50,000 netto- rik, fattig eller normal?
Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.
Är vår inkomst låg, normal eller hög?
Jag och min man bor med våra 2 barn i en mellanstor stad i Sverige. Vi har ut netto 50,000 kr tillsammans i månaden. Inga större besparingar. Lån på hus ca 3 milj.
Är vår inkomst låg, normal eller hög?
Jag fattar inte vad ni håller på med ang. gymkorten- har ni förgyllda hantlar och fria smoothies inkluderat i det eller?
Både jag och min man har gymkort och de kostar 4700 respektive 5000/år, varav vi båda får tillbaka 4000 kr i friskvårdsbidrag. Sen är han med i en racketklubb också och det går på ett par tusen till.
Så total årskostnad för oss på träningskort är ca 3700 kr.
Vi har ganska exakt samma förutsättningar och ekonomi som ni. Tycker vi lever på stor fot och har dåligt med sparande, men ni är värre. Vår fördelning ser ut lite som er med ett par undantag.
Vi har inget larm - 400
Snusar och röker inte - 1000
Vi har båda gymkort men kostar sammanlagt 1300 kr mindre än era
Ingen städning 2000
Mat - 1000 kronor mindre än ni.
Köper inte inredning o trädgårdsgrejer för 1000 i månaden och då har vi ändå stor trädgård. Gissningsvis 800 mindre än er där.
Lägger däremot 3000-5000 på sparande och åker på semestrar. Nej inte till alperna, men till mindre skidorter i Sverige, tältsemestrar, vandrarhem, tågluffa, vandring. Alltså vi reser mycket, men inga lyxsemestrar.
Känns lite som ni har normaliserat lite dyra vanor. Typ städning, inredning och svindyra gymkort och glömt att det är en prioritering ni har gjort.
Det är inte gymkort som är så dyra utan gymkort och resten är banhyra för racketsport några gånger i veckan som vi båda utövar. Blir det 4-5 spel per vecka utslaget på båda blir det den summan.
Angående trädgård och heminredning så inkluderar den summan allt gödsel till gräsmattan, julgran, alla skruvar och spikar, lökar och nya växter, trädgårdsverktyg, andra verktyg, barnrum som behöver fixas, sängar som man växer ut, porslin, kastruller, handdukar som behöver bytas ut etc. Det blir många bäckar små på ett år. Så jag tycker snarare att det låter som lite att ni bara skulle lägga 2400 kr på ett helt år på hem och trädgård.
Det är inte gymkort som är så dyra utan gymkort och resten är banhyra för racketsport några gånger i veckan som vi båda utövar. Blir det 4-5 spel per vecka utslaget på båda blir det den summan.
Angående trädgård och heminredning så inkluderar den summan allt gödsel till gräsmattan, julgran, alla skruvar och spikar, lökar och nya växter, trädgårdsverktyg, andra verktyg, barnrum som behöver fixas, sängar som man växer ut, porslin, kastruller, handdukar som behöver bytas ut etc. Det blir många bäckar små på ett år. Så jag tycker snarare att det låter som lite att ni bara skulle lägga 2400 kr på ett helt år på hem och trädgård.
Av de saker du nämner som "trädgård och heminredning" har vi senaste året köpt julgran för 250 kr.
Förvisso gödsel (till odling) och spik till ett projekt så kanske ytterligare 250 kr då, högt räknat. (Till odlingen gjorde jag lite "större" investeringar på ett par tusen men det är ju engångskostnad och går på hobbykontot, dvs knappast nödvändiga utgifter utan just prioritering).
Ni måste ha en väldigt välgödslad gräsmatta. Nytt porslin, kastruller, verktyg, urväxta barnsängar (var inte möbler en egen post) går ju väldigt många år innan man behöver nytt.
Har aldrig påstått att dessa utgifter är nödvändiga men som vi trots det har med i budgeten eftersom helt realistiskt så spenderas pengarna. Vi har en ganska ny trädgård så de senaste åren har där alltid varit något som behöver planteras, något mindre insynsskydd som behöver byggas etc. Vi har heller inte ännu samlat på oss alla verktyg som behövs när man bor i villa. Blir några slantar per år på det också.
1000 kr/ år är vad vi lagt ut senaste 5 åren sedan vi flyttade in i huset. Då hade vi tex inga julstjärnor etc så allt sådant har vi fått köpa. Vi hade inga utemöbler. Vi hade inget solskydd- parasoll etc Allt detta kostar när man är en yngre familj som inte har alla dessa saker redan
Möbler har ingen egen post
Behöver ni verkligen 2 bilar.
Vi har en bil men använder den nästan aldrig.
Nu jobbar vi båda hemifrån, men innan pandemin cyklade vi båda till jobbet.
Vi har också en el-lådcykel som vi skjutsar barn och och använder när vi handlar.
Den kostade ca 20 000:- i inköp. Vi har haft den i 5 år och den kostar ca 500:- per år i underhåll.
Nu när det är pandemi och ni äter alla måltider hemma, antar jag att ni jobbar hemifrån.
Har ni då inte kunnat spara in något på bilkostnaderna?
Det finns en sanning om bilar som gäller: billig i inköp - dyr i drift. Dyr i inköp - billig i drift.
Sådär mycket höga utgifter för två relativt låga löner är orimligt.
Vi har ca 55 ut eftersom en jobbar deltid.
Vi betalar 6000 för huset i månaden inklusive allt. Även tv kanaler ingår, fiber sopor värme el vatten försäkring....
Mat samma
Vi har en betald bil så 3000. Vissa månader mindre.
Gymkort står jobbet för.
Telefoni 400
Försäkringar 500
Vi lägger inget på trädgården den är jättefin ändå likaså hemmet. Tar gladeligen emot all tänkbar inredning efter min mamma som lägger tusenlappar på det varje månad.
Ingen städning inget dagis
Det fasta uppgår till ca 17000.
Resten reser vi för och har till annat onödigt.
Vi behöver inte spara mera.
När ni har betalt era fasta kostnader (och då räknar jag allt du angett som bilkostnad som fasta) har ni 23000 i månaden att disponera över. Ett antal 1000-lappar försvinner visserligen i mat men även där kan ni ju styra över hur mycket den får kosta. Vad vet du ex om de som kan åka iväg flera gånger per år äter havregrynsgröt till frukost och spara många pengar i förhållanden till den som äter yogurt, smörgås med flera olika pålägg, juice att dricka osv.
Även om ni inte minskar på måtkontot så har ni ändå 180,000 per år att disponera på vad ni vill och räcker inte det till både semesterresa och annat så är det igrunden helt fel tankesätt i ekonomin. Man kan helt enkelt inte både äta kakan och ha den kvar.
Inte ens min son och svärdotter som har en nettoinkomst tillsammans på närmare 125,000 skulle lägga sådana sjuka pengar på träning, "heminredning" och trädgård,
beror på vem du jämför med?