• Anonym (stud)

Studenten med bio föräldrar

Mitt bonusbarn ska ta studenten nu och föräldrarna har det tillsammans i min särbos hus. Jag är inte alls inblandad i någonting och känner mig lite utanför. Hur gör ni andra när det är student och sådana högtider?

Jag kommer att känna mig som en gäst som kommer dit när allting är klart. All fokus kommer att vara på föräldrarna och barnet som tar studenten. Funderar på att inte gå dit alls.

• Svar på tråden Studenten med bio föräldrar
  • EnAnonumius
    Anonym (stud) skrev 2022-06-15 08:43:18 följande:

Jag har släppt detta och bryr mig inte längre! Behövde ventilera mig lite, eftersom jag tyckte det var lite jobbigt när de två (som egentligen hatar varandra) tillsammans i deras fd gemensamma hus ordnade inför studenten hela dagen och kvällen när jag var i min lägenhet. Kände mig lite utanför, eftersom det kändes som att de på nytt var mamma, pappa, barn. Det är kanske lite omoget av mig, men känslor går inte att styra. Likaså när jag kom på själva studenten så kom jag som en gäst. Mamman som inte gillar mig, hälsade knappt på mig och de två sprang där i huset som att de bodde där tillsammans igen och fixade och donade. Huset där jag har bott i många år kändes nu som deras hus igen. 

Studenten är slut nu och det är passé, jag bryr mig inte  längre, men enligt mina vänner och familj så hade de ALDRIG kommit om de varit i min sits. Jag är social och trevlig och kände en hel del människor på festen, men drack nog lite för mycket pga ångesten jag känt innan.

Jag tyckte på något sätt att jag inte blev tillräckligt inkluderad i det hela helt enkelt. Kanske för att jag flyttat ifrån huset.

"Kände mig lite utanför, eftersom det kändes som att de på nytt var mamma, pappa, barn."

De är mamma, pappa och barn. Det går inte att göra det "ogjort" eller göra "på nytt" igen. 

Skall man bli ihop med en person som har barn sedan tidigare förhållande så får man faktiskt acceptera vissa saker som följer med det.

Som då i ditt fall att din särbo planerar studentfirande  med sitt EX, för deras gemensamma barn.

Tycker det är styrka på föräldrarna att de kunde lägga sin olikheter åt sidan, och samarbeta ,ed varandra för ett par dagar för barnets skull, för att ordna med en bra firande barnets studenten. 

Hur hade du tänkt att blivit mer inkluderad? Mamman gillar dig inte, och jag är övertygad om att din särbo är väl medveten om detta.. Han ville nog ha det så friktionsfritt som möjligt för barnets skull. Det var nog därför du inte blev inkluderad utan bara en gäst.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (stud)
    Pope Joan II skrev 2022-06-15 09:03:27 följande:
    Drack du för mycket på din partners barns studentmottagning för att du inte kan styra över dina känslor kring att din partner och hans före detta gör något så helt naturligt som att vara vuxna nog att tillsammans arrangera ett firande för sitt gemensamma barn som nått ett viktigt första mål i livet?

Vilket lågvattenmärke! Så pinsamt för den unga studenten. 
    Det var den unga studenten som ville ta shots med sin bonusmamma och vi hade jätteroligt, så nej tror inte hon tyckte det var pinsamt. Snarare var hon glad att jag kom!
  • Anonym (Hin håle)

Det blir allt som oftast konstigt och jobbigt när vuxna ska flytta fokus från ett barn till sig själv pga sårade känslor och dålig självkänsla. 
    Det märks så tydligt i tråd efter tråd att framförallt bonusmammor har svårt att förstå att fäder vill göra saker för och med sina barn utan att bonusmamman ska flytta fokus från barnet/ungdomen till sig själv. 

Synd...

• Pope Joan II
    Anonym (stud) skrev 2022-06-15 09:56:49 följande:
    Det var den unga studenten som ville ta shots med sin bonusmamma och vi hade jätteroligt, så nej tror inte hon tyckte det var pinsamt. Snarare var hon glad att jag kom!
    När en ung person som precis tagit studenten vill fira på det sättet så är det allt annat än passande att den som är vuxen själv passar på att dricka för mycket, så ditt försök till bortförklaring här uppvisar bara en ännu större pinsamhet. 

Skamligt. 
    sextiotalist skrev 2022-06-15 09:17:42 följande:
    Läser vi texten olika. Hennes känslor kan hon inte styra över, men skrev hon någonstans att hon agerade på sina känslor?
    Hon skriver själv att hon drack för mycket på grund av ångest. Nu skriver hon dessutom att hon låtit sig dras med i ett "roligt" snapsande tillsammans med studenten. 
  • Anonym (du)
    Anonym (stud) skrev 2022-06-15 09:53:39 följande:
    Jag har levt med barnet och pappan i flera år innan jag flyttade ut.
    Och är din relation till barnet att du är familj, bonusmamma, en viktig person för barnet. Eller är du pappas partner som inte har så mkt med barnet att göra? 
  • Anonym (du)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-06-15 10:12:56 följande:

Det blir allt som oftast konstigt och jobbigt när vuxna ska flytta fokus från ett barn till sig själv pga sårade känslor och dålig självkänsla. 
    Det märks så tydligt i tråd efter tråd att framförallt bonusmammor har svårt att förstå att fäder vill göra saker för och med sina barn utan att bonusmamman ska flytta fokus från barnet/ungdomen till sig själv. 

Synd...

Ja, dt verkar finnas gott om känslomässigt omogna partners som har svårt att hantera relationer som de skapar i sitt liv. Och som dessutom kräver större mognad från barnen att hantera situationer och anpassa sig efter omogna vuxnas behov, än vad de någonsin skulle ställa på sig själva.
    Anonym (stud) skrev 2022-06-15 09:53:39 följande:
    Jag har levt med barnet och pappan i flera år innan jag flyttade ut.
    Och är din relation till barnet att du är familj, bonusmamma, en viktig person för barnet. Eller är du pappas partner som inte har så mkt med barnet att göra?
  • Ess
    Pope Joan II skrev 2022-06-15 10:38:35 följande:
    När en ung person som precis tagit studenten vill fira på det sättet så är det allt annat än passande att den som är vuxen själv passar på att dricka för mycket, så ditt försök till bortförklaring här uppvisar bara en ännu större pinsamhet. 

Skamligt. 
    Läser vi texten olika. Hennes känslor kan hon inte styra över, men skrev hon någonstans att hon agerade på sina känslor?
    Hon skriver själv att hon drack för mycket på grund av ångest. Nu skriver hon dessutom att hon låtit sig dras med i ett "roligt" snapsande tillsammans med studenten. 
    Ja, och?
    Det är två vuxna människor som vill dricka shots tillsammans, jag ser inget fel på varken det eller att bli lite väl rund under fötterna.
  • Pope Joan II
    Ess skrev 2022-06-15 13:54:25 följande:
    Ja, och?
    Det är två vuxna människor som vill dricka shots tillsammans, jag ser inget fel på varken det eller att bli lite väl rund under fötterna.
    Det förvånar mig inte alls. 
  • Anonym (stud)
    Pope Joan II skrev 2022-06-15 10:38:35 följande:

Skamligt. 
    Herregud, hur gammal är du?! Stackars dina eventuella barn eller tonåringar med en sån bitter gubbe/gumma!

Jag har en super relation till studenten och hen prioriterar ofta mig före föräldrarna och jag är hens förebild, men detta handlade inte om studenten utan om att det kändes lite jobbigt FÖRE studenten pga att jag inte var med och planerade något tillsammans med dem. Denna jobbiga stund varade bara i en dag, sen var det glömt. Ville bara höra hur andra hade tyckt, inget annat.

Tradigare och mer bitter människa än dig får man leta efter, så sluta bara att skriva. Skaffa ett eget liv och läs iallafall inte mina trådar mer.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-06-15 10:12:56 följande:

Synd...
    Håller med
  • Anonym (Bella)

Det verkar ha varit förra året men är glad att den unga studenten fick ett bra firande för det är väl det viktigaste ? 

Fint av mamman och pappan att ordna det tillsammans tycker jag,  du får nog inse lite att den den dagen inte alls handlade om dig eller dina känslor utan om två föräldrar som gemensamt fixar examensfest för sitt barn.  Oavsett hur nuvarande kärleks eller boendesituation ser ut. 

Att ha två studentfiranden låter hur löjligt som helst.  Åker man runt med släp på mottagning med släkt nr 2 då också?  Fejkar ett utspring från skola?  Uppriktigt nyfiken. 

Min äldsta bonus tar studenten nästa år,  har väl bara pratat löst om hur hon vill h det (eftersom hennes kusin och bästis för fullt planerar sin mottagning).

Men utgår ifrån att vi har det här hemma hos oss enligt hennes önskemål och att hennes mamma och pappa planerar det tillsammans.  Jag involveras så mkt eller så lite som de önskar den dagen.  Mitt jobb är simpel,  show up, support,  och göra vad jag kan för att hon får den dag hon önskar.   Innebär det att inte vara delaktig i några andra planer än att dyka upp på skolgården och sedan åka hem och få allt serverat så fine by me. 
    innebär det planering ihop med hennes,  matbeställningar, baknknkng, servering, dukning städningetc så också fine by me.   För det handlar INTE om mig 

• Anonym (j)
    Anonym (Bella) skrev 2023-05-06 05:50:03 följande:

Att ha två studentfiranden låter hur löjligt som helst.  Åker man runt med släp på mottagning med släkt nr 2 då också?  Fejkar ett utspring från skola?  Uppriktigt nyfiken. 

Hahahahah

Självklart närvarar de som kan vid utspring eller tittat på ett flak. Att sedan fira med t.ex en mer lunchaktig och en middag är inte så konstigt. Hellre att alla kommer överens men utopi. Inte för att själva vagnen är involverad i studentmottagningarna här dock??? Den hoppar man av i stan eller på annan lämplig plats.

• Anonym

Men det här måste ju vara familjelivs löjligaste trådstart alla kategorier.
    En bonusmorsa som bryter ihop i en pöl för att bonusbarnets studentexamen inte handlar om henne....

Svar på tråden Studenten med bio föräldrar