• Anonym (Probl­em)
    Mon 21 Mar 2022 17:04
    19306 visningar
    102 svar
    102
    19306

    Vill ha barn, mamma vill inte

    vad hade ni gjort om er mamma tyckte såhär? 


    jag och min kille vill ha barn om max 2 år. Jag har sökt två utbildningar på 1,5 år och hoppas jag kommer in i år då jag inte kom in förra året. Väldigt nervös för det då jag verkligen vill ha barn om 2 år max. Känns som vågar jag chansa att vänta med barn sedan inte komma in för tredje året i rad? Eller ett år till? 


    mamma tycker jag är sjukt dum, att jag ska sluta ha bråttom och stressa. Och vänta tills jag kommer in på skolan. men hon verkar inte förstå att det är ingen garanti oavsett år. Då jag redan sökt en gång inte kommit in, söker nu ett till år och väntar på svar. Jag har berättat för henne att jag isåfall om jag inte kommer in i år vill jobba och skaffa ett barn istället. Men sedan söka in igen efter barnet börjat på förskolan/mammaledigheten är över. Men hon menar att jag aldrig kommer orka det. Att jag kommer bli en vanlig arbetare som mamma och pappa utan utbildning. att det aldrig kommer funka om jag skaffar barn först att jag ALDRIG kommer lyckas plugga samtidigt eller orka . Känner mig förnedrad att hon ska bestämma vad som är bäst för mig. Jag vet många som pluggar trots ett barn. ser inga hinder. Vad hade ni gjort om er mamma haft såna här åsikter? Det är ingen garanti att man kommer in på skolan. känns hemskt att fördriva tiden år för år och inte veta om jag kommer in.  Vi är 22 och 27 år.

  • Svar på tråden Vill ha barn, mamma vill inte
  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Thu 24 Mar 2022 12:20
    #91
    -1
    Anonym (maj) skrev 2022-03-24 12:01:37 följande:
    Hahahahaha! Tack för underhållningen!  

    Din mamma är verkligen finkänslig om hon bara har bett dig vänta med barn. Om du beter dig ungefär såhär när du pratar med henne så förstår jag henne till 100%. 

    Du har uppenbara problem att skriva korrekt svenska, men det kanske inte kommer att ingå i din framtida yrkesroll? 

    Självklart är det det yngre generationen som tar över. Så har det alltid varit och så ska det vara! Om 15 år är det du som är en av de "äldre" på jobbet och måste lyssna på någon komisk ung tjej eller kille som är övertygad om att de vet hurdan världen är. Det blir ett tufft uppvaknande för dig när du börjar jobba. 

    Hur menar du att det inte kommer att finnas några grovarbetare i framtiden? Tror du att hela världen ser ut som Stockholms innerstad? Vem tror du kommer hem till folk och fixar exempelvis nytt badrum, kök osv? Och varför tror du att vi som skriver här är grovarbetare och inte jobbar med "data och nät"? 
    Hon har inte bett mig vänta. Hon ser gärna en utbildning först, och det håller jag med henne om. Ska läsa den yrkeshögskolan och va färdig PR konsult efter utbildningen. tackar som frågar. Korrekta svenskan bryr jag mig inte så mycket om, man skriver nog ganska så snabbt för att hinna med annat. Min svenska har inte hindrat mitt i livet kan jag lova dig. 
  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Thu 24 Mar 2022 12:23
    #92
    -1
    Anonym (Kim) skrev 2022-03-24 12:18:23 följande:

    Jisses! 


    Varför starta en tråd när du egentligen har det helt klart för dig hur du ska göra. 


    Riktigt trist att läsa hur otrevligt du svarar och vad du kallar flera av skribenterna. I min antika värld tyder det på omognad och brist på kommunikationsförmåga. 


    Se till att hålla en god relation med din mamma och även en god ton när diskussionen kommer igång. 


    Och du ser ej hur attackerande och dömmande kärringarna är? tror du jag ska svara trevligt? Går man på min kompetens och mognad så blir man jävligt förbannad. För dem vet absolut ingenting vad jag besitter för kunskaper, vart jag står i mitt liv. Vilken ekonomi jag har. Vilka praktikplatser jag har. Vad jag pluggat innan? Då ska man hålla käften det tycker jag verkligen. Jag bad om åsikter , om det finns någon som pluggat med barn eller efter. Inga sura kärringar som tycker folk ska gå en akademisk utbildning Annars får man inga höguppsatta jobb. Det är helt och hållet fel. Det är ju bevisat på arbetsplatserna. Man kan va sämst på sport men en riktig jävla PR stjärna?
  • Thu 24 Mar 2022 12:39
    #93
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 11:26:07 följande:
    Tack snälla för din förståelse!! Känner exakt samma. Förstår ej svårigheterna. Och självklart gör man det bästa för dig själv och sitt barn. Skulle aldrig skaffa ett barn till världen utan någon grund, jobb eller bostad. Plugga kommer jag göra antingen nu förhoppningsvis eller nästa år. Jag vet ej alls hur min situation kommer se ut. Men oavsett vad kanske jag vill byta bransch när jag är 30? Ska jag då skita i att plugga för att jag har barn. Känns väldigt konstigt. Tror som du säger unga personer som jag inte tycker är så ungt sticker i folks ögon för dem själva gjorde det senare. Men behöver dem känt att de gjort bättre? Jag tycker snarare min ålder är lagom och normalt ? oavsett nu vid 22 eller nästa år vid 23 då jag vill försöka. Att va mamma på det året jag ska fylla 24 är perfekt. Men många verkar lägga näsan i blöt och störa sig på att jag är 22 år just nu. Hade jag velat ha barn nu hade jag skaffat det. Men nu är inte så fallet utan 1,5- 2 år fram planerar vi barn.
    Jag tycker inte 22-23 år är ungt för att planera sitt första barn, men jag tror att det oftast är lite äldre mammor som hänger här på familjeliv och då blir skillnaden rätt stor.

    Du har som du själv skriver redan bra förutsättningar förutom utbildningen och då finns det inga hinder. Lycka till! 
  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Thu 24 Mar 2022 12:53
    #94
    -2
    Hercai skrev 2022-03-24 12:39:13 följande:
    Jag tycker inte 22-23 år är ungt för att planera sitt första barn, men jag tror att det oftast är lite äldre mammor som hänger här på familjeliv och då blir skillnaden rätt stor.

    Du har som du själv skriver redan bra förutsättningar förutom utbildningen och då finns det inga hinder. Lycka till! 
    Tack! Ska aldrig göra en tråd om barn här. Bäst att diskutera utbildning och barn med folk från samma generation/årskull. blir för stor skillnad. Och speciellt för dessa äldre som nedvärderar oss andra som har mer möjligheter än då på deras tid. Tror inte dem har koll på hälften utav alla mediajobb som finns idag.
  • Thu 24 Mar 2022 13:00
    #95
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 12:53:34 följande:
    Tack! Ska aldrig göra en tråd om barn här. Bäst att diskutera utbildning och barn med folk från samma generation/årskull. blir för stor skillnad. Och speciellt för dessa äldre som nedvärderar oss andra som har mer möjligheter än då på deras tid. Tror inte dem har koll på hälften utav alla mediajobb som finns idag.
    Nej, vi i branschen har såklart ingen koll. Lastgammal vid 27 också, och första barnet kom vid 21.
  • Anonym (Alexi­s)
    Thu 24 Mar 2022 13:19
    #96
    +1
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 11:28:24 följande:
    Så bara för det är hård konkursens ska man skita i att söka det man vill? Säg då till alla som pluggar som mäklare att det kan ge upp? Advokater? Säljare? Influencers? finns hur många som helst. Eller artister? Vafan artister finns i hela världen fatta konkurrensen? Snälla jobba upp din egen självkänsla ist. Med det tänket du har lyckas man inte. Jag vet att jag ska ha det jobbet och komma in på utbildningen oavsett om det tar 10 år. Förlorare är dem som ger upp. Och du verkar vara en riktig sådan. Du ligger säkert hemma mår skit på ditt jobb och lever på A kassa. Gör något åt ditt liv kärring.
    Du bör ju dock ta hänsyn till det när du planerar resten av ditt liv. Ska du dessutom gå på Berghs måste du ju ha ekonomin till det då deras kurser kostar rätt mycket pengar. Det kanske ni inte kommer ha råd med om du går på FP och har ett litet barn. Eller om du går ut och är färdig konsult kanske du lätt halkar efter i karriären och får svårare att få fast jobb om du går på föräldraledighet direkt efter examen. 
  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Thu 24 Mar 2022 13:19
    #97
    fjanten skrev 2022-03-24 13:00:33 följande:
    Nej, vi i branschen har såklart ingen koll. Lastgammal vid 27 också, och första barnet kom vid 21.
    Tydligen inte tillräckligt. Med så starka åsikter om vad folk ska utbilda sig till och vad som är bättre eller sämre. vet nog bäst själv. Tack på förhand:)
  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Thu 24 Mar 2022 13:20
    #98
    -2

    tro mig, ekonomi är inte vårt problem. Det löser sig. 


    Anonym (Alexis) skrev 2022-03-24 13:19:20 följande:
    Du bör ju dock ta hänsyn till det när du planerar resten av ditt liv. Ska du dessutom gå på Berghs måste du ju ha ekonomin till det då deras kurser kostar rätt mycket pengar. Det kanske ni inte kommer ha råd med om du går på FP och har ett litet barn. Eller om du går ut och är färdig konsult kanske du lätt halkar efter i karriären och får svårare att få fast jobb om du går på föräldraledighet direkt efter examen. 
  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Thu 24 Mar 2022 13:21
    #99
    -2
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 13:20:22 följande:

    tro mig, ekonomi är inte vårt problem. Det löser sig. 


    Och tanken är att gå klart utbildningen och jobba in mig såklart. Gravid vill jag inte bli förens jag kommit in i jobbet. Plus en 9 månaders graviditet:)
  • Anonym ((E))
    Thu 24 Mar 2022 15:10
    +3
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 10:39:41 följande:
    Det syns väldigt tydligt på hur ni nedvärderar oss yngre när vi kan ha smartare sätt att tänka på. Vissa utbildningar eller nya jobb kanske ni inte ens känner till? Så varför lägga näsan i blöt och vara stöddig och nedvärderande på min ålder som inte har ett skit med jobb och utbildning att göra. Ditt sätt är inte det enda sättet att göra på visst? Du kan inte prata för alla unga vuxna :) och klanka ner på vår ålder för det finns smartare sätt att gå till väga idag. Och som inte alls kräver massa olika examen på flera år. Utan räcker med en examen som täcker alla dem utbildningarna tillsammans. Alla delar i ett heltidsprogram på 2 år:) där det ingår halva tiden praktik och 97% enligt statistik fakta går ut med jobb efter. Jag ska hälsa min mamma att ni gamla gråshuggor har skev syn på oss unga och den nya generationen. svenska trötta tanter som är missnöjda med sitt liv. Kan garantera er att den lön jag har nu utöver mitt jobb via jobb på sociala medier är högre än er lön:) UTAN utbildning. Tänk med? lätt att dömma här;) angående barn var det bara att skifta tankar om fler skaffar barn under plugg elle efter plugg. Självklart bättre att göra det innan vilket jag söker just nu. Frågan var snarare om det inte skulle gå vägen. Om man kan plugga medans eller efter. Klarar mig fint nu med. Lägenhet har vi råd att köpa nu om vi vill. Ville ha olika synvinklar om det kanske värt att jobba ett år till och köpa då lägenhet och skaffa ETT barn. Sedan starta plugget och satsa karriär innan man skaffar nästa barn:)
    Jag är också i din ålder, tycker inte det är något fel med att du väljer en yrkeshögskola utan det är väl jättebra? Men sättet du går till attack mot andra som simpelt svarar på din tråd visar verkligen en omogenhet. "Svenska trötta tanter?" Är inte du också svensk? Du är svensk medborgare? Varför lägga till någons etnicitet i början? 

    Du är säkert en jättebra tjej och kommer bli en fantastisk mamma, men lär dig hur man behandlar folk inte bara i verkligheten utan även på internet. Du har skapat en tråd för att kunna diskutera ditt dilemma - men du blir ju bara otrevlig mot de som inte stryker dig medhårs. Om du inte kan bete dig civiliserat mot andra, hur ska du då uppfostra ett barn till att göra det? Jag tycker du ska köra på det som känns bäst för dig och din kille, men utifrån dina inlägg och attyder mot andra tycker jag att du behöver rannsaka dig själv och dina beteendemönster.
  • Wed 11 May 2022 20:55

    Jag är 34år o pluggar. Jag har 4 barn o de funkar super. Vill man något så lyckas man. Jag är dessutom ensamstående till dessa fyra. 
    Jag pluggar 100 samtidigt som jag jobbar extra som vikarie. 

    Jag tycker att du ska söka dig in på skolan, kommer du in så grattis men låt inte skolan stoppa barnproduktionen. 

  • sextio­talist
    Wed 11 May 2022 21:16
    +1
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 12:53:34 följande:
    Tack! Ska aldrig göra en tråd om barn här. Bäst att diskutera utbildning och barn med folk från samma generation/årskull. blir för stor skillnad. Och speciellt för dessa äldre som nedvärderar oss andra som har mer möjligheter än då på deras tid. Tror inte dem har koll på hälften utav alla mediajobb som finns idag.
    Vilka möjligheter då?
    Ärligt sagt så hade vi mer möjligheter. Det var lättare att få jobb. Även efter grundskolan kunde man få jobb.
    Vi som ville plugga vidare hade alla möjligheter till det 
Svar på tråden Vill ha barn, mamma vill inte