• Svar på tråden BF MARS 2023
  • Nooja

    Ja tyngdkänslan är jobbigt. Känner lite mer ömhet och molvärk, är också inne i v 33. 

    Jag har fått massor med saker så har inte köpt själv. Men jag ska köpa vagn och babyskydd samt spjälsäng. Tänker jag ska köpa nu när jag har lön för sen lär man leva pank Drömmer

    Vår BM mottagning erbjuder gruppträffar där vi går igenom olika områden och får ställa frågr. Vi har haft två träffar förlossning och relationen har vi pratat om. Tror nästa är amning och tiden efter födsel. 

    BB väskan tog jag fram igår och lade ner vissa saker, tänker det är bra att börja med den iaf. Vet dock inte vad jag ska packa ner förutom ombyten och några kläder i olika storlekar. 

  • Confused87

    Oj, jag slutade rida runt v 15 tror jag.. men det var mest för att jag var rädd att ramla av Rynkar på näsan världens snällaste häst men lite snubblig och ville inte riskera att det var min balans som skulle orsaka att jag ramlade av. 

    Vi har nog det mesta hemma.. även väskan till bebisen är klar och står i hallen. Ska väl börja packa till oss själva snart, men tycker det är svårt för en del använder vi ju Obestämd 

    Hur sover ni på nätterna? Jag sover som en kratta nu Skrikandes har en sovkudde, det hjälpte. Men nu är det också obekvämt,  och varmt! Den är i plysch, kanske beror på det.. känner mig rätt urvriden idag.. 

  • Hopplöstattkommapå

    Det kanske är dags att börja packa alltså... Jag har börjat lägga lite saker i varukorgen på apotea, typ blöjor, bindor, tvättlappar, panntermometer osv... Dags att skicka iväg den beställningen. 

    Det låter ju toppen med träffar! Vi har inget sånt alls i min region, allt är inställt. Men å andra sidan har jag träffat många av barnmorskorna eftersom jag varit in ett par gånger, haha. Känner mig väldigt trygg i det, dom är superproffsiga! 

    Babyskydd och sån "bottenplatta" till bilen har sambon tagit på sig att lösa. Tydligen ville han ha nån snurrbar variant. Jag har ingen åsikt i frågan så han får välja fritt! 

    Jag sydde mig en gravidkudde, som ser ut som en lång korv stoppad med sackosäckskulor. Grymt skön! Tänker att den är bra när man ammar också. Men det blir stökigt i sängen av den och jag får inte till nån bra ställning... Sover också riktigt dåligt. Det drar i magen och jag får kramp i ryggen. Samt alla sammandragningar, dom gör lite ont och det går absolut inte att röra sig när hela livmodern drar ihop sig. Och jag är så törstig!! Nån mer? 

    Jag börjar längta efter att träffa krabaten som bor i mig! Jag har sista tiden fått lite mer funderingar om vem det är, vad den gillar, hur allt kommer att vara osv. Det är ju vårt första och allt känns så spännande! Och overkligt. V34 idag, inte långt kvar!

  • Nooja

    Jag la oxå en beställning nyss, dock på tvättmedel och amningsinlägg. Mitt mål är att amma men vi får se hur de går. Kollade runt på vad för tvättmedel som är bra för barn. Så att jag kan tvätta allt som ska tas med i BB-väskan. 

    Kan man använda en sån örontermometer på små barn? Eller bör jag också satsa på en panntermometer? Tips? 

    Vi har oxå kikat på ett babyskydd som är roterbart. Hört att det är väldigt uppskattat nör man ska sätta i och plocka ur barnet. 

    Har en del viktiga saker att köpa men vill hålla mig lite till även om jag egentligen borde köpt allt långt innan. 

  • Mmoozaa

    Hej. Jag har inte varit föräldraledig sedan 2016 och undrar lite hur alla gör med semsterdagar/föräldradagar.

    lönekontoret har uppgett att jag har 13 semesterdagar om jag jobbar min sista dag 3/3 och inte blir sjuk innan dess.
    jag har även 4 sparade dagar så totalt 17 semesterdagar.

    jag vill ju inte ta ut allt för många föräldradagar innan bebisens ankomst (BF 21/3).

    ska jag ta mina semesterdagar from 6/3-21/3 och vänta med föräldradagar tills bebisen kommit? Eller ska jag blanda?

  • Nooja

    Jag tycker också detta är svårt. 

    Första graviditeten för.mig så jag har inte så jätte bra koll på vad som är bäst men har tänkt som dig. 

    Jag jobbade så att mina semster dagar skulle räcka tills BF och sedan tar jag f-ledighet efter det. Beror på när bebisen bestämmer sig för att komma självklart men kändes bäst att planera f-ledigheten från BF dagen och semster innan dess. 

    Dessutom får man väl nya semsterdagar i början av april. Så sen kan man göra uppehåll i f-ledigheten och ta semster mitt i och på så vis sparar på dagar. 

  • Confused87

    Nu är vår lilla flicka här Hjärta hon kom 2 mars, så 8 dagar tidig. Det blev inte en förlossning som jag hade tänkt utan fick sluta i akut snitt. Men vi mår alla bra och får antagligen åka hem från BB imorgon Solig

    Min sambo har varit det mest underbaraste stöd man kan tänka sig och vår dotter är helt fantastisk Hjärta

  • AllIKnowSoFar
    Confused87 skrev 2023-03-03 11:28:05 följande:

    Nu är vår lilla flicka här Hjärta hon kom 2 mars, så 8 dagar tidig. Det blev inte en förlossning som jag hade tänkt utan fick sluta i akut snitt. Men vi mår alla bra och får antagligen åka hem från BB imorgon Solig

    Min sambo har varit det mest underbaraste stöd man kan tänka sig och vår dotter är helt fantastisk Hjärta


    Åh stort grattis!!!! Hjärta Hjälp 8 dagar tidigt alltså, jag har 8 dagar kvar idag men här verkar det inte vara på G Flört måste varit lite oväntat för er! Skönt att allt gick bra trots akut snitt. Stort grattis igen till er dotter! 
  • Nooja

    Stort grattiiissss, 
    Va härligt med att lillan är ute nu. Hoppas ni mår bra. 
    Varje förlossning är unik. Viktigast att ni mår bra. 

    Vi väntar fortfarande spänt. Passerat BF nu snart 1 vecka. Hoppas bäbis kommer snart, så kanske stressen släpper. 

    Ta han om er nu och åter igen Grattiiisss {#emotions_dlg.flower}

  • Confused87
    Nooja skrev 2023-04-01 12:29:44 följande:

    Hej, 
    Hur har det gått för alla? 


    Vi lever här Flört har det lilla grynet sovandes på bröstet just nu. Vi kallar det för nap-trapped Tungan ute hon sover i sitt babynest i spjälsängen bredvid vår säng under natten, men under dagen vill hon sova på oss Hjärta några jobbiga nätter har vi haft den här månaden men de bra nätterna har varit fler så vi känner oss lyckligt lottade. 
  • Nooja

    Va härligt att höra.
    Vi har en som gör likadant. Dock gillar bäbis inte sitt babynest,  vill helst sova på oss hela tiden. 

    Dock haft jobbiga nätter och dagar senaste dagar. Undra om magen spökar. Ska ringa bvc och rådfråga.

Svar på tråden BF MARS 2023