• Sussies

    Bebis ökar inte i vikt

    Har en tjej på 2,5 v som inte går upp i vikt som hon ska. Hon hade gårt ner 6% efter förlossning o har ff 100g kvar att gå upp O borde dessutom öka mer. Hon ammar o jag hör hur hon klunkar, hon har bra grepp o jag har massor med mjölk. Men jag upplever att hon äter mindre o kortare tid än mina två tidigare barn. BVC föreslog att jag skulle ge ersättning/urpumpat efter varje måltid o jag har prövat det o hon äter faktiskt lite extra då. dock upplever jag att hon ist äter ännu mer sällan när jag gör så, så jag vet inte om det blir samma mängd i slutändan ändå. 
    hur som helst, ni som fått samma råd av BVC/stödmatat med flaska, hur länge har ni fått ge extra på det sättet? Är det liksom under en period tills de växt på sig lite eller under hela första halvåret typ? Jag vill så väldigt gärna helamma o skulle eg helst inte vilja flaska öht. 

  • Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt
  • Sussies
    Anonym (Känguru) skrev 2022-04-08 12:38:34 följande:

    Hej!

    Jag har egentligen bara ett råd att ge, det gjorde ammande enklare för mig. Jag fick en 2240 grams kille 5 veckor för tidigt och körde hud mot hud i månader med honom, även efter han kommit över till "normal" vikt. Han blev sjuk strax  efter födseln och orkade inte riktigt växa i början, men i och att han alltid låg på en varm förälder så slapp han bränna kalorier på att hålla sig varm, och kunde då växa istället. På mig kunde han också amma så ofta och länge han ville, så jag blev sittande i ett soffhörn dagtid under en period. Jobbigt, men han växte.


    Så gjorde jag oxå o den veckan ökade hon 160g. Men den här veckan känner jag mig oxå osäkrare efter BVC besöket för jag tycker att jag har svårare att motivera henne att äta. Jag lyckas inte riktigt få till aktiva stunder på samma sätt så jag känner mig lite tvungen o lägga till nåt, särkilt när hon inte vill amma men däremot drar i sig 50ml på flaska. Hon vill ju äta men inte amma? 
  • Sussies
    Anonym (Amma) skrev 2022-04-08 12:27:36 följande:

    Din kropp har ju stora möjligheter att producera massor av mjölk. Det finns ju de som ammar tvillingar och får mjölken att räcka till. Så oroa dig inte för att du pumpar för mycket så det inte blir något kvar till amningen. 

    Har du en elektrisk pump? De ska ju vara mer effektiva och jag har för mig att man kan få hyra den från vården. 


    Jag har en elektrisk, den är rätt smidig. Jag tänker om hon typ blir lite sur för att det inte kommer lika snabbt eller kraftigt kanske? Jag upplever ju redan bara idag efter den här
    tillmatningen på 50ml att hon ammar Mindre. Hon har inte velat äta sen dess, o nu är det två timmar sen. Jag blir inte klok på vad jag ska säga till BVC på måndag. 
  • Jag är bara jag

    Powerpumpning kan vara nåt att prova. Googla hur man gör. Om du ger ersättning kan du prova att ge det med kopp istället. Även utpumpad mjölk kan ges via kopp. Många barn får lätt flaskpreferens och kan till slut amningsvägra helt. Maten kommer ju lättare och fortare i flaska jämfört med att äta själv.
    Hjälpmamman gav ett bra råd. Så små tar pauser, äter, kanske sover en snutt, äter igen. Speciellt kvällstid och då får man sitta i soffan helt enkelt.
    Att din lilla ökat på längden visar ju att hon absolut fått i sig mat.

  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-04-08 13:38:38 följande:

    Powerpumpning kan vara nåt att prova. Googla hur man gör. Om du ger ersättning kan du prova att ge det med kopp istället. Även utpumpad mjölk kan ges via kopp. Många barn får lätt flaskpreferens och kan till slut amningsvägra helt. Maten kommer ju lättare och fortare i flaska jämfört med att äta själv.
    Hjälpmamman gav ett bra råd. Så små tar pauser, äter, kanske sover en snutt, äter igen. Speciellt kvällstid och då får man sitta i soffan helt enkelt.
    Att din lilla ökat på längden visar ju att hon absolut fått i sig mat.


    tack för tipset, ska kolla upp poweramning. 


    Min ursprungsplan var att delvis göra som BVC sagt o delvis lita på magkänsla. Skulle försöka amma intensivt på alla signaler o hålla henne aktiv. Ev skjuta till med urpumpat nångra gånger om Dan typ. Men jag blir sååå osäker nu för jag tycker inte jag klarar att hålla henne särkilt aktiv o hon har bara småätit hela Dan. I vanliga fall hade jag kanske som sagt haft mer is i magen men vägning på måndag stressar
    mig. O så tänker jag oxå att tänk om jag har fel o hon faktiskt är tröttare än hon ska o inte orkar suga klart.

  • Jag är bara jag

    Powerpumpning heter det. Ökar produktionen.  Men du-småätande är ju ätande det med. Får du ihop minst 5-6 kissblöjor per dag är det bevis på mjölk som gått ner. När de blir äldre äter de mer effektivt. Då kan det räcka med 9 ggr per dag i bara några minuter åt gången. Men just som jätteliten är det mycket småsnuttande. Försök att inte stressa upp dig så mycket. Sitt och mys med snuttandet om det så tar halva dagen. Byt bröst, prova byta håll också.

  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-04-08 14:40:37 följande:

    Powerpumpning heter det. Ökar produktionen.  Men du-småätande är ju ätande det med. Får du ihop minst 5-6 kissblöjor per dag är det bevis på mjölk som gått ner. När de blir äldre äter de mer effektivt. Då kan det räcka med 9 ggr per dag i bara några minuter åt gången. Men just som jätteliten är det mycket småsnuttande. Försök att inte stressa upp dig så mycket. Sitt och mys med snuttandet om det så tar halva dagen. Byt bröst, prova byta håll också.


    Ja iofs? men jag fick till så jäkla bra aktiva tillfällen förra v där jag hörde hur hon klunkade längre stunder o var nöjd när hon åt. Nu hör jag bara några klunk, sen vill hon antingen sova eller så blir hon sur. Jag vet ju inte vad som är vad, vill hon inte amma nu för att hon blev så jäkla mätt av de där 50 extra, eller är det nåt fel? Man kan ju bli galen av mindre! 
  • Kvinna1989

    När hon blir sur gråter hon då bara ? Beter hon sig på ett visst sätt som tex spänner kroppen / benen?

    Min lilla gjorde så och jag trodde först att det berodde på att hon inte fick i sig tillräckligt snabbt som du skriver, men orsaken var ont i magen faktiskt:(

    På BVC kan dom faktiskt kolla enkelt hur mycket hon får i sig när du ammar, dom gjorde de för mig.
    Dvs först väger dom bebis INNAN du ammar och sedan efter. Det funkar dock inte på en hemmavåg. 

  • Sussies
    Kvinna1989 skrev 2022-04-08 15:10:10 följande:

    När hon blir sur gråter hon då bara ? Beter hon sig på ett visst sätt som tex spänner kroppen / benen?

    Min lilla gjorde så och jag trodde först att det berodde på att hon inte fick i sig tillräckligt snabbt som du skriver, men orsaken var ont i magen faktiskt:(

    På BVC kan dom faktiskt kolla enkelt hur mycket hon får i sig när du ammar, dom gjorde de för mig.
    Dvs först väger dom bebis INNAN du ammar och sedan efter. Det funkar dock inte på en hemmavåg. 


    Ja hon gör så som du beskriver, spänner sig, viftar o hugger lite ilsket efter bröstet men släpper igen. Hon har inte bajsat sen i förrgår så tänker mig att det kan vara lite magknip. Men nu vaknade hon nyss o visade att hon ville äta, blir sur o arg o sen somna hon igen. ska jag tolka det som att hon är helt slut eller bara som att hon eg var trött?
  • Jag är bara jag
    Sussies skrev 2022-04-08 14:51:29 följande:
    Ja iofs men jag fick till så jäkla bra aktiva tillfällen förra v där jag hörde hur hon klunkade längre stunder o var nöjd när hon åt. Nu hör jag bara några klunk, sen vill hon antingen sova eller så blir hon sur. Jag vet ju inte vad som är vad, vill hon inte amma nu för att hon blev så jäkla mätt av de där 50 extra, eller är det nåt fel? Man kan ju bli galen av mindre! 
    Bli inte galen utan stressa ner. Svårt, jag vet, men jag är övertygad om att det inte är nån akut fara eller fel. Håll som sagt koll på parametrarna pigg ibland och kissblöjorna. Min yngsta blev sur och vägrade äta när han var mätt helt enkelt. Gick aldrig truga honom öht. Säger inte att det prompt är så för din bebis, men kan ju vara. 50 ml extra är inte så lite heller.
    Ta en amningskväll idag. Sätt dig avslappnat. För mig har det varit i tv-soffan framför tv:n med ljudet av. I början hade jag alltid mat och dryck till hands för jag blev så hungrig av allt ammande. Försök alla trix du fått här och av hjälpmamma. Och kolla upp powerpumpningen och får du ut nåt med pumpen så ge i kopp.
  • Kvinna1989

    (Funkar inte att citera nu)

    Men ja, exakt så betedde sig min lilla tjej från och med ca 2-3 veckors ålder. Sen fick hon kolik från ca 1 månaders ålder.

    Det behöver aboslut inte vara en början på kolik, men låter som om hon har ont i magen.

    Då fick jag som råd att försöka amma/mata med flaska och försöka ha henne huvudet uppåt och inte så hon ligger rakt i famnen, det gör magonten värre.  Och kom ihåg att rapa.. jag var dålig med de till en början, för hon somnade ofta... (ska man liksom väcka för att rapa då ..? ) men ja.. Det hjälpte så mycket när vi blev mer aktiva med att rapa och mata henne mer upprätt.

  • Sussies
    Kvinna1989 skrev 2022-04-08 16:08:22 följande:

    (Funkar inte att citera nu)

    Men ja, exakt så betedde sig min lilla tjej från och med ca 2-3 veckors ålder. Sen fick hon kolik från ca 1 månaders ålder.

    Det behöver aboslut inte vara en början på kolik, men låter som om hon har ont i magen.

    Då fick jag som råd att försöka amma/mata med flaska och försöka ha henne huvudet uppåt och inte så hon ligger rakt i famnen, det gör magonten värre.  Och kom ihåg att rapa.. jag var dålig med de till en början, för hon somnade ofta... (ska man liksom väcka för att rapa då ..? ) men ja.. Det hjälpte så mycket när vi blev mer aktiva med att rapa och mata henne mer upprätt.


    Tack för tips! Hon beter sig precis så faktiskt oxå när hon har en rap på tvären oxå. Nu äter hon faktiskt plötsligt ordentligt för typ första gången sen 11. Så jag kan vara tolka det som att hon blev proppmätt av de där 50ml bröstmjölk hon fick efter amning. 
  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-04-08 15:21:48 följande:
    Bli inte galen utan stressa ner. Svårt, jag vet, men jag är övertygad om att det inte är nån akut fara eller fel. Håll som sagt koll på parametrarna pigg ibland och kissblöjorna. Min yngsta blev sur och vägrade äta när han var mätt helt enkelt. Gick aldrig truga honom öht. Säger inte att det prompt är så för din bebis, men kan ju vara. 50 ml extra är inte så lite heller.
    Ta en amningskväll idag. Sätt dig avslappnat. För mig har det varit i tv-soffan framför tv:n med ljudet av. I början hade jag alltid mat och dryck till hands för jag blev så hungrig av allt ammande. Försök alla trix du fått här och av hjälpmamma. Och kolla upp powerpumpningen och får du ut nåt med pumpen så ge i kopp.
    Tack för stöd. Jag hade nog inte heller trott det var någon fara om BVC inte gjort detta till en grej. Samtidigt ser ju jag oxå att hon inte ökat i vikt särskilt mkt sen hon föddes. Därför blir jag så kluven när amningen inte går spikrakt som den gjort med tidigare barn. O när dagen känts hattig med mat o hon mest velat sova så blir jag orolig så nu föll jag ändå o gav henne 30 ml efter en bra amning. Lite intressant bor det att se hur länge hon sover nu efter detta o när Nästa amningstillfälle blir. Om hon gått ner i vikt tills på måndag pga glesat ur matningatillfällena kommer jag ju ångra mig bittert. Då kommer väl BVCs direktiv vara ännu mer ersättning.. 
Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt