• Thu 4 Aug 2022 09:30
    3982 visningar
    4 svar
    -1 +1
    4
    3982

    Personlig assistent - ryggont

    Jag började jobba som personlig assistent för snart 2 månader sedan. Har tidigare aldrig jobbat inom någon typ av vård och omsorg, men pga personalbrist och att personkemin funkar bra så fick jag snabbt börja jobba och ta egna pass. 


    Problemet är att jag redan börjar få ont i övre delen av ryggen. Det finns lyft i hemmet så förflyttningar är inte direkt ett problem, men allt ifrån att rätta till brukarens position i rullstol/permobil till blöjbyyen innebär ändå en del lyft och obekväma arbetspositioner. Jag har inte fått någon kurs eller särskilda direktiv gällande från arbetsgivaren och undrar lite hur jag ska gå till väga? Jag antar att jag måste träna ryggen mer på fritiden samt justera hur jag arbetar, men hur? Finns det några allmänna rikttlinjer inom branschen eller ska jag vända mig till arbetsgivaren? 

  • Svar på tråden Personlig assistent - ryggont
  • Anonym (Pa)
    Thu 4 Aug 2022 09:35
    #1

    Självklart ska du prata med chefen. 

  • Anonym (Vårda­rbetar­e)
    Thu 4 Aug 2022 09:35
    #2

    Har arbetat inom vården många år och vet precis vad du pratar om. I början av min karriär fanns det inget som hette ergonomi eller korrekta lyfttekniker. Ryggen kunde göra brutalt ont trots att jag var ung och vältränad. 

    Rekommenderar dig att kontakta dels arbetsgivaren som ska kunna erbjuda kurser inom ergonomi och lyft. Prata även med dina kollegor, hur gör de och vad de har för tips till dig.

    Efter 15 år i vården mår min rygg bättre än någonsin. Jag har läst flera vidareutbildningar, lyssnat på råd från andra och börjat tänka på mig själv vid tunga moment. Ryggskador kan annars orsaka problem för en lång tid framöver. 

  • Anonym (Tidig­are assist­ent)
    Thu 4 Aug 2022 09:36
    #3
    +1

    Det första du behöver lära dig är varför du får ont. Boka genast en tid hos fysioterapeut för att du redan har ont. Då får du lite tips på övningar att göra och vad ditt problem är.

    När man gör lyft med en annan människa är principen att dels stå nära. Dels låta tyngdkraft hjälpa en och dels använda stora delar av den egna kroppen, snarare än att hålla på och anstränga handleder och sånt.

    Prata också med din arbetsgivare om hjälpmedel och utbildning i förflyttningsteknik.

  • Thu 4 Aug 2022 09:39
    #4

    Du skannrars med chefen och då en utbildning i förflyttning. det är så viktigt hur man jobbar Och det slarvas oerhört med det.

Svar på tråden Personlig assistent - ryggont