• jsmalmo

Ska vi byta förskola

Hej hej, vi har ett lite lyxdilema som jag behöver hjälp med. 

När vår dotter föddes så fick jag rådet att ställa oss i kö till alla privatförskolor i området. Sagt och gjort så gjorde jag det. 

När vår dotter skulle börja förskolan fick vi plats på en jätte bra förskola. Den är liten med bara 23 st barn och 6 pedagoger. 
    Vi börja inskolningen den 10 jan och allt har gått bra. För några dagar sen så fick vi plats på en förskola brevid. Den är lite lite bättre, de gör lite mer aktivitet så som övernattning på förskolan etc.  Den har två grupper på 30 och 3 pedagoger i varje! Vi har fått en plats i aug. Nu till fråga, tycker ni vi ska byta förskola. Någon som har erfarenhet och om det finns någon forskning kring att byta  förskola?

• Svar på tråden Ska vi byta förskola
  • Anonym (Bib)

Hade inte bytt i det läget, den ni har verkar ju bättre.

Hade bara bytt om det betydde typ mycket kortare resväg så att tiden på förskolan blev kortare.

Bättre tänka isåfall om barnen på förskolan även kommer följas åt upp i skolan. 

Men övernattningar, varför skulle man vilja ha det? Förskolebarn är ju så små! 

• jsmalmo

Tack Alla för svaren. Det är min sambo som vill byta, jag vill att vår dotter går kvar. Min sambo vill alltid ha det bästa, i stället för att nöja sig med det hon har. Jag ville bara se om jag var helt fel ute i mina tankar kring att jag ville att vår dotter skulle går kvar. 

• cosinus

Jag skulle säga att för många barn är ett byte av förskola inte en superstor sak. Alla mina 4 har bytt vid något tillfälle (flytt, nedlagda förskolor och annat) och det är som att de är så pass trygga med konceptet förskola att de snabbt anpassar sig till det nya.

Men däremot hade jag inte bytt bara för sakens skull och är ni nöjda med den ni har och ert barn är trygg och trivs med personal då hade jag inte bytt. Att den andra är bättre i någon form av oklar jämförelse betyder inte att ditt barn trivs bättre där. 

När barnen blir större kan det vara av intresse att gå med barn som bor nära och eventuellt följer varandra till förskoleklass. Men såna aspekter kan man väga in och byta till när barnet är 3-4 år likaväl som nu direkt när ni ganska precis skolat in.

• nernu
    jsmalmo skrev 2022-02-09 09:53:47 följande:

Tack Alla för svaren. Det är min sambo som vill byta, jag vill att vår dotter går kvar. Min sambo vill alltid ha det bästa, i stället för att nöja sig med det hon har. Jag ville bara se om jag var helt fel ute i mina tankar kring att jag ville att vår dotter skulle går kvar. 

Jag ville också ha det bästa. Men i ert fall låter det nya sämre. 
  • Gameofthrones

Även om det andra dagiset /Fsk låter bättre. Låt erat barn vara kvar.

Det "bästa" Fsk kan även vara ser sämsta och infekterat. Och bra utåt till er föräldrar. Utseende, perfekt idylliskt.
    Som i endel vanliga hem kan det se perfekt ut med familjefoton, bra inredning, men förhållandet är giftigt...

Hoppas att du förstår hur jag tänker 
  • Seven Costanza

Men hur menar du med antalet barn och pedagoger egentligen? Har den ena totalt 23 barn på hela förskolan och 6 pedagoger dvs 3,8 barn per pedagog, och den andra totalt 30 barn (alltså 15 barn x två grupper) med 3 personal i varje så att de har 5 barn per pedagog, eller är det 30 barn PER GRUPP så att de har 10 barn per pedagog? Det sista låter ju helt galet så det stämmer nog inte, men även 5 barn per pedagog är ganska mycket om det är en småbarnsavdelning. På småbarnsavdelningen på vår förskola är det 12 barn på 3 pedagoger så 4 per pedagog och på storbarn 16 barn på 3 pedagoger så det blir ju lite mer än 5 barn per pedagog. 

Tycker att det var relevanta frågor om detta med vilken som ligger närmast där ni bor så att barnet kan ha kompisar i närheten, och om valet av förskola påverkar vilken skolplacering barnet sedan får. PS Jag hade inte velat att mitt barn skulle övernatta på förskolan.  

• Anonym (Mia)
    jsmalmo skrev 2022-02-09 11:04:26 följande:

Finns det några bra argument ur barnets perspektiv? 

Barnets perspektiv
    anknytning till nuvarande pedagoger
    anknytning till barn 
    trygghet i lokaler
    Nöjd och glad med tillvaron.
    inget behov av övernattning
    är barnen uppdelade i 30barn per grupp i den nya förskolan? Det är galet mycket.
    De allra flesta barn klarar av ett byte utan större problem. Men att byta bara för att tycker jag ändå inte. Ni kan hamna i ett läge längre fram där ni ändå måste byta av skäl som flytt, uppbrott etc
  • fjanten

Jag fattar inte varför ni ens överväger att byta till en förskola som ju låter sämre. Sämre personaltäthet, större lokaler är INTE = bättre, övernattningsbiten låter snarare suspekt än bra - varför..? 

• Anonym (nej)
    jsmalmo skrev 2022-02-09 08:06:20 följande:
    Ska vi byta förskola

När vår dotter föddes så fick jag rådet att ställa oss i kö till alla privatförskolor i området. Sagt och gjort så gjorde jag det. 

När vår dotter skulle börja förskolan fick vi plats på en jätte bra förskola. Den är liten med bara 23 st barn och 6 pedagoger. 
    Vi börja inskolningen den 10 jan och allt har gått bra. För några dagar sen så fick vi plats på en förskola brevid. Den är lite lite bättre, de gör lite mer aktivitet så som övernattning på förskolan etc.  Den har två grupper på 30 och 3 pedagoger i varje! Vi har fått en plats i aug. Nu till fråga, tycker ni vi ska byta förskola. Någon som har erfarenhet och om det finns någon forskning kring att byta  förskola?

Jag skulle inte byta om jag inte var väldigt missnöjd med den nuvarande förskolan. Det är inte bra för ett barn att skolas in och sen ryckas upp till en ny miljö bara för en nyck. 

Sen låter ju inte den nya förskolan inte så mycket bättre, med sämre personaltäthet. Och övernattning på förskolan, varför skulle man vilja ha det? Att lokalerna är större är inte heller ett tillräckligt stort plus. 
  • Spucks

Visst vill man ha det bästa åt sina barn, men i dina inlägg kommer inte fram vad som är bättre med den andra förskolan. Den verkar ju sämre om den har lägre personaltäthet.
  • Anonym (Sanna)
    jsmalmo skrev 2022-02-09 11:04:26 följande:

Finns det några bra argument ur barnets perspektiv? 

Nej, jag tror inte att ert barn bryr sig om storleken på lokalerna, färre anställda per barn eller att sova över. Känns konstigt att det är detta som gör förskolan bättre.

Sedan behöver barn inte må dåligt över att flytta, men som någon skrev, varför flytta bara för att, när ni tycker att den ni har nu är jättebra? Byta gör man om man är missnöjd, eller flyttar. 
  • Anonym (Anonym)

Jag skulle personligen inte byta om inte förskolan var dålig för barnen. Våra barn bytte förskola på grund av skamvrå och barnaga på storbarnsavdelingen. Barnen tog bytet bra. Äldsta som var 5 år hade många frågor och jämförde förskolorna. Äldsta saknade sina vänner (de var väldigt tajta och många i hennes åldersgrupp som känt varandra sedan förskolestart och den nuvarande gruppen är mindre och väldigt tajta sig emellan). Äldsta trivs bra nu och har funnit sin plats men saknar sina gamla vänner. 

Yngsta som var 2 år anpassade sig snabbare. Minns nog inte gamla förskolan. Kom snabbt in i gruppen och anknöt till personalen (äldsta har lite svårare för det men det är inte så konstigt med tanke på historiken). 

Skolstart kan nog bli svårare för yngsta där klasskamraterna går i huvudsak på gamla förskolan. 

Vår önskan är att barnen ska vara trygga och känna sig trygga på förskolan. Att de blir väl omhändertagna under tiden där. 

Vi har säkert låga krav på grund av erfarenheterna men nya förskolan är väldigt fin med mycket aktiviteter och lärande. Det viktigaste för mig är att kemin fungerar samt att personalen har en fin människosyn och behandlar barnen med respekt. 

• jsmalmo
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-09 18:06:41 följande:

Jag skulle personligen inte byta om inte förskolan var dålig för barnen. Våra barn bytte förskola på grund av skamvrå och barnaga på storbarnsavdelingen. Barnen tog bytet bra. Äldsta som var 5 år hade många frågor och jämförde förskolorna. Äldsta saknade sina vänner (de var väldigt tajta och många i hennes åldersgrupp som känt varandra sedan förskolestart och den nuvarande gruppen är mindre och väldigt tajta sig emellan). Äldsta trivs bra nu och har funnit sin plats men saknar sina gamla vänner. 

Yngsta som var 2 år anpassade sig snabbare. Minns nog inte gamla förskolan. Kom snabbt in i gruppen och anknöt till personalen (äldsta har lite svårare för det men det är inte så konstigt med tanke på historiken). 

Skolstart kan nog bli svårare för yngsta där klasskamraterna går i huvudsak på gamla förskolan. 

Vår önskan är att barnen ska vara trygga och känna sig trygga på förskolan. Att de blir väl omhändertagna under tiden där. 

Vi har säkert låga krav på grund av erfarenheterna men nya förskolan är väldigt fin med mycket aktiviteter och lärande. Det viktigaste för mig är att kemin fungerar samt att personalen har en fin människosyn och behandlar barnen med respekt. 

Barnaga? Har ni anmält förskolan? 
  • Jemp
    jsmalmo skrev 2022-02-09 08:06:20 följande:
    Ska vi byta förskola

Nej jag hade inte bytt så länge förskolan ni går på är bra. Tolkar det inte heller som det är betydligt närmre.
  • Anonym (Anonym)
    jsmalmo skrev 2022-02-09 18:47:33 följande:
    Barnaga? Har ni anmält förskolan? 
    Anmälde till rektor (som dock var ganska sval inför problematiken och inte önskade åtgärder mer än att rektor tog samtal med personalen men det förändrade inte). Vi bor i Norge så det är kommunen som är tillsynsmyndighet över sig själv. 
  • Glinda från Oz

Menar du att de har nattis? Alltså tar hand om barnen på nätterna om föräldrarna jobbar då. 

Om ni behöver förskolan ofta på nätterna för att ingen av er kan vara hemma hade jag bytt. Det är värt mycket att vara på samma ställe oavsett vilken tid på dygnet barnet behöver vara på förskolan. Behöver ni bara hjälp på nätterna vid enstaka tillfällen hade jag inte bytt. 

Svar på tråden Ska vi byta förskola