• Lilla Götet

    Vad behöver jag veta för att välja bostad?

    Hej!

    Jag har 3 barn i åldrarna 9 år, 5 år och 1,5 år, alla med samma pappa. Vi bor i en storstad just nu i hus i en förort (Göteborgs kommun). Jag har ett par frågor.

    Måste man bo i samma område som pappan eller hur funkar det? Har 9-åringen rätt till skolskjuts Varannan vecka? För han måste ju gå i samma skola förstår jag det som. Det skulle väl vara dagis som ställer till det, att båda måste bo nära. 

    Min andra frågor handlar om lägenhet Och antal rum. Jag tänkte köpa en 2:a. Min tanke var att vi antingen gör om Ett av sovrummen till bara en massa sängar där jag sover med barnen, de vill ändå sova med mig. Vardagsrummet blir lek och umgänges yta. Men sedan när sonen blir tonåring och dotter 8-9 år då blir det jobbigt. Då funderade jag på att ge tonprspojken rummet och låta honom dela med sin bror som dock är 7 år yngre. Då skulle dottern och jag ta vardagsrummet som vårt rum. Tror ni det kan funka? jag tror inte jag kommer ha råd med en 3:a själv tyvärr.

  • Svar på tråden Vad behöver jag veta för att välja bostad?
  • Jbn
    Lilla Götet skrev 2022-02-05 07:06:49 följande:
    Vad behöver jag veta för att välja bostad?

    Hej!

    Jag har 3 barn i åldrarna 9 år, 5 år och 1,5 år, alla med samma pappa. Vi bor i en storstad just nu i hus i en förort (Göteborgs kommun). Jag har ett par frågor.

    Måste man bo i samma område som pappan eller hur funkar det? Har 9-åringen rätt till skolskjuts Varannan vecka? För han måste ju gå i samma skola förstår jag det som. Det skulle väl vara dagis som ställer till det, att båda måste bo nära. 

    Min andra frågor handlar om lägenhet Och antal rum. Jag tänkte köpa en 2:a. Min tanke var att vi antingen gör om Ett av sovrummen till bara en massa sängar där jag sover med barnen, de vill ändå sova med mig. Vardagsrummet blir lek och umgänges yta. Men sedan när sonen blir tonåring och dotter 8-9 år då blir det jobbigt. Då funderade jag på att ge tonprspojken rummet och låta honom dela med sin bror som dock är 7 år yngre. Då skulle dottern och jag ta vardagsrummet som vårt rum. Tror ni det kan funka? jag tror inte jag kommer ha råd med en 3:a själv tyvärr.


    Bor ni i Göteborgs kommun i en annan storstad än Göteborg ? 
    Vet inte vad du har för budget men jag hade nog ändå försökt köpa en trea, ev i sämre skick än en tvåa. 


    Man har rätt till skolskjuts från båda hemmen, även om de skulle behövas från olika platser (inom samma kommun)

  • Lilla Götet
    Jbn skrev 2022-02-05 07:18:16 följande:

    Bor ni i Göteborgs kommun i en annan storstad än Göteborg ? 
    Vet inte vad du har för budget men jag hade nog ändå försökt köpa en trea, ev i sämre skick än en tvåa. 


    Man har rätt till skolskjuts från båda hemmen, även om de skulle behövas från olika platser (inom samma kommun)


    Vi bor i GöteborgS kommun. Och jag vill bo nära jobbet. men en 3:a är typ 1,5 miljoner mer. Det kommer jag inte ha råd med i det området jag tittar på. Jag vet inte vad jag kan få i lånelöfte Heller. Jag har grovt räknat på att jag får 600 Tkr från försäljningen av vårt hus att lägga i kontantinsats men en kompis som skiljde sig krävde Banken att hon hade 50 % kontantinsats. blir det nya amorteringskrav också som gäller för mig då Antar jag? vi köpte huset innan amorteringskravet.
  • Jbn
    Lilla Götet skrev 2022-02-05 07:25:58 följande:
    Vi bor i GöteborgS kommun. Och jag vill bo nära jobbet. men en 3:a är typ 1,5 miljoner mer. Det kommer jag inte ha råd med i det området jag tittar på. Jag vet inte vad jag kan få i lånelöfte Heller. Jag har grovt räknat på att jag får 600 Tkr från försäljningen av vårt hus att lägga i kontantinsats men en kompis som skiljde sig krävde Banken att hon hade 50 % kontantinsats. blir det nya amorteringskrav också som gäller för mig då Antar jag? vi köpte huset innan amorteringskravet.

    När ni köpte huset spelar ju ingen roll för hur det ser ur när du köper lägenhet. Du kommer påverkas av de nya amorteringskraven - däremot har de slopat räntan på vinstskatten så du behöver inte betala in vinsten utan kan låna den. 


    Du behöver 15% kontantinsats men får Max låna 5.5xårsinkomsten så kan vara det banken begränsade ?

    Om du har 600.000 att lägga på kontantinsats får du bara baserat på kontantinsatsen köpa för 4 miljoner, men antagligen begränsar årsinkomsten dig mer än så om du inte har lön på 50k+.
    Så ta 5.5 gånger din årsinkomst plus 600k så vet du hur mycket du kan köpa. Tex om du tjänar 30k kan du köpa för 2.6. Tjänar du 40 kan du köpa för runt 3.2.

    Under 3 miljoner kan det vara svårt att hitta en trea i Göteborgs kommun ja, även om det går. 
    Jag hade prioriterat ett bra område, men risken är att de äldre barnen väljer att bo heltid hos den andre föräldern när de blir lite äldre då. Om denne har mer plats.
    Sen kanske du hinner spara ihop mer till dess och kan byta upp dig.

  • Anotherone

    Du behöver noga kolla upp vad som gäller för skolskjuts i er kommun. Ibland räknar man skolskjutsen till den närmaste kommunala skolan och utgår från det. För det är vad ni skulle kunna välja till ert barn (utifrån var ni bor). Flyttar man ifrån den skola som barnet gått i så är det ett beslut man själv har fattat och det är inte alls säkert att kommunen då ska stå för resor dit och hem.
    Men där skiljer det sig åt lite mellan kommunerna och hur deras regler ser ut så det skulle jag kolla noga.

  • ElaineBenes

    Jag hade nog ställt in mig på att byta boende om några år. Antingen nu köpa en mindre i det område du vill, eller en större i en annan del av staden för att sedan flytta tillbaka om det är så att ni inte trivs bättre där. 
    Varför behöver du dessutom bo nära pappan? Kan han inte bo nära dig istället? Kan ni prata om separationen? Kanske till och med tillsammans kan hitta nya boenden i en annan del eller kommun som dit ni båda flyttar? 
    Ja barnen kommer att behöva byta skola men så är det för många och kan bli jättebra. 

    Jag är ingen som tycker att man behöver bo stort, men tre barn i en tvåa kommer nog att sluta på er alla i längden. 

  • Lilla Götet

    Jag vill bo nära jobbet. Det är huvudskälet. men ja vi får nog prata om vilket område. Helst vill jag egentligen inte ha pappa nära. Inte så kul att träffas på gymmet och i mataffären. 

  • Jbn
    Lilla Götet skrev 2022-02-05 09:02:26 följande:

    Jag vill bo nära jobbet. Det är huvudskälet. men ja vi får nog prata om vilket område. Helst vill jag egentligen inte ha pappa nära. Inte så kul att träffas på gymmet och i mataffären. 


    Vad är ?nära? jobbet för dig? Åker du bil eller kollektivt? 
    Man kan bo i rätt många områden inom Göteborgs kommun och utanför med smidig pendling beroende på vart ditt jobb är. Det kan ta lika lång tid att bo centralt och ta sig från ett område till ett annat som att bo en bit utanför och ta sig in till stan. 
  • Sisisisi

    Angående rummen. Jag har två barn i en tvåa. Köpte en lägenhet med avlångt vardagsrum där jjag kunde sätta upp en vägg så vi byggde ett extrarum. Barnen har då varsitt rum och jag har min säng i vardagsrummet. Hade jag haft ytterligare ett barn så hade de två minsta fått dela. 


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fjäril kär

    Angående boende så skulle jag iskallt räkna med att behöva flytta om några år. Barns behov ändras rätt fort vartefter de växer upp. Snart vill dom ta hem kompisar och vill vara ifred, de utvecklar olika intressen och syskontjafs ökar. 
    Dessutom kanske du själv vill börja dejta igen och vill kunna stänga en privat dörr. 

  • Maymom

    Kolla ernst torulfsgatan 6b som ligger till salu nu. Den typen kanske kan funka. (De brukar säljas för 2,6-2,7 om köket är nytt, men denna har bara ett bud på 2290)
    finns ju såna minitreor här och var om du inte kan tänka dig biskop, Kortedala, västra Frölunda mm där finns ju större treor billigare.

  • Lilla Götet
    Jbn skrev 2022-02-05 09:21:19 följande:
    Vad är ?nära? jobbet för dig? Åker du bil eller kollektivt? 
    Man kan bo i rätt många områden inom Göteborgs kommun och utanför med smidig pendling beroende på vart ditt jobb är. Det kan ta lika lång tid att bo centralt och ta sig från ett område till ett annat som att bo en bit utanför och ta sig in till stan. 
    området jag tittar på är 30 min promenad eller 10 min med cykel. Jag vill sälja bilen jag har och därför vill jag bo nära matbutiker, gym, dagis och jobbet. 
  • Jbn
    Lilla Götet skrev 2022-02-05 19:45:31 följande:
    området jag tittar på är 30 min promenad eller 10 min med cykel. Jag vill sälja bilen jag har och därför vill jag bo nära matbutiker, gym, dagis och jobbet. 

    Förstår, det hade jag också föredragit. Men är det centrum eller utanför centrum du letar ? För när jag kollar nu finns det rätt många lägenheter under 3 miljoner som är 3 or, och då kollar jag inte i de dåliga områdena. Tvåor är inte 1.5 miljoner billigare där jag kollar. 


    Det blir ju ditt beslut i slutändan ändå men jag skulle inte köpa en lägenhet jag vet att jag måste sälja inom snar framtid, dels för man inte vet hur marknaden ser ut om något år och dels för att jag själv tycker det är jobbigt att flytta. 

  • Jbn
    Maymom skrev 2022-02-05 14:53:23 följande:

    Kolla ernst torulfsgatan 6b som ligger till salu nu. Den typen kanske kan funka. (De brukar säljas för 2,6-2,7 om köket är nytt, men denna har bara ett bud på 2290)
    finns ju såna minitreor här och var om du inte kan tänka dig biskop, Kortedala, västra Frölunda mm där finns ju större treor billigare.


    Kollade precis på den och tycker det var ett bra tips. Det man skulle kunna göra med den är att öppna mellan kök och det rummet intill som har kyl och frys och göra litet vardagsrum och kök med öppen planlösning av de rummen och dela upp vardagsrummet i två barnrum.Så får ts ett riktigt sovrum dessutom. 
  • cosinus

    Fördelen med att bo rimligt nära varandra och skola/dagis är att barnen då kan sköta fritiden själv oavsett vem den bor hos. Nu är ju dina ganska små men 9-åringen kommer ju börja gå hem själv relativt snart och vilja hänga med kompisar o s v. Bor man inte nära varandra kommer det bli tråkigare fritid hos den som bor längre från skolan. Eller väldigt mycket krångligare för den föräldern.

    Ska du klara dig på en tvåa så skulle jag säga att du bör jha en vettig klädskrubb och ett helt fristående kök så det inte sitter ihop med vardagsrummet. Då kan de gå att fixa och skärma av lite mer privata ytor för barnen. Tänk dock på att tvåor sällan har två toaletter och 4 personer på en toa när barnen blir äldre kan bli en källa till frustration. 

  • Kvittning
    Lilla Götet skrev 2022-02-05 19:45:31 följande:
    området jag tittar på är 30 min promenad eller 10 min med cykel. Jag vill sälja bilen jag har och därför vill jag bo nära matbutiker, gym, dagis och jobbet. 
    Skulle du själv som barn velat dela vardagsrummet med din mamma? Att ha 10 minuters cykel till jobbet som gräns för var man vill bo och offra barnens privatliv för det känns som dålig prioritering. 

    Med 20 minuter med cykel eller kollektivtrafik till jobbet bor du fortfarande nära. 
  • Lilla Götet
    Kvittning skrev 2022-02-05 21:40:05 följande:
    Skulle du själv som barn velat dela vardagsrummet med din mamma? Att ha 10 minuters cykel till jobbet som gräns för var man vill bo och offra barnens privatliv för det känns som dålig prioritering. 

    Med 20 minuter med cykel eller kollektivtrafik till jobbet bor du fortfarande nära. 
    Okej jag skulle nog utvecklat lite mer: jag behöver ha ca 10 minuters cykeltid för att 1,5 åringen inte ska ha svinlånga dagar på dagis och för att jag inte ska äga bil så vi får ihop livet och ekonomin. Det är alltså inte av bekvämlighetskäl för mig Utan för barnen. 
  • Kodia

    Jag tycker att det är viktigt att du bor nära pappan/barnens skola. Då kan barnen träffa kompisar, gå på fritidsaktiviteter osv oavsett vilken vecka det är.
    En tvåa känns jättejobbigt med tre barn i olika åldrar. Kan du välja lite sämre standard, jobba extra, eller något?
    "Skolskjuts" innebär att barnen får busskort. (om man bor där det finns allmänna kommunikationer, vilket de flesta i Gbg kommun gör)

  • ElaineBenes

    Jag tänker att 10 minuter med cykel eller 15/20 min med pendel tex är väldig skillnad i avstånd. Kolla på områden med bra kollektivtrafik kanske


    Är ingen förespråkare för bil, men är man separerad med tre barn kanske du ändå får överväga att ha bilen kvar eller byta till en billigare. Bara köra det absolut nödvändigaste, tex till förskola eller pendelparkering. 
  • Kvittning
    Lilla Götet skrev 2022-02-06 06:59:22 följande:
    Okej jag skulle nog utvecklat lite mer: jag behöver ha ca 10 minuters cykeltid för att 1,5 åringen inte ska ha svinlånga dagar på dagis och för att jag inte ska äga bil så vi får ihop livet och ekonomin. Det är alltså inte av bekvämlighetskäl för mig Utan för barnen. 
    Men om du vidgar dina vyer till att vara 20 minuters cykeltur bort så innebär det 20 minuter till på dagis. Är det 20 minuter som innebär brytpunkten för svinlånga dagar?
Svar på tråden Vad behöver jag veta för att välja bostad?