• Mon 9 May 2022 17:57
    3564 visningar
    32 svar
    32
    3564

    Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.

    Alexander Bard igen...
    Hårda och provocerande uttalanden om Koranbränningarna och upploppen... 

    Men jag har svårt att hitta riktigt bra motargument till det han säger, så kanske har han ändå viktiga poäng... eller...?

    Lyssna på hela inlägget innan du kommenterar och var saklig.

    Argument för/emot det Bard här säger.



  • Svar på tråden Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.
  • Tue 10 May 2022 00:14
    #13

    Fan vad konstigt!

    Jag kan inte se VINCEWALLENBERG's inlägg från 2022-05-09 22:56:59.

    Enligt FL är det senaste inlägget i tråden (nu 2022-05-10 kl 00.11) skrivet av en WinceVallenberg 2022-05-09 kl 23.44, det inlägget kan jag inte heller se.

  • Tue 10 May 2022 07:30
    #14
    Tom Araya skrev 2022-05-10 00:14:55 följande:

    Fan vad konstigt!

    Jag kan inte se VINCEWALLENBERG's inlägg från 2022-05-09 22:56:59.

    Enligt FL är det senaste inlägget i tråden (nu 2022-05-10 kl 00.11) skrivet av en WinceVallenberg 2022-05-09 kl 23.44, det inlägget kan jag inte heller se.


    Inte jag heller. Det var borta redan när jag postade mitt svar. Det enda jag kan komma på är att användaren anmälde det och ville få det bortplockat.
  • Anonym (Jz)
    Tue 10 May 2022 09:56
    #15
    Embla twopointoh skrev 2022-05-09 18:54:49 följande:
    Den enda gräns jag anser att yttrandefriheten bör ha, är direkt uppmaning till brott.

    Hets mot folkgrupp är inte en vettig gräns. För det första är det godtyckligt exakt vad som räknas som folkgrupp, i alla fall har aldrig jag hört till exempel skadegörelse på en kristen kyrka benämnas på det sättet, det är bara vissa grupper som är skyddsvärda (för, det handlar ju inte ens längre om folkgrupp, utan tydligen också om religion. Muslimer är liksom inte etniskt homogena. Judar är en annan femma.). För det andra så börjar detta utnyttjas för att sätta dit meningsmotståndare, som att det av vissa försöker få det till att det är hets mot folkgrupp att till exempel offentligt protestera mot att personer med snopp ska byta om på damernas. Eller att det är hets mot folkgrupp att demonstrativt bränna en bok.
    Det finns alltid en element av godtycklighet i lagar, annars skulle man inte behöva läsa så lång tid för att bli jurist och vi skulle tex ha algoritmer som tillsätter straff.
    Tanken är att lagar ska avspegla samhällets värderingar. I takt med värderingarna ändras lagar också. Just nu sätts värderingar på prövning, vad väger tyngst - yttrandefrihet eller det som kallas hets mot folkgrupp. Att försöka klassa bort hets mot folkgrup med anledning att muslimer inte är folkgrupp är trivialt. Samma sak som när invandrare hävdar att de inte kan diskriminera etniska svenskar pga att svenskar är majoritet och då är det inte diskriminination. Det är klart att det handlar om att skydda en grupp av individer oavsett vad gemensamma nänmare för gruppen är.
    Koran är inte bara en bok utan också en helig symbol för denna grupp. Det är också trivialt att borse från detta. Och vi pratar inte om privat bränning utan om demonstativt annonserad bränning.
    Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler. Men det är kanske ändå viktigt att yttrandefrihet bevaras i alla former. Skulle man tillåta sådana demonstrationer enbart på ett avlägset ställe som kan kontrolleras bra av polisen, då skulle man kunna gripa de flesta som kommer och attackerar polisen. Dessutom så tar man bort elementet att fredliga familjer drabbas av demonstrationen, för de som tar sig tid att åka tid och se koranen bränns har valt själva att exponeras för det.


  • Anonym (Jz)
    Tue 10 May 2022 10:02
    #16
    Tom Araya skrev 2022-05-09 22:41:22 följande:
    Din metafor om vargar och lamm här är inte helt relevant.
    Dels handlar det inte om val mellan något som ens kan liknas vid att döda/äta upp någon, det är ingen som offras av att yttrandefrihet gäller och nyttjas.

    Yttrandefrihet liksom inskränkning av yttrandefrihet kan inte peka ut enskilda eller grupper, utan gäller alla. Det är yttrandefriheten som offras och det gäller både "vargar" och "lamm".
    Poängen är att majoriteten inte alltd har rätt utan att man måste skydda minoriteter. Att skydd mot minoriiteter kan tolkas på ett perverst sätt av extrem vänster håller jagh med, men det är et annat problem. Som jag ser det finns det tre skilda aspekter i det hela:
    1. Är demonstrativ koranbränning hets mot folkgrupp?
    2. De som attackerar polis begår allvarligt brott och måste straffas. Sårade känslor är absolut ingen förmildrande omständighet.
    3. Skydd mot folkgrupp måste gälla alla grupper. Alla grupper är lika värda.
  • Tue 10 May 2022 10:21
    #17
    +2
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 09:56:23 följande:
    Det finns alltid en element av godtycklighet i lagar, annars skulle man inte behöva läsa så lång tid för att bli jurist och vi skulle tex ha algoritmer som tillsätter straff.
    Tanken är att lagar ska avspegla samhällets värderingar. I takt med värderingarna ändras lagar också. Just nu sätts värderingar på prövning, vad väger tyngst - yttrandefrihet eller det som kallas hets mot folkgrupp. Att försöka klassa bort hets mot folkgrup med anledning att muslimer inte är folkgrupp är trivialt. Samma sak som när invandrare hävdar att de inte kan diskriminera etniska svenskar pga att svenskar är majoritet och då är det inte diskriminination. Det är klart att det handlar om att skydda en grupp av individer oavsett vad gemensamma nänmare för gruppen är.
    Koran är inte bara en bok utan också en helig symbol för denna grupp. Det är också trivialt att borse från detta. Och vi pratar inte om privat bränning utan om demonstativt annonserad bränning.
    Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler. Men det är kanske ändå viktigt att yttrandefrihet bevaras i alla former. Skulle man tillåta sådana demonstrationer enbart på ett avlägset ställe som kan kontrolleras bra av polisen, då skulle man kunna gripa de flesta som kommer och attackerar polisen. Dessutom så tar man bort elementet att fredliga familjer drabbas av demonstrationen, för de som tar sig tid att åka tid och se koranen bränns har valt själva att exponeras för det.
    Ja, godtycklighet kommer man aldrig ifrån när man har med människor att göra, men det är inte en anledning att sluta motarbeta godtyckligheten eller att försöka minimera den så mycket som möjligt.

    Jag påpekade bara att det där med folk i folkgrupp har försvunnit, i alla fall när det gäller vissa, utvalda grupper. Och det är det som är den springande punkten, att det är bara vissa grupper som anses skyddsvärda, och det är den godtyckligheten, eller snarare inkonsekvensen, jag är kritisk mot.

    Jag är väl medveten om att Koranen är helig för vissa människor, och jag tycker att det är onödigt att demonstrativt bränna upp den. Men, samtidigt anser jag att de reaktioner som denna uppeldning har skapat är helt oproportionerliga, och det går inte att ursäkta med att deras heliga skrift blev skändad. I ett demokratiskt land måste man kunna hantera att andra inte håller samma saker heliga som man själv gör, och att låta sig provoceras när andra utnyttjar sina fri- och rättigheter på detta sätt är under all kritik. Den typen av våldsyttringar har ingenting att göra i ett demokratiskt land, ingen provokation i världen ursäktar detta.

    Jag håller inte med om att hyllningar av folkmord är att likställa med religionskritik. Nazism nedvärderar människor på grund av deras etnicitet, att bränna en helig skrift är att nedvärdera religionen, inte människorna. Skilj på sak och person.

    En av poängerna med demonstrationsrättigheten är att offentligt uttrycka sin åsikt. Om man då försöker gömma undan vissa åsiktsyttringar på ett avlägset ställe så försvinner stor del av poängen med att demonstrera. Det är, faktiskt, ingen rättighet att inte bli utsatt för andra åsiktsyttringar än dem man själv håller med om, och det ska det heller inte vara.
  • Anonym (Jz)
    Tue 10 May 2022 20:28
    #18
    Embla twopointoh skrev 2022-05-10 10:21:50 följande:
    Jag är väl medveten om att Koranen är helig för vissa människor, och jag tycker att det är onödigt att demonstrativt bränna upp den. Men, samtidigt anser jag att de reaktioner som denna uppeldning har skapat är helt oproportionerliga, och det går inte att ursäkta med att deras heliga skrift blev skändad. I ett demokratiskt land måste man kunna hantera att andra inte håller samma saker heliga som man själv gör, och att låta sig provoceras när andra utnyttjar sina fri- och rättigheter på detta sätt är under all kritik. Den typen av våldsyttringar har ingenting att göra i ett demokratiskt land, ingen provokation i världen ursäktar detta.

    Jag håller inte med om att hyllningar av folkmord är att likställa med religionskritik. Nazism nedvärderar människor på grund av deras etnicitet, att bränna en helig skrift är att nedvärdera religionen, inte människorna. Skilj på sak och person.

    En av poängerna med demonstrationsrättigheten är att offentligt uttrycka sin åsikt. Om man då försöker gömma undan vissa åsiktsyttringar på ett avlägset ställe så försvinner stor del av poängen med att demonstrera. Det är, faktiskt, ingen rättighet att inte bli utsatt för andra åsiktsyttringar än dem man själv håller med om, och det ska det heller inte vara.
    Nja, vissa åsiktsyttringar är helt enkelt olagliga. Tex om man vill ha sex på torget för att propagera free love.
    Att bränna en helig skrift kan mycket väl uppfattas som att nedvärdera troende som identifierar sig med skriftet. Dessutom våldsamt nedvärdera. Tänk om man brann ukrains flagga och jublade där man visste flyktningar bor. Det där är trakasserier i mitt tycke. Folk har rätt att bli besparade detta, samma som att se någons könsorgan på torget.
    Det är inte sällan att man har konflikt av två rättigheter, då är det en fråga vad som väger tyngst. Att kritisera islam med ord är en sak, men att bränna koran är en annan. Helt godtyckligt - för mycket våld i det sista. Alltså hets mot folkgrupp.
    By the way det är också godtyckligt att kalla heil hitler för hyllning av folkmord och koranbränning av religionskritik.
  • Tue 10 May 2022 20:39
    #19
    +1
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 10:02:41 följande:
    Poängen är att majoriteten inte alltd har rätt utan att man måste skydda minoriteter. Att skydd mot minoriiteter kan tolkas på ett perverst sätt av extrem vänster håller jagh med, men det är et annat problem. Som jag ser det finns det tre skilda aspekter i det hela:
    1. Är demonstrativ koranbränning hets mot folkgrupp?
    2. De som attackerar polis begår allvarligt brott och måste straffas. Sårade känslor är absolut ingen förmildrande omständighet.
    3. Skydd mot folkgrupp måste gälla alla grupper. Alla grupper är lika värda.
    Nu är det ju inte så att varken muslimer eller Islam är hotat för att man bränner upp några ex av Koranen. Det är endast en känslomässig påverkan och då anser jag det är underordnat de syften vår grundlag har.
  • Tue 10 May 2022 20:53
    #20
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 09:56:23 följande:
    Koran är inte bara en bok utan också en helig symbol för denna grupp. Det är också trivialt att borse från detta. Och vi pratar inte om privat bränning utan om demonstativt annonserad bränning.
    Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler. Men det är kanske ändå viktigt att yttrandefrihet bevaras i alla former. 
    I länkade intervju säger Alexander Bard (ungefär) att varje människa har rätt till sin egen syn på Koranen, Bibeln eller vilken bok som helst och att demonstrera sin syn på den boken genom att exempelvis elda upp den. Det gäller även böcker som Alexander Bard har skrivit. Det är inte en grupps syn på en bok som ska gälla alla.

    Jag tycker att Bard har poäng där och har svårt att finna motargument. Det du skriver står sig ganska svagt i jämförelse.
  • Anonym (Jz)
    Tue 10 May 2022 21:37
    #21
    Tom Araya skrev 2022-05-10 20:53:33 följande:
    I länkade intervju säger Alexander Bard (ungefär) att varje människa har rätt till sin egen syn på Koranen, Bibeln eller vilken bok som helst och att demonstrera sin syn på den boken genom att exempelvis elda upp den. Det gäller även böcker som Alexander Bard har skrivit. Det är inte en grupps syn på en bok som ska gälla alla.

    Jag tycker att Bard har poäng där och har svårt att finna motargument. Det du skriver står sig ganska svagt i jämförelse.
    Det är inte synen på koran som ska gälla alla utan skydd mot hets mot folkgrupp. Och vad är hets - ja du, det är godtyckligt. För mig är tex att bränna koran till allmäns beskådan ungefär samma sak som att säga "jag hatar alla muslimer och efter det här borde vi sätta moskeer på eld". Observera att jag inte är emot kritik mot heliga skrifter, inte alls. Men koranbränning är inte kritik utan hets mot folkgrupp. Och även hets mot folkgrupp borde kunna yttras, men inte mitt i en stad eller via medier.
  • Anonym (Jz)
    Tue 10 May 2022 21:42
    #22
    Tom Araya skrev 2022-05-10 20:53:33 följande:
    I länkade intervju säger Alexander Bard (ungefär) att varje människa har rätt till sin egen syn på Koranen, Bibeln eller vilken bok som helst och att demonstrera sin syn på den boken genom att exempelvis elda upp den. Det gäller även böcker som Alexander Bard har skrivit. Det är inte en grupps syn på en bok som ska gälla alla.

    Jag tycker att Bard har poäng där och har svårt att finna motargument. Det du skriver står sig ganska svagt i jämförelse.
    PS skulle det vara OK om ryssar som bor i sverige brände urkarinsk flagga i stadskärnan, formade ett Z och jublade över hur urainska horor i botja fick vad de förtjänade?
  • Tue 10 May 2022 23:19
    #23
    +4
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 20:28:37 följande:
    Nja, vissa åsiktsyttringar är helt enkelt olagliga. Tex om man vill ha sex på torget för att propagera free love.
    Att bränna en helig skrift kan mycket väl uppfattas som att nedvärdera troende som identifierar sig med skriftet. Dessutom våldsamt nedvärdera. Tänk om man brann ukrains flagga och jublade där man visste flyktningar bor. Det där är trakasserier i mitt tycke. Folk har rätt att bli besparade detta, samma som att se någons könsorgan på torget.
    Det är inte sällan att man har konflikt av två rättigheter, då är det en fråga vad som väger tyngst. Att kritisera islam med ord är en sak, men att bränna koran är en annan. Helt godtyckligt - för mycket våld i det sista. Alltså hets mot folkgrupp.
    By the way det är också godtyckligt att kalla heil hitler för hyllning av folkmord och koranbränning av religionskritik.
    Huruvida något är lagligt eller ej säger ingenting om det är rätt eller fel. Lagboken är inte ett moraliskt rättesnöre. 

    Att en del inte klarar av att skilja på sak och person och/eller inte kan hantera sådant som kan uppfattas som kritik eller hädelse ska inte resten av samhället behöva rätta sig efter. Den här "mest kränkt bestämmer"-mentaliteten urholkar demokratin. Blasfemilagar är ingenting vi vill ha här i Sverige.

    Vad mer för böcker anser du att man inte ska få elda upp eftersom det kan uppfattas som en "våldsam nedvärdering" av människor? Bibeln, är den fredad? Vad sägs om att framställa Jesus som homosexuell, det måste väl vara förbjudet eftersom en del kristna kan känna sig förolämpade? En del är otroligt känslomässigt engagerade i Tolkien, och de skulle säkert känna sig förlöjligade om jag eldade upp en kopia av LOTR i ett band med illustrationer av Alan Lee på Stora Torget i X-köping och skanderade att de lever i en fantasivärld och klär sig i medeltida, bokstavligt talat, kläder. Det måste ju också vara förbjudet?

    Nej, det är inte godtyckligt att kalla nazistiska demonstrationer för hyllningar av folkmord. Det var ju liksom det nazisterna ägnade sig åt, folkmord. Eller tycker du att fira typ elva miljoner mördade judar och andra fångar är att likställa med att elda upp en helig skrift? Det första fallet handlar om förföljda och mördade människor, det andra om att en del människor känner sig kränkta.

    Apropå antisemitism så har jag flera gånger i vår stad gått förbi demonstrationer på torget mot Israel. Det har firats när Israeliska medborgare dött eller blivit mördade, Israeliska flaggan har bränts och skändats på andra sätt. Jag har hört människor öppet, offentligt säga att Israel har inget existensberättigande och att de inte kommer att vila förrän Israel, och alla judar, är utplånade. Detta av muslimer, inte av nynassar. Inga judar har gått man ur huse för att kasta sten på poliser eller elda bilar vid dessa demonstrationer. Inga judiska kvinnor eller barn har skrikit ut sitt hat mot svenska samhället som tillåter dessa demonstrationer.

    Nej, jag vägrar att ge en våldsam, demokratifientlig grupp rätten att säga åt mig vad jag får tycka och säga, bara för att de har våldskapital och svenska politiker är för mesiga (rädda att förlora muslimska väljare) om de sätter ned foten mot detta beteende. Valet i höst kommer verkligen att vara ett val mellan pest eller kolera. Vänsterpartierna är totalt uteslutna, och oppositionen är en rätt mjäkig grupp. Utom möjligtvis KD, som public service gör sitt bästa för att de ska förlora väljare ("felöversättning", "misstag", jo tjena, jag är inte född igår), och så SD, men de är ju så ... SD.


  • Wed 11 May 2022 10:06
    #24
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 21:42:04 följande:
    PS skulle det vara OK om ryssar som bor i sverige brände urkarinsk flagga i stadskärnan, formade ett Z och jublade över hur urainska horor i botja fick vad de förtjänade?
    Javisst är det okej, detsamma med ryska, svenska, amerikanska, turkiska... vilken flagga du vill.
    Ett av riksdagspartiernas ungdomsförbund testade t.o.m. att bränna en svensk flagga och mig veterligen lever förövarna fortfarande, fick inte påhälsning av varken polis eller stenkastare.
  • Wed 11 May 2022 10:12
    #25
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 21:37:19 följande:
    Det är inte synen på koran som ska gälla alla utan skydd mot hets mot folkgrupp. Och vad är hets - ja du, det är godtyckligt. För mig är tex att bränna koran till allmäns beskådan ungefär samma sak som att säga "jag hatar alla muslimer och efter det här borde vi sätta moskeer på eld". Observera att jag inte är emot kritik mot heliga skrifter, inte alls. Men koranbränning är inte kritik utan hets mot folkgrupp. Och även hets mot folkgrupp borde kunna yttras, men inte mitt i en stad eller via medier.
    Du vill alltså bestämma vad det betyder om exempelvis Bard bränner ett ex av Koranen eller Bibeln, istället för att han bestämmer själv vad det betyder= vad han menar med det han gör och säger.

    Du gör det väldigt lätt att kriminalisera en massa företeelser i samhället, slöja exempelvis.
  • Wed 11 May 2022 10:26
    #26
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 21:37:19 följande:
     För mig är tex att bränna koran till allmäns beskådan ungefär samma sak som att säga "jag hatar alla muslimer och efter det här borde vi sätta moskeer på eld". Observera att jag inte är emot kritik mot heliga skrifter, inte alls. Men koranbränning är inte kritik utan hets mot folkgrupp. Och även hets mot folkgrupp borde kunna yttras, men inte mitt i en stad eller via medier.
    ...och Bard säger att han skulle kunna elda upp Koranen för att han tycker det är en skitbok.

    Vilken bok ska jag välja att bränna om jag vill säga att jag hatar dig (inte för att jag gör det eller vill säga det...)?
  • Wed 11 May 2022 11:04
    #27
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-10 21:37:19 följande:
    Det är inte synen på koran som ska gälla alla utan skydd mot hets mot folkgrupp. Och vad är hets - ja du, det är godtyckligt. För mig är tex att bränna koran till allmäns beskådan ungefär samma sak som att säga "jag hatar alla muslimer och efter det här borde vi sätta moskeer på eld". Observera att jag inte är emot kritik mot heliga skrifter, inte alls. Men koranbränning är inte kritik utan hets mot folkgrupp. Och även hets mot folkgrupp borde kunna yttras, men inte mitt i en stad eller via medier.
    En del människor har liksom förmågan att skilja på sak och person, och kan därför anse att en religion är vedervärdig utan att man för den skull hatar utövarna av sagda religion. Därför kan man inte per definition hävda att koranbränning är hets mot folkgrupp. Det är provokativt, men i ett demokratiskt samhälle måste personer stå ut med den typen av provokationer, för börjar man förbjuda saker för att de är provocerande, så upphör demokratin. Då är det slut med menskonst, med motdemonstrationer mot nazism, med Kakans galaklädsel, med Ship to Gaza, med homosexuella äktenskap ...
  • Anonym (Jz)
    Wed 11 May 2022 17:06
    #28
    Embla twopointoh skrev 2022-05-10 23:19:08 följande:
    Nej, jag vägrar att ge en våldsam, demokratifientlig grupp rätten att säga åt mig vad jag får tycka och säga, bara för att de har våldskapital och svenska politiker är för mesiga (rädda att förlora muslimska väljare) om de sätter ned foten mot detta beteende. Valet i höst kommer verkligen att vara ett val mellan pest eller kolera. Vänsterpartierna är totalt uteslutna, och oppositionen är en rätt mjäkig grupp. Utom möjligtvis KD, som public service gör sitt bästa för att de ska förlora väljare ("felöversättning", "misstag", jo tjena, jag är inte född igår), och så SD, men de är ju så ... SD.
    Jag förstår vad du menar och jag stör mig på samma sak. Det är min uppfattning också att västvärlden, inklusive sverige, backar inför våld från extremistiska muslimska grupper. Jag tycker att problemet började way back när ingen vågade återpublicera karikatyrer som ledde till flera människors död.
    Jag vill inte heller bli styrd av våldsamma grupper. Men jag resonerar att två fel gör inte rätt. Det är fel att liksom ge igen för att ni har minsann varit curlade förut. De är vi ändå inte oberoende i våra tankar.
    För mig är det en separat fråga - är koranbränning hets mot folkgrupp? I alla fall en sådan där demonstrativ, annonserad bränning inför publik. Du undrar var man drar gränsen. Jag är inte säker. Jag antar att det är majoriteten som bestämmer. Tror inte att politikerna drar sig bara för muslimska väljare i den frågan, tror faktsikt att de flesta invånare i landet skulle säga att det är jäkla onödigt att bränna koranen mitt i stan. Åt helvete med både den som bränner och de som kastar sten, typ.
    Jag tycker inte att det ska vara olagligt att bränna koran hemma eller att ha en koranbränningsklubb om man vill. Men jag tycker att det är ytterst onödigt och dålig smak att göra en demonstration av det. Jag tycker fortfarande att muslimer har rätt att vara besparade att se detta framför sina hem. Och ju mer jag tänker på det så tycker jag mindre att det är inskränkning på yttrandefrihet. Man kan fortfarande säga vad man vill men man kanske inte ska ge just allmäna tätt bebodda utrymmen till vilken dåre som helst för att yttra sin åsikt.
  • Wed 11 May 2022 18:38
    #29
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-11 17:06:56 följande:
    Jag förstår vad du menar och jag stör mig på samma sak. Det är min uppfattning också att västvärlden, inklusive sverige, backar inför våld från extremistiska muslimska grupper. Jag tycker att problemet började way back när ingen vågade återpublicera karikatyrer som ledde till flera människors död.
    Jag vill inte heller bli styrd av våldsamma grupper. Men jag resonerar att två fel gör inte rätt. Det är fel att liksom ge igen för att ni har minsann varit curlade förut. De är vi ändå inte oberoende i våra tankar.
    För mig är det en separat fråga - är koranbränning hets mot folkgrupp? I alla fall en sådan där demonstrativ, annonserad bränning inför publik. Du undrar var man drar gränsen. Jag är inte säker. Jag antar att det är majoriteten som bestämmer. Tror inte att politikerna drar sig bara för muslimska väljare i den frågan, tror faktsikt att de flesta invånare i landet skulle säga att det är jäkla onödigt att bränna koranen mitt i stan. Åt helvete med både den som bränner och de som kastar sten, typ.
    Jag tycker inte att det ska vara olagligt att bränna koran hemma eller att ha en koranbränningsklubb om man vill. Men jag tycker att det är ytterst onödigt och dålig smak att göra en demonstration av det. Jag tycker fortfarande att muslimer har rätt att vara besparade att se detta framför sina hem. Och ju mer jag tänker på det så tycker jag mindre att det är inskränkning på yttrandefrihet. Man kan fortfarande säga vad man vill men man kanske inte ska ge just allmäna tätt bebodda utrymmen till vilken dåre som helst för att yttra sin åsikt.
    Att bränna en helig skrift är inte att "ge igen" för någonting. Jag håller med om att det är onödigt provocerande, men som jag sagt förut som är det sådant man får stå ut med om man vill leva i en demokrati. När man gör undantag från yttrandefriheten för att människor blir kränkta och provocerade så urholkar man denna dyrköpta demokrati. På samma sätt med de inskränkningar i demonstrationsrättigheterna du är inne på. Som jag sagt så är själva poängen med dem att medborgare öppet och offentligt kan uttrycka en åsikt, och det är ingen mänsklig rättighet att slippa utsättas för andras demonstrationer. Det är lite som tanken med "safe spaces" och andra rent ut sagt dumheter som Vänstern kommer dragande med för att de ska slippa exponeras för andra åsikter och tankesätt än deras egna. Det skapar åsiktsbubblor och minskar förståelse och tolerans.

    Att kalla uppeldandet av en helig skrift för hets mot folkgrupp är samma sak som att säga att det är blasfemi fast med andra ord. En spade är en spade även om man kallar det en kratta. Och blasfemilagar hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, punkt.
  • Sun 22 Jan 2023 08:27
    #30
    +2

    Så ska det hanteras, minimal uppmärksamhet.

    Klent intresse för Paludans koranbränning (msn.com)

  • JanusP­anus
    Sun 22 Jan 2023 11:45
    #31
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-11 17:06:56 följande:
    Jag förstår vad du menar och jag stör mig på samma sak. Det är min uppfattning också att västvärlden, inklusive sverige, backar inför våld från extremistiska muslimska grupper. Jag tycker att problemet började way back när ingen vågade återpublicera karikatyrer som ledde till flera människors död.
    Jag vill inte heller bli styrd av våldsamma grupper. Men jag resonerar att två fel gör inte rätt. Det är fel att liksom ge igen för att ni har minsann varit curlade förut. De är vi ändå inte oberoende i våra tankar.
    För mig är det en separat fråga - är koranbränning hets mot folkgrupp? I alla fall en sådan där demonstrativ, annonserad bränning inför publik. Du undrar var man drar gränsen. Jag är inte säker. Jag antar att det är majoriteten som bestämmer. Tror inte att politikerna drar sig bara för muslimska väljare i den frågan, tror faktsikt att de flesta invånare i landet skulle säga att det är jäkla onödigt att bränna koranen mitt i stan. Åt helvete med både den som bränner och de som kastar sten, typ.
    Jag tycker inte att det ska vara olagligt att bränna koran hemma eller att ha en koranbränningsklubb om man vill. Men jag tycker att det är ytterst onödigt och dålig smak att göra en demonstration av det. Jag tycker fortfarande att muslimer har rätt att vara besparade att se detta framför sina hem. Och ju mer jag tänker på det så tycker jag mindre att det är inskränkning på yttrandefrihet. Man kan fortfarande säga vad man vill men man kanske inte ska ge just allmäna tätt bebodda utrymmen till vilken dåre som helst för att yttra sin åsikt.
    Varför ska just muslimer vara besparande? Jag tar illa upp och blir jätte kränkt över att folk tror på en låtsas gubbe uppe i himlen 

    Så för att bespara mina känslor ska alla religiösa plagg och yttringar helt förbjudas förutom i det privata 

    När religiösa slutar kränka mig genom att utöva sin religion på allmänplats lovar jag att göra det samma  
  • Sun 22 Jan 2023 13:57
    #32
    +1
    JanusPanus skrev 2023-01-22 11:45:38 följande:
    Varför ska just muslimer vara besparande? Jag tar illa upp och blir jätte kränkt över att folk tror på en låtsas gubbe uppe i himlen 

    Så för att bespara mina känslor ska alla religiösa plagg och yttringar helt förbjudas förutom i det privata 

    När religiösa slutar kränka mig genom att utöva sin religion på allmänplats lovar jag att göra det samma  
    Det är ju de lättkränkta som eldar svenska flaggor i Kalkonien, låt dem hållas, jag bryr mig föga. De kanske förstår lite om vad yttrandefrihet innebär när de patetiskt försöker få eld på några tygbitar.
    Socialism är ondska, krossa socialismen!
Svar på tråden Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.