Inlägg från: Anonym (Jz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jz)

    Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.

    Det är inte demokrati om 3 vargar och ett lamm röstar om vem som ska ätas upp till middag. Allt har sina gränser, även yttrandefrihet. Den gränsen heter hets mot folkgrupp eller kanske hatbrott. Det ska dock vara väldigt, väldigt högt i tak.

    Frågan är om koranbränningen är hets mot folkgrupp. Jag är närmare att tro att det är det. Det är som att klä sig ut i nazister och ropa ut heil hitler framför en synagog. Eller att ha en performance grov våldtäkt av en svensk hora av dygdliga muslimer. Vissa saker kan och måste yttras på ett mindre blodtörstigt sätt.

    That being said, svensk lag fortfarande gäller och alla som har kastat sten mot polisen borde sitta inne att par år för att tagga ner.

    Summa summarum, jag tycker inte att det skulle vara olagligt att bränna koran. Men att göra en demonstration av det är en annan sak. Om man har lust att demonstrera på det sätet så borde tillstånd ges, men inte mitt i en stad. Så att en muslimsk familj inte kan ta en promenad utan att se på skiten. Men en gång när man har gett tillstånd då är det tillåtet och det ingår i polisens jobb att skydda demonstrationen och demonstranten.

  • Anonym (Jz)
    Embla twopointoh skrev 2022-05-09 18:54:49 följande:
    Den enda gräns jag anser att yttrandefriheten bör ha, är direkt uppmaning till brott.

    Hets mot folkgrupp är inte en vettig gräns. För det första är det godtyckligt exakt vad som räknas som folkgrupp, i alla fall har aldrig jag hört till exempel skadegörelse på en kristen kyrka benämnas på det sättet, det är bara vissa grupper som är skyddsvärda (för, det handlar ju inte ens längre om folkgrupp, utan tydligen också om religion. Muslimer är liksom inte etniskt homogena. Judar är en annan femma.). För det andra så börjar detta utnyttjas för att sätta dit meningsmotståndare, som att det av vissa försöker få det till att det är hets mot folkgrupp att till exempel offentligt protestera mot att personer med snopp ska byta om på damernas. Eller att det är hets mot folkgrupp att demonstrativt bränna en bok.
    Det finns alltid en element av godtycklighet i lagar, annars skulle man inte behöva läsa så lång tid för att bli jurist och vi skulle tex ha algoritmer som tillsätter straff.
    Tanken är att lagar ska avspegla samhällets värderingar. I takt med värderingarna ändras lagar också. Just nu sätts värderingar på prövning, vad väger tyngst - yttrandefrihet eller det som kallas hets mot folkgrupp. Att försöka klassa bort hets mot folkgrup med anledning att muslimer inte är folkgrupp är trivialt. Samma sak som när invandrare hävdar att de inte kan diskriminera etniska svenskar pga att svenskar är majoritet och då är det inte diskriminination. Det är klart att det handlar om att skydda en grupp av individer oavsett vad gemensamma nänmare för gruppen är.
    Koran är inte bara en bok utan också en helig symbol för denna grupp. Det är också trivialt att borse från detta. Och vi pratar inte om privat bränning utan om demonstativt annonserad bränning.
    Koranbränning på det sättet borde betraktas som nazistiska marscher. Det är lika opassande att bränna koranen som att neka förintelse och jubla hitler. Men det är kanske ändå viktigt att yttrandefrihet bevaras i alla former. Skulle man tillåta sådana demonstrationer enbart på ett avlägset ställe som kan kontrolleras bra av polisen, då skulle man kunna gripa de flesta som kommer och attackerar polisen. Dessutom så tar man bort elementet att fredliga familjer drabbas av demonstrationen, för de som tar sig tid att åka tid och se koranen bränns har valt själva att exponeras för det.


  • Anonym (Jz)
    Tom Araya skrev 2022-05-09 22:41:22 följande:
    Din metafor om vargar och lamm här är inte helt relevant.
    Dels handlar det inte om val mellan något som ens kan liknas vid att döda/äta upp någon, det är ingen som offras av att yttrandefrihet gäller och nyttjas.

    Yttrandefrihet liksom inskränkning av yttrandefrihet kan inte peka ut enskilda eller grupper, utan gäller alla. Det är yttrandefriheten som offras och det gäller både "vargar" och "lamm".
    Poängen är att majoriteten inte alltd har rätt utan att man måste skydda minoriteter. Att skydd mot minoriiteter kan tolkas på ett perverst sätt av extrem vänster håller jagh med, men det är et annat problem. Som jag ser det finns det tre skilda aspekter i det hela:
    1. Är demonstrativ koranbränning hets mot folkgrupp?
    2. De som attackerar polis begår allvarligt brott och måste straffas. Sårade känslor är absolut ingen förmildrande omständighet.
    3. Skydd mot folkgrupp måste gälla alla grupper. Alla grupper är lika värda.
  • Anonym (Jz)
    Embla twopointoh skrev 2022-05-10 10:21:50 följande:
    Jag är väl medveten om att Koranen är helig för vissa människor, och jag tycker att det är onödigt att demonstrativt bränna upp den. Men, samtidigt anser jag att de reaktioner som denna uppeldning har skapat är helt oproportionerliga, och det går inte att ursäkta med att deras heliga skrift blev skändad. I ett demokratiskt land måste man kunna hantera att andra inte håller samma saker heliga som man själv gör, och att låta sig provoceras när andra utnyttjar sina fri- och rättigheter på detta sätt är under all kritik. Den typen av våldsyttringar har ingenting att göra i ett demokratiskt land, ingen provokation i världen ursäktar detta.

    Jag håller inte med om att hyllningar av folkmord är att likställa med religionskritik. Nazism nedvärderar människor på grund av deras etnicitet, att bränna en helig skrift är att nedvärdera religionen, inte människorna. Skilj på sak och person.

    En av poängerna med demonstrationsrättigheten är att offentligt uttrycka sin åsikt. Om man då försöker gömma undan vissa åsiktsyttringar på ett avlägset ställe så försvinner stor del av poängen med att demonstrera. Det är, faktiskt, ingen rättighet att inte bli utsatt för andra åsiktsyttringar än dem man själv håller med om, och det ska det heller inte vara.
    Nja, vissa åsiktsyttringar är helt enkelt olagliga. Tex om man vill ha sex på torget för att propagera free love.
    Att bränna en helig skrift kan mycket väl uppfattas som att nedvärdera troende som identifierar sig med skriftet. Dessutom våldsamt nedvärdera. Tänk om man brann ukrains flagga och jublade där man visste flyktningar bor. Det där är trakasserier i mitt tycke. Folk har rätt att bli besparade detta, samma som att se någons könsorgan på torget.
    Det är inte sällan att man har konflikt av två rättigheter, då är det en fråga vad som väger tyngst. Att kritisera islam med ord är en sak, men att bränna koran är en annan. Helt godtyckligt - för mycket våld i det sista. Alltså hets mot folkgrupp.
    By the way det är också godtyckligt att kalla heil hitler för hyllning av folkmord och koranbränning av religionskritik.
  • Anonym (Jz)
    Tom Araya skrev 2022-05-10 20:53:33 följande:
    I länkade intervju säger Alexander Bard (ungefär) att varje människa har rätt till sin egen syn på Koranen, Bibeln eller vilken bok som helst och att demonstrera sin syn på den boken genom att exempelvis elda upp den. Det gäller även böcker som Alexander Bard har skrivit. Det är inte en grupps syn på en bok som ska gälla alla.

    Jag tycker att Bard har poäng där och har svårt att finna motargument. Det du skriver står sig ganska svagt i jämförelse.
    Det är inte synen på koran som ska gälla alla utan skydd mot hets mot folkgrupp. Och vad är hets - ja du, det är godtyckligt. För mig är tex att bränna koran till allmäns beskådan ungefär samma sak som att säga "jag hatar alla muslimer och efter det här borde vi sätta moskeer på eld". Observera att jag inte är emot kritik mot heliga skrifter, inte alls. Men koranbränning är inte kritik utan hets mot folkgrupp. Och även hets mot folkgrupp borde kunna yttras, men inte mitt i en stad eller via medier.
  • Anonym (Jz)
    Tom Araya skrev 2022-05-10 20:53:33 följande:
    I länkade intervju säger Alexander Bard (ungefär) att varje människa har rätt till sin egen syn på Koranen, Bibeln eller vilken bok som helst och att demonstrera sin syn på den boken genom att exempelvis elda upp den. Det gäller även böcker som Alexander Bard har skrivit. Det är inte en grupps syn på en bok som ska gälla alla.

    Jag tycker att Bard har poäng där och har svårt att finna motargument. Det du skriver står sig ganska svagt i jämförelse.
    PS skulle det vara OK om ryssar som bor i sverige brände urkarinsk flagga i stadskärnan, formade ett Z och jublade över hur urainska horor i botja fick vad de förtjänade?
  • Anonym (Jz)
    Embla twopointoh skrev 2022-05-10 23:19:08 följande:
    Nej, jag vägrar att ge en våldsam, demokratifientlig grupp rätten att säga åt mig vad jag får tycka och säga, bara för att de har våldskapital och svenska politiker är för mesiga (rädda att förlora muslimska väljare) om de sätter ned foten mot detta beteende. Valet i höst kommer verkligen att vara ett val mellan pest eller kolera. Vänsterpartierna är totalt uteslutna, och oppositionen är en rätt mjäkig grupp. Utom möjligtvis KD, som public service gör sitt bästa för att de ska förlora väljare ("felöversättning", "misstag", jo tjena, jag är inte född igår), och så SD, men de är ju så ... SD.
    Jag förstår vad du menar och jag stör mig på samma sak. Det är min uppfattning också att västvärlden, inklusive sverige, backar inför våld från extremistiska muslimska grupper. Jag tycker att problemet började way back när ingen vågade återpublicera karikatyrer som ledde till flera människors död.
    Jag vill inte heller bli styrd av våldsamma grupper. Men jag resonerar att två fel gör inte rätt. Det är fel att liksom ge igen för att ni har minsann varit curlade förut. De är vi ändå inte oberoende i våra tankar.
    För mig är det en separat fråga - är koranbränning hets mot folkgrupp? I alla fall en sådan där demonstrativ, annonserad bränning inför publik. Du undrar var man drar gränsen. Jag är inte säker. Jag antar att det är majoriteten som bestämmer. Tror inte att politikerna drar sig bara för muslimska väljare i den frågan, tror faktsikt att de flesta invånare i landet skulle säga att det är jäkla onödigt att bränna koranen mitt i stan. Åt helvete med både den som bränner och de som kastar sten, typ.
    Jag tycker inte att det ska vara olagligt att bränna koran hemma eller att ha en koranbränningsklubb om man vill. Men jag tycker att det är ytterst onödigt och dålig smak att göra en demonstration av det. Jag tycker fortfarande att muslimer har rätt att vara besparade att se detta framför sina hem. Och ju mer jag tänker på det så tycker jag mindre att det är inskränkning på yttrandefrihet. Man kan fortfarande säga vad man vill men man kanske inte ska ge just allmäna tätt bebodda utrymmen till vilken dåre som helst för att yttra sin åsikt.
Svar på tråden Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.