• Anonym (Damen)

Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?

Så att... Jag har väldigt knaper ekonomi. 

Är sambo sedan ca 1år tillbaka med en superbra kille, vi har inga tjafs ekonomiskt och jag vill inte att det ska bli det heller. 

Varje månad sätter vi över en summa pengar till ett gemmensamt konto, som går till mat, hyra osv. 

Nu är det så att i sommar är vi bjudna på två bröllop på hans sida. Till vänner som jag aldrig ens har träffat. 

Bröllopen är långt bort, de innebär resor, hotell, nya kläder pga av viktminskning mm. Rätt dyra kostnader på flera tusen. 

Är jag elak om jag inte är super intresserad av att faktiskt dela på denna kostnad? Har inte riktigt de pengarna över och känner inte för att lägga en massa tusenlappar på folk jag faktiskt inte känner. Skulle hellre vilja göra något med barnen under sommaren.

Till saken hör att jag även lär ordna barnvakt, djurvakt och ta ledigt från mitt jobb = förlorad inkomst. För att åka på bröllopen. Åh jag avskyr folksamlingar Obestämd Så redan där är jag lite avigt inställd. 

Samtidigt känner jag mig snål och sniken. Hade det varit tvärtom vet jag att jag fått dåligt samvete om han behövde betala en endaste krona för något han inte får ut något av direkt. Jag hade sett det som en självklarthet att jag ska betala- 

• Svar på tråden Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?
  • Anonym (eio)
    Anonym (E) skrev 2022-04-25 11:16:57 följande:

Jag skulle säga nej rakt av, man åker inte långt och betalar dyra pengar för att delta i ett bröllop för personer man knappt känner. Han får åka om han vill, men han ska bekosta det ur egen ficka och inte från ert sparande.

Dessutom är ju TS säkert bara inbjuden av artighet eftersom man förväntas bjuda båda i ett etablerat par. Säkert blir ingen ledsen om hon avstår från att komma då det egentligen är pojkvännen de bjudit som önskad gäst och TS bara som +1. 
  • Ocdmänniska

Som folk skriver, hade inte varit så sugen själv. När man inte känner folket ens, det vore om din sambo bjöd på resan och så om han vill ha med dig! Men annars hade jag nog stannat hemma också 

• Anonym (Alexandra)

Klart du inte ska gå när du inte känner för det. Inte heller ska din sambo betala för att du ska följa med. Det är lika bra att du stannar hemma och han åker och har kul med sina vänner på deras bröllop. Det är slöseri med allas pengar om du åker fastän du inte har lust. Tänk på att din plats kan ju även kosta bröllopsparet tusentals kronor. Slösa inte deras pengar om du egentligen inte vill vara där.

Dock tycker jag att det är lustigt att du lägger in "kläder pga viktminskning" bland anledningarna till varför du inte kan åka. Skulle du inte köpt nya kläder annars? Går du runt med dina gamla, alldeles för stora kläder nu? 

• Anonym (E)
    Anonym (eio) skrev 2022-04-25 11:23:57 följande:
    Dessutom är ju TS säkert bara inbjuden av artighet eftersom man förväntas bjuda båda i ett etablerat par. Säkert blir ingen ledsen om hon avstår från att komma då det egentligen är pojkvännen de bjudit som önskad gäst och TS bara som +1. 
    Ja precis, de har ju aldrig ens träffats!
  • Anonym (Nej)

@Alexandra
    Det är väl finkläder hon menar? Hon har säkerligen kläder till vardags men kanske inget som passar på ett bröllop och då behöver hon köpa det. 

• Fiona M

Det låter inte som du vill gå, oavsett kostnad, så tacka nej. Man får det.

• Anonym (Falabella)

Men låt honom åka själv om du aldrig har träffat mänskorna!

Jag åkte själv på ett bröllop där min man inte hade någon speciell kontakt med någon i paret, inga problem med  det.

• Gameofthrones

Jag tycker att i din situation. Så ska man inte betala så mkt för gå på ett bröllop. 

Men hade det varit nära vän. Hade jag haft två val betala eller skita i det. Ekonomiskt så tycker jag att de som som håller i bröllopet kan lägga ut till gästerna. Med hotell. Så skulle jag ha gjort. Det finns val. Hur en inbjudan kan göras på bästa sättet. Har det varit gäster hade jag sett till gästrum / hotell, /vandrarhem etc. 

Har varit på bröllop och då har det varit enkla lätt och ta sig dit och det har varit flygresa hit och dit. 

Eftersom du inte känner dessa människor. Strunta i och gå. 

• Anonym (123)

Förstår inte ens varför du ens funderar på att åka på bröllopet, du känner ju inte ens de som gifter sig.

Utan att försöka vara elak men du är ju medbjuden som "påhäng" till din sambo och tror inte någon bryr sig om du kommer eller inte. Jag och min sambo har aldrig varit på bröllop tillsammans och vi har ändå varit tillsammans i 20 år. Men det har helt enkelt inte varit något bröllop som båda egentligen vill gå på så det är alltid bara den bjudna som gått och påhänget har stannat hemma. Och aldrig några sura miner hos någon, ett kuvert mindre att betala för brudparet och den av oss som har en relation till brudparet har sluppit känna ansvaret för att den andra ska ha det bra när den i princip inte känner någon där.

• Anonym (Alicia)
    Gameofthrones skrev 2022-04-25 12:48:49 följande:

Jag tycker att i din situation. Så ska man inte betala så mkt för gå på ett bröllop. 

Men hade det varit nära vän. Hade jag haft två val betala eller skita i det. Ekonomiskt så tycker jag att de som som håller i bröllopet kan lägga ut till gästerna. Med hotell. Så skulle jag ha gjort. Det finns val. Hur en inbjudan kan göras på bästa sättet. Har det varit gäster hade jag sett till gästrum / hotell, /vandrarhem etc. 

Har varit på bröllop och då har det varit enkla lätt och ta sig dit och det har varit flygresa hit och dit. 

Fast ingen förväntar sig att brudparet ska stå för gästernas logi. Det är ärligt talat absurt i mina ögon. Brudparet har troligtvis redan lagt ut tiotusentals kronor på bröllopet, om inte mer, det minsta gästerna kan göra är att lägga ut någon hundralapp på deras eget rum för natten om de behöver sovplats.

Att tycka att brudparet ska stå för såna kostnader är ärligt talat rätt motbjudande.
  • Anonym (eio)
    Gameofthrones skrev 2022-04-25 12:48:49 följande:

Äh, inte kan brudparet förväntas bjuda även på boende och resa till alla som är bjudna. Däremot får de vara beredda på att en del inte kan komma om det blir dyra resor och dyr logi. Och för en del gäster så kommer det inte att spela någon roll, de kommer ändå.

Men det fina med en inbjudan är ju just att det är en inbjudan, ingen order. Så kan man, eller vill man inte komma så kan man tacka nej. Och det kan man göra av vilka skäl man vill. 
  • Gameofthrones
    Anonym (eio) skrev 2022-04-25 14:08:35 följande:
    Äh, inte kan brudparet förväntas bjuda även på boende och resa till alla som är bjudna. Däremot får de vara beredda på att en del inte kan komma om det blir dyra resor och dyr logi. Och för en del gäster så kommer det inte att spela någon roll, de kommer ändå.

Men det fina med en inbjudan är ju just att det är en inbjudan, ingen order. Så kan man, eller vill man inte komma så kan man tacka nej. Och det kan man göra av vilka skäl man vill. 
    Kan nog hplks6med dig där med. Att inte många dyker upp.

Men kan tycka, vill man ha ett bröllop tänk på de som ska bjudas in.? 
  • Anonym (eio)
    Gameofthrones skrev 2022-04-25 14:13:22 följande:
    Kan nog hplks6med dig där med. Att inte många dyker upp.

Men kan tycka, vill man ha ett bröllop tänk på de som ska bjudas in.? 
    Alla kommer kanske inte att ha lika långt att resa? Tex om man har bröllopet i sin gamla hemstad så kommer de man känner i sin nya stad att ha längre att åka medan de som bor kvar i gamla hemstaden har närmare.

Allt är ju inte bara svart eller vitt. 

Och nånstans ska man ju ha bröllopet, svårt att ha där precis alla män känner bor nära och har enkelt att komma dit och med rimliga priser för att bo. Så då får man veta att några kanske tackar nej, av ekonomiska eller andra skäl. 
  • Anonym (eio)
    Anonym (eio) skrev 2022-04-25 14:17:20 följande:
    Alla kommer kanske inte att ha lika långt att resa? Tex om man har bröllopet i sin gamla hemstad så kommer de man känner i sin nya stad att ha längre att åka medan de som bor kvar i gamla hemstaden har närmare.

Och nånstans ska man ju ha bröllopet, svårt att ha där precis alla män känner bor nära och har enkelt att komma dit och med rimliga priser för att bo. Så då får man veta att några kanske tackar nej, av ekonomiska eller andra skäl. 
    *man 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (eio) skrev 2022-04-25 14:17:20 följande:

Plus att man såklart får komma ihåg att vissa kommer nog tacka nej av helt andra anledningar än just ekonomiska. Nån kanske inte får ledigt från jobbet, nån annan får  inte tag i barnvakt och nån tredje har kanske hunnit boka in något annat den helgen. Eller vad som. I vilket fall får man ju alltid vara beredd på att någon inte kan komma när man bjuder in till fest.
  • Anonym (A)
    Anonym (Falabella) skrev 2022-04-25 12:29:03 följande:
    Men låt honom åka själv om du aldrig har träffat mänskorna!

Jag åkte själv på ett bröllop där min man inte hade någon speciell kontakt med någon i paret, inga problem med  det.
    Håller med
  • Plupp73

Hade inte åkt på bröllopen i din situation. Dessutom lär du inte känna brudparet på ett bröllop. 
    Ni kan ses i annat sammanhang senare.

• Anonym (vi)

Man behöver ju inte gå om man inte vill. Annars har jag och min partner regeln, är det hans vänner betalar han, är det mina betalar jag.

• Anonym (eio)
    Anonym (Alicia) skrev 2022-04-25 16:22:05 följande:
    Plus att man såklart får komma ihåg att vissa kommer nog tacka nej av helt andra anledningar än just ekonomiska. Nån kanske inte får ledigt från jobbet, nån annan får  inte tag i barnvakt och nån tredje har kanske hunnit boka in något annat den helgen. Eller vad som. I vilket fall får man ju alltid vara beredd på att någon inte kan komma när man bjuder in till fest.
    Ja, självklart. Det kan finnas en massa anledningar till att man inte kan eller vill gå på en tillställning. Och det är ju inte heller tvång på att gå bara för att man fått en inbjudan. 
Svar på tråden Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?