• Anonym (Jojo)

    Älska sin partner men ändå vara otrogen

    Ni som varit otrogna älskade ni eran partner men valde ändå att ha sex med andra? Eller fanns inte känslorna där helt?endel påstår ju att man kan älska sin partner men vilja ha sex även på annat håll. Endel påstår ju att man kan skilja på sex och kärlek  

  • Svar på tråden Älska sin partner men ändå vara otrogen
  • Anonym (Ingen har facit)
    Anonym (sådär) skrev 2022-03-22 10:33:14 följande:
    Vems kärlek, hans eller din?

    För det låter som att ni kunde gå vidare pga DIN kärlek, inte hans
    Det var nog bland det dummaste och mest inskränkta jag någonsin har sett här.

    Självfallet krävs det djup och äkta ÖMSESIDIG kärlek om det ska vara möjligt att reparera och gå vidare.

    Hur tror du att hon skulle kunna känna kärlek och gå vidare om inte han hade en djup, stark och äkta kärlek till henne? Och som han dessutom uppenbarligen lade sig vinning om att förmedla till henne på ett fullt trovärdigt sätt.
    Kan det ens vara möjligt att inte förstå det?
  • Anonym (H)
    Anonym (sådär) skrev 2022-03-22 10:33:14 följande:
    Vems kärlek, hans eller din?

    För det låter som att ni kunde gå vidare pga DIN kärlek, inte hans
    Hur menar du att det låter som det var pga min kärlek?

    Hans kärlek också givetvis.. hade inte stannat om han inte visade rejäl ånger och vilja att jobba på relationen. Hade definitivt inte fortsatt om jag kände att han inte älskade mig.
  • Anonym (Ingen har facit)

    Flera av de dömande och negativa inläggen här ovan verkar inte ha kontakt med vad djup och äkta kärlek kan innebära för många människor och att det för andra kan skilja väsentligt från deras egen bestämda uppfattning.

    Vissa verkar inte klara att ta in att andra kan och har rätt att ha en annan åsikt och vissa verkar inte kunna ta in ens en sådan aspekt som jag tydligt beskrev:


    Om jag led av en långvarig sjukdom som gjorde att vi inte kunde ha sex och vi båda visste att den skulle sluta med döden, så skulle jag acceptera, förmodligen skulle jag tom önska, att min partner hade sex med någon annan.


    Men jag skulle inte vilja veta något om det och jag skulle inte vilja bli tillfrågad och tvingas säga ja eller nej.


    Jag skulle fortfarande känna vår djupa och ömsesidiga kärlek mellan oss, utan att känna att kärleken hade missbrukats, utan att känna mig sviken.


    Jag för min del skulle ändå kunna känna att min partner respekterade mig och vår kärlek även om den hade sex med någon annan. I den situationen skulle jag inte döma min partner för en sådan sak.


    Och jag är helt övertygad att jag inte på något sätt skulle vara unik i hela världen utan det finns självfallet fler än jag som skulle se ungefär lika på den saken.

  • Anonym (VR)
    Anonym (W) skrev 2022-03-22 08:17:55 följande:
    Sarkasm i skriven form kan lätt missuppfattas.

    Hur som helst, googla "sex oxytocin förhållande" så får du ett antal träffar som beskriver/bekräftar det du kallar "dravel".

    Nej, absolut inte. Förutom att det finns ett flertal hormoner som frigörs vid olika lägen är ingen av dem konstant. Så även om även om oxytocin frigörs hos kvinnan vid sex(det är ju egentligen mer ett närhetshormon) minskar inte mängden, och det tas definitivt inte från andra parter som du försöker påstå. 


    Samtliga hormoner i dessa grupper som ovanstående, östrogen, testosteron etc ger ju andra fördelar och man strävar, mer eller mindre, efter så höga halter som möjligt. 


    Peptidhormonet frigörs av mängder med saker. Som värme och simning(!) till exempel. Så om frisättning någon annanstans än med en partner minskar känslorna för denne blir det ju väldigt lurigt. Det kan ju inte finnas något till övers hos kvinnor i varma länder? Och de dessutom ägnar sig åt simning, massage, barnpassning eller liknande måste depåerna vara helt tömda. 

  • Anonym (sådär)
    Anonym (H) skrev 2022-03-22 11:03:00 följande:
    Hur menar du att det låter som det var pga min kärlek?

    Hans kärlek också givetvis.. hade inte stannat om han inte visade rejäl ånger och vilja att jobba på relationen. Hade definitivt inte fortsatt om jag kände att han inte älskade mig.
    Jag menar att när han var otrogen mot dig så var du och din kärlek inte värt speciellt mycket, iaf inte tillräckligt för att inte ta risken att förlora dig. Men när det kom fram så var du tydligen viktigt igen Flört 

    Jag tror att det krävs betydligt mer tålamod, förståelse och kärlek för att förlåta någon som behandlat dig illa än att bli förlåten av någon som man själv behandlat illa
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ingen har facit) skrev 2022-03-22 11:02:04 följande:
    Det var nog bland det dummaste och mest inskränkta jag någonsin har sett här.

    Självfallet krävs det djup och äkta ÖMSESIDIG kärlek om det ska vara möjligt att reparera och gå vidare.

    Hur tror du att hon skulle kunna känna kärlek och gå vidare om inte han hade en djup, stark och äkta kärlek till henne? Och som han dessutom uppenbarligen lade sig vinning om att förmedla till henne på ett fullt trovärdigt sätt.
    Kan det ens vara möjligt att inte förstå det?
    Nja, om jag sparkar dig i pungen och sen pissar dig i fejset när du ligger ner så krävs det nog betydligt mer av dig för att förlåta mig och våga ta risken att jag gör det igen än det tar för dig att luta dig tillbaka och bli förlåten Drömmer
  • Anonym (sådär)
    Anonym (sådär) skrev 2022-03-22 14:07:50 följande:
    Nja, om jag sparkar dig i pungen och sen pissar dig i fejset när du ligger ner så krävs det nog betydligt mer av dig för att förlåta mig och våga ta risken att jag gör det igen än det tar för dig att luta dig tillbaka och bli förlåten Drömmer
    ..., än det tar för mig att luta mig tillbaka och bli förlåten... ska det stå
  • Anonym (sådär)

    Synd att människor som behandlar sina sk "nära och kära" illa inte förstår vad det krävs av dem för att öht ge dem en andra chans utan tar det för givet som om det vore en självklarhet.

  • Anonym (W)
    Anonym (Ingen har facit) skrev 2022-03-22 11:15:07 följande:

    Flera av de dömande och negativa inläggen här ovan verkar inte ha kontakt med vad djup och äkta kärlek kan innebära för många människor och att det för andra kan skilja väsentligt från deras egen bestämda uppfattning.

    Vissa verkar inte klara att ta in att andra kan och har rätt att ha en annan åsikt och vissa verkar inte kunna ta in ens en sådan aspekt som jag tydligt beskrev:


    Om jag led av en långvarig sjukdom som gjorde att vi inte kunde ha sex och vi båda visste att den skulle sluta med döden, så skulle jag acceptera, förmodligen skulle jag tom önska, att min partner hade sex med någon annan.


    Men jag skulle inte vilja veta något om det och jag skulle inte vilja bli tillfrågad och tvingas säga ja eller nej.


    Jag skulle fortfarande känna vår djupa och ömsesidiga kärlek mellan oss, utan att känna att kärleken hade missbrukats, utan att känna mig sviken.


    Jag för min del skulle ändå kunna känna att min partner respekterade mig och vår kärlek även om den hade sex med någon annan. I den situationen skulle jag inte döma min partner för en sådan sak.


    Och jag är helt övertygad att jag inte på något sätt skulle vara unik i hela världen utan det finns självfallet fler än jag som skulle se ungefär lika på den saken.


    Det där är dock långtifrån det vanligaste scenariot när människor blir bedragna. Betydligt vanligare är fullt friska människor som gör sitt bästa för familjen, och tyvärr kanske inte hinnner ge partnern fullt så mycket uppmärksamhet och bekräftelse som den önskar sig.

    Men ibland måste man prioritera. Blöjbyte eller uppvakta sin partner innebär oftast blöjbyte... Familjeliv är inte enkelt, men att gå bakom ryggen på partnern är en dålig lösning.
  • Anonym (Ingen har facit)
    Anonym (W) skrev 2022-03-22 14:15:46 följande:
    Det där är dock långtifrån det vanligaste scenariot när människor blir bedragna. Betydligt vanligare är fullt friska människor som gör sitt bästa för familjen, och tyvärr kanske inte hinnner ge partnern fullt så mycket uppmärksamhet och bekräftelse som den önskar sig.

    Men ibland måste man prioritera. Blöjbyte eller uppvakta sin partner innebär oftast blöjbyte... Familjeliv är inte enkelt, men att gå bakom ryggen på partnern är en dålig lösning.
    Varför citerar du mig?

    Jag har inte skrivit något överhuvudtaget om vad som är vanligt eller ovanligt.

    Jag har inte skrivit något om ifall det är bra eller dåligt, inte skrivit vad jag tycker, gällande att gå bakom ryggen på partnern.

    Läs gärna en gång till vad jag egentligen har skrivit om.
    Citera gärna, tyck till och resonera gärna om just det som jag har skrivit om.
    Men var snäll citera inte mig när du svarar och skriver om helt andra saker än det du citerar. 
    Notera gärna att jag har inget emot det du skriver, du får gärna skriva det och du får gärna framföra din åsikt, men gör det då i ett eget inlägg. Det blir obegripligt och förvirrande när det du skriver inte alls har något samband med det du citerade.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ingen har facit) skrev 2022-03-22 15:41:54 följande:
    Varför citerar du mig?

    Jag har inte skrivit något överhuvudtaget om vad som är vanligt eller ovanligt.

    Jag har inte skrivit något om ifall det är bra eller dåligt, inte skrivit vad jag tycker, gällande att gå bakom ryggen på partnern.

    Läs gärna en gång till vad jag egentligen har skrivit om.
    Citera gärna, tyck till och resonera gärna om just det som jag har skrivit om.
    Men var snäll citera inte mig när du svarar och skriver om helt andra saker än det du citerar. 
    Notera gärna att jag har inget emot det du skriver, du får gärna skriva det och du får gärna framföra din åsikt, men gör det då i ett eget inlägg. Det blir obegripligt och förvirrande när det du skriver inte alls har något samband med det du citerade.
    Haha, du är bara för skön "man med egen erfarenhet"... men ganska lätt att känna igen... alltid samma sjuka budskap inlindat i ett tjockt lager BS för att få det att låta vackert och alltid samma reaktion när dina smått bisarra argument synas... va!?!? Jag har aldrig sagt att... Skål
  • Anonym (W)
    Anonym (Ingen har facit) skrev 2022-03-22 15:41:54 följande:
    Varför citerar du mig?

    Jag har inte skrivit något överhuvudtaget om vad som är vanligt eller ovanligt.

    Jag har inte skrivit något om ifall det är bra eller dåligt, inte skrivit vad jag tycker, gällande att gå bakom ryggen på partnern.
    Du kom med ett rätt långt inklipp där du beskrev ett hypotetiskt scenario där du som döende i en obotlig sjukdom skulle unna din partner att vara otrogen under förutsättningen att du slapp kännedom om det.

    Ett inlägg där du försöker framställa dig som osjälvisk och kärleksfull till din partner,  och på detta sätt trivialisera otrohet, och även poängtera att man ska gå bakom ryggen på sin älskade partner av hänsyn!

    Jag valde då att citera ditt inlägg för att påpeka att betydligt fler som blir bedragna inte alls befinner sig i ditt uppmålade scenario, utan i en helt vanlig vardag med familj och livspussel som ska gå ihop, och att de som blivit bedragna sällan uppskattar hemlighetsmakeriet eller anser att det är en struntsak.
  • Anonym (Ingen har facit)
    Anonym (W) skrev 2022-03-22 20:16:37 följande:
    Du kom med ett rätt långt inklipp där du beskrev ett hypotetiskt scenario där du som döende i en obotlig sjukdom skulle unna din partner att vara otrogen under förutsättningen att du slapp kännedom om det.

    Ett inlägg där du försöker framställa dig som osjälvisk och kärleksfull till din partner,  och på detta sätt trivialisera otrohet, och även poängtera att man ska gå bakom ryggen på sin älskade partner av hänsyn!

    Jag valde då att citera ditt inlägg för att påpeka att betydligt fler som blir bedragna inte alls befinner sig i ditt uppmålade scenario, utan i en helt vanlig vardag med familj och livspussel som ska gå ihop, och att de som blivit bedragna sällan uppskattar hemlighetsmakeriet eller anser att det är en struntsak.
    Är det vad du skulle säga till dina bästa vän, eller till vilka människor som helst som går igenom en så svår sak i livet, som t ex en dödlig sjukdom,
    du skulle säga till dem att det bara är ett hypotetiskt scenario?

    Jag har både nära vänner och släktingar som har gått igenom både sjukdom och nära död.
    Exemplet är verkligt och ligger mycket nära mig.
    Uppenbarligen ligger empati och förståelse för andra människors svårigheter mycket långt från dig.
    Jag tycker att ditt sätt att uttrycka dig är nedlåtande mot andra och särskilt mot alla de människor som genomgår extremt svåra prövningar i livet.

    Du får försöka hitta på vilka lögner du vill men jag har aldrig trivialiserat otrohet och aldrig poängterat att man lättvindigt ska gå bakom ryggen på sin partner. Det är bara dina egna fantasier och dina egna försök att rättfärdiga att din syn på saken är den enda rätta och att alla andra har fel.

    Jag har aldrig någonsin tagit ställning för otrohet. Tvärtom har jag flera gånger tagit ställning mot och avrått från att vara otrogen.
    Men för den sakens skull har jag absolut ingen skyldighet att rätta in mig i ditt led och att hålla med dig om att ditt enda perspektiv och att just din åsikt alltid skulle vara rätt för alla människor i alla situationer och under alla omständigheter.
    Därför har jag belyst saken ur ett annat perspektiv och jag har givit ett helt trovärdigt exempel som visar att du faktiskt och uppenbart inte alltid har rätt. 

    Självfallet är inte mitt exempel ett vanligt scenario.
    Det förstår alla som har åtminstone en normal fattningsförmåga.
    Jag har aldrig heller påstått att mitt exempel skulle vara vanligt. 
    Men det är ett tydligt exempel ganska långt ut på skalan, medan du själv verkar inbilla dig att allt bara befinner sig längst ut i den andra änden, i din egen ände av skalan.
    Jag belyser bara att det finns massor av olika scenarier och omständigheter mellan dessa ytterligheter och att du inte alltid kan veta vad som är rätt för alla människor i alla olika omständigheter.
    Dina påståenden är bara ett sätt att försöka smutskasta mig och försöka göra mig mindre trovärdig bara för att jag för fram ett annan perspektiv än just ditt eget  perspektiv.
    Det är anmärkningsvärt att du själv tror, och att du försöker inbilla andra, att du alltid skulle kunna veta exakt vad som är rätt för alla människor i hela världen och i alla de situationer och omständigheter som kan uppstå vid olika tillfällen i alla olika människors liv.

    Du har givetvis rätt till din åsikt.
    Men du har ingen som helst rätt att döma andra människor bara för att de inte fullt ut håller med dig om din åsikt.
  • Anonym (Pall Bosse)

    Nu har jag vaknat upp ur drömmen. Jag hann inte vara otrogen eller göra bort mig inför min kollega.
    Känns underbart att jag har kommit till sans och balans.
    vad som hände:  Sa till henne ( hon som är den andra) att jag skulle ta med frun till en fest.
    och då insåg jag hur dumt jag hade tänkt tidigare med min fascination för den yngre kollegan.

  • Anonym (VR)
    Anonym (Pall Bosse) skrev 2022-03-24 23:44:26 följande:

    Nu har jag vaknat upp ur drömmen. Jag hann inte vara otrogen eller göra bort mig inför min kollega.
    Känns underbart att jag har kommit till sans och balans.
    vad som hände:  Sa till henne ( hon som är den andra) att jag skulle ta med frun till en fest.
    och då insåg jag hur dumt jag hade tänkt tidigare med min fascination för den yngre kollegan.


    Gud, vad skönt! Då kan alla vi intresserade pusta ut och äntligen få lite sömn.
    Tack för att du delar med dig!
  • Anonym (Pall Bosse)

    Intresset på en angenäm och sjunkande nivå

Svar på tråden Älska sin partner men ändå vara otrogen