Ja, precis! Månadssumman hon ska betala är högre än vad räntan är, och då blir resten av summan amortering. Då minskar lånet lite det första året. Nästa år är lånesumman därför mindre, och därför också räntan, och alltså amorterar hon mer. Om TS bara hade betalat ränta (de 7291:- hon skriver om) varje år, så hade det blivit en ränta på under 3%, men då hade hon efter 12 år fortfarande haft hela skulden kvar...Jemp skrev 2022-02-08 17:35:50 följande:
Den sista meningen hänger jag inte med på?
TS räknade ut att hon skulle betala 87 000 i ränta under de 12 åren. Sedan tog hon det delat med 12 år, och fick en ränta på 3%. Om hon hade fått ett amorteringsfritt lån någonstans så hade den uträkningen stämt, men då hade ju hon haft hela lånet kvar efter de tolv åren. (så gör man ofta med tex. bolån)
Men eftersom hon inte betalar så "lite" per år, utan mer, så är ju en del av det hon betalar in amortering. TS ränta är inte 3% utan 7%. Hon tänkte fel när hon räknade!
TS betalar varje år 28124:-
Första året betalar hon 7% i ränta på de 250 000 (17 500), samt 10624 i amortering.
Andra året betalar hon 7% i ränta på de 239 376 (16 756), samt 11 368 i amortering.
Tredje året betalar hon 7% i ränta på de 222 619 (15 583), samt 12 540 i amortering.
Nu orkar jag inte räkna mer, men jag hoppas att Jemp och TS förstår hur det funkar! (Siffrorna stämmer inte exakt, men ni förstår nog principen) Banken har räknat ut ett belopp lånetagaren ska betala varje månad för att det ska gå jämnt ut i slutet av den valda återbetalningstiden. Det är samma summa varje månad. För varje år minskar lånesumman, och då minskar också räntekostnaden. Då kan man amortera mer och mer för varje år.