• Anonym (Förlossningsrädd)

    Föda på BB Stockholm eller Danderyds sjukhus?

    Jag är halvvägs genom min graviditet med BF sista veckan i juli. Är förstföderska med förlossningsrädsla där jag är rädd för att förlossningen inte går som det ska, att jag inte lyckas krysta ut barnet på egen hand och att det då slutar sugklocka el dyl. Jag är även rädd för sprutor, ta blodprov har jag tagit ett par gånger nu under graviditeten vilket gjort rädslan lite mindre tack vare min barnmorska som varit så varm och förstående. Jag är mer rädd för epiduralsprutan och hur den kommer kännas osv. Vill dock ta epiduralen oavsett min rädsla. 

    Nu måste jag välja vilken bb jag ska föda på. Jag velar mellan BB stockholm och Danderyds sjukhus. Vill höra era historier om era förlossningsupplevelser där, nu kommer jag föda på sommaren när många är på semester så jag vill jättegärna höra från er som fött på sommaren på de två förlossningarna, var personalbristen kännbar, fick ni bra stöd trots det osv? ni som inte fött på sommaren får gärna kommentera också 

  • Svar på tråden Föda på BB Stockholm eller Danderyds sjukhus?
  • Anonym (Läs på)

    Danderyd har problem med bemanning och väldigt mycket oerfaren personal.  Tror det var 70% nya och 30% erfarna


    Jag hade valt BBStockholm. 
    som rädd förstföderska, har du inte rätt till ? min barnmorska ?? 

  • Anonym (A)

    Födde på BB Stockholm, vintertid. Kan inte jämföra med något annat, endast ett barn. Min förlossning gick fort, hade samma bm genom hela, hon var lugn och jättebra som jag upplevde det. Bodde på patienthotellet efteråt och det var kanon.

  • Anonym (Förlossningsrädd)

    Jag går till en barnmoskemottagning nära jobbet så den barnmorskan som jag har haft sen inskrivningen jobbar inte på sjukhus, plus att hon jobbar deltid pga snart går i pension. 


    Anonym (Läs på) skrev 2022-03-16 07:12:17 följande:

    Danderyd har problem med bemanning och väldigt mycket oerfaren personal.  Tror det var 70% nya och 30% erfarna


    Jag hade valt BBStockholm. 
    som rädd förstföderska, har du inte rätt till ? min barnmorska ?? 


  • Anotherone

    Jag har ingen erfarenhet av BB Stockholm, men har fött två barn på Danderyd och varit nöjd med mina vistelser där. 
    Kände mig omhändertagen efteråt, fick stanna så länge vi behövde (båda två gångerna blev det icke-planerade kejsarsnitt). 

  • Anonym (Förlossningsrädd)

    Puffar. Vill gärna höra flera personers förlossningsupplevelser på respektive BB. 

  • Anonym (Danderyd)

    Jag födde på danderyd, personalen var hemsk, la sig på
    min mage, drog med sugklocka. Har fortfarande inte läkt i i mitt underliv och det har gått 6 månader sen förlossningen nu 

  • Anonym (Becca)

    Födde på BB Sthlm för 5 månader sedan och kan varmt rekommendera det. Jag är inte van med sjukhus och rädd för det mesta som gör ont. Men det gick bra och det kommer det att göra för dig med. Personalen var så gulliga och man blev verkligen fint behandlad. 

    Var orolig för epidral innan, men där och då märkte/ kände jag inte alls när dom satte i den. Epidral var dock magiskt, all smärta försvann och under hela öppningsfasen mådde jag som en gud. Jag & min sambo satt och pratade om allt mellan himmel och jord med barnmorskan. 

    Det enda var att den bedövde så pass att jag inte kände krystvärkarna. Men det gick bra ändå, fick lite värkstimulerande dropp och krystade på barnmorskans order. Kan ärligt säga att mitt största problem var att jag inte vågade krysta, för kändes som att man skulle bajsa ut en fotboll. Är väldigt pryd av mig och detta satt verkligen som en spärr i huvudet. Men tillslut vart både min sambo & barnmorskan irriterad på mig och när det vart tal om sugklocka tog jag i allt vad jag kunde och då gick det.

    Mitt tips är att be om epidral tidigt. Onödigt att lida igenom smärta, när man istället kan må bra och vila. Detta är ju upp till var och en, vissa vill ju uppleva det men om man är rädd för smärta (som jag) är det guld värt. Sen vill jag också säga att ALL min smärta försvann i samma sekund som bebis var ute. Jag kände inte när moderkakan kom ut eller när dom sydde. Mådde även rätt bra efteråt och hade aldrig direkt ont, mer än att man var väldigt svullen mellan benen första dygnen efteråt såklart (men det försvinner). 

    Kommer helt klart välja BB Sthlm om man blir gravid igen i framtiden :) 

    Lycka till, du kommer klara det galant! 

  • fjanten

    Angående epiduralen - du ligger på sida och ser aldrig sprutan, området där sprutan ska in bedövas, så du ska inte känna när sprutan åker in. Jag är också nålrädd, men har lagt EDA varje gång (den har dock inte tagit på mig 3/4 förlossningar, tyvärr), och aldrig känt när den har lagts. Så just den biten hoppas jag att du, precis som jag, inte kommer uppleva som särskilt obehaglig!

  • Anonym (Förlossningsrädd)
    fjanten skrev 2022-03-18 10:14:36 följande:

    Angående epiduralen - du ligger på sida och ser aldrig sprutan, området där sprutan ska in bedövas, så du ska inte känna när sprutan åker in. Jag är också nålrädd, men har lagt EDA varje gång (den har dock inte tagit på mig 3/4 förlossningar, tyvärr), och aldrig känt när den har lagts. Så just den biten hoppas jag att du, precis som jag, inte kommer uppleva som särskilt obehaglig!


    tack för ditt svar. Hur bedövas området innan epiduralen ska in? Med bedövningssalva eller ännu en spruta? 
  • Anonym (Förlossningsrädd)

    Hur vanligt är det att man får sitt förstahandsval? Vet att det är väldigt olika men vill inte få upp hoppet om sannolikheten är liten att man får den man önskar I Stockholm. 

Svar på tråden Föda på BB Stockholm eller Danderyds sjukhus?