• Sandra36

    Två boende som ettåring?

    Hej! 


    Jag och mitt ex har en dotter tillsammans på 1 år. Vi har delat på oss. Jag har varit mammaledig i ett år och då har hon bott med bara mig. Nu har jag börjat jobba och han ska vara pappaledig och vill då att hon flyttar till honom. Och att hon träffar mig vissa dagar per vecka. 


    Jag har pratat med familjerätten i kommunen som säger att det är ok sålänge vi ser att våran dotter inte far illa av detta och visar att hon blir otrygg av situationen. 


    men jag tycker inte det är ok att ha två boenden och behöva åka fram och tillbaka mellan mamma och pappa när man är 1 år. 

    Någon som vet om detta är bra för barnet? 

  • Svar på tråden Två boende som ettåring?
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Bäst för barnet) skrev 2022-02-02 22:36:34 följande:
    Ångrar du det ska du definitivt gå till en advokat.
    Ensam vårdnad är dock rätt svårt att få. Men det kan ju finnas skäl för det, stora samarbetssvårigheter exempelvis. Du har inte sagt så mycket om relationen till pappan.

    Men även om det inte skulle bli ensam vårdnad så kan man få ett avtal för boendet och umgänget. Det tror jag kan behövas.
    Om ni är oense över boendet, har gemensam vårdnad och inte har något avtal så finns det inte så mycket du skulle kunna göra om han bestämmer sig för att göra som han vill, dvs att dottern ska bo hos honom och träffa dig några dagar i veckan. Det är liksom inget som stoppar honom.
    Fast om han faktiskt gjorde det är det uppenbart att han inte tänker på dotterns bästa och skulle se illa ut för honom i en vårdnadstvist. Men bäst vore det såklart att stoppa det innan det går så långt för det är er dotter det år ut över först och främst.
    Tycker inte TS själv ska ta det till rätten utan avvakta att han gör det.
  • Anonym (Förälder)

    Och just det sa 2 familjerätter när till när sonens biopappa föreslog just den galenskapen.
    Du är den hon varit mest med.
    Detta kommer skada henne

  • Tow2Mater

    Med en 1 åring ska man kanske inte dela på sig om det inte finns mycket goda skäl. Och att dela lite på fl-ledigheten även innan 1 årsdagen och inte att mamma tar allt är ju att foredra, så barnet får bli trygg med båda.

  • Anonym (Mamman)

    Hej! har precis gått igenom samma sak som dig. Separerade förra våren och from separation bodde våran då 5 månaders på heltid hos mig. Hon hade umgänge Med sin pappa varannan vecka ca tre dagar i veckan på ca 2 h per dag. Mer var pappan inte intresserad av. Han fick välja tiderna själv.. i nov började våran då ettåring dagis och vi stod inför ett beslut om hur vi skulle göra med boendet för henne. Vi började sakta trappa upp med övernattningar. Först en övernattning en vecka. Nästa vecka två.. pappan har barnet varannan vecka. vi såg att det gick bra för henne och efter några veckor började vi med varannan vecka mamma och varannan vecka pappa. Men dottern sover alltid en att mitt i veckan hos mig under pappaveckan. Hon är alltid lugn då hon kommer och sover hos mig under pappaveckan. Man får testa sig fram. Men upptrappning i några veckor med övernattningar är bra att börja med för att ni ska kunna se hur barnet tar det. Det kanske går jättebra eller mindre bra, utvärdera eftersom och testa er fram.

    vi gick till familjerätten och fick hjälp med schemaläggning. pappan hade svårt att förstå Att det är viktigt för mindre barn att  ha kontakt med sin anknytningsperson, alltså mig. Han ville göra på 7-7 direkt då det passade honom. Inte ens efter familjerätten förstod han.. men nåja.. vi var båda öppna för att test oss fram och har kört såhär i en månad nu och det funkar bra. Jag vet inte hur dottern är hos honom. Han säger att det alltid går bra så jag får ju lite på det. Men jag litar inte ett dugg på honom.. det är vad det är.

    hoppa ni hittar en lösning men boka Möte med familjerätten så hjälper dom er att se det bästa för erat barn och komma med förslag på lösningar.

  • Anonym (?)

    Ska pappan vara helt föräldraledig nu alltså? Varför har ni inte delat från början? Ni bör boka ett samtal hos familjerätten så att ni får hjälp med ett schema så ni slussar över till pappan på lämpligt sätt. Ni är ju skilda så det är klart att barnet får två boenden, små barn brukar man ha täta byten för exempelvis schema 2-2-3. 

  • race race

    Tycker också att det är bäst om hon är hos pappan på dagarna och ta lämnar och hämtar där. 

  • Anonym (hur)
    Sandra36 skrev 2022-02-02 20:53:26 följande:
    Två boende som ettåring?

    Hej! 


    Jag och mitt ex har en dotter tillsammans på 1 år. Vi har delat på oss. Jag har varit mammaledig i ett år och då har hon bott med bara mig. Nu har jag börjat jobba och han ska vara pappaledig och vill då att hon flyttar till honom. Och att hon träffar mig vissa dagar per vecka. 


    Jag har pratat med familjerätten i kommunen som säger att det är ok sålänge vi ser att våran dotter inte far illa av detta och visar att hon blir otrygg av situationen. 


    men jag tycker inte det är ok att ha två boenden och behöva åka fram och tillbaka mellan mamma och pappa när man är 1 år. 

    Någon som vet om detta är bra för barnet? 


    Hur har ni gjort under det här året som du varit föräldraledig? Har hon träffat pappan varje dag eller bara vissa dagar i veckan? Har ni sett till att hon fått chans att knyta an även till pappan? 
  • violis

    om jag fattar TS rätt så har barnet bott x antal månader enbart med mamman dvs TS - det framgår inte tydligt när ni separerade. Eller hur mycket umgänge pappan har haft med sitt barn under den tiden TS varit föräldraledig 
    Pappan vill nu att boendet dvs nattsömnen flyttas till honom under den tid han är föräldraledig och att TS träffar sitt barn några gånger / vecka - om detta handlar om dagtid /em kväll eller även innebär övernattning framgår inte …
    TS oroar sig för att dottern o hon skulle få sämre kontakt ….

    Så länge pappan o dottern träffats regelbundet under hennes första år och hon får träffa dig någon / några dagar i veckan + varannan helg och DU  TS inför dottern  visar att du är ok med detta, att DU vet att hon har det bra med pappa o inte låter dig själv bryta ihop inför dottern så kommer det att gå bra!


    Sen kan du bryta ihop allt du vill när du är hemma själv … vet många föräldrar som bryter ihop på väg till jobbet i början när barnet börjat på förskolan.. att separeras från sitt barn är jobbigt även när det ” bara” handlar om en arbetsdag..och att inte kunna vara med sitt barn varje dag är jättejobbigt och man måste få som förälder känna så men för sitt barns bästa -  o du vill ju att ditt barn ska ha en nära relation till sin pappa-  så måste man också se att det är mitt problem inte barnets och man måste ge barnet tillåtelse att ha roligt och trivas även när man som förälder själv inte är med


    Om ni bott tillsammans o båda jobbat heltid -vilket idag är väldigt vanligt- så hade du lämnat henne på förskola från 1-1 1/2 års ålder 9-10 timmar/dag eller mer …då hade det varit helt främmande människor du lämnade henne till, människor som även om de är utbildade har en 14-15 barn till i samma ålder att ta hand om…nu handlar det att lämna henne hos hennes pappa som ju älskar henne precis lika mycket som du gör 

    Jag tror ( baserat på  snart 30 år som förskollärare o mamma själv ) att så länge ni vuxna kan komma överens och att dottern får träffa dig varje vecka så kommer hon klara det galant…det är det livet som kommer vara hennes normala vardag och inget konstigt för henne alls… 
    jag har haft barn i mina grupper där föräldrarna separerat tidigt i barnens liv, där de varit separerade när barnet börjat hos oss och 99,9 % av dessa barn är som alla andra  vad det gäller utveckling och trygghet 
    De fåtal barn..o de barnen går att räkna på ena handens fingrar som mått dåligt av föräldrarnas separation är de barn där någon eller båda av föräldrarna lagt sin längtan efter barnet på den andre förälderns tid på barnet…dvs.. vid byte fokusera på hur mycket föräldern kommer sakna barnet o hur föräldern längtar till nästa byte då barnet ska hem igen…istället för att ta ett glatt farväl o uppmana barnet att ha riktigt roligt / mysigt med den andre föräldern 

    ( o TS vad det gäller att hon skulle tro att pappans flickvän är hennes mamma…ingen risk! Hon har full koll på vem som är hennes mamma även om hon säkert kommer tycka om flickvännen o skapa sin egen relation till henne precis som hon kommer göra till en ev bonuspappa i framtiden så finns det ingen  som kan ta den biologiska förälderns plats så länge denne finns med i barnets liv  3>  ) 

  • Sandra36
    violis skrev 2022-02-03 08:33:22 följande:

    om jag fattar TS rätt så har barnet bott x antal månader enbart med mamman dvs TS - det framgår inte tydligt när ni separerade. Eller hur mycket umgänge pappan har haft med sitt barn under den tiden TS varit föräldraledig 
    Pappan vill nu att boendet dvs nattsömnen flyttas till honom under den tid han är föräldraledig och att TS träffar sitt barn några gånger / vecka - om detta handlar om dagtid /em kväll eller även innebär övernattning framgår inte ?
    TS oroar sig för att dottern o hon skulle få sämre kontakt ?.

    Så länge pappan o dottern träffats regelbundet under hennes första år och hon får träffa dig någon / några dagar i veckan + varannan helg och DU  TS inför dottern  visar att du är ok med detta, att DU vet att hon har det bra med pappa o inte låter dig själv bryta ihop inför dottern så kommer det att gå bra!


    Sen kan du bryta ihop allt du vill när du är hemma själv ? vet många föräldrar som bryter ihop på väg till jobbet i början när barnet börjat på förskolan.. att separeras från sitt barn är jobbigt även när det ? bara? handlar om en arbetsdag..och att inte kunna vara med sitt barn varje dag är jättejobbigt och man måste få som förälder känna så men för sitt barns bästa -  o du vill ju att ditt barn ska ha en nära relation till sin pappa-  så måste man också se att det är mitt problem inte barnets och man måste ge barnet tillåtelse att ha roligt och trivas även när man som förälder själv inte är med


    Om ni bott tillsammans o båda jobbat heltid -vilket idag är väldigt vanligt- så hade du lämnat henne på förskola från 1-1 1/2 års ålder 9-10 timmar/dag eller mer ?då hade det varit helt främmande människor du lämnade henne till, människor som även om de är utbildade har en 14-15 barn till i samma ålder att ta hand om?nu handlar det att lämna henne hos hennes pappa som ju älskar henne precis lika mycket som du gör 

    Jag tror ( baserat på  snart 30 år som förskollärare o mamma själv ) att så länge ni vuxna kan komma överens och att dottern får träffa dig varje vecka så kommer hon klara det galant?det är det livet som kommer vara hennes normala vardag och inget konstigt för henne alls? 
    jag har haft barn i mina grupper där föräldrarna separerat tidigt i barnens liv, där de varit separerade när barnet börjat hos oss och 99,9 % av dessa barn är som alla andra  vad det gäller utveckling och trygghet 
    De fåtal barn..o de barnen går att räkna på ena handens fingrar som mått dåligt av föräldrarnas separation är de barn där någon eller båda av föräldrarna lagt sin längtan efter barnet på den andre förälderns tid på barnet?dvs.. vid byte fokusera på hur mycket föräldern kommer sakna barnet o hur föräldern längtar till nästa byte då barnet ska hem igen?istället för att ta ett glatt farväl o uppmana barnet att ha riktigt roligt / mysigt med den andre föräldern 

    ( o TS vad det gäller att hon skulle tro att pappans flickvän är hennes mamma?ingen risk! Hon har full koll på vem som är hennes mamma även om hon säkert kommer tycka om flickvännen o skapa sin egen relation till henne precis som hon kommer göra till en ev bonuspappa i framtiden så finns det ingen  som kan ta den biologiska förälderns plats så länge denne finns med i barnets liv  3>  ) 


    Hej! 


    Tack snälla för ditt fantastiska svar och tiden du lagt ner på ditt svar. Det uppskattas!! 


    Vi har tänkt lägga upp det såhär : 
    Söndagar kommer hon till mig kl 17 och stannar till tisdag kl 17. Tisdag kl 17 hämtar han henne och hon är hos honom till söndag kl 17 då hon kommer till mig och stannar till tisdag kl 17. En av dom dagarna mellan tisdag- söndag då jag är ledig tex torsdagen så hämtar jag henne och har henne hos mig mellan 9-18 och sen åker hon tillbaka till pappan och kommer till mig på söndagen igen. 


    Men är detta för lite tid med mig? 


    Hon och hennes pappa har träffat regelbundet under henne första år då hon bott med mig. Han har kommit hit och matat henne på kvällarna ungefär 3-4 gånger i veckan efter jobbet och nattat henne och det har funkat bra. 


     


    Jo jag ser det på ett annat sätt nu när du skriver om förskolan att det måste vara bättre att lämna till pappan än förskolan när hon är så liten. 


    Så det är ?vanligt? att föräldrar separerar så tidigt som vid 1 år? Inget konstigt för er som jobbar i förskolan? 


    Tror egentligen hon kommer fixa detta tycker bara synd om henne som måste fara fram och tillbaka mellan mamma och pappa och inte få ha en trygg punkt. 


    Men det är nog mest jag som kommer tycka det är jobbigt. Jag vet att hon har det bra även hos sin pappa. 


    Vad skönt att höra att du låter säker på att hon vet att jag är mamman. Känner mig mkt lugnare nu. 

  • nnnnnnnn
    Sandra36 skrev 2022-02-02 21:18:23 följande:

     


    Jag vet inte hur det ska gå till därför jag startade denna tråden. 


    Jag är hennes anknytningspersonen och jag anser att hon behöver bo med mig men träffa han ibland. 


    Om han ska vara pappaledig är det väl bäst att hon är där hela dagarna?
    Då kan ni välja olika vägar:


    1) Hon är där på dagarna och du hämtar/lämnar när du åker till jobbet. FÖr dej och henne är det ingen skillnad i tid jämfört med om hon varit i förskolan => Det är bara + för henne som inte behöver skolas in ännu och får vara med sin pappa.
    2) Hon är där på dagarna och ni delar på övrig tid. Tex att hon sover där ibland. Kanske mån - du lämnar före jobbet, tis du hämtar efter jobbet, ons lämnar före jobbet och hämtar efter, tors lämnar före jobbet-fre hämtar efter jobbet, helg = din tid när han är pappaledig om ni inte kommer överens om att hon ska vara där någon/några dagar ändå.
    Då har hon 2 nätter där och alla vardagar dvs. mån-tis hela tiden, onsdag endast dag, tors-fre hela tiden, helgen enligt ök.

  • Mrs Moneybags

    Eftersom hon bara är ett år gammal och har varit mest med dig skulle jag göra såhär att hon var hos pappa under dagtid. De känsligaste bitarna för ett spädbarn är sömnen och maten. Sedan kan hon sova där någon natt i veckan max. 

    Det finns ingen anledning att stressa fram ett varannan-veckas-boende eller liknande. Hon är så liten än och det kommer med tiden. 

    Jag förstår pappans situation, men det är ju barnet det handlar om. Jag hade tyckt samma om det var tvärtom. Barnets trygghet måste få komma i centrum här, inte föräldrarnas önskan om att få det bekvämt osv. 

  • Sandra36
    Mrs Moneybags skrev 2022-02-03 10:53:27 följande:

    Eftersom hon bara är ett år gammal och har varit mest med dig skulle jag göra såhär att hon var hos pappa under dagtid. De känsligaste bitarna för ett spädbarn är sömnen och maten. Sedan kan hon sova där någon natt i veckan max. 

    Det finns ingen anledning att stressa fram ett varannan-veckas-boende eller liknande. Hon är så liten än och det kommer med tiden. 

    Jag förstår pappans situation, men det är ju barnet det handlar om. Jag hade tyckt samma om det var tvärtom. Barnets trygghet måste få komma i centrum här, inte föräldrarnas önskan om att få det bekvämt osv. 


     


    Jag tycker också att hon ska sova här på nätterna och vara där på dagarna är ok för mig. 


    Men hennes pappa tycker inte att han blir pappaledig på heltid då. Han vill ha henne hela dygnet under hans pappaledighet. 

  • Anonym (Alice)

    Det rekommenderas väl inte ens att barn under tre år ska bo vv? Känns ju helt galet att hon skulle gå från att bo heltid hos dig till att bo främst hos honom. Och ärligt talat måste ni ju båda prioritera bort vad som "känns bäst" för er som föräldrar. Huruvida hans föräldraledighet känns "riktig" eller inte kan ju inte komma före att dottern är trygg och mår bra. 

  • Anonym (Ph)

    Men vad är de folk inte förstår? Ni ska TS börja jobba och barnet har hittills bott ich sovit hos henne.

    Pappan vill nu få samma möjlighet att knyta an till sitt barn och ha ansvar för dottern dygnet runt när han är föräldraledig på heltid. 

    Såklart ska övergången göras utifrån barnets perspektiv men jag förstår absolut att han nu vill ha dottern boende hos sig, eftersom det är han som är föräldraledig och att dottern bott hos TS den period hon var föräldraledig.

    Det handlar inte mer om 2 boenden än det gjorde när barnet bodde hos TS och träffade den förälder som inte var föräldraledig flera gånger i veckan. 

    Först när pappan inte längre är föräldraledig så blir det aktuellt med växelvis boende, där barnet faktiskt flyttar mellan 2 boenden och sover i olika hem och då är det såklart bäst att börja med korta byten.

  • Sandra36
    Anonym (Ph) skrev 2022-02-03 12:07:55 följande:

    Men vad är de folk inte förstår? Ni ska TS börja jobba och barnet har hittills bott ich sovit hos henne.

    Pappan vill nu få samma möjlighet att knyta an till sitt barn och ha ansvar för dottern dygnet runt när han är föräldraledig på heltid. 

    Såklart ska övergången göras utifrån barnets perspektiv men jag förstår absolut att han nu vill ha dottern boende hos sig, eftersom det är han som är föräldraledig och att dottern bott hos TS den period hon var föräldraledig.

    Det handlar inte mer om 2 boenden än det gjorde när barnet bodde hos TS och träffade den förälder som inte var föräldraledig flera gånger i veckan. 

    Först när pappan inte längre är föräldraledig så blir det aktuellt med växelvis boende, där barnet faktiskt flyttar mellan 2 boenden och sover i olika hem och då är det såklart bäst att börja med korta byten.


    Hon kommer bo hos mig söndag-tisdag och hos honom tis-söndag men jag kommer hämta henne och ha henne hos mig en dag mellan tis-söndag tex torsdagen mellan 9-18 så det inte blir för många dagar utan att vi träffar varandra. 

    Men visst vill pappan ha samma möjligheter det förstår jag. Men det viktigaste för honom är att vara ledig och det viktigast för mig är att våran dotter fortsätter må bra och är trygg.

  • Anonym (Ph)
    Sandra36 skrev 2022-02-03 12:44:03 följande:

    Hon kommer bo hos mig söndag-tisdag och hos honom tis-söndag men jag kommer hämta henne och ha henne hos mig en dag mellan tis-söndag tex torsdagen mellan 9-18 så det inte blir för många dagar utan att vi träffar varandra. 

    Men visst vill pappan ha samma möjligheter det förstår jag. Men det viktigaste för honom är att vara ledig och det viktigast för mig är att våran dotter fortsätter må bra och är trygg.


    Men om det är systemet med just två boenden du vänder dig emot, varför är det då så som envisas med att ha det så? Vad hade du sagt om att pappan ville ha barnet boende hos sig och du fick passa henne om dagarna när du var föräldraledig? Om han är en bra pappa så kommer hon ju vara lika trygg och må lika bra av att bo där (efter en mjuk övergång) som hon hittills gjort hos dig  
  • violis

    Tycker det verkar som ni har gjort ett bra  genomtänkt upplägg det enda jag skulle ändra på om det är praktiskt genomförbart är den där dagen mitt i veckan i stället för att vara 9-18 o lämnas till pappan på kvällen att hon då kan sova kvar o lämnas dagen därpå istället … och att istället för att hon alltid är hos sin pappa att vh kommer till dig på fredag el lördag så ni får en helg tillsammans också 

    O vad det gäller förskolan…nej det är inte alls så ovanligt att barnen har separerade föräldrar när de börjar hos oss o inget som är konstigt för oss  

    <3

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ph) skrev 2022-02-03 12:07:55 följande:

    Men vad är de folk inte förstår? Ni ska TS börja jobba och barnet har hittills bott ich sovit hos henne.

    Pappan vill nu få samma möjlighet att knyta an till sitt barn och ha ansvar för dottern dygnet runt när han är föräldraledig på heltid. 

    Såklart ska övergången göras utifrån barnets perspektiv men jag förstår absolut att han nu vill ha dottern boende hos sig, eftersom det är han som är föräldraledig och att dottern bott hos TS den period hon var föräldraledig.

    Det handlar inte mer om 2 boenden än det gjorde när barnet bodde hos TS och träffade den förälder som inte var föräldraledig flera gånger i veckan. 

    Först när pappan inte längre är föräldraledig så blir det aktuellt med växelvis boende, där barnet faktiskt flyttar mellan 2 boenden och sover i olika hem och då är det såklart bäst att börja med korta byten.


    Växelvis boende har historiskt inte rekommenderats för barn under tre år. Det är nog det många reagerar på. Pappans önskemål (och även mammans) är sekundära här. Det är barnets bästa som ska vara främsta riktlinjen. Inte bara övergångar ska göras utifrån barnets perspektiv, utan hela boendefrågan och allt därtill ska göras utifrån barnets perspektiv. 

    Det kan säkert kännas tufft när man inte är anknytningsförälder, men det är ju bara frågan om några få år av barnets liv och sedan går det att ha delad tid 50/50. 
Svar på tråden Två boende som ettåring?