• Wed 6 Apr 2022 10:15
    11069 visningar
    2 svar
    2
    11069

    Ta sig ur ätstörning

    Hej, jag lider av Bulimi och sen en tid tillbaka vill jag för första gången slå mig ur denna ätstörning. 
    Jag får hjälp av psykolog men jag har aldrig, förens nu, känt att jag verkligen VILL ta mig ur ätstörningen. Därav flertalet misslyckanden.

    Idag är första dagen på mitt friska liv, jag vill se mat som bränsle och näring till kroppen, inte som något ångestfyllt som ska binge-ätas och sen kastas upp på toaletten. 


    Mina rutiner kring maten har varit minst sagt bristfälliga och jag vet att det är vad som ställt till mycket för mig. 
    En typisk dag har alltså sett ut som följande: 
    Jag vaknar, och inom min första vakna halvtimme har jag redan varit på affären och köpt mat och godis med ett kalorieintag på totalt 1600kcal. 
    Jag äter allt detta som frukost och äter inte mer på samma dygn, då jag nått mitt "topp" kalorieintag för dagen. (lågt kalorieintag pga. vill gå ned i vikt) 
    Under eftermiddagen har såklart blodsockret dippat något enormt och cravings tar fart. Detta resulterar i att jag köper massa choklad, bakelser, kakor, som jag trycker i mig och sedan självmant spyr upp. 

    Nu vill jag bli fri denna sjukdom, mina första förändringar i vardagen blir att skapa sunda rutiner kring maten i form av att äta frukost (mellan kl. 06-09)


    lunch (mellan kl. 11-13) , middag (tidigast kl. 17). 


    Jag äter vegansk kost och äter mycket linser,bönor,frukt,grönsaker. Jag kommer sluta väga min mat och räkna kalorier och istället fokusera på att lägga upp lagom portioner med fokus på fullvärdigt kolhydrat - fett- protein intag. 
    Jag kommer även börja föra dagbok och skriva ner tankar, hur det har gått osv dag för dag (Då jag märker att detta är något som hjälper mig rensa tankarna enormt)

    Jag skulle vilja få lite mer tips på hur jag kan försöka ta mig igenom de svåraste stunderna, när jag känner att jag är nära ett misslyckande, vad har hjälp er att ta er genom detta?

    All hjälp mottages hjärtligt!


     


    Mvh. Insändare.


     

  • Svar på tråden Ta sig ur ätstörning
  • Anonym (Kämpa­)
    Wed 6 Apr 2022 11:32
    #1

    Jag som brottats med ätstörningar hela livet säger att sätt upp låga mål och alltid använda dig av delmål. Det tar nämligen tid att komma i mål och kanske man aldrig när ända fram. Då är det viktigt att ta en sak i taget och känna att det är gott nog. 

    Och ja misslyckanden kommer att ske, men det gör inget. För det är bara att fortsätta ändå. Misslyckandet gäller ju bara den stunden och den dagen. Nästa timma är nya möjligheter. 

    Så håll fokus på en sak i taget och kom ihåg att resan är viktigare än målet. 

  • Wed 6 Apr 2022 11:44
    #2

    Heja dig!
    Du har bra förutsättningar för att ta dig ur om du är ärlig mot dig själv när du säger att du verkligen vill.
     Jag tog mig ur annorexi för 15 år sen just efter en sån omsvängning, att jag plötsligt bara ville. Har ett helt normalt förhållande till mat numera, äter allt, även sånt som jag då avskrev som onyttigt och hemskt. Men det tog tid, flera år, att komma dit. Länge fick jag övervaka mig själv för att äta normalt.
    Sätt inte upp för höga mål och se inte ett bakslag som ett totalt misslyckande. 


    Ät inte ensam. Försök att luncha med andra och ät då exakt som de. Ta samma mat, lika många smörgåsar, samma mängd pasta som de. 


    Jag undrar om det är så klokt att vara vegan i din sits. Överväg att äta allt. Du behöver få bort dina måsten och tabun och regler runt mat. Det är en sån befrielse att bli kvitt det!

    Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta!

Svar på tråden Ta sig ur ätstörning