• Anonym (Kola)

    Vara eller göra sig oanställningsbar a-kassa och ersättning

    Om man till exempel luktar mycket illa och ingen vill anställa en får man ändå behålla sin ersättning? Finns det annat? Alltså finns det något som ger dem rätt att dra in en persons ersättning? I någon tråd här som jag läste så diskuterades burka eller vad det var. Att företaget kanske inte anställer men personen får kanske behålla ersättningen. Och en annan kontrade med att om man inte är muslim så kan man ju ta på sig en ful toppluva på intervjun så man inte blir anställd. Men jag undrar hur det skulle bli med ersättningen finns det några regler för detta? Tänk om någon skulle dyka upp till anställningsintervjun utklädd till clown eller pirat?


    Vet någon reglerna för de här exemplen eller liknande? Eller annat så personen är eller gör sig oanställningsbar? Måste det bevisas? Eller om det ens finns några regler?
    Och är det skillnad om personen gör det med flit eller inte.

  • Svar på tråden Vara eller göra sig oanställningsbar a-kassa och ersättning
  • Anonym (Kola)
    Anonym (Fia) skrev 2022-06-13 20:38:53 följande:

    Du har fått hänvisning till gällande lagrum och även hjälp med tolkningen. Har varken tid eller intresse att tillägga något mer, du får söka upp information själv istället för att vara lat. (det hade knappast inte varit svårt för dig att ta reda på svaren i din frågeställning själv). 
    Är man på riktigt intresserad av vilka regler som finns är det lämpligare att läsa lagar och domstolspraxis än slumpmässiga nyhetsartiklar som aldrig kommer ge hela bilden. 


    Vilka svårigheter jag har eller inte har kan du inte uttala dig om och det är inte min person som ska diskuteras här. Osakligt och otrevligt. Man kanske ställer en fråga just för att man inte är jurist och skolad i hur man ska tolka och leta på det sätt du föreslår. Tråden och forumet är till för att diskutera så jag har inte gjort något fel som frågar om det du skriver och vill du inte utveckla vad du menade så är det synd för diskussionens skull men jag har ändå haft utbyte av dina inlägg så tack för dina bidrag till tråden. Ska se om jag hittar något om burka och clowndräkt och punkt 2 i din länk 
  • Anonym (Kola)
    Anonym (Fia) skrev 2022-06-13 20:32:31 följande:
    Du fick svar på det ovan av en från AF. 
    Det finns gott om jobb som man kan utföra med burka. Även i det fallet du länkade refererades det till att det inte fanns något generellt hinder hos arbetsgivaren som helhet för slöja vilket bidrog till att de inte fälldes. 

    Du får använda lite sunt förnuft tror jag, samt att du behöver läsa in dig på diskrimineringslagstiftningen. 

    Du har en större möjlighet med burka än annan maskering pga religionsfriheten.

    Sen kommer det alltid att finnas tveksamma ytterlighetsfall, det är därför det finns förvaltningsrätt att överklaga till vilket leder till rättspraxis för framtida fall. 
    Poängen var inte att man kan utföra jobb trots burka, utan om att man medvetet handlar på ett sätt som man vet kan göra att man inte blir anställd. Punkt 2, du vet. Vad jag ville visa var eftersom du resonerade att det kommer ändå inte komma fram för AG vill inte bli dömda. Men det kommer ju fram tydligen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kola) skrev 2022-06-13 19:11:36 följande:

    Får olika svar om ifall arbetsgivaren rapporterar eller inte. Vem har rätt?


    Jag har kollegor som gjort det, ja. Då har det varit i de fall arbetslösa tackat nej till erbjuden anställning. 
  • Anonym (Maskrosen)

    Men a-kassedagarna tar ju slut och du hamnar i Jobb o utvecklingsgarantin.

  • Anonym (....)

    När min pappa var arbetslös (närmare pensionsålder och kunde inte fortsätta sitt gamla jobb pga operation) var han tvungen att söka arbete i hela landet. När pappa lite försiktigt frågade om han verkligen måste det, då han hade bott på orten i ca 40 år och hade sin familj där, svarade arbetsförmedlingen "ja, söka måste du. Men formulerar du dig riktigt dåligt i ditt brev och dessutom skriver att du inte vill flytta så kommer du aldrig ens bli kallad på intervju". Så det borde ju funka att se till att man inte blir kallad på intervju för ett jobb man inte vill ha.

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kola) skrev 2022-06-13 20:57:33 följande:
    Vilka svårigheter jag har eller inte har kan du inte uttala dig om och det är inte min person som ska diskuteras här. Osakligt och otrevligt. Man kanske ställer en fråga just för att man inte är jurist och skolad i hur man ska tolka och leta på det sätt du föreslår. Tråden och forumet är till för att diskutera så jag har inte gjort något fel som frågar om det du skriver och vill du inte utveckla vad du menade så är det synd för diskussionens skull men jag har ändå haft utbyte av dina inlägg så tack för dina bidrag till tråden. Ska se om jag hittar något om burka och clowndräkt och punkt 2 i din länk 
    Tillslut blir det ganska oförskämt och tyket att fortsätta pusha för hypotetiska extremfall när du redan fått förklarat att det inte är så svart och vitt som du vill få det till då det är en bedömningsfråga och sådana fall behöver oftast bedömas i domstol. Särskilt som du inte ens hade bemödat dig själv att ens läsa den enklaste information om frågan. 

    Nej du kommer högst troligt inte hitta något om burka (möjligen men inte så troligt bland rättspraxis) eller clowndräkt för det antingen är en fråga om religionsfrihet (samt diskrimineringslagstifning) eller ren idioti (som redan även fler påpekat finns det betydligt lättare sätt att inte bli anställd än att göra något så utstuderat idiotiskt). Sen är det lika dumt att bara läsa en punkt i en delparagraf i en hel lag som att googla tidningsartiklar om man på något sätt är intresserad av vad regelverket faktiskt säger. 

    Man kan inte ta en liten del och tro sig klara av att diskutera en lagfråga som man inte har övergripande kunskap om. Det är väldigt vanligt att folk försöker och det blir en absurd "snillen spekulerar" variant av typ som amatörpsykologer sysslar på och tror att de har lösningen till världsfred. 

    Frågan är inte särskilt intressant i detalj. Däremot är det naturligtvis intressant på ett övergripande sätt, speciellt då de flesta är skrämmande okunniga om regelverket, om det är tillåtet att "med flit" göra att man inte får ett jobb. Det är det inte. Var gränsen exakt går kommer du inte få ett exakt svar på då det är en bedömningsfråga och det endast är i rättspraxis ens de som arbetar med att bedöma saken kan få vägledning gällande extremfall. 

    Som redan nämnt är en mer intressant fråga som också är mer aktuell - "hur skyldig att göra sig anställningsbar ska man vara?"

    Resten av det hela är huruvida något är troligt att upptäckas och sanktioneras. 

    Nej det är inte tillåtet att sabotera. Att utöva en religion anses inte som att sabotera, vi har religionsfrihet. (däremot är den en lite mer komplicerad fråga hur långt man är skyldig att anpassa sig i arbetslivet). Att låtsas att utöva en religion med avsikt att sabotera så att man inte får ett arbete är naturligtvis inte tillåtet (precis som det inte enligt den regeln inte är tillåtet att med flit framställa sig som sämre än man är med avsikten att inte bli erbjuden ett arbete) - men då ska det naturligtvis upptäckas och bedömas som troligt att det är det man gör. Du tog även upp att det skulle krävas att arbetsförmedlingen talat om för någon att de borde duscha för att det ska räknas, nej generellt har du stora egna skyldigheter att ha koll på vad som är att motverka att bli erbjuden ett arbete, har du inte den förmågan är du generellt så funktionshindrad att du har rätt till särskilt stöd ändå och inte aktuell på reguljära arbetsmarknaden utan det är fråga om den anpassade. 

    I det stora hela är det mestadels som redan sagt ganska mycket en icke-fråga då det är lite som det där med att kissa i byxorna att medvetet göra sig själv arbetslös längre än nödvändigt idag. Det är att göra sig själv en björntjänst. 
  • Anonym (Trött)

    TS
    Blir ju absurt att göra tolkningen att om det inte specifikt står att just att clowndräkt är  opassande så är clowndräkt ok. Eller att lukta illa.
    Ska det spaltas upp vartenda olämpligt beteende eller opassande plagg?
    Ska det beskrivas i detalj exakt vad som räknas som dålig lukt också? 

    Du behöver nog lära dig förstå myndighetsspråk och hur lagtexter är formulerade.
    Du har fått många bra svar från anonym(AF) och anonym(Fia)!

  • Anonym (Kola)
    Anonym (Fia) skrev 2022-06-14 23:46:09 följande:
    Tillslut blir det ganska oförskämt och tyket att fortsätta pusha för hypotetiska extremfall när du redan fått förklarat att det inte är så svart och vitt som du vill få det till då det är en bedömningsfråga och sådana fall behöver oftast bedömas i domstol. Särskilt som du inte ens hade bemödat dig själv att ens läsa den enklaste information om frågan. 

    Nej du kommer högst troligt inte hitta något om burka (möjligen men inte så troligt bland rättspraxis) eller clowndräkt för det antingen är en fråga om religionsfrihet (samt diskrimineringslagstifning) eller ren idioti (som redan även fler påpekat finns det betydligt lättare sätt att inte bli anställd än att göra något så utstuderat idiotiskt). Sen är det lika dumt att bara läsa en punkt i en delparagraf i en hel lag som att googla tidningsartiklar om man på något sätt är intresserad av vad regelverket faktiskt säger. 

    Man kan inte ta en liten del och tro sig klara av att diskutera en lagfråga som man inte har övergripande kunskap om. Det är väldigt vanligt att folk försöker och det blir en absurd "snillen spekulerar" variant av typ som amatörpsykologer sysslar på och tror att de har lösningen till världsfred. 

    Frågan är inte särskilt intressant i detalj. Däremot är det naturligtvis intressant på ett övergripande sätt, speciellt då de flesta är skrämmande okunniga om regelverket, om det är tillåtet att "med flit" göra att man inte får ett jobb. Det är det inte. Var gränsen exakt går kommer du inte få ett exakt svar på då det är en bedömningsfråga och det endast är i rättspraxis ens de som arbetar med att bedöma saken kan få vägledning gällande extremfall. 

    Som redan nämnt är en mer intressant fråga som också är mer aktuell - "hur skyldig att göra sig anställningsbar ska man vara?"

    Resten av det hela är huruvida något är troligt att upptäckas och sanktioneras. 

    Nej det är inte tillåtet att sabotera. Att utöva en religion anses inte som att sabotera, vi har religionsfrihet. (däremot är den en lite mer komplicerad fråga hur långt man är skyldig att anpassa sig i arbetslivet). Att låtsas att utöva en religion med avsikt att sabotera så att man inte får ett arbete är naturligtvis inte tillåtet (precis som det inte enligt den regeln inte är tillåtet att med flit framställa sig som sämre än man är med avsikten att inte bli erbjuden ett arbete) - men då ska det naturligtvis upptäckas och bedömas som troligt att det är det man gör. Du tog även upp att det skulle krävas att arbetsförmedlingen talat om för någon att de borde duscha för att det ska räknas, nej generellt har du stora egna skyldigheter att ha koll på vad som är att motverka att bli erbjuden ett arbete, har du inte den förmågan är du generellt så funktionshindrad att du har rätt till särskilt stöd ändå och inte aktuell på reguljära arbetsmarknaden utan det är fråga om den anpassade. 

    I det stora hela är det mestadels som redan sagt ganska mycket en icke-fråga då det är lite som det där med att kissa i byxorna att medvetet göra sig själv arbetslös längre än nödvändigt idag. Det är att göra sig själv en björntjänst. 

    Nej, det är inte oförskämt att fråga hur du menar med vad du skriver. Vad jag bemödat mig med eller vad som är enkelt för mig vet du inget om och hör inte heller hit. Tråden är till för att diskutera frågan. Det har funnits och kommer finnas extremfall i olika samhällsfråfor och det är inget fel med att diskutera det om man vill. Vill du inte diskutera vidare så är det valfritt. Är det jag undrade om för ointressant för din smak så kan du ju testa någon annan tråd eller skapa en egen om just den fråga som du skriver intresserar dig mer, men väljer du att delta i tråden så kan du inte klaga på att få motfrågor om det du skriver och påstår.


    Och om du anser att jag tolkar felaktigt eller använder paragraferna på fel sätt så att det funkar inte så som jag tänker så vore det mer sakligt och givande för diskussionen om du istället argumenterade för hur man kommer till rätt slutsats istället och varför jag har fel istället för att enbart konstatera att jag inte är kompetent nog för diskussionen i tråden. Det var du som hänvisade till lagar och jag försökte diskutera vidare utifrån det.

    Religionsfrihet är ju inte det samma som att man ska vara undantagen från att behöva följa lagar och regelverk med hänvisning till religion.

    Det där med att det ska behövas tala om att någon luktar och måste åtgärda det blir ju konsekvensen som jag tänker. Om det inte är så att AF direkt rapporterar till a-kassan att personen luktar och därför sannolikt inte fick jobbet=5 dagars avstängning. Hur skulle det annars gå till? 


    Ja, men ibland gör folk sig själva björntjänster men det var inte frågan. Tråden handlar om hur det fungerar med a-kassan

  • Anonym (Kola)
    Anonym (Trött) skrev 2022-06-15 00:46:36 följande:

    TS
    Blir ju absurt att göra tolkningen att om det inte specifikt står att just att clowndräkt är  opassande så är clowndräkt ok. Eller att lukta illa.
    Ska det spaltas upp vartenda olämpligt beteende eller opassande plagg?
    Ska det beskrivas i detalj exakt vad som räknas som dålig lukt också? 

    Du behöver nog lära dig förstå myndighetsspråk och hur lagtexter är formulerade.
    Du har fått många bra svar från anonym(AF) och anonym(Fia)!


    Men jag har inte gjort den tolkningen. Jag försöker hitta svar på det jag frågade om. Du är välkommen att diskutera myndighetsspråk och formuleringar som har anknytning till ämnet om du vill det. Det är ju det tråden är till för. Ja, jag har fått bra svar för en del av det jag undrade 
  • Anonym (Kola)
    Anonym (Maskrosen) skrev 2022-06-14 21:04:30 följande:

    Men a-kassedagarna tar ju slut och du hamnar i Jobb o utvecklingsgarantin.


    Och då är det väl någon annan ersättning som träder in som har villkor
Svar på tråden Vara eller göra sig oanställningsbar a-kassa och ersättning