Anonym (För legalisering) skrev 2021-12-24 12:17:14 följande:
Jag är för en legalisering av cannabis, det är för mycket stigmatisering kring detta.
Använder det inte själv, har provat när jag var ung (ca30 år sedan) men det gav mig ingenting.
Har vänner som röker cannabis och är för deras rätt att få göra det.
Skulle dock inte välja en partner som varken röker på mer än enstaka tillfällen, max någon gång per år, eller någon som super.
Något att tänka på för de som brukar cannabis är att låta bilen stå ett par veckor då det tar lång tid för THC att lämna kroppen.
En nära anhörig glömde att han rökt för några dagar sedan, det kostade honom körkortet.
Efter 8-10h så finns det inga spårbara mängder THC kvar i kroppen, och det innebär då att man inte längre kan bli fälld för rattonykterhet.
Men man kan bli av med körkortet än då, för vad som sker där sen är ett stort lotteri och en gåta hur de kommer fram till att man ska ta körkortet eller inte.
Och har man rökt en gång så finns metaboliterna kvar i 2-7 dagar efter ett röktillfälle(har hört kortare tid också hos vissa och ett röktillfälle.), så några månader är inte nödvändigt att vänta ens.
Men såklart röker man på 24/7 och i åratal, så kommer det ta ett bra tag innan metanboliterna försvinner.
Anonym (Anna) skrev 2021-12-24 01:43:28 följande:
Jag är medveten om det problemet och håller naturligtvis med dig. Jag vill bara att man ska förstå hur farlig och förödande alkoholen är i väldigt många hem i Sverige men ingen verkar höja på ögonbrynen.
Jo, alkohol är en sjukt farlig drog, både för användaren och omgivningen i dess användande.
Då vissa år står alkoholen för våldet upp mot ~80% vissa år och att de är under påverkade av alkohol.
Vi får hoppas att staten tar tillbaka försäljningen någon gång, så vi kan svälta ut de kriminellanätverken, för alla dessa miljarder är nått de aldrig kommer sluta att sälja om det är olagligt.
Den naiviteten tycker jag är skrämmande av staten, men man väljer ifrån detta hållet bara blunda och vända huvudet ifrån frågan.
Tydligen är det tom många som inte ens vill utreda frågan, som en utredning skulle vara farligt.
Men och andra sidan så kanske de redan vet om vad en sådan utredning kommer fram till, och att detta är oviljan att inte ens diskutera frågan.