• Sunshine888

    Magnetröntgen/klaustrofobi

    Hej!
    Jag ska göra en magnet röngten av hjärnan 3 februari om en vecka.
    Det är tredje försöket för mig..
    Pga min klaustrofobi så har jag inte kommit längre än de tar fram hjälmen man behöver ha över huvudet och får avbryta pga min panik som kommer och det tar stopp helt.

    Jag har fixat dem andra undersökningarna rygg hals.
    Och har även haft öppen kamera.
    Även denna gång nu är det öppna kameran men det är hjälmen som måste på jag inte klarar av.
    Det påverkar nog jag har haft mycket ångest och stress generellt sista tiden efter jag fick min Me/cfs diagnos och har utvecklat panik attacker och mer ångest från och till.

    När jag läst om andra som gjort denna så står det man sätts fast ofta.
    Men min undran är om man skulle kunna åla sig ner och komma ut med huvudet om man vill.
    Nu förstår jag ju man inte ska göra det och förstör undersökningen.
    Men jag skulle psykiskt känna tror jag en lättnad om man bara visste det går och man inte sitter fast helt komma ur.
    Jag slå få lugnande även denna gång och hoppas det hjälper mig,även en anhörig med mig för lugnande känsla.

    Kanske svår fråga svara på då ingen kanske har testat komma ur..men kanske man har fått känsla om det skulle kunna gå när man legat där.
    Känner sån press att klara denna då jag verkligen behöver det för få ro att inget är fel det dom undersöker för.

    En annan undran är hur man påverkas av lugnande?
    Är man med vad som händer ändå ?
    Är lite i mot det med och tror jag ska bli ännu oroliga.

    Ja
    Tack på förhand för svar.  

  • Svar på tråden Magnetröntgen/klaustrofobi
  • asdfgh

    Huvudet hålls i rätt position m h a kuddar snarare än hårdplast så om man vill ta sig loss så går det. Skulle tro att det är en säkerhetsfunktion.

    Du kan säkert be att få testa innan undersökningen sätter igång.

    Har du med dig någon lugnande musik? Folk säger att det ska vara bra. Själv tyckte jag mest att det var skönare att bara typ meditera mig igenom ljudet.

  • Mrs Moneybags

    Jag gjorde en magnetröntgen senast igår. Gör det var tredje månad för att kolla mig för cancer - återfall. 

    Jag kan absolut förstå att man får lite panik när hjälmen sätts på. Har de på ditt ställe möjlighet att sätta en sån spegel ovanför där de visar bilder? 

    Jag brukar be om att få lyssna på exempelvis P1 i lurarna. 

    Igår skulle de göra huvudet sist och satte på hjälmen på slutet och det tog 7 minuter att ta bilder av huvudet på mig. Jag frågade nämligen hur lång tid det skulle ta. 

    Det positiva när de bara tar bilder av huvudet är att man inte behöver åka hela vägen in i tunneln, utan större delen av kroppen ligger utanför. På så sätt skulle man ju kunna trassla sig ut ur tunneln. Du har förstås också din "nödknapp" som du kan trycka på. Jag brukar också be dem att prata med mig då och då så att jag vet var de är någonstans i processen. 

    Igår blundade och rabblade jag lite olika namn, exempelvis på mina kollegor osv för att distrahera mig. Jag tror att distraktion är det lättaste sättet att avleda tankarna. Hitta något du ska göra, t ex alla multiplikationstabeller osv så har du något att fokusera på. 

    Det kommer gå bra!!! 

  • Sunshine888

    Tack för era svar.:)
    Jag ska till sabbats berg där de har en öppen tunnel så det känns på något sätt bättre att det inte är långa trånga tunneln runt mig.
    Det är just hjälmen som tar stopp för mig,att jag tänker man sitter fast helt och inte skulle kunna åla sig ut ur den neråt.
    Men det går kanske göra det, även om jag tänker att det ska jag ju inte göra och förstör undersökningen då.
    Men det är nog just att det hjälper mig psykiskt veta att det går. 

    Denna gång har jag fått sagt ska prova lugnande och ha en anhörig med bara för känna mig bättre.
    Hoppas att det ska hjälpa mig klara.:)
    De sa ska ta ungefär 25 min för mig.

  • LaFontaine

    Jag har fått lugnande när jag röntgat huvudet. Det går inte alls annars. Med lugnande har det däremot gått utmärkt, så jag tycker att du ska ha goda förhoppningar inför den här gången. Lycka till!

  • Mrs Moneybags
    Sunshine888 skrev 2022-01-27 17:31:55 följande:

    Tack för era svar.:)
    Jag ska till sabbats berg där de har en öppen tunnel så det känns på något sätt bättre att det inte är långa trånga tunneln runt mig.
    Det är just hjälmen som tar stopp för mig,att jag tänker man sitter fast helt och inte skulle kunna åla sig ut ur den neråt.
    Men det går kanske göra det, även om jag tänker att det ska jag ju inte göra och förstör undersökningen då.
    Men det är nog just att det hjälper mig psykiskt veta att det går. 

    Denna gång har jag fått sagt ska prova lugnande och ha en anhörig med bara för känna mig bättre.
    Hoppas att det ska hjälpa mig klara.:)
    De sa ska ta ungefär 25 min för mig.


    Det kommer gå jättebra!! Lycka till.
  • asdfgh

    Med den här tråden i åtanke testade vi idag. En av Siemens tekniker la sig i "hjälmen" (han höll ändå på och kontrollerade de olika extradelarna i samband med förebyggnde underhåll), jag satte fast ovandelen och sen lirkade han sig ur. Kommentaren var att det var trångt men han tog sig ut utan att slå i med näsan.

    Jag har inte sett huvudspolen för en Philips eller GE MR på riktigt men de verkar vara lättare att ta sig ur.

  • Sunshine888

    Tack för det svaret.:) 
    Jag skulle gjort den idag men blev sjuk så nu får jag vänta tills 3mars.
    Bara psykiskt kunna veta det går göra det tror jag kommer hjälpa mig klara undersökningen.
    Förstår ju man förstör undersökningen och inte helst ska hålla på åla sig ut där...men är den där känslan känna man sitter fast där och inte skulle kunna komma ut som satt sig som ett stopp för mig. Troligen för jag redan har en del ångest och stress i kroppen.
    Men hoppas på lugn från min familje medlem som är med och lugnande ska det gå bra.
    Vill så gärna ha ro och få det gjort.

    Och det känns så mkt bättre veta det troligen då går att åla sig ut ur hjälmen, även om dem ser lite annorlunda ut på sjukhusen.
    Jag valde sabbats berg för de har just den stora röntgen där

    Tack :)

  • cosinus

    Vad gäller lugnande så har jag ingen egen erfarenhet av det men ena sonen får det hos tandläkaren. Han säger att han kommer ihåg allt men jag som varit med vet ju att det är en sanning med modifikation. Han tror han minns men inte allt och framförallt, och kanske viktigast, är att hans tidsuppfattning blir helt uppfuckad. Det som tagit 45 min upplever han som mycket, mycket kortare. Vilket ju är av godo på alla sätt.

    Hoppas det går bra när det är dags.

  • asdfgh
    Sunshine888 skrev 2022-02-03 20:07:49 följande:

    Tack för det svaret.:) 
    Jag skulle gjort den idag men blev sjuk så nu får jag vänta tills 3mars.
    Bara psykiskt kunna veta det går göra det tror jag kommer hjälpa mig klara undersökningen.
    Förstår ju man förstör undersökningen och inte helst ska hålla på åla sig ut där...men är den där känslan känna man sitter fast där och inte skulle kunna komma ut som satt sig som ett stopp för mig. Troligen för jag redan har en del ångest och stress i kroppen.
    Men hoppas på lugn från min familje medlem som är med och lugnande ska det gå bra.
    Vill så gärna ha ro och få det gjort.

    Och det känns så mkt bättre veta det troligen då går att åla sig ut ur hjälmen, även om dem ser lite annorlunda ut på sjukhusen.
    Jag valde sabbats berg för de har just den stora röntgen där

    Tack :)


    Vi var på ett sjukhus  

    Att döma av utseendet om man googlar på huvudspole (= hjälm) för MR så är Siemens den som är mest "anatomiskt formad" eller hur man nu ska uttrycka det och därmed svårast att ta sig ur och där lyckades vi ju bevisligen. Den du ska använda är en Philips så det borde vara lugnt

    Lycka till! Att få lugnande vid MR-undersökningar är tydligen rätt vanligt så du är inte ensam.
Svar på tråden Magnetröntgen/klaustrofobi