• Anonym (ObekvämaJag)

Tips och råd gällande svärmor

Är höggravid och ska snart föda. Det blir min och sambons första barn samt det första barnbarnet på bådas sidor av familjen. 

Alla är jätte glada och väldigt förväntansfulla. 

Någon som är extra förväntansfull är min svärmor som dessutom jobbar på sjukhuset där jag ska föda. 

Hon berättade att hon har tagit ledigt hela veckan kring mitt BF datum och att hon planerar att vara där och titta till mig när vi åker in samt vara på plats igen kort efter att bebis är född. Och om det skulle vara så att jag går över tiden så gör det inget då hon enligt henne kan lämna sitt arbete då och då för att springa över till avdelningen jag ligger på för att titta till. 

Jag känner att detta är helt gränslöst och inte alls vad jag vill. 

Min pojkväns reaktion på det är att han känner samma men när det kommer till sin mamma och hennes sätt att ibland bara göra vad hon vill är att sucka åt det men aldrig säga ifrån då han inte tycker att det hjälper. 

Men jag tycker att det känns så fel.

Till detta så hör även att när jag var i mitten av min graviditet så behövdes jag läggas in akut och genomgå en operation på magen vilket var otroligt känslosamt att behöva göra som gravid. 

Operationen gick bra och vår bebis tog ingen skada, men det var skärrande och även då lämnade min svärmor sitt jobb i några minuter för att plötsligt stå i mitt sjukhusrum några timmar efter operationen för att titta till och hälsa på. 

Det kändes inte okej. Hon menar väl men vi har inte den relationen och jag känner mig jagad över att hon jobbar på samma sjukhus. 

jag var dessutom halvnaken och kunde inte röra mig ens för att skyla mig vilket också kändes pinsamt och obekvämt. 

Jag har försökt prata med henne men hon tar illa vid sig och när min pojkvän inte säger ifrån så står jag där som den elaka i situationen. 

Hon ska ju dessutom inte vara på den avdelningen alls då hon inte jobbar där men jag vill inte att hon ska hamna i trubbel genom att säga till personal. Så vad gör jag? 

I vanliga fall är jag inte det minsta konflikträdd men tror bara att jag är väldigt överväldigad efter en svår graviditet samt rädslan att skapa ett problem i familjen nu när vi ska bli förenade genom en bebis.

• Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor
  • sextiotalist
    GetenAnita skrev 2022-02-18 12:00:22 följande:
    Klart hon har det, Tror du att TS kan sitta och bestämma vilka som får vara inne på sjukhuset? Så funkar det inte 
    Men du vill inte fatta, de som får komma in på avdelningen är de som arbetar där, patienter, anhöriga är endast välkomna om patienten vill det
  • GetenAnita
    Anonym (Knäppt) skrev 2022-02-18 12:04:57 följande:

Du kanske ska ta och lärare dig lite allmän vett och etikett innan du ger dig ut bland allmänheten. Inte nog med att du är otrevlig, verkar du ha noll respekt för andra gränssättning och vad som är rimligt. 

Ett förlossning är ingen offentlig plats för allmänheten att ta del av hursomhelst. Vilken vettig människa som helst inser ju detta, förutom då möjligen ts svärmor och du uppenbarligen. 

Så det är otrevligt när folk inte tycker exakt lika som dig? 

Respekt ja, det verkar ju bara gå åt ett håll i denna tråd,Farmor vill så klart hälsa på och se att allt har gått bra, mamman kan stå ut och behöver inte vara så överkännslig tycker jag 
  • Anonym (Knäppt)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 12:08:25 följande:

Respekt ja, det verkar ju bara gå åt ett håll i denna tråd,Farmor vill så klart hälsa på och se att allt har gått bra, mamman kan stå ut och behöver inte vara så överkännslig tycker jag 
    Läs dina egna inlägg och funderar ett par varv extra om det är din åsikt eller hur du uttrycker den som kan upplevas som otrevlig. ?Eller är det så svårt??
  • sextiotalist

Ja, i det här fallet är det bara att acceptera att så är det. Sedan får du tycka annorlunda, men även juridiskt så är det så.
  • nihka
    Anonym (ObekvämaJag) skrev 2022-02-16 07:24:22 följande:

När hon nämnde att hon funderade på att vara ledig tiden runt min BF för att kunna titta till oss så sa jag tydligt NEJ och förklarade att vi ville vara ensamma. Då skrattade hon mest bort det och började prata om hur naturligt det är att föda barn och att jag inte behöver vara blyg om det var det jag tyckte kändes jobbigt. Då sa jag återigen NEJ till att ha henne där. 

Sedan gick tiden och plötsligt så droppade hon bomben att hon hade tagit ledigt iaf och att hon tänkte komma och gå dom hon ville samt att om vi gick över tiden så kunde hon ändå titta till oss. 

Hon vet att jag inte vill ha henne där och hon har ett sätt att berätta sina planer på som nästan låter lite ursäktande samtidigt som hon står fast vid att nu är det såhär det kommer vara. 

Jag känner mig däremot tryggare nu efter allas kommentarer om att man inte kan komma och gå till förlossningen om man inte jobbar på den avdelningen så det är skönt och som någon här nämnde så kan jag också skriva i mitt förlossningsbrev och vara tydlig där med att det endast ska vara jag och min kille. 

Jag visade även den här tråden för honom igår och vad folk hade svarat och jag tror att det hjälpte. 

Han har tre yngre systrar och det är en stor skillnad på hur hans mamma är mot dom för de sätter tydliga gränser mot henne hela tiden när hon försöker tränga sig på samtidigt som han alltid har haft det här problemet som enda killen. 

Så ja, tack till alla som har svarat. Det känns verkligen bättre och vi kommer också som många skrev, inte nämna när vi åker in. 

Tack så jätte jätte mycket. 

Om ni inte orkar markera mot svärmor/mamma själva kanske ni kunde ta systrarna till hjälp?

De verkar ju kunna sätta gränser och ändå bibehålla en relation så det kanske går in bättre om det du redan sagt förmedlas igen av någon av dem?

De kanske också kan råda er i hur man bäst tacklar henne i framtiden?

Om din svärmor inte backar får ni se till att hon inte kan tränga sig på, men det bästa vore om hon kunde förstå det själv och frivilligt ta hänsyn till era önskemål.
  • sextiotalist
    GetenAnita skrev 2022-02-18 12:03:56 följande:
    Hon har ingen som helst rätt att bestämma vilka som ska vara på avdelningen eller på sjukhuset, om det är så kännsligt och inga männsikor får befinna sig i närheten kan ts anställa en privat barnmorska och föda i sitt eget hem, Väljer hon att föda på sjukhuset är det deras regler som gäller
    OK, då tar vi det en gång till
    På en vårdavdelning på ett sjukhus är det inte alltid fritt fram. Många avdelningar har låsta dörrar, dvs du måste ha ett ärende för att komma in
    Patientsekretess gäller, så det är patienten som avgör om man får tala om han/hon är på en avdelning och även vilken avdelning.
    Många BB (även innan covid) har haft begränsat med besök
    Med andra ord, ingen har rätt att besöka ts om hon inte vill. 
    Om nyförlösta kvinnan säger nej till besök, så är det hennes ord som gäller, sedan kan kränkta svärmödrar gråta hur mycket de vill utanför dörren

PS, anser du även att du har rätt att medverka vid tillverkningen?
  • Anonym (ObekvämaJag)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 11:53:27 följande:
    Läste du inte ts? Svärmor vill besöka sitt barnbarn efter förlosningen och har sjävlfallet rätt att göra så 
    Min kille vill inte ha henne där heller. 
    Vi vill inte ha besök på sjukhuset utan vara ifred.
    Hon är väl medveten om det och väljer att ignorera så nu tänker vi inte säga när vi åker in.
    Bör kanske också tillägga att han Inte har den bästa relationen till henne just för att hon gör sådana här saker. Problemet är att fram tills nu så har han aldrig sagt ifrån ordentligt men sedan jag startade tråden så har det varit mer diskussioner kring det och han har insett att han måste vara hårdare mot henne då vi vill vara ifred.
  • elmadumle
    Hon har ingen som helst rätt att bestämma vilka som ska vara på avdelningen eller på sjukhuset, om det är så kännsligt och inga männsikor får befinna sig i närheten kan ts anställa en privat barnmorska och föda i sitt eget hem, Väljer hon att föda på sjukhuset är det deras regler som gäller
    Jo en födande mamma har rätt att bestämma vem utöver vårdpersonalen som får vara i förlossningsrummet. Ts svärmor har inget där att göra eftersom ts inte vill ha henne där. Och det gäller även efter förlossningen. 
  • elmadumle

ingen har rätt att komma till förlossningen för att se att allt har gått bra om inte föräldrarna vill det, farmor har ingen rätt att komma hem till de heller när de kommit hem utan att bli inbjuden.
  • Anonym (J)
    Läste du inte ts? Svärmor vill besöka sitt barnbarn efter förlosningen och har sjävlfallet rätt att göra så 
    Nej, det har hon inte. 

(Men jag tror du trollar.)
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 11:32:34 följande:
    Mitt mitt mitt jag jag jag 

Det finns mer människor än du på denna jord och deras vilja räknas också 
    Nej vid en förlossning är det den födande kvinnans vilja som räknas.
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 11:47:30 följande:
    Bara kvinnan räknas skit i resten av världen

Ska kvinnan ha rätt att okupera hela sjukhuset också när vi ändo håller på? Kanske tvångsförflytta alla ur landen för gud nåde att det existerar andra människor i närheten av 2000mils radie

Det är snarare du och dina gelikar som är helt gränslösa och tror hela världen behöver anpassa sig. Svärmor är fakitskt barnets farmor och har självfallet rätt att hälsa på barnet efter det är född , mamman kan stå ut i 5 min eller ta en promenad om det är så frukstavärt jobbig med att andra människor existerar 
    Nej tyvärr , en farmor har inga rättigheter när det gäller barnbarnet.
    Hon får anstränga sig för att ha en god relation till son och svärdotter
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 11:49:22 följande:
    Vill du ha det privat född då i ditt eget hem. Sjukhuset är inte ditt att styr och ställa över svärmor får givitvis också vara där 
    Svärmor får inte gå in i rum med pågående undersökning  eller förlossning
  • Anonym (=)
    Svär mor har inga sådana rättigheter
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 11:58:33 följande:
    Jo tack att använda farmor som en kökspiga eller barnvakt då passar det minsan bra
    Tror inte svärmor är aktuell som barnvakt om hon inte ändrar sin attityd
  • Anonym (=)
    GetenAnita skrev 2022-02-18 12:00:22 följande:
    Klart hon har det, Tror du att TS kan sitta och bestämma vilka som får vara inne på sjukhuset? Så funkar det inte 
    Hon har rätt att bestämma vilka som får vara inne i det rum där hon undersöks elelr föder barn
  • Anonym (=)
    TS har inte gjort anspråk på hela sjukhuset. Endast på det rum där hon föder och det är helt i enlighet med sjukhusets regler
  • Anonym (=)

Mamman bestämmer när hon vill ha besök.
  • Anonym (=)
    Anonym (ObekvämaJag) skrev 2022-02-18 14:10:35 följande:
    Min kille vill inte ha henne där heller. 
    Vi vill inte ha besök på sjukhuset utan vara ifred.
    Hon är väl medveten om det och väljer att ignorera så nu tänker vi inte säga när vi åker in.
    Bör kanske också tillägga att han Inte har den bästa relationen till henne just för att hon gör sådana här saker. Problemet är att fram tills nu så har han aldrig sagt ifrån ordentligt men sedan jag startade tråden så har det varit mer diskussioner kring det och han har insett att han måste vara hårdare mot henne då vi vill vara ifred.
    Låter fint att din kille börjar inse saker. 
    Bra att ni sätter ned foten nu , innan barnet är fött. 
    Med en person som inte lyssnar finns tyvärr inget annat val än att låta personen bli sur. Det finns inget annat alternativ än konflikt.
    Det är vanligt att konflikten med svärmor drivs till sin spets just när första barnet föds.
    Det unga paret förstår att det är det nyfödda barnets behov de ska prioritera. Inte svärmors behov. Och en egocentrisk svärmor känner mer och mer panik när barnet (och inte hon) kommer stå i centrum framöver.
Svar på tråden Tips och råd gällande svärmor