• Anonym (Kola)

    Vara eller göra sig oanställningsbar a-kassa och ersättning

    Om man till exempel luktar mycket illa och ingen vill anställa en får man ändå behålla sin ersättning? Finns det annat? Alltså finns det något som ger dem rätt att dra in en persons ersättning? I någon tråd här som jag läste så diskuterades burka eller vad det var. Att företaget kanske inte anställer men personen får kanske behålla ersättningen. Och en annan kontrade med att om man inte är muslim så kan man ju ta på sig en ful toppluva på intervjun så man inte blir anställd. Men jag undrar hur det skulle bli med ersättningen finns det några regler för detta? Tänk om någon skulle dyka upp till anställningsintervjun utklädd till clown eller pirat?


    Vet någon reglerna för de här exemplen eller liknande? Eller annat så personen är eller gör sig oanställningsbar? Måste det bevisas? Eller om det ens finns några regler?
    Och är det skillnad om personen gör det med flit eller inte.

  • Svar på tråden Vara eller göra sig oanställningsbar a-kassa och ersättning
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Kola) skrev 2022-06-15 10:55:18 följande:
    Men jag har inte gjort den tolkningen. Jag försöker hitta svar på det jag frågade om. Du är välkommen att diskutera myndighetsspråk och formuleringar som har anknytning till ämnet om du vill det. Det är ju det tråden är till för. Ja, jag har fått bra svar för en del av det jag undrade 
    Exakt vad är det du inte tycker att du fått svar på??
  • fornminne

    Självklart är det inte tillåtet att med flit göra sig oanställningsbar om man vill ha ersättning. Fattar man inte det av sig själv, är det märkligt. Sen går det i praktiken att komma runt det där, men bara till en viss gräns. Enligt regelverket är du skyldig att göra vad du kan för att få jobb. Exakt vad som menas med det är en bedömningsfråga, det varierar säkert också i vilken grad det kommer till Arbetsförmedlingens kännedom.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Kärnfrågan är vad som räknas som medvetet sabotage. Gäller både ansökningar, arbetsintervjuer och andra kontakter med potentiella arbetsgivare. Men formellt har du långtgående skyldigheter att göra ditt bästa för att komma i arbete. Går det lång tid trots att du borde ha rimliga möjligheter att få jobb, kommer Af att börja undra, även om du inte aktivt saboterar dina chanser. Att de börjar undra är i sig inget skäl för indragen ersättning, men de kanske börjar syna dig i sömmarna. Kommer det fram att du inte har gjort tillräckligt, kan det påverka din ersättning.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Af uppdaterar regelbundet vilka krav som ställs på arbetssökande, t ex tog man under pandemin hänsyn till att det blev svårare för många. Avgörande är alltså hur lätt eller svårt du bedöms ha att få ett passande jobb.

  • Anonym (Kola)
    Anonym (Trött) skrev 2022-06-15 12:16:46 följande:
    Exakt vad är det du inte tycker att du fått svar på??
    När man frågar vad någon menar med vad den skriver och resonerar så tycker jag inte att du är lat, leta själv och läs på, är ett svar på det.
  • Anonym (Kola)
    fornminne skrev 2022-06-15 16:16:38 följande:

    Självklart är det inte tillåtet att med flit göra sig oanställningsbar om man vill ha ersättning. Fattar man inte det av sig själv, är det märkligt. Sen går det i praktiken att komma runt det där, men bara till en viss gräns. Enligt regelverket är du skyldig att göra vad du kan för att få jobb. Exakt vad som menas med det är en bedömningsfråga, det varierar säkert också i vilken grad det kommer till Arbetsförmedlingens kännedom.


    Att det inte är OK är jag helt med på. Ja, precis, hur det skulle kunna gå i praktiken är det jag undrar om. 
  • Anonym (Kola)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-06-15 16:44:48 följande:

    Kärnfrågan är vad som räknas som medvetet sabotage. Gäller både ansökningar, arbetsintervjuer och andra kontakter med potentiella arbetsgivare. Men formellt har du långtgående skyldigheter att göra ditt bästa för att komma i arbete. Går det lång tid trots att du borde ha rimliga möjligheter att få jobb, kommer Af att börja undra, även om du inte aktivt saboterar dina chanser. Att de börjar undra är i sig inget skäl för indragen ersättning, men de kanske börjar syna dig i sömmarna. Kommer det fram att du inte har gjort tillräckligt, kan det påverka din ersättning.


    Gjort tillräckligt, vad det innebär, kanske blir lite godtyckligt bland handläggarna där
  • Anonym (Ams)
    Anonym (Kola) skrev 2022-06-16 11:10:36 följande:
    Gjort tillräckligt, vad det innebär, kanske blir lite godtyckligt bland handläggarna där
    Ja, risk för godtycklighet finns, som i alla myndighetsbeslut, därför finns möjlighet att överklaga till domstol och skapa paraxis.

    Vill du ha svar på något specifikt är det där du får leta, i domstolsbeslut. Finns inget går det bara att gissa utifrån lagar, förordningar, förarbeten och liknande  fall.
  • Anonym (Kola)
    Anonym (Ams) skrev 2022-06-16 11:17:03 följande:
    Ja, risk för godtycklighet finns, som i alla myndighetsbeslut, därför finns möjlighet att överklaga till domstol och skapa paraxis.

    Vill du ha svar på något specifikt är det där du får leta, i domstolsbeslut. Finns inget går det bara att gissa utifrån lagar, förordningar, förarbeten och liknande  fall.
    Det finns inga domstolsbeslut om de specifika som jag frågade om.
  • Anonym (Ams)
    Anonym (Kola) skrev 2022-06-17 10:41:07 följande:
    Det finns inga domstolsbeslut om de specifika som jag frågade om.
    Då blir det bara spekulationer, tyckande och gissande du kan få som svar utifrån förordningar, lagstiftning och gällande praxis samt fördomar och personliga åsikter. Ingen kommer med säkerhet svara på vad som skulle hända i ditt specifika fall om det landar i domstol.
  • Anonym (Kola)
    Anonym (Ams) skrev 2022-06-17 10:56:03 följande:
    Då blir det bara spekulationer, tyckande och gissande du kan få som svar utifrån förordningar, lagstiftning och gällande praxis samt fördomar och personliga åsikter. Ingen kommer med säkerhet svara på vad som skulle hända i ditt specifika fall om det landar i domstol.
    Men man kan ju komma närmare vad som är troligt utfall iallafall. Skulle du själv ha rapporterat till a-kassa de exempel som jag tog upp?
  • Anonym (Ams)
    Anonym (Kola) skrev 2022-06-18 13:57:11 följande:
    Men man kan ju komma närmare vad som är troligt utfall iallafall. Skulle du själv ha rapporterat till a-kassa de exempel som jag tog upp?
    Nej, inga som söker jobb hos mig har svårt få jobb. 

    Själv? Vad skulle du rapporterar? 
  • Anonym (Kola)
    Anonym (Ams) skrev 2022-06-18 16:58:38 följande:
    Nej, inga som söker jobb hos mig har svårt få jobb. 

    Själv? Vad skulle du rapporterar? 
    Men om du tänker dig in i den situationen givetvis att du hade de som blev nekade och du förstår att det beror på de här sakerna jag har räknat upp.

    Jag är ju högst okunnig i yrket får jag väl säga men som jag uppfattat att man ska göra så skulle jag ha rapporterat allihop. Enligt tråden går det ju inte att spela dum för att få behålla ersättningen så jag antar väl att alla borde ha förstått att deras uppvisande på intervjun skulle sabba deras chanser till arbete.
  • Anonym (M)

    Det är knappast svårt att sabotera en jobbintervju utan att det blir helt uppenbart att det görs med flit. Dock får man ju lov att vara lite smart, går du runt och stinker så är det rätt uppenbart att det är där problemet ligger. Om du däremot svarar på frågor på ett sätt där du framstår som olämplig för arbetet lär du knappast bli aktuell.

    Frågan är väl varför du inte vill ha ett arbete och bidra till samhället. Visst är det skönt att gå hemma ett tag men på sikt blir det rätt torftigt och meningslöst att leva på bidrag. 

  • Anonym (Beror på arbetsförmedlare)

    Om sånt där funkar eller ej beror väldigt mycket på din handläggare på arbetsförmedlingen. Har du en nitisk jävel och denne får reda på att du spelar teater för att göra dåligt intryck på intervjuer så kommer denne försöka se till att du blir utan ersättning. 

    Skulle uppskatta dina chanser att slippa en sån till 75%. Så du har goda möjligheter att slippa jobba och gå fortsatt ersättning med den taktiken men det är inte en garanti.

    Möjligheterna minskar dessutom ytterligare om du är heterosexuell vit man (olika ersättningssystem och arbetsförmedlingen ställer högre krav då). Skulle då gissa att dina chanser sjunker till 50/50.

  • fornminne

    Alltså, det funkar ju att göra ett dåligt intryck på enstaka intervjuer för att man inte vill ha just det jobbet. Bara det inte blir för uppenbart. Jag vet flera som har gjort så. Men de har inte gått arbetslösa någon längre tid. Det har alltså inte funnits någon anledning att jaga dem med blåslampa. Att man inte vill ha alla jobb man skickas till eller uppmanas att söka, är inte detsamma som att man inte vill jobba. Att göra sig oanställningsbar för att kunna fortsätta leva på  bidrag, brukar däremot inte funka i längden. Och tur är väl det. 

  • Anonym (Råger)
    Anonym (Beror på arbetsförmedlare) skrev 2022-06-19 13:13:02 följande:

    Om sånt där funkar eller ej beror väldigt mycket på din handläggare på arbetsförmedlingen. Har du en nitisk jävel och denne får reda på att du spelar teater för att göra dåligt intryck på intervjuer så kommer denne försöka se till att du blir utan ersättning. 

    Skulle uppskatta dina chanser att slippa en sån till 75%. Så du har goda möjligheter att slippa jobba och gå fortsatt ersättning med den taktiken men det är inte en garanti.

    Möjligheterna minskar dessutom ytterligare om du är heterosexuell vit man (olika ersättningssystem och arbetsförmedlingen ställer högre krav då). Skulle då gissa att dina chanser sjunker till 50/50.


    Min erfarenhet är att så länge du går på A-kassa och sköter dina ansökningar dvs
    skickar in aktivitetsrapporter i tid så händer väldigt lite. Först när A-kassan tar
    slut och då får pengar från Försäkringskassan börjar dom agera med att kolla vad
    du sökt, få dej inskriven på ett program etc.
    Jag hade 15 månader med A-kassa och sedan nästan ett år inskriven på AF program som internt placerad, det vill säga deltagare i sysselsättningsfasen utan
    annordnare. Sedan tog det stopp med krav på arbetsträning eller praktik.

Svar på tråden Vara eller göra sig oanställningsbar a-kassa och ersättning