• Anonym (Hur gör man)

    Dotterns kompis utslängd

    I fredags ringde min dotters kompis 15 år och frågade om hon fick bo hos oss då hon blivit utslängd av sin missbrukande mamma. Soc frågade om hon fick bo hos oss över helgen vilket hon så klart fick. Nu har hon fått corona så jag antar det kommer dra ut på tiden lite.  Jag har köpt lite underkläder och hygienprodukter då hon inte är välkommen hem att hämta sina saker och bara äger de kläder hon har på kroppen. 
    Hon har fått mitt sovrum att sova i och jag bor i vardagsrummet. Kan jag på något sätt be soc om hjälp med kläder och omkostnader för henne?  Jag är själv ensamstående med två barn att försörja. 

  • Svar på tråden Dotterns kompis utslängd
  • Elin pelin

    Uppdatera oss gärna med hur det går. Och vi är många som imponeras av dig. Du har antagligen räddat flickan, dels akut nu men även vilken väg hon väljer senare i livet. Du är grym! Lycka till.

  • Anonym (Hur gör man)

    Pratat med soc idag på fm och de sa att de jobbar aktivt för att hitta ett akut jourhem. Men påpekade att det var svårt att placera någon med corona. Jag sa att hon får stanna tills hon är frisk men att jag ville att de återkoppla till mig innan de stänger för dagen så jag skulle veta om de hade något på gång.
    De glömde nog bort oss för ingen återkoppling och fortfarande en liten extra tjej här hemma med hosta. ? 

  • Anonym (.....)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2022-02-07 20:13:15 följande:

    Pratat med soc idag på fm och de sa att de jobbar aktivt för att hitta ett akut jourhem. Men påpekade att det var svårt att placera någon med corona. Jag sa att hon får stanna tills hon är frisk men att jag ville att de återkoppla till mig innan de stänger för dagen så jag skulle veta om de hade något på gång.
    De glömde nog bort oss för ingen återkoppling och fortfarande en liten extra tjej här hemma med hosta. ? 


    Vet du något om hur det kommer gå för de andra fem barnen som måste bo med mamman...? Hoppas soc inte överger dem.... Har det alltid varit så illa för flickan el är det mer på senare tid?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2022-02-07 20:13:15 följande:

    Pratat med soc idag på fm och de sa att de jobbar aktivt för att hitta ett akut jourhem. Men påpekade att det var svårt att placera någon med corona. Jag sa att hon får stanna tills hon är frisk men att jag ville att de återkoppla till mig innan de stänger för dagen så jag skulle veta om de hade något på gång.
    De glömde nog bort oss för ingen återkoppling och fortfarande en liten extra tjej här hemma med hosta. ? 


    Frågade du inte om kostnader för lite extrakläder? 
  • Anonym (Hur gör man)

    De andra barnens situationen utreds  den med. Fick tag på flickans pappa som inre kan ta hand om henne men han har kontaktat soc och anmält han med. Samt berättat om de 13 flyttar som gjorts genom åren då socanmälningarna haglat. Detta för att byta kommun och behålla barnen.  Soc ville ju flickan skulle va kvar här men var noga med att poängtera att hon bara är en kompis som sover över tills de löst problemet. Jag gör allt för att hon ska få lugn och ro och inte behöva åka hem. Så vi tvättar och nu när hon är sjuk glider hon runt i min dotters morgonrock och det tycker hon är mysigt. 

  • Anonym (Varit i din situation)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2022-02-06 14:38:29 följande:

    Jag ska prata med soc imorgon om vad de har för plan. Att åka hem till mamman är inget alternativ då hon har 5 barn till hemma och inte jobbar. 
    Vi är flera vuxna runt flickan som kommer prata med soc imorgon. Då inte bara flickan som bor hos mig behöver hjälp. Utan hennes syskon även mår dåligt på sitt håll. Mamman verkar ha tappat greppet helt och prioriterar annat än det hon borde.:( 
    Kan soc tvinga mamman att lämna urinprov?


    Då gör du som jag gjorde. Åker flera stycken och ser till att vara så snabba så möjligt. 
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Varit i din situation) skrev 2022-02-09 01:17:58 följande:
    Då gör du som jag gjorde. Åker flera stycken och ser till att vara så snabba så möjligt. 
    Man åker INTE hem flera vuxna personer oinbjudna till en trängd förälder med missbruksproblem med flera små barn hemma. 
  • Anonym (Ts)

    TS finns det någon möjlighet att flickan kan fortsätta bo hos er? Om du blir fosterhem kanske det finns en ersättning för det? Jag förstod det som att ni bor trångt men det kanske går att lösa på sikt? Förstår helt o fullt om du inte har ?lust? med det, men för flickans skull fundera på det iaf. 

  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2022-02-08 03:46:49 följande:

    De andra barnens situationen utreds  den med. Fick tag på flickans pappa som inre kan ta hand om henne men han har kontaktat soc och anmält han med. Samt berättat om de 13 flyttar som gjorts genom åren då socanmälningarna haglat. Detta för att byta kommun och behålla barnen.  Soc ville ju flickan skulle va kvar här men var noga med att poängtera att hon bara är en kompis som sover över tills de löst problemet. Jag gör allt för att hon ska få lugn och ro och inte behöva åka hem. Så vi tvättar och nu när hon är sjuk glider hon runt i min dotters morgonrock och det tycker hon är mysigt. 


    Försök stötta lagom mycket på en nivå du står ut med. Troligen som kommer inte socialtjänsten betala dig ersättning snabbt till omkostnader, så lägg inte ut mer pengar än du står ut med.

    Har pappan möjlighet att swisha lite pengar till kläder, eller kan ni vänta på att kompisen mår bra och då stötta henne i att faktiskt hämta saker i hemmet? 

    På något sätt så behöver du ju avgöra vad du står ut med och vad du kan prioritera. Det kanske är så att det absolut viktigaste för vännen är att hon faktiskt har en tillflyktsort samt att det faktiskt jobbade aktivt på att hon ska få det bättre.
  • Anonym (Hur gör man)

    Idag har det hänt saker. Flickan har fått ett jourhem och är så glad och nöjd med placeringen och det känns toppen. 
    Hennes mamma i är inlagd på psyk och andra anhöriga tar hand om syskonen. 
    Jag har lärt mig massa saker genom den här processen och när mina egna barn flyttar hemifrån och jag får lediga rum i huset så kommer det finnas plats för andras. 
    Flickan släpper jag inte så länge hon står ut med att kompisens mamma tjatar om hur hon mår osv. 
    Tack för all hjälp och råd här i tråden. 
    Ni som är jourhem och familjehem ni är så otroligt värdefulla och viktiga.  

  • Anonym (.....)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2022-02-09 19:38:10 följande:

    Idag har det hänt saker. Flickan har fått ett jourhem och är så glad och nöjd med placeringen och det känns toppen. 
    Hennes mamma i är inlagd på psyk och andra anhöriga tar hand om syskonen. 
    Jag har lärt mig massa saker genom den här processen och när mina egna barn flyttar hemifrån och jag får lediga rum i huset så kommer det finnas plats för andras. 
    Flickan släpper jag inte så länge hon står ut med att kompisens mamma tjatar om hur hon mår osv. 
    Tack för all hjälp och råd här i tråden. 
    Ni som är jourhem och familjehem ni är så otroligt värdefulla och viktiga.  


    Underbart ju! Att sen bara ha någon som ser om en och kan ställa upp, är ju guld värt.
Svar på tråden Dotterns kompis utslängd