• Anonym (öppet)

    Öppettider på förskola

    Vad har era förskolor för öppettider?
    Vet att förskolorna ska erbjuda vissa öppettider om det finns behov av det. Men undrar alltså hur det ser ut i verkligheten. Hur håller era förskolor öppet? Berätta gärna var förskolan ligger och om den är stor eller liten osv.

  • Svar på tråden Öppettider på förskola
  • LFF
    Anonym (öppet) skrev 2022-05-16 14:43:22 följande:
    Öppettider på förskola

    Vad har era förskolor för öppettider?
    Vet att förskolorna ska erbjuda vissa öppettider om det finns behov av det. Men undrar alltså hur det ser ut i verkligheten. Hur håller era förskolor öppet? Berätta gärna var förskolan ligger och om den är stor eller liten osv.


    Nu går inte mina på förskolan längre men de hade öppet 06.30-18.00. Kranskommun till Stockholm. Ca 100 barn. 
  • Anonym (Förälder)

    På förskolan jag jobbade hade vi öppet 6-17:30 (vissa enstaka dagar/månad till 18)
    En förskola jag jobbat på hade vissa dagar öppet 6:30-18:30 men oftast 6:30-17:30
    På sonens förskola har de öppet 6:30-17:15

    De har väl om behovet finns skyldighet att ha öppet max 12 tim. Tiderna beror ju på vilket behov föräldrarna har. Behöver ingen barnomaorg innnan kl 6:30 så finns det ju inget skäl att öppna tidigare. Funkar inte de tiderna så brukar det ju finnas nattis

  • Anonym (A)

    Länge sen nu men då var det öppet 07.30-17.30. Kommunalt. Vet att en del önskade längre öppettider men hade nog inte full koll på att de kunde "kräva det" för personalen sa bara nej när de frågade.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-05-16 14:49:16 följande:

    På förskolan jag jobbade hade vi öppet 6-17:30 (vissa enstaka dagar/månad till 18)
    En förskola jag jobbat på hade vissa dagar öppet 6:30-18:30 men oftast 6:30-17:30
    På sonens förskola har de öppet 6:30-17:15

    De har väl om behovet finns skyldighet att ha öppet max 12 tim. Tiderna beror ju på vilket behov föräldrarna har. Behöver ingen barnomaorg innnan kl 6:30 så finns det ju inget skäl att öppna tidigare. Funkar inte de tiderna så brukar det ju finnas nattis


    Drygt 100 barn 5 avdelningar
  • Anonym (fskfröken)

    Bor i kranskommun till Stockholm och jobbar på en liten, kommunal förskola med 2 avdelningar om totalt 45 barn just nu. Ledtiden i kommunen är 6.30-18 men för tillfället har vi inga barn före 7.30 eller efter 16. Under mina år här har vi haft perioder när vi öppnat vid 6 för att ett par barn behöver det, men vi har nog aldrig stängt efter 18.

  • Gameofthrones

    När mina barn gick var det 06.30.-18.00 Ungefär. 

  • Anonvm

    06:15-18:00

    Vilket jag förstått är typ standard för en dagöppen förskola. utöver det är man hänvisad till "nattis"

  • Anonym (öppet)

    Tack ni som svarat. Anledningen till att jag undrar är att jag hört om förskolor som inte alls är öppet särskillt länge. Vi ska snart söka förskola så jag undrade hur det brukar vara.

  • Anonym (fskfröken)
    Anonym (öppet) skrev 2022-05-16 20:10:38 följande:

    Tack ni som svarat. Anledningen till att jag undrar är att jag hört om förskolor som inte alls är öppet särskillt länge. Vi ska snart söka förskola så jag undrade hur det brukar vara.


    Drt brukar vara så att kommunen har led-tider och sen är det upp till varje förskola att verka innom den tiden utefter behov. På vissa håll kan man som förälder behöva hävda sitt behov av tider om fsk är vana vid kortare dagar men det ska man egentligen inte behöva. 
  • Anonym (Arbetare)
    Anonym (fskfröken) skrev 2022-05-16 15:00:41 följande:

    Bor i kranskommun till Stockholm och jobbar på en liten, kommunal förskola med 2 avdelningar om totalt 45 barn just nu. Ledtiden i kommunen är 6.30-18 men för tillfället har vi inga barn före 7.30 eller efter 16. Under mina år här har vi haft perioder när vi öppnat vid 6 för att ett par barn behöver det, men vi har nog aldrig stängt efter 18.


    Alla barn hämtas och lämnas mellan klockan 0730-1600? Vad gör föräldrarna om dagarna egentligen? Låter ju smått otroligt ändå på 45 barn.
  • Anonym (Fskl)

    Våra ramtider är 6.30-18 just nu.. vid behov stannar den som har 18 - tiden till 18.30 de dagar i månaden vi har barn som är kvar så sent.
    Kommunen har några förskolor i landsbygdsområden som öppnar kl 6 - om det finns behov , o då stänger kl 18 som senast..finns även ett nattis och en jourförskola som har öppet mellan 5.30-22
     min förskola , 5 avd 

Svar på tråden Öppettider på förskola