• Thu 28 Jul 2022 22:10
    4075 visningar
    15 svar
    -1
    15
    4075

    Påverka barnen

    Om man misstänker att en förälder påverkat sin minderåriga dotter att stjäla från den andra föräldern genom att tillskansa sig bankid och kontokort, vad gör man då? Jag polisanmälde dottern men inte mamman då polisen sa att hon inget gjort. Men troligtvis har hon det indirekt eller direkt. Hur vet man det om man inte kollar mobilen? Hon svarar inte heller på telefon och verkar inte vilja rätta till det. Dottern ändrade pin-kod på min mobil så jag kommer inte in. Hur hade ni gått vidare? Vad händer på socialen, vad kan de göra för dottern?

  • Svar på tråden Påverka barnen
  • Anonym (sss)
    Fri 29 Jul 2022 08:23
    #1

    Har du PUK-koden till mobilen så kommer du ju in utan PIN. Eller så ringer du och ber om hjälp av mobilföretaget. Just det ska gå att lösa. Sen får du gömma undan alla såna där saker så att ingen kan ta dem igen.

    Hur gammal är dottern? Tänker eftersom du anmälde henne. 

    Du kan ringa socialtjänsten och be dem om råd. Ibland erbjuds stödsamtal av olika slag via dem. Då kan det handla om enskilda samtal med dig och dottern, och tillsammans, ev med mamman också (men hon kan tacka nej). Ring och beskriv händelsen och fråga dem, vad de kan göra.

  • Anonym (K)
    Fri 29 Jul 2022 08:28
    #2

    Hur sjuk är man om man polisanmäler sin egen dotter...? Som dessutom verkar minderårig eftersom du pratar om soc. De kan inget göra i vilket fall. Du har inga bevis för någonting och en sån här sak är något man som förälder pratar med om sitt barn, man kan inte slippa undan sitt vuxenansvar jämt genom att tro att någon annan ska göra det åt en! I det här fallet då soc.

    Man byter koder så klart, precis som när någon annan hade gjort samma sak.

  • Fri 29 Jul 2022 09:32
    #3

    Finns ju ingen förälder som pratar med barnet, tvärtom. Menar du att det bara ska slätas över? Jag lämnade inte till socialen, jag polisanmälde. Jag skulle vilja polisanmäla den andra föräldern men det gick inte. Denna gång.

    Det går inte med PUK heller. Det finns fingeravtryck-inlogg som inaktiverats. Jag vet inte varför och inte mobilföretaget heller.
    Hon lånade mobilen för att hon låg hemma sjuk och trasig mobil. Fanns inte i min värld att hon skulle göra något sådant här. Jag har talat med soc då de ringde men ville veta om någon här hade erfarenhet av deras insatser.

  • Fri 29 Jul 2022 09:37
    #4

    Normalt sett när ungarna tar saker för en så blir det en utskällning och utegångsförbud...

    Hur mycket pengar rörde det sig om egentligen?

    Ska du anklaga någon för anstiftan så måste du ha någon form av bevis. Egen övertygelse är inget bevis oavsett hur mycket det stämmer eller ej.

  • Fri 29 Jul 2022 10:00
    #5

    Precis men funkar inte om andra är med på det. Det rör sig om en summa som den andra hade i skuld till mig, ganska mycket. Eftersom det finns mer bakgrund i ärendet, som jag inte riktigt vill skriva här, så vet jag att det är så. Bevis skulle kunna finnas i mobilen och synd att polisen inte verkar så intresserade.

  • Anonym (sss)
    Fri 29 Jul 2022 10:53
    #6
    Mamma46 skrev 2022-07-29 09:32:39 följande:

    Finns ju ingen förälder som pratar med barnet, tvärtom. Menar du att det bara ska slätas över? Jag lämnade inte till socialen, jag polisanmälde. Jag skulle vilja polisanmäla den andra föräldern men det gick inte. Denna gång.

    Det går inte med PUK heller. Det finns fingeravtryck-inlogg som inaktiverats. Jag vet inte varför och inte mobilföretaget heller.
    Hon lånade mobilen för att hon låg hemma sjuk och trasig mobil. Fanns inte i min värld att hon skulle göra något sådant här. Jag har talat med soc då de ringde men ville veta om någon här hade erfarenhet av deras insatser.


    Du måste sätta dig med dottern, tillsammans, så får hon se till att låsa upp telefonen då. 
    Jag förstår inte vad du menar med "finns ju ingen förälder som pratar med barnet" - pratar inte du med din egen dotter? 

    Jag har erfarenhet av insatser från soc, utifrån vårdnadstvist, men det är inte riktigt sånt ni behöver. En god vän till mig gjorde en ansökan som gick ut på att hon ville få bättre relation till sin son, så hon hade enskilda samtal, samt de hade samtal tillsammans på soc. Nåt sånt kanske skulle behövas för er? Då kanske de tycker dottern ska ha egna samtal också. 
    Jag har också en annan vän som hade samarbetssamtal via soc med sitt ex då de, trots skilsmässa säkert 1 0år tillbaka, ff grälade om saker. 
  • Fri 29 Jul 2022 11:01
    #7

    Föräldern har vänt henne mot mig sedan en tvist mellan oss. Men hon var här förra vecka och verkade som vanligt. Nu vet jag att inget var som vanligt och känslan är att jag aldrig ser henne igen, mer eller mindre. Den förälder som fått henne att göra detta kommer aldrig att säga hon gjorde fel eller ge konsekvenser. Hon tycker ju att det var bra gjort och har säkert skrattat sig harmynt.

    Tack. Jag får avvakta samtal med soc då och ser vart det bär.

  • LFF
    Fri 29 Jul 2022 11:10
    #8
    +1
    Mamma46 skrev 2022-07-29 09:32:39 följande:

    Finns ju ingen förälder som pratar med barnet, tvärtom. Menar du att det bara ska slätas över? Jag lämnade inte till socialen, jag polisanmälde. Jag skulle vilja polisanmäla den andra föräldern men det gick inte. Denna gång.

    Det går inte med PUK heller. Det finns fingeravtryck-inlogg som inaktiverats. Jag vet inte varför och inte mobilföretaget heller.
    Hon lånade mobilen för att hon låg hemma sjuk och trasig mobil. Fanns inte i min värld att hon skulle göra något sådant här. Jag har talat med soc då de ringde men ville veta om någon här hade erfarenhet av deras insatser.


    Vad är det för telefon? Gissar att barnet ändrat telefonens pin-kod, den man väljer helt själv och då spelar det ju ingen roll med PUK-kod. Det finns liksom inget som trumfar din egenvalda pin-kod.

    Med en iPhone kan du testa att logga in på www.icloud.com/find och den vägen tömma telefonen och sen ominstallera med säkerhetskopia. Låt den bara vara inkopplad i ett strömuttag samt uppkopplad mot wifi i ett par timmar innan så den säkerhetskopierar sig (om du har den funktionen). 

    Har du en Samsung kan du läsa här hur du gör:

    www.samsung.com/se/support/mobile-devices/hur-hittar-du-din-samsung-galaxy-enhet/

    Handlar det om att dottern stulit pengar från dig så kan du ju se eventuella överföringar på din banksida med inloggning med dosa. 
  • Fri 29 Jul 2022 12:34
    #9

    Tack. Det är en android. Problemet är att jag vill spara eventuell info på telefonen som kan bevisa mammans inblandning. Jag vill inte fabriksåterställa den innan dess. Dottern övertalade mig att lägga in fingeravtrycksinlogg och den har avaktiverats efter för många försök. Det kommer inte upp att jag ska slå in PUK. Händer ingenting mer än att fingeravtryck inaktiverats. Tänkte lämna in den för jag vet inte om jag tror polisen bryr sig och jag begriper mig inte på det. Ett företag säger sig kunna öppna den utan åverkan på data.

    Jo tack, jag har sett alla överföringar och köp... hade sparat min gamla dosa.

  • Anonym (Öh)
    Fri 29 Jul 2022 12:43
    #10
    +1

    Fattar inte, hur kunde hon använda ditt bankid bara för hon hade telefonen? Det krävs ju kod eller id för att signera överföringar och köp.

    att automatiskt misstänka att mamman manipulerar dottern låter helt sjukt. Du får nog ta och jobba på och förbättra din kommunikation med dom båda.

  • Fri 29 Jul 2022 12:56
    #11

    Det ligger annat bakom som gör att jag v e t att hon är inblandad. Kalla det vad du vill. Direkt eller indirekt har det skett. Oviljan att betala tillbaka är glasklar.
    Dagen innan kom hon och ville köpa något på tiktok för 25 kronor. Hon satt brevid som så många ggr förr. Antingen såg hon då eller så har de laddat ner spionprogram.

  • Fri 29 Jul 2022 16:18
    #12

    Ar du pappan, eller en andra mamma? Lite svårt att forstå vem som är vem.

  • LFF
    Fri 29 Jul 2022 16:31
    #13
    Mamma46 skrev 2022-07-29 12:34:27 följande:

    Tack. Det är en android. Problemet är att jag vill spara eventuell info på telefonen som kan bevisa mammans inblandning. Jag vill inte fabriksåterställa den innan dess. Dottern övertalade mig att lägga in fingeravtrycksinlogg och den har avaktiverats efter för många försök. Det kommer inte upp att jag ska slå in PUK. Händer ingenting mer än att fingeravtryck inaktiverats. Tänkte lämna in den för jag vet inte om jag tror polisen bryr sig och jag begriper mig inte på det. Ett företag säger sig kunna öppna den utan åverkan på data.

    Jo tack, jag har sett alla överföringar och köp... hade sparat min gamla dosa.


    Vilka bevis är det du inte skulle få med på en säkerhetskopia tänker du? Jag får med allt nämligen när jag väljer att säkerhetskopiera min telefon. 

    Det är klart att det inte kommer upp att du ska slå in någon PUK-kod när det inte finns någon sådan till själva telefonen utan endast till SIM-kortet. Det är ju därför polisen i typ hela världen svurit över att de inte kommit in i brottslingars telefoner om de inte haft pin-kod tillgänglig. 

    Vad är det för mysko företag som kan öppna upp telefonen utan att ha tillgång till koden? 
  • Anonym (K)
    Fri 29 Jul 2022 22:32
    #14
    Mamma46 skrev 2022-07-29 09:32:39 följande:

    Finns ju ingen förälder som pratar med barnet, tvärtom. Menar du att det bara ska slätas över? Jag lämnade inte till socialen, jag polisanmälde. Jag skulle vilja polisanmäla den andra föräldern men det gick inte. Denna gång.

    Det går inte med PUK heller. Det finns fingeravtryck-inlogg som inaktiverats. Jag vet inte varför och inte mobilföretaget heller.
    Hon lånade mobilen för att hon låg hemma sjuk och trasig mobil. Fanns inte i min värld att hon skulle göra något sådant här. Jag har talat med soc då de ringde men ville veta om någon här hade erfarenhet av deras insatser.


    Nu menar jag så klart att DU också har ett föräldraansvar! Hur vore det om DU pratade med DIN dotter om ett brott som DU tror att hon begått emot dig? Glöm att soc kommer att göra några som helst insatser i det här. Normalt sett så pratar man med sina barn om vad man får och inte får göra, t ex får man inte snatta godis på Ica och t ex får man inte stjäla stora summor pengar av sina föräldrar heller och ge till den andra.
  • Fri 30 Sep 2022 10:49
    #15

    En 15 åring kan verkligen stå för den biten att man ändrar pinkod i telefonen och ser till att låsa ute ägaren.
    Tala genast med ditt barn och låt henne stå för sina handlingar. Som förälder måste man ibland vara just det, förälder.
    Lär henne eget ansvar genom att få ta konsekvenser av sitt handlande.

    Något annat behöver du inte ta upp med dottern, pengafrågan är något du får lösa.

Svar på tråden Påverka barnen