• Anonym (Håll för näsan!)

    Parfymer som du tycker luktar vedervärdigt?

    Angel är en parfym som jag bara inte tål. Jag får kväljningar och migrän efter två minuter i närheten av någon med Angel. 

    Sen finns det en annan parfym (som jag inte vill skriva ut namnet på så att jag förstör den för någon annan) som doftar ljuvligt i någon timme innan avföringslukten kommer fram. Kräks Jag googlade tom saken för att jag var så förundrad om det verkligen kunde vara sant och mycket riktigt så finns det tydligen ett par ingredienser som används i parfymtillverkning som för somliga personer kan lukta avföring. Nu är jag livrädd för att testa nya parfymer för att jag tror att dom kanske har dom ingredienserna.

    Nu är det din tur att skriva om parfymer som du tycker luktar hemskt. Skrattande

  • Svar på tråden Parfymer som du tycker luktar vedervärdigt?
  • Anonym (Håll för näsan!)
    MammAmma skrev 2022-07-23 12:41:24 följande:
    Jo, självklart finns det naturliga dofter jag gillar! Doften av t ex syrener i maj är ju underbart ^.^

    Jag gillade som ung de lättare/friskare dofterna från Escada, men har med åren blivit allt känsligare för dofter. Dels för att jag under många år undvek parfymer när barnen var små och dels för att jag jobbar på sjukhus och bär därmed inte parfym till vardags ändå. 

    De flesta hygienprodukter innehåller redan så mycket parfym att jag tycker att det räcker att det doftar tvätt/sköljmedel om kläderna, duschtvål och deodorant om kroppen och schampo/balsam, (eller gud förbjude, lol) hårspray, om håret. 

    Parfym luktar oftast väldigt artificiellt och liksom kemiskt, vilket jag finner obehagligt. 
    Men du använder en parfymerad deo? En sån kan ju ha relativt stark doft och avger ju lite doft då men inte lika uppenbart som en parfym kanske och den känns nog inte lika mycket för folk omkring en som en parfym gör.

    Jag antar att parfymerad deo är ett bra alternativ för någon som bara vill dofta litegrann. 
  • MammAmma
    Anonym (Håll för näsan!) skrev 2022-07-25 21:51:20 följande:
    Men du använder en parfymerad deo? En sån kan ju ha relativt stark doft och avger ju lite doft då men inte lika uppenbart som en parfym kanske och den känns nog inte lika mycket för folk omkring en som en parfym gör.

    Jag antar att parfymerad deo är ett bra alternativ för någon som bara vill dofta litegrann. 
    Ja, alltså helt vanlig Nivea roll-on, de luktar rätt milt. Kommer man nära nog så känner man ju att mitt hår doftar passionsfrukt, huden mango och kokos och kläderna av granny smith-äpplen och äppelblomster (bär på en hel fruktträdgård ju lol!).
  • Anonym (öämoå ')
    Anonym (Håll för näsan!) skrev 2022-07-25 21:46:51 följande:

    Inlägg 46! Kan inte citera igen. 

    Där ser man hur olika det kan vara både pga hudtyp och smak vad som passar en men inte en annan. 

    Jag tror att den röda har ändrat doft senaste åren för när jag började använda den för kanske 3 år sen så tyckte jag att duschskummet luktade bättre och annorlunda än för drygt 2 år sen. Jag kommer ihåg att den luktade annorlunda från en gång till nästa. Men den passar min hudtyp och den vita gillar jag också men önskar att dom skulle tona ner doften en aning på hudkrämen. 

    Roligt att du gillar Tresor och In love för det gör jag med. Håller med om att Tresor är snäppet bättre än In love som jag har på mig idag faktiskt men In love är nog lite mer diskret en vanlig dag. 


    Haha, ja det var ju kul att vi gillar samma  


    Jag kan inte uttala mig om den röda har ändrat doft då jag använder Mehr (den var brunrödaktig tidigare men numer guld/gul) och Amsterdam. 


    Ja In love är mer diskret. 

  • Phalaenopsis
    Anonym (öämoå ') skrev 2022-07-26 07:18:24 följande:

    Jag kan inte uttala mig om den röda har ändrat doft då jag använder Mehr (den var brunrödaktig tidigare men numer guld/gul) och Amsterdam.


    Den har antagligen utsatts för en reformulering av tillverkaren. Ingredienser som blivit förbjudna för att ett litet fåtal är allergiska, billigare ingredienser eller ett försök att göra den mer "modern" brukar vara anledningen. Tyvärr brukar det ske utan förvarning, utan att man upplyser om det på förpackningen och vanligtvis förnekas det ihärdigt efteråt också. Varför man inte bara säger som det är så de som tycker om den gamla varianten kan köpa på sig i god tid övergår mitt förstånd.
  • Anonym (Håll för näsan!)
    MammAmma skrev 2022-07-25 23:07:12 följande:
    Ja, alltså helt vanlig Nivea roll-on, de luktar rätt milt. Kommer man nära nog så känner man ju att mitt hår doftar passionsfrukt, huden mango och kokos och kläderna av granny smith-äpplen och äppelblomster (bär på en hel fruktträdgård ju lol!).
    Det var en salig blandning haha. Tycker du inte att det blir för mycket olika dofter eller är det väldigt, väldigt svagt? 
    Phalaenopsis skrev 2022-07-26 13:43:39 följande:
    Den har antagligen utsatts för en reformulering av tillverkaren. Ingredienser som blivit förbjudna för att ett litet fåtal är allergiska, billigare ingredienser eller ett försök att göra den mer "modern" brukar vara anledningen. Tyvärr brukar det ske utan förvarning, utan att man upplyser om det på förpackningen och vanligtvis förnekas det ihärdigt efteråt också. Varför man inte bara säger som det är så de som tycker om den gamla varianten kan köpa på sig i god tid övergår mitt förstånd.
    Det måste vara så för jag minns verkligen att det var en distinkt ny doft från den gamla till den nya flaskan och den gamla doftade bättre. Mina näsa är som en blodhunds hehe så jag vet att jag har koll.

    Jag förstår inte heller varför det förnekas att man har reformulerat inom kosmetikabranschen men så gör ju alla tillverkare. Obestämd 
  • Phalaenopsis

    Jag har egentligen inget emot starkt doftande parfymer i sig, men många "tantiga" parfymer har en doftgrupp som jag bara storknar av: aldehyder. De används för att ge parfymer "gnista" och finns t ex i Chanel No 5. Luktar som en aningen blommig sprittuss uppkörd under näsan enligt min åsikt.

    Nu vet jag att det finns fler doftande aldehyder än de som brukar benämnas "aldehyder", men jag är tacksam för att just dessa har ett namn så att jag inte råkar köpa såna på distans, ens som doftprov.

    Sedan brukar jag tycka om träiga och bärnstensaktiga dofter, men även där lurar en orm. Jag vet tyvärr inte vilken ingrediens det är, men jag tycker att den luktar murket och bränt trä. Mår nästan illa och har skrubbat av mig många lovande parfymprover av den anledningen.

  • Anonym (Ines)
    Phalaenopsis skrev 2022-07-26 13:43:39 följande:
    Den har antagligen utsatts för en reformulering av tillverkaren. Ingredienser som blivit förbjudna för att ett litet fåtal är allergiska, billigare ingredienser eller ett försök att göra den mer "modern" brukar vara anledningen. Tyvärr brukar det ske utan förvarning, utan att man upplyser om det på förpackningen och vanligtvis förnekas det ihärdigt efteråt också. Varför man inte bara säger som det är så de som tycker om den gamla varianten kan köpa på sig i god tid övergår mitt förstånd.
    De vill eller kan antagligen inte uppmuntra konsumenter att köpa deras produkter som har förbjudna ingredienser eller såna som ger allergier. De vill liksom inte upplysa någon om att de måste ändra formulan. Ger de förvarning kan det ju även skada hur bra produkten säljs då det blir en "ny produkt" och de som har köpt den gång på gång kanske tvekar om den ändras.

    Kort och gott handlar det ju om att tillverkaren vill sälja produkter, de bryr sig inte om konsumenten. Är det dessutom ett större märke har de ju ändå såpass stora marginaler och vet att folk kommer fortsätta köpa deras produkter oavsett.
  • Anonym (Lilla Ida)

    Jag tycker helt ärligt att i stort sett alla parfymer lukta illa. Jag lider av svår migrän och just dofter är en av mina största triggers.

    Jag föredrar när folk luktar rent och för det behövs bara regelbunden användning av tvål och vatten.

  • MammAmma
    Anonym (Håll för näsan!) skrev 2022-07-26 14:43:33 följande:
    Det var en salig blandning haha. Tycker du inte att det blir för mycket olika dofter eller är det väldigt, väldigt svagt? 
    Nejdå, det doftar så pass svagt att man i princip måste trycka näsan emot för att känna det, och så nära kommer ju de allra flesta inte, haha. 
  • Anonym (Stink)

    Liquid ass som många sprayar runt med, fy bubblan alltså

  • Anonym (Håll för näsan!)
    Phalaenopsis skrev 2022-07-26 15:30:37 följande:
    Jag har egentligen inget emot starkt doftande parfymer i sig, men många "tantiga" parfymer har en doftgrupp som jag bara storknar av: aldehyder. De används för att ge parfymer "gnista" och finns t ex i Chanel No 5. Luktar som en aningen blommig sprittuss uppkörd under näsan enligt min åsikt.

    Nu vet jag att det finns fler doftande aldehyder än de som brukar benämnas "aldehyder", men jag är tacksam för att just dessa har ett namn så att jag inte råkar köpa såna på distans, ens som doftprov.

    Sedan brukar jag tycka om träiga och bärnstensaktiga dofter, men även där lurar en orm. Jag vet tyvärr inte vilken ingrediens det är, men jag tycker att den luktar murket och bränt trä. Mår nästan illa och har skrubbat av mig många lovande parfymprover av den anledningen.
    Aldehyder har jag hört nångång men kan inte påstå att jag visste vad det var tills du nyss berättade det. Skrattande  
    Jag har också skrubbat av mig många parfymer i mina dagar. Jag klarar väl en eller två av femtio jag testar så det är ganska svårt för mig att hitta något jag både gillar och tål. Ofta kan jag gilla en parfym på någon annan men om jag själv har den på mig så vill jag bara skrubba bort den. Det är som om mina sinnen störs eller något, jag vet inte riktigt, även om jag kanske inte får huvudvärk av den. 
    Anonym (Lilla Ida) skrev 2022-07-26 16:22:40 följande:
    Jag tycker helt ärligt att i stort sett alla parfymer lukta illa. Jag lider av svår migrän och just dofter är en av mina största triggers.

    Jag föredrar när folk luktar rent och för det behövs bara regelbunden användning av tvål och vatten.
    Jag är också väldigt känslig men om någon har en parfym jag gillar och tål så tycker jag att det är trevligt ändå men jag tycker att man ska respektera "kramavstånd" när man tar på sig parfymerade produkter. Självklart ska man inte ha något alls om man vet att familjemedlemmar, arbetskamrater eller någon annan man träffar inte tål parfymerat. 
    Pottsork skrev 2022-07-26 17:43:39 följande:
    La vie en belle, hemsk. Klarar inte av den.

    Fahrenheit, luktar bensin 

    Encre Noir, luktar död
    La vie är trevlig om någon går förbi mig med den men jag får panik om jag har den själv. Fahrenheit är hemsk. 
    MammAmma skrev 2022-07-26 16:57:28 följande:
    Nejdå, det doftar så pass svagt att man i princip måste trycka näsan emot för att känna det, och så nära kommer ju de allra flesta inte, haha. 
    Då förstår jag och det är ju ok för annars lät du som en mardröm för doftallergiker. Tyst  




  • Anonym (Håll för näsan!)

    Jag köpte Rituals body mist idag Sakura och den doftar motsatsen till vedervärdigt. Den är nästan en fullträff till vad jag har letat efter med ljus och lykta. Fräsch, lätt och tvåldoftande. Skrattande Men bodylotionen har jag svårt för om jag inte blandar ut den med parfymfri hudkräm för den får jag huvudvärk av. Konstigt men sant. 

Svar på tråden Parfymer som du tycker luktar vedervärdigt?