte sen hem och tog hand om äldsta och jag och minsta var kvar på sjukhuset (i tre dygn). Det är tråkigt men vissa saker rår man bara inte själv över.

Det löser sig! Och att 15-åringen kan barnvakts iallafall med uppsyn av pappan och att han åker mellan hem och sjukhus är en bra idé.

Lycka till på förlossningen!

Tack för svaret!

Ja det löser sig nog på nått sätt!
  • Anonym (TS)
    Humblebeee247 skrev 2021-12-23 20:50:29 följande:

Fast begriper man inte själv att man inte kan ta med sig sin femåring till sjukhuset, särskilt i dessa tider, behöver man en realitycheck. Trots att många har förklarat för TS på flera olika sätt att det går inte, så ska TS ändå "ringa sjukhuset och fråga".

Allt blir inte som man tänkt sig nej, men att på riktigt tro att man kan dyka upp med en unge där då blir man rätt mörkrädd faktiskt.

Stackars dig som blir rädd för att en människa du absolut inte känner tänker tanken att ringa en annan människa du absolut inte känner och kanske ta upp 30 sekunder av den personens liv.. hoppas du inte behöver ligga vaken för många nätter och tänka på det..

Helt sjukt, dagen före julafton och folk sitter på riktigt inne och försöker få en höggravid kvinna i en svår situation (förklarat flera gånger att planen jag hade innan inte fungerar längre pga sjukdom i familjen) att må dåligt.. sånt gör mig mörkrädd faktiskt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2021-12-23 18:55:05 följande:

Ja precis! Man undrar ju varför folk är sånna nu för tiden, tråkigt! :(

Försök att inte bry dig, kan vara svårt med alla hormoner och stress, men försök. :)

Hoppas verkligen det löser sig.

God jul och kram på dig! :)

Tack :)

Man blir lite ledsen såklart men ska försöka att inte tänka på det , loggar ut nu för nu ska jag fixa sista inför imorn, kram och god jul :)
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-23 21:33:57 följande:
    Stackars dig som blir rädd för att en människa du absolut inte känner tänker tanken att ringa en annan människa du absolut inte känner och kanske ta upp 30 sekunder av den personens liv.. hoppas du inte behöver ligga vaken för många nätter och tänka på det..

Helt sjukt, dagen före julafton och folk sitter på riktigt inne och försöker få en höggravid kvinna i en svår situation (förklarat flera gånger att planen jag hade innan inte fungerar längre pga sjukdom i familjen) att må dåligt.. sånt gör mig mörkrädd faktiskt.
    Trivs du i din extremt tätstickade offerkofta? Det verkar så eftersom du försöker ge andra dåligt samvete för att de inte puttinuttar och stryker dig på ryggen.
    Allvarligt talat, den förälder som kör med sådana metoder - att manipuleras andra genom dåligt samvete är en mycket olämplig förälder.

• Humblebeee247
    Anonym (TS) skrev 2021-12-23 21:33:57 följande:

Men skärp till dig. Vi sitter inte och försöker få dig att må dåligt, vi har förklarat gång på gång att det inte går och du har uppenbart svårt att ta in det. Tagga ner med gravidhormonerna.
  • Humblebeee247
    Anonym (.) skrev 2021-12-24 09:47:20 följande:

Trivs du i din extremt tätstickade offerkofta? Det verkar så eftersom du försöker ge andra dåligt samvete för att de inte puttinuttar och stryker dig på ryggen.

Allvarligt talat, den förälder som kör med sådana metoder - att manipuleras andra genom dåligt samvete är en mycket olämplig förälder.

Jadu, den där offerkoftan verkar vara fantastiskt skön.

Stöter på människor likt TS emellanåt och fascineras över just detta att försöka skuldbelägga andra och spela på folks känslor till höger och vänster så fort de får nån form av kritik. Faktiskt väldigt vidrigt beteende.
  • elmadumle

Jag tycker ts ska ringa till förlossningen och fråga, tänk vad underbart om hon fick ett ja svar:) vad det skulle reta vissa här som kallar ts för det ena och det andra och tror de vet allt.

• Anonym (Absolut inte!)

Hej TS!

Jag jobbar inom vården och har dessutom även jobbat på förlossningen och nej, inga syskon får vara med på varken förlossning eller BB. Syftet med BB är sjukhusvård med risk för tex blödningar, sjuk mamma, föräldrar som har svårt att anknyta till sitt barn osv och är ingen plats för små syskon. Det kan bli riktigt traumatiska händelser som inte små barn ska vara med om. Detta gäller såväl innan som under pandemin. Under pandemin kan det vara så att din nya sambo inte får stanna efteråt ens om ni haft barnvakt. Så nej du behöver inte ens ringa och fråga.

Jag är själv snittad fyra gånger, och varit ensam kvar på BB alla gångerna eftersom pappan första gången jobbade sista dagarna pga varsel och de andra gångerna varit hemma med syskon. Det är så det blir för dig också, du och ny bebis blir ensam kvar och din sambo får vara hemma med ditt 5åriga barn. Det är inte ens säkert din sambo får komma och åka som han vill nu pga pandemin. Vi fick vårt fjärde i somras och då fick min man stanna efter förlossningen men fick inte komma tillbaka om han åkte en gång. Han var kvar en natt (pga att vårt barn föddes prematur och mkt besvärligt snitt med stor blödning), sen hem till syskonen.

Visa din sambo redan nu hur han tar hand om din dotter så löser ni detta på så sätt. Det är tredje barnet du föder så du kommer få vara ensam efter förlossningen, din sambo hemma. BB personalen hjälper dig på plats om DU eller ditt nyfödda barn behöver hjälp.

Lycka till och God Jul!

• MrsJenka

Är ni verkligen 100% säkra på att du kommer behöva va kvar i 3 dygn?

I min graviditetsgrupp var det inte en enda mamma med planerat snitt som stannade så länge. Mina kompisar som snittades 2020 stannade också max 48 timmar. Det är inte som att du och bebisen kommed tvingas va kvar om allt går komplikationsfritt.

Svar på tråden Ha med 5-åring på sjukhus efter kejsarsnitt