• IkaMe

Min son slog sin mobbare.. vad göra?

Hej alla! Jag behöver lite råd av alla kloka föräldrar där ute! Var beredda på en uppsats, jag hoppas ni orkar läsa till slutet!

Lite bakgrund: Min son (11 år) har blivit utsatt av en kille i klassen i flera år. Ibland är det lugnt mellan dem och de kan umgås. Men i perioder får han min son att må dåligt. Han retar, provocerar och sprider lögner om min son och till min son, för att få en reaktion från min son. Min son har svårt att hantera sina känslor när han bli arg eller ledsen och kan bli verbalt utåtagerande och ibland fysiskt. Den här klasskamraten verkar tycka det är roligt att göra min son ledsen eller arg och brukar skratta när min son blir ledsen och gråter. Min son är absolut ingen ängel och är ganska så busig i skolan överlag, men han har ett enormt hjärta och är väldigt lojal mot sina vänner. Klasskamraten brukar utnyttja detta och skickar min son att ?hantera? andra barn som klasskamraten haft en konflikt med. Detta gör min son för han är lojal samt antagligen för att få vara med.

Min son får alltid skulden och klasskamraten ljuger sen om vad som hänt. (Detta berättar min son samt andra kompisar på skolan som vart med, även hans mentor säger att hon observerat detta också)

Idag så frös klasskamraten ut Jakob, sade att han inte fick vara med. Han försökte aktivt att få bort min son från leken det lekte genom att vara taskig mot min son. Det slutade med att min son slog honom i ansiktet.

Klasskamraten föräldrar är helt förståeligt väldigt upprörda över detta, det hade jag också blivit. Men det VÄGRAR lyssna till oss när vi försöker förklara hur deras son utsätter vår son och de säger att allt är skitsnack och att deras son är rädd för vår son. De säger att deras son försöker undvika min son. Min son säger att han står på avstånd och retar honom, sen när min son närmar sig honom springer han skrattandes iväg. Överlag så är det väldigt skilda versioner som min son berättar och som klasskamraten föräldrar berättar.

Vi är i regelbunden kontakt med skolan, vi har många gånger påtalat att vår son inte mår bra i relation med den här pojken. Men inget händer. Vi har efterfrågat möte med föräldrarna, men inget händer. Föräldrar vägrar träffa oss nu efter vad som hänt ändå.

Nu ska föräldrar anmäla oss (oklart om det är till soc, polisen eller skolledningen). De vägrar samarbeta och lyssna till vad vi har att säga. De säger att min son är livsfarlig.

Nu till min fråga. Hur ska jag gå vidare? Hur ska jag gå vidare för att det ska bli så bra som möjligt för vår son?? Vi har pratat om att byta klass, men det gjorde vår son väldigt upprörd. Han har svårt för förändringar och för att skapa kontakt med andra elever, så vi tror det skulle bli för tufft för honom?

Hoppas någon kan komma med visa ord och råd! ??

• Svar på tråden Min son slog sin mobbare.. vad göra?
  • IkaMe
    Mortiscia80 skrev 2022-01-16 10:40:29 följande:

För att inte tala om risken att ts son är den som framstår som en aggressiv mobbare om man börjar slåss!

Det är ju lite så det har blivit tyvärr. Och nu är ju den pojken otroligt rädd för min son säger föräldrarna. Det ska han tydligen vart länge, men det har ändå inte hindrat pojken från att retas tydligen?.
  • Mortiscia80
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:37:02 följande:
    Det är ju lite så det har blivit tyvärr. Och nu är ju den pojken otroligt rädd för min son säger föräldrarna. Det ska han tydligen vart länge, men det har ändå inte hindrat pojken från att retas tydligen?.
    Klart han säger det den lilla lögnhalsen. Du ska tro vad ynklig och gråtig en mobbare kan bli inför mamma och pappa för att slippa stå för vad de gör.
  • Friger
    Mortiscia80 skrev 2022-01-16 12:40:20 följande:
    Klart han säger det den lilla lögnhalsen. Du ska tro vad ynklig och gråtig en mobbare kan bli inför mamma och pappa för att slippa stå för vad de gör.
    Hur många samtal tror du då att det krävs för ändring om mobbaren får höra av sina föräldrar att han gör rätt?
  • Mortiscia80
    Friger skrev 2022-01-16 12:42:15 följande:
    Hur många samtal tror du då att det krävs för ändring om mobbaren får höra av sina föräldrar att han gör rätt?
    Hur långt är ett snöre....? Grundproblemet är att ingen säger ifrån till mobbaren, varken skolan eller hans föräldrar, som inte ens vet hur deras barn är mot andra.
  • Litorina
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:28:36 följande:

Hej! Ja, det stämmer. De säger att de pratat med föräldrar och att de har koll på dem. Men i min kontakt med föräldrar så vägrar de tro på att deras son utsätter vår son.

Skolan är passiv. Min son är stökig i klassrummet och deras strategi är att sätta.honom i ett hörn med en annan stökig elev. Det är allt som hänt..

Det låter som att det är hög tid att byta skola.
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:31:38 följande:

Min son har väldigt svårt att vara ensam på skolan, han behöver tryggheten med att vara med någon. Tyvärr så utesluter den här pojken honom från de grupperingar som finns. ???? Kan har god lust att smyga dit och sedan filma när det händer, hade jag haft möjlighet så hade jag spionerar på dem alla dagar i veckan!!

När du skriver så här kommer jag att tänka på en flicka i dotterns klass. Min dotter beskriver hur den här flickan försöker och försöker få någon att vara med, och de olika grupperingarna låter henne vara med till och från. Men flickan kan inte riktigt de sociala reglerna. Hon funkar inte i grupp. Förstår inte när det är läge att låta någon annan bestämma, när man kanske inte ska säga vad man tycker. Det sociala finliret funkar inte helt enkelt.

Läraren har pratat med barnen att de behöver låta flickan vara med. Men enligt min dotter förstör flickan lekarna. Och så fort de låter henne vara med en gång blir hon enormt efterhängsen. (Så klart, hon är ju ensam!)

Kom som sagt att tänka på detta. Flickan i min dotters klass gör så gott hon kan, men det räcker inte hela vägen. Hon verkar inte riktigt förstå hur man är en del av en grupp. Det hon skulle behöva är förmodligen mer vuxenstöd.

De lite snällare barnen låter henne vara med ibland och undviker henne ibland. De elaka säger till henne precis vad de tycker. Som din sons mobbare?

Nu vet jag ju inte alls om ditt barn har de här problemen. Det var bara en tanke. Har någon vuxen (typ specialpedagog) varit med och observerat hur det går till på rasterna?
  • MsFry

Jag undrar vad du menar med att din son "hanterar andra barn" på uppdrag av den andra pojken?

Det låter väldigt mycket som att du skyller din sons dåliga beteende på den andra pojken. Som mamma till ett barn som blev just "hanterat" av en stökig pojkes kompis så kan jag lätt säga att jag har noll sympati för sådant beteende. Din son äger lika mycket ansvar för sitt beteende som den andra pojken gör för sitt.

Med det sagt: de här pojkarna behöver separeras från varandra. Den synergi som uppstår mellan dem är giftig för alla andra och de själva. Om den andra pojken inte kan byta skola så kanske din son måste det?

Och han behöver jobba med sin egen självkänsla, varför springa ärenden åt den pojken? Det där är ett beteende som kommer ge honom stora problem när han blir äldre.

• Spucks
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:33:44 följande:
    ????????????????????????
    Vad är det du inte förstå?
  • Friger
    Mortiscia80 skrev 2022-01-16 12:45:33 följande:
    Hur långt är ett snöre....? Grundproblemet är att ingen säger ifrån till mobbaren, varken skolan eller hans föräldrar, som inte ens vet hur deras barn är mot andra.
    Lite min poäng. Fungerar inte den strategin du har. Måste du byta strategi. Prova något annat.
  • IkaMe
    MsFry skrev 2022-01-16 13:02:02 följande:

Jag undrar vad du menar med att din son "hanterar andra barn" på uppdrag av den andra pojken?

Det låter väldigt mycket som att du skyller din sons dåliga beteende på den andra pojken. Som mamma till ett barn som blev just "hanterat" av en stökig pojkes kompis så kan jag lätt säga att jag har noll sympati för sådant beteende. Din son äger lika mycket ansvar för sitt beteende som den andra pojken gör för sitt.

Med det sagt: de här pojkarna behöver separeras från varandra. Den synergi som uppstår mellan dem är giftig för alla andra och de själva. Om den andra pojken inte kan byta skola så kanske din son måste det?

Och han behöver jobba med sin egen självkänsla, varför springa ärenden åt den pojken? Det där är ett beteende som kommer ge honom stora problem när han blir äldre.

Hej! Vad jag menar är att han skickar min son att konfrontera andra barn, och ibland slutar det i fysiskt bråk. Och jag håller helt klart med dig i att min son ska ta ansvar för sin eget beteende, jag vill inte skicka ut honom i livet med tron om att man kan skylla ifrån sig för att slippa ansvar.

Vi stöttar honom i att ta ansvar för det som händer om det är så. Min son är väldigt ärlig och berättar oftast vad som hänt så det gör det lite lättare.

Jag skyller inte min sons beteende på den andra pojken, men däremot så skyller jag honom för att han fått min son att må dåligt och känna sig otrygg på skolan. Jag lägger även ansvar på hans föräldrar som vägra tro på oss när vi berättar och.ä vägrar samarbeta, samt på skolan som inte gör nog eller tar oss på allvar. Som hans föräldrar pratar vi mycket, vi har sökt stöd hos olika instanser för hans beteende och mående samt har veckovis kontakt med skolan. Men situationen som den är nu står jag handfallen i, de går i samma klass och det är svårt att separera dem helt.

Jag hoppas du förstår vad jag menar? Min son får ta sitt ansvar, men det är tråkigt att hans klasskamrat inte behöver göra det.
  • IkaMe
    Mortiscia80 skrev 2022-01-16 12:40:20 följande:

Jag försöker alltid se situationer ur andras perspektiv men det är svårt att vara objektiv när det gäller ens egna barn. Jag undrar ju dock vad som händer med den pojken som gör att han beter sig så här. Min son brukar vara ärlig för oss och för personalen på skolan om vad han gjort. Vill han inte berätta så säger han det, upplever inte att han ljuger. Den andra pojken gör dock det (jag får höra från andra på skolan om vad som hänt, de som sett, och ser då att min sons version stämmer). Vill inte tro att ett litet barn kan vara så manipulativ..
  • MsFry
    IkaMe skrev 2022-01-16 13:22:16 följande:

Hej! Vad jag menar är att han skickar min son att konfrontera andra barn, och ibland slutar det i fysiskt bråk. Och jag håller helt klart med dig i att min son ska ta ansvar för sin eget beteende, jag vill inte skicka ut honom i livet med tron om att man kan skylla ifrån sig för att slippa ansvar.

Vi stöttar honom i att ta ansvar för det som händer om det är så. Min son är väldigt ärlig och berättar oftast vad som hänt så det gör det lite lättare.

Jag skyller inte min sons beteende på den andra pojken, men däremot så skyller jag honom för att han fått min son att må dåligt och känna sig otrygg på skolan. Jag lägger även ansvar på hans föräldrar som vägra tro på oss när vi berättar och.ä vägrar samarbeta, samt på skolan som inte gör nog eller tar oss på allvar. Som hans föräldrar pratar vi mycket, vi har sökt stöd hos olika instanser för hans beteende och mående samt har veckovis kontakt med skolan. Men situationen som den är nu står jag handfallen i, de går i samma klass och det är svårt att separera dem helt.

Jag hoppas du förstår vad jag menar? Min son får ta sitt ansvar, men det är tråkigt att hans klasskamrat inte behöver göra det.

Det låter ju ändå som att du inte ser din son som helt skyldig i det han gör när du skriver att han får skulden. Självklart får han det liksom... han slår andra barn!

Och om de andra föräldrarna inte tar sin del av det hela måste du nog överväga att byta skola för din son. Dels verkar ju personalen inte kunna hantera att hålla isär dem och dels så vägrar ju den andra pojkens föräldrar ta tag i problemet.
  • IkaMe
    MsFry skrev 2022-01-16 13:31:51 följande:

Det låter ju ändå som att du inte ser din son som helt skyldig i det han gör när du skriver att han får skulden. Självklart får han det liksom... han slår andra barn!

Och om de andra föräldrarna inte tar sin del av det hela måste du nog överväga att byta skola för din son. Dels verkar ju personalen inte kunna hantera att hålla isär dem och dels så vägrar ju den andra pojkens föräldrar ta tag i problemet.

Som jag sa, han får ta ansvar för det han gör och det är inte okey för oss att hans slåss. Men den andra pojken, ska inte mobbare behöva ställas till svars också? Hans beteende är inte lika synligt som min sons är, men ändå väldigt skadligt.

Min son får skulden i konflikter som uppstår känns det som, även om det oftast inte urartar till bråk. I höstas så fick vi ett samtal hem där mentorn sade att han hade slagit en pojke i en annan klass. Vad som sedan kom fram var att den andra pojken hade blivit arg under en lek på skolgården och åkt ut, och min son hade sagt till honom att det var så reglerna var. Pojken hade flugit på min son, brottar ner honom och bitit honom i låret. Min son hade ett bitmärke när han kom hem. Skolan agerade genom att isolera min son resten av rasten, genom att stänga in honom i ett klassrum där han fick sitta själv. Och det är så jag menar med att min son ofta får hela skulden.
  • Swedman

Tror det är bra att föra anteckningar om vad som händer. Möten. Sonens reaktion. Skolans reaktion etc. Dessa anteckningar kan senare visas upp för Skolinspektion eller nån grupp utredare.

• IkaMe
    Litorina skrev 2022-01-16 12:48:04 följande:

Det låter som att det är hög tid att byta skola.När du skriver så här kommer jag att tänka på en flicka i dotterns klass. Min dotter beskriver hur den här flickan försöker och försöker få någon att vara med, och de olika grupperingarna låter henne vara med till och från. Men flickan kan inte riktigt de sociala reglerna. Hon funkar inte i grupp. Förstår inte när det är läge att låta någon annan bestämma, när man kanske inte ska säga vad man tycker. Det sociala finliret funkar inte helt enkelt.

Läraren har pratat med barnen att de behöver låta flickan vara med. Men enligt min dotter förstör flickan lekarna. Och så fort de låter henne vara med en gång blir hon enormt efterhängsen. (Så klart, hon är ju ensam!)

Kom som sagt att tänka på detta. Flickan i min dotters klass gör så gott hon kan, men det räcker inte hela vägen. Hon verkar inte riktigt förstå hur man är en del av en grupp. Det hon skulle behöva är förmodligen mer vuxenstöd.

De lite snällare barnen låter henne vara med ibland och undviker henne ibland. De elaka säger till henne precis vad de tycker. Som din sons mobbare?

Nu vet jag ju inte alls om ditt barn har de här problemen. Det var bara en tanke. Har någon vuxen (typ specialpedagog) varit med och observerat hur det går till på rasterna?

Stackars flicka ???? Nej, min son har inga problem med sociala koder på det sättet. Han har ett par vänner som han är med på skolan, och ett par riktigt nära vänner som går i andra årskurser. Det är när hans vänner i klassen är sjuka eller borta som han söker sig till andra grupper. Eller när de alla leker något tillsammans. Den här pojken som min son har problem med, har vid ett par tillfällen ljugit om att min son eller andra pratat skit om varandra för att sabba hans vänskap.
  • IkaMe
    Swedman skrev 2022-01-16 13:56:04 följande:

Tror det är bra att föra anteckningar om vad som händer. Möten. Sonens reaktion. Skolans reaktion etc. Dessa anteckningar kan senare visas upp för Skolinspektion eller nån grupp utredare.

Bra idé!
  • Litorina
    IkaMe skrev 2022-01-16 13:57:25 följande:

Stackars flicka ???? Nej, min son har inga problem med sociala koder på det sättet. Han har ett par vänner som han är med på skolan, och ett par riktigt nära vänner som går i andra årskurser. Det är när hans vänner i klassen är sjuka eller borta som han söker sig till andra grupper. Eller när de alla leker något tillsammans. Den här pojken som min son har problem med, har vid ett par tillfällen ljugit om att min son eller andra pratat skit om varandra för att sabba hans vänskap.

Ja, det är synd om henne! Och så svårt hur jag som förälder i klassen ska göra. Jag uppmanar mitt barn att låta flickan vara med. Men så säger mitt barn att flickan är bossig och förstör leken. :-/ Nåja, det är din son vi ska prata om!

Skönt att du inte kände igen honom i det här iaf. Och du verkar också medveten om hur din sons beteende påverkar situationen - att han går mobbarens ärenden tex. Det känns som ett stort bekymmer i sammanhanget. Det måste ju ha stor betydelse för vad de andra barnen tycker om din son. Jag hade nog lagt en del krut på att hjälpa sonen hitta sätt att säga emot den här killen när han vill att din son ska säga ditt och datt till någon. Ge honom exempel på vad han kan svara och förklara varför han inte bör göra sånt.
  • GGN
    IkaMe skrev 2022-01-16 12:28:36 följande:

Hej! Ja, det stämmer. De säger att de pratat med föräldrar och att de har koll på dem. Men i min kontakt med föräldrar så vägrar de tro på att deras son utsätter vår son.

Skolan är passiv. Min son är stökig i klassrummet och deras strategi är att sätta.honom i ett hörn med en annan stökig elev. Det är allt som hänt..

Anmäl skolan.
  • IkaMe
    Litorina skrev 2022-01-16 14:12:28 följande:

Ja, det är synd om henne! Och så svårt hur jag som förälder i klassen ska göra. Jag uppmanar mitt barn att låta flickan vara med. Men så säger mitt barn att flickan är bossig och förstör leken. :-/ Nåja, det är din son vi ska prata om!

Skönt att du inte kände igen honom i det här iaf. Och du verkar också medveten om hur din sons beteende påverkar situationen - att han går mobbarens ärenden tex. Det känns som ett stort bekymmer i sammanhanget. Det måste ju ha stor betydelse för vad de andra barnen tycker om din son. Jag hade nog lagt en del krut på att hjälpa sonen hitta sätt att säga emot den här killen när han vill att din son ska säga ditt och datt till någon. Ge honom exempel på vad han kan svara och förklara varför han inte bör göra sånt.

Vi jobbar en hel del med hans självkänsla, men det är svårt med skolan för det är där han upplever alla misslyckanden och där känner jag mig som förälder ganska så maktlös. Men bra idé att jobba på alternativa sätt att hantera situationer på. ??
  • Tom Araya

Har du pratat med klassföreståndaren och rektorn?

Om inte, så gör det. Det är deras sak att hantera. Det är de som ska tala med de andra föräldrarna och lösa saken.
    Se till att ha med mentorn på ett möte med läraren så att det kommer fram "Min son får alltid skulden och klasskamraten ljuger sen om vad som hänt. (Detta berättar min son samt andra kompisar på skolan som vart med, även hans mentor säger att hon observerat detta också)"

Svar på tråden Min son slog sin mobbare.. vad göra?