• Wed 26 Jan 2022 10:56
    34464 visningar
    23 svar
    23
    34464

    Hur länge stannade er partner hemma med er efter förlossningen?

    Jag väntar mitt första barn om några veckor och idag frågade min kille mig om jag vill att han tar ut semester så att han blir hemma med oss och kan hjälpa till utöver de tio dagarna som han får ta ut när bebis är nyfödd. 


    Jag har haft kollegor vars partners återvände till jobbet efter 10 dagar och om det kändes lagom eller om de önskade att de hade stannat hemma någon vecka längre vet jag inte. 


    Behöver man den extra hjälpen? 
    Eller hade det helt enkelt bara varit mysigt med mer tid tillsammans den första tiden till att gemensamt bonda med bebisen?


    Hur gjorde ni som läser den här tråden? 


    Jag har iaf sagt till honom att han får bestämma det själv. Mina föräldrar bor nära och kan hjälpa till på dagarna när han jobbar om det behovet skulle finnas. Mår han bättre av att ta ut en semestervecka så kan han göra det. 


    Men det är nytt för oss båda så ingen av oss vet hur vi ska tänka kring att spara på semester eller ta ut. svårt för mig att ha en åsikt när jag inte är den som behöver lämna min alldeles nyfödda bebis och åka till jobbet. 

  • Svar på tråden Hur länge stannade er partner hemma med er efter förlossningen?
  • Wed 26 Jan 2022 19:53
    #11
    -1

    Jag jobbar som lärare. Fick 1:a barnet I början av juni. Min man tog sina 10 pappadagar först, sen gick jag på sommarlov och han tog f-ledighet till mitt sommarlov var slut i mitten av augusti. Så vi var hemma tillsammans 2 1/2  månad.
    Ungefär samma med barn nr 2.

  • Wed 26 Jan 2022 22:36
    #12

    Min man tog 10 dagar extra, så vi var alltså hemma en månad tillsammans. Vi hade det urmysigt och pratar fortfarande om hur bra vi hade det nu, tre år senare. Glad 

    Jag hade en okomplicerad förlossning och hade utan problem klarat mig med de 10 dagarna, men den tredje veckan var väldigt psykologiskt skön. Det gav ett lugn att veta att vi hade den tiden. Den fjärde veckan var överflödig för min del men min man uppskattade den mycket - han tyckte att de första veckorna tillbaka på jobbet var lite påfrestande, "men han har ju VÄXT medan jag var borta!" utbrast han förfärat mer än en gång.

    Rekommenderar definitivt extratid. När får ni någonsin chansen igen som par? 

  • Wed 26 Jan 2022 22:43
    #13

    Min man tog ut 5 dagar pappaledighet (av de 10 dagarna) första veckan, sedan arbetade han en vecka och tog ut resterande 5 dagar. Han hade semester då barnet föddes så 2 semesterdagar var han hemma också, så totalt 7 arbetsdagar första "veckan".

  • Wed 26 Jan 2022 23:10
    #14

    Min man var ledig i 5 veckor om jag minns rätt. 
    Tyckte det var jätteskönt att ha honom hemma då jag hade svårt att komma igång med amningen bland annat. Han tyckte också att det kändes kul att få vara med precis i början :)

    Om man har råd så rekommenderar jag verkligen att man gör så. Han fick nog också en realistisk bild av hur tuffa mina dagar faktiskt var när han gick tillbaks till jobbet sen och gav mig mycket avlastning på kvällarna :) 

  • Thu 27 Jan 2022 01:07
    #15

    Andra barnets födelse sammanföll med vårbruket (vi är bönder) så dom 10 pappadagarna gick åt till vårsådden. Det är ju ett viktigt moment med etableraringen av grödor så är det bra väder går det inte att vänta. Det kan påverka hela årsinkomsten. 
    Det var lite småkämpigt pga äldsta barnet var 2,5 år och väldigt aktivt. När jag ammade rev hon halva huset.Typ. Inte riktigt, men ni som vet hur 2-3 åringar är- vet.  Jag ångrar idag att jag inte bad om utökad tid hos dagmamman. 

  • Thu 27 Jan 2022 01:16
    #16

    2 eller 3 dar semester, finns inga pappadagar där jag bor.

  • Mon 7 Feb 2022 17:10
    #17

    Jag tyckte definitiv att de 10 dagarna inte räckte. Hade iofs en jobbig förlossning. Men jag hade önskat att min man kunde vara hemma minst 6 veckor. 


    nu tror jag inte att det blir barn nummer 2 för mig. Men med Facit i hand hade jag velat ha mycket mer än 10 dagar. 

  • Mon 7 Feb 2022 17:48
    #18

    Eftersom vi är planerande människor hade min man sparat 5 veckors semester, så han tog sina 10 dagar+ 5 veckor + årets semester i ett svep.

    Det var helt underbart och vi fick lära känna vår bebis tillsammans.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Fri 11 Feb 2022 12:18
    #19

    Det är väldigt olika hur man är efter förlossning. Jag och första barnet blev kvar en vecka på sjukhuset, ubder tiden jobbade min man halvdagar. När vi kom hem behövde jag en hel del hjälp och han var hemma npgra dagar, jobbade några dagar osv. När han jobbade hade han ordnat med matrötter i frysen, osv så att jag inte behövde fixa ngt.
    Med andra barnet åkte jag o handkade själv redan dagen efter förlossning och behövde inte ha honom hemma "för min skull".

    Man kan numera ta dubbeldagar, om han inte sparat semester. 
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

  • Fri 11 Feb 2022 12:27
    #20

    Har han semester att ta ut så ta en veckas semester i anslutning till förlossningen och sen kan han välja hur han ska göra med de 10 dagarna. 

    Det fina med de dagarna är att man kan ta ut dem som delar. Så vill han kan han ta en veckas semester och sen halvtid i 4 veckor t ex. Det blir mycket mer flexibelt så.

    Jag kan tycka att jag inte behövde ha honom hemma på heltid så länge men det är ju grymt skönt om det inte direkt går från alltid hemma till 9 timmar borta 5 dagar i veckan direkt.

    Med syskonen t ex så tog han mån + fredag i två månader eftersom det var då de stora barnen inte var på förskola alls och då kunde man turas om att hitta på roliga saker för de stora barnen och passa bebisen.

  • Fri 11 Feb 2022 14:54
    #21

    Vi/pappan har tagit ut de 10 dagarna direkt, dvs varit hemma i två veckor och sen återgått till jobbet. Jag har tyckt det varit rätt lagom: mysig bebisbubbla men sen varit redo att klara bebis "själv" (dvs under arbetsdagen). Vi har istället haft mer gemensam tid i anslutning till semestrar när barnen varit några månader gamla. 

  • Fri 11 Feb 2022 15:54
    #22

    Med första var vi hemma ett år tillsammans. Det var väldigt bra, eftersom jag drabbades av både förlossningsdepression och reumatiskt skov och var i rätt dåligt skick på flera sätt.

    Med andra var han hemma de tio dagarna, men jobbade sen omkring halvtid i ett och ett halvt år istället. Då drabbades jag inte av förlossningsdepression, men väl av reumatiskt skov. Det funkade ändå bra, till stor del för att det kom en pandemi och han jobbade hemifrån i princip från start. 

  • Mon 7 Mar 2022 14:09
    #23

    Stannade hemma.. hmm. Nä. Inte mer än utöver semestern.

    Jag tror mig ha gett bort alla Pappadagar över alt. gav dom till Mamman.
    Jag gick sen tillbaka och jobbade som vanligt.
    Vi hade inga andra komplikationer osv.
    Jo, ena grabben hade kolik, men det löste sig. Det var inga andra krusiduller.
    Vi var nöjda så.

Svar på tråden Hur länge stannade er partner hemma med er efter förlossningen?