• Emilia­Falkvi­st
    Tue 5 Jul 2022 19:58
    4682 visningar
    25 svar
    -1
    25
    4682

    Berätta könet för familjen - måste man bjuda svärmors nya pojkvän?

    Dessa dilemman som uppstår inom familjer, hade gärna klarar mig utan. Speciellt nu.

    Gravid med mitt första barn (20+2) efter 2 år av konstanta mf och problematik. Stor grej för mig och min man med andra ord.
    Idag fick vi reda på könet och tänkte köra en intim kombination av födelsedagskalas för min man + berätta könet kommande helg. Vi har än så länge bjudit mina föräldrar, syskon, hans föräldrar, syskon och den enda kvarlevande äldre släktingen på bägge sidor. Litet och intimt med andra ord.

    Är vi då helt, ursäkta språket, dumma i huvudet för att vi inte vill bjuda min mans mammas nya pojkvän som hon träffade online och började prata med för max två månader sedan? Den här dagen är väldigt speciell för oss och vi vill omge oss av de närmaste inom familjen. Ska det då sitta en vitt främmande man mellan mina föräldrar och gammelmormor och samtidigt förklara vad han jobbar med? 


    Vi har fått en del motstånd från min mans sida pga detta och hans mamma känner plötsligt att hon inte vill komma för att han inte får komma. Vi tycker att om det är vår dag borde det väl vara upp till oss? Till saken hör att hon frågade inte om han fick komma utan antog och brättade därför för denna man att han var bjuden. Vilket han aldrig var. 


    Är vi trångsynta för att vi vill att denna dag, eller ja de timmar de handlar om, ska vara fokuserade på oss och vårt första barn? 

  • Svar på tråden Berätta könet för familjen - måste man bjuda svärmors nya pojkvän?
  • Majonn­äs
    Tue 5 Jul 2022 22:49
    #11
    +1

    Oj vilken grej ni gör av avslöjandes av barnets kön. Förvånad 

  • Tue 5 Jul 2022 23:58
    #12
    +2

    Nej men ska ni göra en grej av att avslöja barnets kön? Skulle min släkting ha en fest för att berätta att fostret i magen har en snopp eller snippa hade jag skämts å dennes vägnar. Det är egentligen bara föräldrarna som bryr sig om vad fostret har för kön, de flesta andra bryr sig inte alls utan är bara glada om barnet är friskt. 

  • Wed 6 Jul 2022 01:58
    #13

    Har ni två träffat denna man? Har ni träffat honom på en middag, lunch eller fika? Blivit bjuden på samvaro och presenterade för mannen? Har ni det är det väldigt konstigt och kanske lite oartigt att han inte är bjuden på födelsedagsmiddagen. 

    2 månaders bekantskap är kanske lite väl tidigt att bli hembjuden på födelsedagsmiddag. Folk kan förvisso bo inofficiellt ihop redan efter första träffen, så tiden säger inte allt. 


    Sedan kan inte svärmor vänta att hon kan ta med sällskap och kanske även ofint att fråga om hon kan ta med en gäst som gäst. Kan inte göra antagande att hennes kille får följa med oavsett hur de träffats och hur länge ( med undantag om de är officiellt sambo- skriven på samma adress, då är det givet att han ska vara medbjuden).

  • Wed 6 Jul 2022 04:23
    #14

    Kön kan ni meddela när barnet är fött.

  • Wed 6 Jul 2022 06:58
    #15

    Nej, någons helt nya dejt behöver man inte bjuda. Att de redan är i en relation spelar ingen roll, ingen av er känner personen.

  • sacred­heart
    Wed 6 Jul 2022 07:08
    #16
    +1

    Jag tror att detta är lite större för er än vad det kanske är för andra.
    Man blir lite i sin egna bebisbubbla när man väntar barn och dessutom har ni haft svårt att få barn så det kanske är ännu mer känsloladdat.

    Ärligt, vad spelar det för roll om pojkvännen kommer med? Det blir ju intimt ändå och ni behöver ju inte ägna så mycket energi åt honom om ni inte vill.
    Är det värt att bråka om? 

  • Wed 6 Jul 2022 08:13
    #17

    TS jag förstår att detta är speciellt för er men vet släkten om att ni ska avslöja könet på ert barn?

    Ja det är väldigt kort tid att efter 2 månader ta med ny pojkvän men kanske det betyder att det faktiskt är riktigt seriöst menat i från din svärmor då.

    Men om dom inte vet att ni ska avslöja könet tänker jag  det nog är så att svärmor tänker att det är hennes sons, hennes barns födelsedag ni ska fira och tänker då att det är ett bra tillfälle för hennes nya pojkvän att få träffa hennes son, att hon vill att hennes nya partner och barn ska träffas om dom inte redan gjort det.
    Hon tänker födelsedag för sin son den kvällen och inte att det är bebisens kön det handlar om och att bebisen ska stå i centrum.
    Om det är så att hon inte vet er tanke om att det inte först och främst är din man ni ska fira utan just avslöjande av barnets kön och "fira" det kanske hon förstår att ni bara vill dom närmaste med.

    Hon tänker bra tillfälle för min nya partner att få träffa min son, ni tänker vi ska avslöja barnets kön och att det kanske ska handla mer om det än om din mans födelsedag.

    Om det är så kanske det är lättare för att förstå hur svärmor tänker.
    Däremot var det väldigt dumt av henne att inte fråga er om nya partnern fick följa med, det borde hon absolut ha gjort. Men vet inte hur relationen mellan din och hans mamma är, kanske trodde hon att det var helt ok och att hon själv alltid låtit t ex nya partners fått komma med på middagar mm när hon bjudit.
    Om hon  t ex alltid låtit sina barns nya partners få komma med tidigt i relationen.
    Det beror ju mycket som sagt om hur din mans familj brukar göra med nya partners.

    Vad tycker din man? vill han inte heller att mammans nya pojkvän kommer får han tala om för sin mamma att det inte bara gäller hans födelsedag utan även ska handla om ert barn, då kanske hon förstår bättre.

  • Wed 6 Jul 2022 13:54
    #18
    +1

    Vet du, det finns de som "vetat" könet på sitt blivande barn, men ut kom nåt annat. Just det tycker jag ni ska hoppa över. Sen är det upp till er vem ni bjuder. Föredrar svärmor att umgås med nya pojkvännen så gör hon.

  • Wed 6 Jul 2022 14:14
    #19

    Extremt märkligt att ställa till med fest för att avslöja kön på ett foster, aldrig hört talas om det.

  • Thu 7 Jul 2022 00:27
    #20
    +1
    smulpaj01 skrev 2022-07-06 14:14:48 följande:

    Extremt märkligt att ställa till med fest för att avslöja kön på ett foster, aldrig hört talas om det.


    Men jo, svämmar över av detta på Instagram. Men jag tycker också  att det är skumt. Tillhör själv dom som knappt vågat bädda babysängen innan barnet var fött. 
  • Thu 7 Jul 2022 00:31
    #21
    +1
    Fjäril kär skrev 2022-07-05 20:29:23 följande:

    Om du väljer att göra detta till en "grej" så kommer du få det oerhört jobbigt när barnet väl är fött när det är dags för besök på BB, hembesök, dop etc.. Det blir inte lättare att hantera svärmor om du lägger ribban redan nu angående detta.

    Chilla och betänk att det är en hel del gravidhormoner i omlopp just nu som gör dig extra känslig.

    Ni är vuxna människor. Låt honom komma. En extra glad människa gör väl inget? 


    Bra tänkt. Och hennes nya kille kanske är hennes riktigt stora kärlek, blixtförälskelse. TS kan väl bjuda in de båda nu på en gång och lära känna honom lite i förväg. Och så hemskt kan det ju inte vara om några frågar vad han jobbar med osv, vad ska man annars prata om på denna fest, att fokusera till 100% på ett ofött barn blir lite långsamt i längden.
  • Majonn­äs
    Thu 7 Jul 2022 08:48
    #22
    +1

    Fester för att avslöja barnets kön ? Hade skämts att lägga ut sånt på instagram. Är det ytterligare nått vi tagit efter usa ? Babyshowers osv tänker jag på .

  • Thu 7 Jul 2022 13:26
    #23
    +3

    Förstår att första barnet är en stor grej för er båda men tycker att ni tar er själva på lite för stort allvar. Dels hela den här "berätta könet-party"-grejen, som mest är interessant för er själva, dels att blivande mormor inte får ta med sin partner. Varför ska hon inte få göra det? Det kanske är en seriös kärleksrelation, annars hade hon väl inte bjudit med honom? När jag träffade min man (som jag för övrigt också träffade online för många år sedan) tog vi med varandra på familjefester efter två månader, det är väl ett jättebra sätt att lära känna den nya partnerns familj? Hur förstör hans närvaro för er eller de andra gästerna? Det är väl bara trevligt? Och sen är det väl så att man pratar om allt möjligt på ett sånt här kalas, även "vad jobbar du med". Du kan väl inte förvänta dig att alla bara pratar om er blivande avkommas kön hela tiden? Du kommer väl få tillräckligt med fokus ändå att man kan bjuda på det här och göra svärmor glad?

  • Thu 7 Jul 2022 13:31
    #24
    +2

    Att göra en grej av barnets könsdelar är ju svinkonstigt.. 
    HURRA BARNET HAR EN KUK ELLER FITTA LÅT OSS ALLA JUBLA!
    Mår fan illa av sådant. 

  • Thu 7 Jul 2022 15:30
    #25

    Hade det varit min mammas nya kille skulle han självklart få komma. Jag tycker överlag inte om att man utesluter människor från gemenskap p g a att de inte uppfyller vissa kriterier. I detta fall att svärmor inte känt killen nog länge för att få vara med. 

    Alla är förstås olika och jag är nog mer att jag hellre bjuder in än att någon ska känna sig utanför. I detta fall när han dessutom redan blivit inbjuden så känns det ännu värre att säga att han inte är välkommen. Sen om svärmor gjorde rätt eller inte är svårt att veta för hon antog väl bara att han också var välkommen om ni tydligt inte sa det från början. Det normala i min släkt är att man tar med sin partner på släktens födelsedagar även om förhållandet är ganska nytt.

Svar på tråden Berätta könet för familjen - måste man bjuda svärmors nya pojkvän?