• vcent

    Varför går jag inte ner i vikt?

    Som rubriken kanske skvallrar om så går jag inte ner i vikt trotts träning, sömn och mindre (och mer välvalda) portioner. 


    Jag promenerar ca 1/2 mil till jobbet och 1/2 mil hem från jobbet varje dag med en ryggsäck som väger 15-20kg. 


    Utöver detta så utövar jag lagidrott två gånger i veckan samt promenerar ytterligare  minst 5km alla de dagar jag inte är på lagträning. 


    Min kost består till största del av kyckling och grönsaker (men självklart varierat) samt någon protein/energibar som mellanmål för att hålla blodsockret stadigt (i samråd med läkare). 


    en kväll i veckan unnar jag mig en uppvägd liten skål chips/godis/popcorn samt ett glas vin eller whisky?. Alternativt unnar jag mig ?skräpmat? den dagen istället? självklart anpassat för kaloriintaget. 


    Inga sömnproblem och ingen stress? varför i helvete går jag inte ner i vikt? (Nej det är inte bara muskler jag byggt, midjemåttet är detsamma som innan eller till och med högre). 

    jag har testat att gymma och det varken gjorde någon skillnad eller var kul nog att fortsätta med. 


     

  • Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Mrs Moneybags

    Du äter för många kalorier/för mycket mat.

    Träning har mycket liten inverkan på vikten, så om den gör dig hungrig - dra ner på träningen ett tag. Fokusera på att laga matlådor till jobbet med lagom mycket mat.

    Ta reda på hur många kalorier du behöver varje dag för att gå ner 0,5-1 kg/vecka. Det finns många kalkylatorer på nätet. 

  • vcent
    Anonym (Xxx) skrev 2022-03-25 11:19:40 följande:

    Vad väger du och hur lång är du?


    130kg 209cm
  • Gameofthrones
    vcent skrev 2022-03-26 10:48:45 följande:

    läskunnigheten hos familjelivanvändarna verkar vara väldigt låg ser jag? 


    Ja du det du kom med är samma sak orelevant det du säger alla har olika kroppsbyggnader, dessutom så funnd6det folk som tränar fel / aldrig har tränat förut, / som behöver input / som kanske äter fel/ rör sig fel / rör sig för lite / etc etc.

    Allt hänger på hur man gör vad man är ute efter.

    Jisses 
  • Anonym (idrott)

    Du bär alltså runt med massor av vikter och undrar vf du inte går ner i vikt? Vem styrketränar för att gå ner i vikt? Sen lär du ju bli väldigt hungrig efter att ha gått runt med en så tung ryggsäck.

    Kosten är viktigast, ät mindre.
    Kör på konditionsträning (utan vikter), som löpa och cykla

  • Ocdmänniska
    Anonym (idrott) skrev 2022-03-26 21:10:09 följande:

    Du bär alltså runt med massor av vikter och undrar vf du inte går ner i vikt? Vem styrketränar för att gå ner i vikt? Sen lär du ju bli väldigt hungrig efter att ha gått runt med en så tung ryggsäck.

    Kosten är viktigast, ät mindre.
    Kör på konditionsträning (utan vikter), som löpa och cykla


    Många lyfter vikter för att gå ner i vikt faktiskt. 
  • Shakira88
    Ocdmänniska skrev 2022-03-26 22:48:06 följande:
    Många lyfter vikter för att gå ner i vikt faktiskt. 
    Ja verkligen. Styrketräning bränner kalorier dygnet runt
  • Anonym (idrott)
    Ocdmänniska skrev 2022-03-26 22:48:06 följande:
    Många lyfter vikter för att gå ner i vikt faktiskt. 
    Ja vet en som gjorde samma och inte fattade varför hon inte gick ner i vikt. Hennes armar blev dock mer muskulösa än feta, men det var ju inte det hon ville åstadkomma och antar att TS inte planerar att bli speciellt muskulös. Muskler väger mycket mer än fett. Kondition gör en smal, bara titta på idrottare. Kulstötare är inte speciellt smala inte heller bodybuilders.
  • Spucks
    vcent skrev 2022-03-26 10:48:45 följande:

    läskunnigheten hos familjelivanvändarna verkar vara väldigt låg ser jag? 


    Jaha, hur då? Och vad tycker du att du uppnår när du frågar om hjälp, får många svar och själv endast svarar med en dryg kommentar?
  • Anonym (Tålamod)

    Det är ju väldigt svårt att veta exakt hur mycket du kan förväntas gå ner utifrån att vi ju inte har koll på ditt intag och hur du räknat.

    Ibland hamnar man också på en platå, då det är svårt att se förändring, eftersom den inte syns på vågen.

    Jag tänker att du, precis som många andra tjänar på att faktiskt bokföra matintag och träning och utvärdera. Och att vara realistisk. Går du inte ner någonting, eller är det väldigt mycket mindre än du förväntat dig?

    Jag har exempelvis bara gått ner 4-5 kg, sedan september, men är piggare, och starkare. Tidigare i livet hade jag nog varit mer upprörd, men nu ser jag ändå att det faktiskt hela tiden är på rätt väg 

  • Anonym (Enkelt)

    Du äter för mycket. Det är den enkla sanningen. Träning gör knappt någon skillnad alls för viktnedgång, det handlar om intag.

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?