• Kvinna1989

    När började erat första barn på förskola?

    Ja när började erat första barn på förskola och varför?  :)

    Med frågan varför menar jag till exempel var det på grund av ekonomi, barnets ålder, att ni ville tillbaka till jobb osv osv.

    Min föräldraledighet tar slut 23 Juni och då är min lilla tjej bara 9 månader. Jag kommer dock inte lämna henne på förskola än, det är alldeles för tidigt för henne och för mig också haha. 
    Hon är dessutom lite sen i utveckligen så det är väll största orsaken. (Det var bara ca 2 veckor sedan hon lärde sig vända på sig ordentligt och kan inte sitta än osv)

    Dock vet jag inte alls om jag kommer stanna hemma ett halv år, år, eller tills hon blir 3 år.

    Sen verkar föräldraledighet funka lite annorlunda i sverige vad jag förstått genom att läsa trådar här, många stressar öcer att man  måste ta ut minst/mest dagar i veckan för att skydda sgi(?) Dvs man kanske inte är 100% föräldraledig i sverige, eller har jag fel? Låter krångligt när jag läst trådar här :D

    Men ja , kommentera gärna!

  • Svar på tråden När började erat första barn på förskola?
  • Kvinna1989
    Anotherone skrev 2022-06-14 12:47:01 följande:
    Ja det är väldigt flexibelt.
    Man kan tycka att det är krångligt och att det inte alltid är logiskt eller gynnar en eller så. Men jag väljer att se det som en försäkring, en inkomstförsäkring, och då kommer den med vissa villkor.
    90 dagar är knutna till respektive förälder och får inte föras över. Så om endera förälder inte "kan" vara ledig riskerar det att missgynna barnet som inte får vara hemma längre eller så drabbar det hela familjens ekonomi.
    Man kan också med stöd i lagen välja att jobba deltid när man har små barn, det kan arbetsgivaren inte säga något om.
    Antingen så tar man då ut 1/8 dag eller 1/4 dag eller hur man nu väljer att lägga sin ledighet. Då är sjukpenninggrunden skyddad så blir jag sjuk kommer jag få ersättning baserat på heltid för totalt med jobb + föräldrapenning är min inkomst säkrad så att säga.
    Men jag kan också välja att gå ner till 75% och inte skydda min sjukpenning. Då kommer jag få ersättning beräknat på de 75% jag faktiskt arbetar om jag blir sjuk. Fullt rimligt det också, bara man känner till det och inte förväntar sig något annat. 
    Ja asså det systemet låter bättre , aillafall för mig som hade haft ekonomin att spara mina dagar . 

    Här så blir man föräldraledig 1 månad före bf (och det tycker jag är slöseri på dagar för jag hade kunnat studera/jobba nästan till BF faktiskt.. Man får till och med bli föräldraledig 2 månader innan BF om man vill här. 

    Alla som väljer att stanna hemma efter föräldraledigheten får 358? i månaden (plus bostadsbidrag om den andra föäldern tjänar lite) De är ju ca 3580 kr minus skatt så det är ju inget direkt att "leva på" men pappan jobbar ju och klarar oss enkelt på hans lön och sparpengar då. 

    Men jag tycker de är väldigt tidigt att lämna en bebis under 1 år på förskola och menar aboslut inte att säga att vissa gör fel, men tänker på min egna, hon behöver ju liksom 1 person för att ta hand om bara henne, finns verkligen ens sånna resurser på förskola tänker jag. (Hon kan inte sitta ens som sagt).

    Vi har bott tidigare i sverige och ville väll lite veta hur systemet är där om det evetuellt blir ett syskon och vi flyttar tillbaka.

    Tack så mycket för att du förklarade hur det funkar!
     :)
  • Anotherone
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 12:59:01 följande:
    Ja asså det systemet låter bättre , aillafall för mig som hade haft ekonomin att spara mina dagar . 

    Här så blir man föräldraledig 1 månad före bf (och det tycker jag är slöseri på dagar för jag hade kunnat studera/jobba nästan till BF faktiskt.. Man får till och med bli föräldraledig 2 månader innan BF om man vill här. 

    Alla som väljer att stanna hemma efter föräldraledigheten får 358? i månaden (plus bostadsbidrag om den andra föäldern tjänar lite) De är ju ca 3580 kr minus skatt så det är ju inget direkt att "leva på" men pappan jobbar ju och klarar oss enkelt på hans lön och sparpengar då. 

    Men jag tycker de är väldigt tidigt att lämna en bebis under 1 år på förskola och menar aboslut inte att säga att vissa gör fel, men tänker på min egna, hon behöver ju liksom 1 person för att ta hand om bara henne, finns verkligen ens sånna resurser på förskola tänker jag. (Hon kan inte sitta ens som sagt).

    Vi har bott tidigare i sverige och ville väll lite veta hur systemet är där om det evetuellt blir ett syskon och vi flyttar tillbaka.

    Tack så mycket för att du förklarade hur det funkar!
     :)
    Ingen orsak!
    Här får man också ta ut föräldrapenning om man vill gå hem innan barnet fötts. De flesta vill ju spara dagarna tills det finns ett barn att ta hand om men möjligheten finns. Har man inte behov av pengarna så kan man gå hem 60 dagar före bf och ta ut en dag per vecka (eller noll för den delen).

    Ert system låter mer låst, att alla får samma summa oavsett. Här kan man ju få till en ganska bra inkomst om man tar ut full fp = 7 dagar per vecka. Men då får man också se sina dagar försvinna i rätt så rask takt.

    Jag har inte velat skola in vid ett år, jag tycker att bemanningen är så låg att jag hellre velat ha barnet hemma lite längre. Min äldsta var som sagt 1,5 vilket passade honom bra. Medan den yngre fick vara hemma dryga halvåret till. 
  • Kvinna1989
    Anotherone skrev 2022-06-14 13:30:04 följande:
    Ingen orsak!
    Här får man också ta ut föräldrapenning om man vill gå hem innan barnet fötts. De flesta vill ju spara dagarna tills det finns ett barn att ta hand om men möjligheten finns. Har man inte behov av pengarna så kan man gå hem 60 dagar före bf och ta ut en dag per vecka (eller noll för den delen).

    Ert system låter mer låst, att alla får samma summa oavsett. Här kan man ju få till en ganska bra inkomst om man tar ut full fp = 7 dagar per vecka. Men då får man också se sina dagar försvinna i rätt så rask takt.

    Jag har inte velat skola in vid ett år, jag tycker att bemanningen är så låg att jag hellre velat ha barnet hemma lite längre. Min äldsta var som sagt 1,5 vilket passade honom bra. Medan den yngre fick vara hemma dryga halvåret till. 
    Ja det är väldigt låst system känner jag. 

    Ja asså summan är samma efter föräldraledigheten tagit slut för alla men själva föräldrapenningen beror på vad man tjänat året innan och det är oftast arbetsgivaren som betalar ut den. Och första 3-4 månaderna får man 100% lönen och efter de är de 80% Men om man inte har jobbat eller av någon anledning en arbetsgivare som inte betlar ut får man av Folkpensionsanstalten (finska försäkringskassan typ). Och har man inte jobbat av någon anledning får alla en minimi på ca 700-800? (minus skatt). 

    När vi bodde och jobbade i Sverige tyckte vi det var så konstigt att vissa jobbade tex 60%-80% och föräldraledig resten (eftersom det blev mer jobb för oss då hehe) . Men, alltså hade jag haft den möjligheten senare skulle jag absolut göra så! 

    Sen kanske Finland börjar med samma system som sverige för jag tycker finland härmar sverige med mycket, som till exempel nu tänker finland börja med samma system som arbetslösa i sverige har till exempel. 

    Har förstått att barnbidrag är högre i sverige också? Här får man 94?/månaden för första barnet och det har varit samma summa så långt min egna mamma kan minnas. 
  • Anotherone
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 13:52:03 följande:
    Ja det är väldigt låst system känner jag. 

    Ja asså summan är samma efter föräldraledigheten tagit slut för alla men själva föräldrapenningen beror på vad man tjänat året innan och det är oftast arbetsgivaren som betalar ut den. Och första 3-4 månaderna får man 100% lönen och efter de är de 80% Men om man inte har jobbat eller av någon anledning en arbetsgivare som inte betlar ut får man av Folkpensionsanstalten (finska försäkringskassan typ). Och har man inte jobbat av någon anledning får alla en minimi på ca 700-800? (minus skatt). 

    När vi bodde och jobbade i Sverige tyckte vi det var så konstigt att vissa jobbade tex 60%-80% och föräldraledig resten (eftersom det blev mer jobb för oss då hehe) . Men, alltså hade jag haft den möjligheten senare skulle jag absolut göra så! 

    Sen kanske Finland börjar med samma system som sverige för jag tycker finland härmar sverige med mycket, som till exempel nu tänker finland börja med samma system som arbetslösa i sverige har till exempel. 

    Har förstått att barnbidrag är högre i sverige också? Här får man 94?/månaden för första barnet och det har varit samma summa så långt min egna mamma kan minnas. 
    Barnbidrag i Sverige är 1250kr per barn. Men från barn nr 2 får man även flerbarnstillägg som ökar med antalet barn. 
    Jag jobbar en del med personalplanering och det är verkligen inte meningen att andra ska jobba mer för att några är föräldralediga på deltid. Om jag har budget för 12 heltider så kan jag behöva 18 anställda "huvuden" för att täcka dessa. Det är inte tänkt att jag har 12st som tjänstgör motsvarande 8 pers men ändå kräva att de ska leverera som om jag hade 12 pers? Utan när man ser hur alla har sökt sina ledigheter så vet man vad man har och sen får man bemanna. Att någon går ner till 75% kostar inte arbetsgivare någon lön, snarare minskar min kostnad för den personen med 25%. Har man fler deltider så finansierar ju dessa att man anställer fler. 
  • Kvinna1989
    Anotherone skrev 2022-06-14 13:56:48 följande:
    Barnbidrag i Sverige är 1250kr per barn. Men från barn nr 2 får man även flerbarnstillägg som ökar med antalet barn. 
    Jag jobbar en del med personalplanering och det är verkligen inte meningen att andra ska jobba mer för att några är föräldralediga på deltid. Om jag har budget för 12 heltider så kan jag behöva 18 anställda "huvuden" för att täcka dessa. Det är inte tänkt att jag har 12st som tjänstgör motsvarande 8 pers men ändå kräva att de ska leverera som om jag hade 12 pers? Utan när man ser hur alla har sökt sina ledigheter så vet man vad man har och sen får man bemanna. Att någon går ner till 75% kostar inte arbetsgivare någon lön, snarare minskar min kostnad för den personen med 25%. Har man fler deltider så finansierar ju dessa att man anställer fler. 
    Du låter som en som kan planera! (Vilket vår arbetsgivare kanske den inte kunde). 
  • Anonym (Buh)

    Vår äldsta började strax under 1 årsåldern. Det var för att föräldraledigheten i landet vi bor var 49 veckor, min del tog slut när barnet var strax under 6 månader. 


    Jag känner barn som börjat på förskolan vid 7-8 månader här. Tycker det är för tidigt. Jag tyckte egentligen det var för tidigt med strax under året också. Rent utvecklingsmässigt och behovsmässigt så skulle jag säga att våra barn egentligen skulle varit mogna för förskola ungefär vid 16-18 månader. Det kan nog vara stor skillnad på barn. Vid 16-18 månader så upplevde jag att barnen var mer nyfikna på omgivningen, kunde gå och röra sig mer obehindrat, kunde visa och stå upp för sig delvis på ett annat sätt än innan. Men å andra sidan kanske förskolan fick dem att växa så om de varit hemma vid den åldern kanske jag hade tyckt det var för tidigt. 

  • Anonym (Buh)
    Anonym (Buh) skrev 2022-06-14 14:17:33 följande:

    Vår äldsta började strax under 1 årsåldern. Det var för att föräldraledigheten i landet vi bor var 49 veckor, min del tog slut när barnet var strax under 6 månader. 


    Jag känner barn som börjat på förskolan vid 7-8 månader här. Tycker det är för tidigt. Jag tyckte egentligen det var för tidigt med strax under året också. Rent utvecklingsmässigt och behovsmässigt så skulle jag säga att våra barn egentligen skulle varit mogna för förskola ungefär vid 16-18 månader. Det kan nog vara stor skillnad på barn. Vid 16-18 månader så upplevde jag att barnen var mer nyfikna på omgivningen, kunde gå och röra sig mer obehindrat, kunde visa och stå upp för sig delvis på ett annat sätt än innan. Men å andra sidan kanske förskolan fick dem att växa så om de varit hemma vid den åldern kanske jag hade tyckt det var för tidigt. 


    Vi hade inte ekonomisk möjlighet att ta ut oavlönad ledighet även om det hade varit möjligt. Vi klarar oss inte på den enes lön tyvärr. 
  • Anonym (Barn 2)

    Äldsta började när lillasyster började. Varför börja jobba när yngsta var 12 mån? Ekonomin tillät inte annat. 
    Så den yngsta var 12 mån och den andra 2 år  och 2 månader. Jo man  kan bara 100 % f-ledig. 

  • Anotherone
    Anonym (Buh) skrev 2022-06-14 14:17:33 följande:

    Vår äldsta började strax under 1 årsåldern. Det var för att föräldraledigheten i landet vi bor var 49 veckor, min del tog slut när barnet var strax under 6 månader. 


    Jag känner barn som börjat på förskolan vid 7-8 månader här. Tycker det är för tidigt. Jag tyckte egentligen det var för tidigt med strax under året också. Rent utvecklingsmässigt och behovsmässigt så skulle jag säga att våra barn egentligen skulle varit mogna för förskola ungefär vid 16-18 månader. Det kan nog vara stor skillnad på barn. Vid 16-18 månader så upplevde jag att barnen var mer nyfikna på omgivningen, kunde gå och röra sig mer obehindrat, kunde visa och stå upp för sig delvis på ett annat sätt än innan. Men å andra sidan kanske förskolan fick dem att växa så om de varit hemma vid den åldern kanske jag hade tyckt det var för tidigt. 


    Det är intressant och det är sånt man inte vet. Min yngsta började när han var något äldre än två år och det blev inte alls bra. Kanske hade han klarat övergången från hemmet bättre om han fått börja lite innan han blev så medveten om allt? Eller så hade det blivit jobbigt för honom oavsett? Man skulle behöva göra olika saker med samma barn för att se utfallet, men det är ju svårt
  • Anotherone
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 14:01:07 följande:
    Du låter som en som kan planera! (Vilket vår arbetsgivare kanske den inte kunde). 
    Nej så är det ju. Men man får se det positivt, man kan erbjuda fler individer arbetstillfällen och de övriga får vara lediga som de vill.
    Finns ju chefer som är helt ute och cyklar också och direkt skyller på en som vill gå ner i tid. Offentligt på ett möte sa en chef "ja nu är det ju såhär va att Helena har valt att gå ner i tid. Så nu måste ALLA VI ANDRA lägga om våra scheman för hon kan tydligen inte jobba stängning längre".
    Hon fick skadestånd via facket.....
    Chefen hade kunnat lägga fram det på ett helt annat sätt, arbetsgivare har ju rätt att ändra scheman på 2v varsel   i  Sverige så det ska aldrig falla någon skugga på den som vill vara ledig med sina barn. 
  • Spucks

    Inte i Sverige - första barnet var lite över 2 1/2. Det var för att jag pluggade. Det gjorde jag året innan också och det gick, men det är såklart enklare med förskolan. Det har passat bra för henne då, hon gick ungefär 20 timmar i veckan.
    Andra barnet var strax över 2 
    år. Jag hade gärna haft honom hemma ett år till, men jag var tvungen att gå tillbaka till jobbet.

  • Jemp
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 12:09:05 följande:
    När började erat första barn på förskola?

    Ja när började erat första barn på förskola och varför?  :)

    Med frågan varför menar jag till exempel var det på grund av ekonomi, barnets ålder, att ni ville tillbaka till jobb osv osv.

    Min föräldraledighet tar slut 23 Juni och då är min lilla tjej bara 9 månader. Jag kommer dock inte lämna henne på förskola än, det är alldeles för tidigt för henne och för mig också haha. 
    Hon är dessutom lite sen i utveckligen så det är väll största orsaken. (Det var bara ca 2 veckor sedan hon lärde sig vända på sig ordentligt och kan inte sitta än osv)

    Dock vet jag inte alls om jag kommer stanna hemma ett halv år, år, eller tills hon blir 3 år.

    Sen verkar föräldraledighet funka lite annorlunda i sverige vad jag förstått genom att läsa trådar här, många stressar öcer att man  måste ta ut minst/mest dagar i veckan för att skydda sgi(?) Dvs man kanske inte är 100% föräldraledig i sverige, eller har jag fel? Låter krångligt när jag läst trådar här :D

    Men ja , kommentera gärna!


    Ang sgi: Man är ofta föräldraledig på 100% men första året har man rätt att vara ledig även utan att ta ut föräldrapenning. 

    Våra barn har börjat vid 18 mån då vi velat gå tillbaka till jobbet och det känts lagom. 

    Förskola brukar erbjudas från 1 år men du kanske menar att pappan tar över?
  • Jemp

    Aha, förstår nu att du inte bor i Sverige. Fick för mig att du var ny här. 

  • Anonym (4-barnsmamma)

    Med första barnet fick både jag och sambon Ny tjänst precis innan hon föddes så hon skolades in vid 16 månader då jag lovar att börja. Är lärare så börjar gärna vid en terminsstart. De funkade bra. Andra barnet var tanken att han skulle skolas in vid 18 månader men eftersom förskolan var full så kunde de endast hålla plats till mig ( syskonförtur) i tre månader så han fick börja vid 15 månader och jag jobbade då 60 %. 


    Tredje skolades in vid 18 månader, hann dock bara gå 6 veckor innan jag blev avstängd på grund av gravid ( covid). Fjärde är bara 3 månader men tanken Är att hon ska skolas in när hon är 18 månader. 


    Jag snålar alltid med dagarna första året och kommer sedan på att jag typ aldrig kan ta ut något när jag väl jobbar eftersom jag jobbar in lov och redan har rätt mycket ledigt. Lönar sig inte heller att jobba mindren 100 när man är lärare då man typ alltid jobbar 100 men får betalt för mindre.. 

    I Sverige erbjuds förskola i regel som tidigast från 1 år Tycker dock de är lite väl små att börja redan då, men förstår att alla inte har ekonomiska möjligheter att vara hemma längre än så. 

  • skrotis78

    När hon var 3 år. Jag ville ta vara på tiden tillsammans och vara hemma så länge som möjligt med henne.

  • Aliona

    Vi skolade in dagen efter att han fyllt ett år. Barnet gillade att vara med andra barn och vi hade inga i vår närhet, och vi föräldrar trivdes ärligt talat inte hemma på heltid. Jag tillhör inte svenska socialförsäkringen så det funkade lite annorlunda för oss. Vi valde istället att skola in tidigt men att ha honom korta dagar, helt hemma en dag i veckan i början och att ha långa (2-4 månader) sommarlov varje år. 

    I Danmark där jag jobbar skolade de flesta av kollegerna in sina barn när de var 8-9 månader och en del ännu tidigare, så ett år ansågs tom ganska sent på mitt jobb! 

  • Kvinna1989

    Som jag känner nu stannar jag hemma med henne tills hon är 2 år , kanske längre? Men har hört att många som ändrar sig och vill tillbaka till sitt jobb/plugg tidigare(?) Man vet ju aldrig.

    Men nu är det alldeles förtidigt för henne känner jag, även mig. 

Svar på tråden När började erat första barn på förskola?