• Stoic

    Skrapad av långtradare

    Hej allihopa, lite tidigare idag körde min son på 15 år sin A-traktor då han skulle hämta sin brorsa på jobbet. Han kör ut ur en rondell och ut på en 80-väg vilket han får köra på. Komplementet till denna 80-väg är alltså flera kilometer längre. På vägen han kör är det enfiligt, heldraget, en lång bilkö i mötande körfält samt en ganska liten väggren men som han höll sig i. Bakom honom ligger en långtradare som bestämmer sig för att köra om även fast det är ett OTROLIGT dålig tillfälle. Han märkte fort att släpet kom närmare och närmare men det fanns inte riktigt något han kunde göra då han redan låg otroligt nära vägräcket. Släpet skrapade upp bilen på vänstersidan och det började redan vid bakdörren, backspegeln flög av den med. Han lyckades memorera reg numret så vi ringde och polisanmälde. Lite senare ringde vi även företaget vilket var ett åkeri. Ägaren som vi pratade med hävdade direkt att det förmodligen var sonen som gjort fel och drog argumentet, "vem litar du mest på, en yrkesförare som kör 12 000 mil/år eller en 15 åring som knappt kört". Han intog direkt försvarsposition och tyckte att "Då måste ju mitt släp ha skador, annars har inget hänt". Han hävdade även att han inte tyckte att A-traktorer ska vara ute och köra på en 80-väg dagen innan midsommar samt att deras företag har tider att hålla för att undvika dryga böter vilket jag självklart förstår, men jag förstår inte hur man kan köra så oansvarigt och farligt. Han skulle prata med chauffören och sedan höra av sig, han var väldigt arg och jag tror absolut inte att han kommer erkänna, även om chauffören erkänner. 
    A-traktorn är inte heller helförsäkrad eftersom det inte går att göra i VGR..Rynkar på näsan
    Något man kan göra, tips?
  • Svar på tråden Skrapad av långtradare
  • Anonym (Po)

    Usch vad otäckt! Givetvis gjorde lastbilschauffören fel och polisanmälan är på sin plats. Men jag vill också mena att det är oansvarigt att låta sina barn köra a-traktor på den typen av vägar. Det är alldeles för farligt. Förutom omkörningsolyckor kan folk braka in i dem bakifrån för att de i bil är ouppmärksamma och inte inser hur sakta traktorn kör innan det är för sent. 


    Personligen tycker jag att a-traktorer borde förbjudas på vägar med över 70 km/h som hastighetsbegränsning. Om inte förbjudas helt. Men problemet är ju att busstrafiken är så urusel och man förstår ju att ungdomarna vill kunna ta sig omkring. 


    Otroligt oproffsigt bemötande från åkeriet också! Hoppas att de nu inte tar chansen och städar bort bevisen. 

  • sextiotalist

    Överlämna all kommunikation till försäkringsbolagen

    Jag har själv råkat ut för detta att den vållande ringt och varit otrevlig, hänvisat till försäkringsbolaget.
    Är man inte vållande så ringer man inte och är otrevlig. 

  • Anonym (Bitter)
    Anonvm skrev 2022-06-23 23:54:27 följande:
    Här är det ingen större skillnad mellan ungdomar och "unga vuxna" bilförare.

    Bland de som idag är 18-30 så sitter merparten med telefonen i ena näven mest hela tiden.
    Det blir ju inte heller bättre av att de är uppvuxna med inställningen att det mesta sköter sig självt automagiskt i bilen, det anses ju fullt normalt idag att köra upp med automat och få det villkoret i körkortet för fullt friska människor, det anses tydligen fullständigt övermöktigt att lära sig hantera en kopplingspedal och växelspak..... De lär sig att till fullo förlita sig på alla inbyggda säkerhetssystem med anti-dittan och anti-dattan, samt alla varningssystem som blinkar och piper.
    Bilen styr själv när man närmar sig en vit linje, den anpassar själv hastigheten till bilen framför, den bromsar själv om du håller på att köra in i något....
    Tacka faan för att alla som är uppvuxna och upplärda med allt detta anser att de har uppmörksamhet "till övers" för att bara kolla lite snabbt vad det var som fick telefonen att darra och plinga till....
    All denna teknik i bilar som jag absolut inte vill ha är en av de saker som gör mig bitter.
    Farthållare tycker jag faktiskt är bekvämt,  men i övrigt tycker jag att de flesta nymodigheter i bilar gör oss till sämre chaufförer.
    Det kostar dessutom att utveckla denna teknik, något jag absolut inte är intresserad av att betala för.
    En grej som jag blir vansinnig av är avtagbar dragkrok, vem vill ha det?
    En annan sak är allt detta pipande. Det piper om det blir kallare än 4 grader, det piper om du öppnar dörren elle om du inte har bältet på dig.
    Det är som om biltillverkerna tror att jag är helt efterbliven.
    Fast med tanke på hur folk kör så kanske det är rätt antagande av producenterna. 
  • Jemp

    Som beskrivet är det ju dels vållad skada men även smitning. Anmäl naturligtvis. 

    Vad åkeriet anser om lgf- fordon är helt irrelevant. De har rätt att åka där och som förare har man skyldighet att anpassa sig efter trafikläget. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonvm skrev 2022-06-23 23:42:04 följande:
    Det "nya" du pratar om är att hastigheten enbart begränsas via omprogramering av bilens styrboxar.
    Något som är hur enkelt som helst att kringgå för den med rätt kunskaper, eller kontakter, spärren ändras på eller av på ett ögonblick med en enkel knapptryckning.
    Ja du ser, lika illa som förut med andra ord! Min unge får ingen epa, punkt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (K) skrev 2022-06-24 06:18:45 följande:

    Klassas det även som smitning?


    Ja det är smitning. Om en olycka händer ska man stanna på plats och reda ut saken, kanske mha polis om man inte kan komma överens om vem som orsakade olyckan.
  • Stoic
    Anonvm skrev 2022-06-23 22:30:11 följande:

    Din grabb har en version av händelsen, som du antar är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.

    Jag säger absolut inte att han ljuger, men du vet inte vad som hänt och hur det utspelat sig.

    Ni har givetvis gjort rätt i att polisanmäla det inträffade, nu är det upp till utredande polis att reda ut vad som hänt.

    Jag hyser dock mycket stor sympati för åkarens åsikt ang lämpligheten i att LGF-fordon tillåts köras på enfiliga vägar med hög hastighetsbegränsning.
    Dock är det aldrig ett försvar till att göra chansande omkörningar, hur frustrerad och stressad man än blir, än mindre som yrekschaufför som verkligen bör ha förmågan att hålla huvudet kallt och agera proffsigt i ett sånt läge.

    Men ni måste förstå hur egoistiskt, olämpligt och rent livsfarligt det är att köra lgf-fordon på vägar med högre hastighetsbegränsning, va hjälper det att det är upphinnande förares fel när h*n missar att uppfatta att fordonet framför kör 50-60km/t långsammare och brakar in arslet på traktorn när grabben din skadas för livet? Vistas du själv i trafiken så vet du lika väl som alla andra hur mycket det pillas med telefoner o dylikt idag, personligen skulle jag aldrig våga åka 30km/t på en 80väg, än mindre tillåta mina barn att göra det.

    Avslutar med rådet att snarast möjligt utrusta traktorn med "dash-cam" för att på ett effektivt sätt kunna bevisa hur en situation utspelat sig, om/när det blir tjafs.
    Det har jag själv haft i min personbil senaste 3-4åren.

    Sen undrar jag vad du menar med att det inte är möjligt att ha helförsäkring på en traktor, varför skulle det inte gå? Vad är VGR?


    Hej, tack för svaret. Jag håller helt klart med om att det är olämpligt att framföra ett lgf-fordon på sådanna vägar. Han undviker de så ofta han kan, det som nu var va att han skulle hämta brorsan som hela tiden ringde och klagade på hur sen han var. I vanliga fall skulle han tagit den andra vägen men det hade resulterat i ca 20 min längre körtid. Sträckan han kör på 80-vägen är bara ca 1 kilometer lång så det är ju inte långt alls. Vi ska köpa en dash-cam och installera iallafall, tack för tipset! :) 
    VGR står för västra götalandsregionen vilket är där vi bor, vi har inte lyckats hitta något försäkringsbolag som helförsäkrar A-traktorer här..
  • Stoic
    Anonym (Bitter) skrev 2022-06-23 22:44:40 följande:

    Där jag bor  har snyftradion intervjuat epaförare som ödmjukt hävdat att även eporna har rätt att röra sig på vägarna. Det pratas om att det kan finnas en och annan busförare bland eporna men att de allra flesta sköter sig i trafiken. 
    Ren bullshit tycker jag. 
    De flesta epor man ser har en förare som har mobilen i högsta hugg, de vinglar på vägen som en följd av detta.
    De väljer vägar som har hög hastighetsbegränsning trots att det finns andra alternativ.
    De kör i grupp och alldeles för nära varandra och försvarar därmed omkörning. 
    Osv.

    Om en epaförare har varit i en olycka och hävdar sin oskuld så skulle jag genast ta det påståendet med ett hg salt.


    Förstår hur du menar men kan med säkerhet säga att du inte beskriver min son. Det du beskriver är vad sonen min skulle kalla "typisk eparaggare" vilket han inte anser sig vara. Mobilen i högsta hugg är något han enligt sig själv inte har, det med att välja vägar med hög hastighetsbegränsning stämmer inte alls in på honom utan detta sker endast om det inte finns andra alternativ. Han kör inte heller i grupp med andra epor då han inte har några vänner med epor, Han bytte epan mot sin moppe för o tjäna pengar oså tänkte han sälja den snart.
    Men ja, jag förstår vad du menar! :)
  • Stoic
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-06-24 07:25:29 följande:

    Vilken idiot till lastbilschaufför! Oavsett vad man tycker om någon annans beteende i trafiken så kör man inte på dem.

    Som cykelpendlare har jag lärt mig att aldrig hålla åt sidan om det inte är säkert för fordonet bakom att köra om. För tyvärr finns det gott om omdömeslösa puckon här i världen.


    Håller helt med dig! Han skulle kanske i detta fall ändå inte legat i väggrenen.. :((
  • Stoic
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-24 12:49:24 följande:
    Ja det är smitning. Om en olycka händer ska man stanna på plats och reda ut saken, kanske mha polis om man inte kan komma överens om vem som orsakade olyckan.
    Problemet är väl det att han kan hävda att han inte märkte det? För det var ju liksom släpet som skrapade i..
    Åkeriet hävdade ju även att "det måste vara skador på mitt släp" vilket skulle kunna uppkommit men det är ju liksom inte säkert, eller?
    Sen har vi ju i nuläget inga vittnen osv, sonen försökte även ta reg nr på bilen bakom för att kunna ha som vittne men lyckades tyvärr inte komma ihåg det.. :(
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-24 12:48:15 följande:
    Min unge får ingen epa, punkt.
    Anonyma (Hmm)s unge får ingen epa.

    Noterat. Punkt.

    Vilken oerhörd tur att du delgav oss denna viktiga information.
  • Anonym (M)

    Alltså EPA-traktorer är jäkligt störiga, alltid ute på vägarna mitt i rusningstrafik, ofta på 80-vägarna. en gång har en sådan faktiskt kört in i p-ficka när den märkte att det blev kö bakom, tycker att det är normalt folkvett att släppa förbi folk när det är mycket trafik och man kör lgf-fordon på en väg med hög hastighet. Om inte annat för att minska risken för idioter som gör livsfarliga omkörningar i ren frustration. De flesta kör dock bara på. Riktigt störigt är det när de kör ut från en korsning framför en när de ser att man kommer. Har mer överseende med traktorer och dylikt som ändå är arbetsfordon och även de har tider att passa och arbeten att utföra. 

    Kan tycka att brorsan gott kunde väntat 20 min extra om han inte planerat bättre själv. Ingen ursäkt för lastbilschaffisen att bete sig på det viset dock. 

  • Anonvm
    Stoic skrev 2022-06-24 14:30:42 följande:
    VGR står för västra götalandsregionen vilket är där vi bor, vi har inte lyckats hitta något försäkringsbolag som helförsäkrar A-traktorer här..
    Med undantag för Länsförsäkringar så arbetar väl samtliga försäkringsbolag nationellt?

    Det är olika premie beroende på bla bostadsort, men jag har mycket svårt att se att samtliga försäkringsbolag gått ihop och bestämt att vissa fordonstyper inte kan ha en viss försäkring enbart beroende av bostadsort?

    Jag har själv aldrig varit bosatt på baksidan av landet, så jag har ingen egen erfarenhet i ämnet, men jag är tämligen säker på att du missförstått det hela på något vis.
  • Anonym (Klo)
    Stoic skrev 2022-06-24 14:30:42 följande:
    Hej, tack för svaret. Jag håller helt klart med om att det är olämpligt att framföra ett lgf-fordon på sådanna vägar. Han undviker de så ofta han kan, det som nu var va att han skulle hämta brorsan som hela tiden ringde och klagade på hur sen han var. I vanliga fall skulle han tagit den andra vägen men det hade resulterat i ca 20 min längre körtid. Sträckan han kör på 80-vägen är bara ca 1 kilometer lång så det är ju inte långt alls. Vi ska köpa en dash-cam och installera iallafall, tack för tipset! :) 
    VGR står för västra götalandsregionen vilket är där vi bor, vi har inte lyckats hitta något försäkringsbolag som helförsäkrar A-traktorer här..
    Så brorsan satt och ringde 15-åringen som körde epan för att klaga på hur sen han var, hur visste 15-åringen vad han ville säga om han inte tog upp mobilen?

    Ska man ut på vägarna bör man ju också ha förståndet att lösa situationer som uppstår, att även om brorsan nu tycker att han blir sen är det väl viktigare att komma fram alls? Han borde alltså tagit den längre vägen oavsett vad brorsan sa. Är man förare så bestämmer man vad som är säkrast och låter ingen annan diktera villkoren.

    Sedan måste jag tillägga att här där jag bor har många väldigt dålig erfarenhet av epa-körare, de skapar långa köer, släpper inte förbi trafiken trots flera tillfällen att köra åt sidan, och jag och min dotter blev nästan påkörda på ett övergångsställe av en epa. Så jag tycker inte de har i trafiken att göra.
Svar på tråden Skrapad av långtradare