• Anonym (Arg och less)

Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren

Har problem med att folk genar över vår tomt. De vet mycket väl att det är vår mark, men de bryr sig inte.

Såg nyss en man med hund som jag flera gånger sagt inte får gå här som tänkte gå över igen och precis när de var mitt på gräsmattan drog jag igång vattenspridaren. Han blev rasande och trampade sönder den och började skrika på mig. Hotade med att anmäla mig och allt möjligt.

Jag har bild på honom iom övervakningskameror. Kan jag göra något? Tex anmäla att han förstörde vattenspridaren och att han olovligen är på min tomt?

Nån kunnig?

• Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren
  • Anonym

Well?
    Hur var TS det minsta otydlig med att det rörde sig om ?tomt??

• Anonym (Mims)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-09-06 19:09:06 följande:
    Du verkar till att vara en obehaglig människa som bråkar in i det sista som inte backar ens när du har fel. Din manipulativa retorik klär dig inte, du är inte tillräckligt slipad för att bära dina egna argument. 
    Nu ger du ju inte heller upp utan tjafsar vidare du med, men inte kallar jag dig för obehaglig människa för det. Så vem är vad?

• Anonym (MR klister)
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 21:07:50 följande:
    Nu ger du ju inte heller upp utan tjafsar vidare du med, men inte kallar jag dig för obehaglig människa för det. Så vem är vad?
    Vem som är vad har jag redan gjort tydligt för dig. 
    Och än har du inte backat på att du haft fel. 
  • molly50
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 17:13:32 följande:
    Det är faktiskt ett rätt vanligt missförstånd att tomt är hela fastigheten. Folk som äger mycket mark tror att allt är tomt. (Finns en hel del sådana trådar på byggahus-forumet.)

Här kommer en favorit i repris,  från inlägg #49, ett inlägg med två nedåttummar som beskriver den, för vissa, bistra sanningen.

Allemansrätten omfattar inte markägarens s.k. hemfridszon. Denna hemfridszon "utsläcker" allemansrätten. Hemfridszonen är markområdet runtomkring markägarens bostadshus, med andra ord, tomten. Ibland utgör hela fastigheten (den ägda markytan) en hemfridszon och ibland är den mindre. Inom hemfridszonen har markägaren rätt till bli ostörd och ha ett privatliv, den får du alltså inte beträda.

lawline.se/answers/far-en-sjotomt-betradas-med-stod-av-allemansratten
    Ja,men nu visade det ju sig inte vara fallet när det gäller TS.
    Så det är ju irrelevant här. 
  • Anonym (Mims)
    molly50 skrev 2022-09-07 08:18:40 följande:
    Ja,men nu visade det ju sig inte vara fallet när det gäller TS.
    Så det är ju irrelevant här. 
    Förvisso har TS senare förklarat att så inte är fallet här.

Men går man in på liknande fall så är det väldigt vanligt att den som klagar på intrång i själva verket har gjort missuppfattningen att hela fastigheten räknas som tomt/hemfridszon. Det är därför jag tjatar på om detta, för att vet man inte säkert hur det är är risken stor att helt fel saker diskuteras.

• Anonym
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-07 08:48:24 följande:
    Hur då "senare"?

Fattar du verkligen inte att det stod "tomt" tydligt i TS?

Det går bara inte in att det stod, att det var rätt och att det var den juridiska termen?
    Det är helt omöjligt att greppa?
  • Anonym (Arg och less)

Mims: Jag förstår din poäng, men ett förslag i all välmening.
    Nästa gång, istället för att utgå ifrån att andra inte vet vad de pratar om, så ställer du de frågor du vill ha svar på. Som i det här fallet, "hur nära huset går han?" 

• molly50
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-07 08:48:24 följande:

Men går man in på liknande fall så är det väldigt vanligt att den som klagar på intrång i själva verket har gjort missuppfattningen att hela fastigheten räknas som tomt/hemfridszon. Det är därför jag tjatar på om detta, för att vet man inte säkert hur det är är risken stor att helt fel saker diskuteras.
    Ja,men nu vet vi ju att TS har koll på var tomtgränsen går och att den här personen har gått över tomten endast 3-4 meter från huset.
    Så att fortsätta påpeka att många inte vet var tomtgränsen går känns ju onödigt i det här fallet. 
  • huala igen

Är det samma TS som byggde hus på en tomt som tidigare var allmänning?
    Och där grannarna inte accepterar att tomten täppt till en välanvänd stig?

Jag tror i så fall att TS skulle må bra av att backa och diskutera med grannarna hur situationen kan lösas. Spruta vatten känns rätt omoget. (Även om det är än värre att ha sönder egendom). 

• Anonym (xxx)
    huala igen skrev 2022-09-07 12:05:06 följande:

Jag tror i så fall att TS skulle må bra av att backa och diskutera med grannarna hur situationen kan lösas. Spruta vatten känns rätt omoget. (Även om det är än värre att ha sönder egendom). 

Vad ska lösas? Grannen har blivit tillsagd plus att det sitter en grind. Vad mer ska diskuteras eller lösas? Grannen ska respektera TS tomtgräns. Att gena över andras tomter där det finns grind är så respektlöst att det ska inte förekomma alls. 

Vi har vänner där ungefär samma sak hände. De ringde en annan vän som är polis, och han åkte dit och pratade med de som genade. Det räckte, alla i kvarteret såg polisbilen och fattade varför dom var där. Sedan genade de aldrig mer igen. 
  • Anonym (MR klister)
    huala igen skrev 2022-09-07 12:05:06 följande:

Är det TS tomt spelar det ingen roll att det tidigare varit en allmänning. Finns inget att diskutera, bara informera och sedan ta till handling. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Att gena bara några meter från huset och dessutom gå genom grannens grind, är helt oacceptabelt. Det är hemfridsbrott. TS har rätten på sin sida. Det finns inga ursäkter för den här mannen, vad vissa än försöker få det till.

Det spelar ingen roll om det har varit allmänning där tidigare. Är det en tomt får man vackert gå runt. Trampa upp en ny stig. Hur svårt att kan det vara? Varför beter sig vissa vuxna som barn?

Eftersom TS tomt uppenbarligen inte är så stor, verkar det inte handla om en lång omväg heller.

Vår tomt är ca 1200 kvm och gränsar till ett friluftsområde. Från vissa håll, beroende på vart man ska, skulle det gå fortare att snedda genom vår trädgård än att gå runt. Ändå skulle ingen här bete sig så. (Vi har också staket, för att ungarna inte skulle springa ut på vägen eller ner till ån när de var mindre.)

Ja, om man har en stor fastighet, då kan allemansrätten gälla en bit från huset. Men inte bara några meter bort!

• Anonym (gri)
    Anonym (goro) skrev 2022-05-18 16:42:55 följande:
    Svårt fall och allt kommer handla om trovärdighet.
    Köper rätten hans version att du satte på vattenspridaren med flit är det ringa misshandel och du döms hårdare än han.
    Fast hur ont gör lite vatten? Småbarn leker ju i vattenspridare. Dessutom ska hon väl få sätta på sin vattenspridare när hon känner för det, utan att titta om främlingar är på tomten först. 

Jag tycker du ska anmäla. Kul om du satt fällor i trädgården så att ingen vill gå där mer. 
  • Anonym (Mims)
    Anonym (gri) skrev 2022-09-07 19:28:02 följande:
    Jag tycker du ska anmäla. Kul om du satt fällor i trädgården så att ingen vill gå där mer. 
    Självklart får man inte ha fällor i trädgården. Det här är inte USA där man får skjuta inkräktare.

Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren