• Anonym (My)

    Hur förstört blir underlivet efter förlossning?

    Behöver få ärliga svar gällande hur stor skillnad det faktiskt blir på kvinnors underliv efter födseln, alltså både invändigt och utvändigt. 

    Jag är medveten om att man kan göra knipövningar för att slippa att spricka, och för att tajta till sig efter. Men där inne ? Känns det annorlunda för en kuk på insidan?

    Man kan ju välja operation för att fixa till utseendet om det skulle bli väldigt förändrat, och knipövningar för att bli trångare.. men insidan ?! 

    Gärna svar från både kvinnor och män, egentligen mer män då det är dom som faktiskt har erfarenhet från hur det känns för dom.   

  • Svar på tråden Hur förstört blir underlivet efter förlossning?
  • Anonym (Man 53 år)

    Jag och frun har två barn.

    Jag känner ingen skillnad alls överhuvudtaget.
    Min fru kan läcka lite lite urin vid hopp på studsmatta, i övrigt ingen skillnad vad jag vet.

  • Anonym (My)

    Tack för alla svar, låter ju såklart lite olika men tycker många menar att det inte "förstört" något. 

    Jag är livrädd förlossningen, smärtan inte så mycket (kommer nog få äta upp att jag sa det ????????) men hur mycket skillnad det kommer göra för sexlivet och självförtroendet.
    Är redan porrskadad och går i tankar om att operera mig där nere för att se mera "porrig ut" min kille är dock inte med på det alls och säger att han inte vill ha en tonåringsfitta.
    Är inte något större fel på den, skulle gissa att den är normal. Men vill inte att något bli så förändrat så det inte går att återställa... 

  • Anonym (S)
    Anonym (My) skrev 2022-08-09 13:32:02 följande:
    Hur förstört blir underlivet efter förlossning?

    Behöver få ärliga svar gällande hur stor skillnad det faktiskt blir på kvinnors underliv efter födseln, alltså både invändigt och utvändigt. 

    Jag är medveten om att man kan göra knipövningar för att slippa att spricka, och för att tajta till sig efter. Men där inne ? Känns det annorlunda för en kuk på insidan?

    Man kan ju välja operation för att fixa till utseendet om det skulle bli väldigt förändrat, och knipövningar för att bli trångare.. men insidan ?! 

    Gärna svar från både kvinnor och män, egentligen mer män då det är dom som faktiskt har erfarenhet från hur det känns för dom.   


    Knipövningar motverkar INTE sprickningar! Det är ungefär som att säga att man kan skydda sig mot solbränna genom att gymma. Det handlar om två olika saker - muskler vs hud!
     
    Du verkar ha en konstig självbild om du funderar på att operera underlivet för att behaga män.
  • Anonym (S)

    Mitt underliv blev inte skadat alls eller annorlunda. Behövde sy ett par små stygn, knappt märkbart mao.

    Om du är orolig för att spricka ska du be dem använda perinealgreppet (de vet vad det är), det är inte standard på alla sjukhus än men borde vara det! Det motverkar nämligen sprickningar enormt mycket, faktiskt så det knappt händer alls. Används som standard i Finland t ex.

  • Anonym (My)

    Till Anonym S...nu är det INTE för att behaga min man. Utan jag själv som är porrskadad som jag skrev. 
    Jag är kanske utseendet fixerad, och jag är allt för att göra mig själv lycklig! Jag vill gärna tillfredsställande min man ja, men det borde man väl vara intresserad av i en relation?

    Du kanske är så självsäker så du skiter i den andra personens njutning och inte bryr dig hur du ser ut! Good for you ;) 

    Tack till alla andra som svarar på mina frågor utan att nedvärdera mig 

  • Anonym (Viviann)

    Efter första förlossningen tog det en dryg halvtimme för dem att lappa ihop mig. Stygn både utvändigt och invändigt. Födde ett litet barn, men det blev bråttom på slutet (dåliga hjärtljud) och jag fick krysta ut barnet lite för fort för att det skulle vara bra för mig. 

    Det var skitjobbigt i ett par, tre veckor efter förlossningen. Kunde inte sitta normalt, kissade i duschen för annars gjorde det för ont mm. Men när allt väl läkt märktes ingen större skillnad. Jag ser säkert lite annorlunda ut, men det ser inte konstigt ut på något sätt, vad jag vet. 

  • AndreaBD

    Jag blev rutinsnittad vid första barnet - det tog lite tid att läka. Men jag märkte inget längre efter så där två månader. Två till barn, sprack ganska mycket vid andra - det läkte jättesnabbt, dvs. 2 dagar typ. Inga negativa följder när det gäller sexlivet. 

  • Anonym (S)
    Anonym (My) skrev 2022-08-10 18:38:43 följande:

    Till Anonym S...nu är det INTE för att behaga min man. Utan jag själv som är porrskadad som jag skrev. 
    Jag är kanske utseendet fixerad, och jag är allt för att göra mig själv lycklig! Jag vill gärna tillfredsställande min man ja, men det borde man väl vara intresserad av i en relation?

    Du kanske är så självsäker så du skiter i den andra personens njutning och inte bryr dig hur du ser ut! Good for you ;) 

    Tack till alla andra som svarar på mina frågor utan att nedvärdera mig 


    Ja lättkränkt verkar du iaf vara mot en som bara försöker ge andra perspektiv! Sök hjälp om du är porrskadad, operera dig, jag skiter i vilket. Nej, det är inte normalt att operera sig för att tillfredsställa din man, som uttryckligen säger att han inte vill att du gör det dessutom. Om du inte vill ha kroppen förstörd så satsa på surrogat!
  • mari123

    Min/vår första dotter vägde 4500 gram. Jag vägde in mig på MVC på 52 kilo och då var jag gravid. Dottern fick tas ut med sugklocka och det snittades förstås. Nästa dotter vägde 4210 och lilla mesiga jag klarade inte att föda henne normalt utan det var sugklocka och snittande igen. I gamla tider hade vi dött men gudskelov var detta 1993 Lever som singel idag och det är nog det bästa för om en partner kommer in i bilden och vill...."sexa" så kan han kliva in i mig och ropa HALLÅ och det ekar i timmar Ursäkta att jag är så rakt på sak men så är det! (Förlåt)

  • Anonym (Mini)

    Ingen större förändring. Sydde nåt enstaka yttre stygn med varje. 3 förlossningar.
    Lite slappare. Kan ju bero på ålder också. Nu över 40 så hormoner påverkar kanske. Vet inte. 
    Hade aldrig några sexproblem före barn. Aningen slappare tycker jag iaf nu.
    Skulle vara intressant att höra från män. Ärligt. Positiva och negativa förändringar. 

    Ibland känns det som man gärna vill förmedla att man blir trängre m.m men resten av kroppen blir ju hängigare så kan väl påverka bäckenbotten likaså. Är själv i bra form och kniper men att åldras går ju inte att stoppa. 

  • Anonym (Manen)
    Anonym (My) skrev 2022-08-09 13:32:02 följande:
    Hur förstört blir underlivet efter förlossning?

    Behöver få ärliga svar gällande hur stor skillnad det faktiskt blir på kvinnors underliv efter födseln, alltså både invändigt och utvändigt. 

    Jag är medveten om att man kan göra knipövningar för att slippa att spricka, och för att tajta till sig efter. Men där inne ? Känns det annorlunda för en kuk på insidan?

    Man kan ju välja operation för att fixa till utseendet om det skulle bli väldigt förändrat, och knipövningar för att bli trångare.. men insidan ?! 

    Gärna svar från både kvinnor och män, egentligen mer män då det är dom som faktiskt har erfarenhet från hur det känns för dom.   


    Jag har två olika mammor till mina barn. Jag har inte kunnat se skillnad efter att de läkt.
    Den hade ingen teknik att göra knipövningar så hon var lixom aldrig värst tight. Den andra är så stark i knipmuskleln att jag tror hon kan knipsa av ett normalt stearinljus. Hon kan ändå inte hoppa studsmatta längre efter förlossningen för då kan det bli läckage och det har gått 7 år sedan ungen kom. 
  • Anonym (My)

    Mari123 får inte till att citera, men 

    Tack för ett så ärligt svar. Jag förväntar mig nog egentligen att det ska vara lite 50/50 på det här. Alltså måste ju vara olika, för alla kvinnor är ju olika, men jag tycker ändå att det känns som dom flesta kvinnor svarar att det inte är någon skillnad (och att deras män håller med) men jag kan inte tänka mig att en man som älskar sin fru/flickvän vill vara så "brutalt ärlig" ifall hans kvinna frågar efter att hon fött hans barn... Speciellt när man inte kan göra något åt det. 

    Tack för du vågar säga det så rakt ut. 

    Jag är gravid och kommer ju föda barnet på vanlig väg om jag kan bestämma det själv förstås,  och är helt säker på att jag inte kommer ångra mig hur det än går för fiffi. Men vill vara förberedd, så jag inte får en chock efteråt om det blir en flygplanshangar av henne XD 

  • Anonym (Olika)
    Anonym (My) skrev 2022-08-10 23:10:59 följande:

    Mari123 får inte till att citera, men 

    Tack för ett så ärligt svar. Jag förväntar mig nog egentligen att det ska vara lite 50/50 på det här. Alltså måste ju vara olika, för alla kvinnor är ju olika, men jag tycker ändå att det känns som dom flesta kvinnor svarar att det inte är någon skillnad (och att deras män håller med) men jag kan inte tänka mig att en man som älskar sin fru/flickvän vill vara så "brutalt ärlig" ifall hans kvinna frågar efter att hon fött hans barn... Speciellt när man inte kan göra något åt det. 

    Tack för du vågar säga det så rakt ut. 

    Jag är gravid och kommer ju föda barnet på vanlig väg om jag kan bestämma det själv förstås,  och är helt säker på att jag inte kommer ångra mig hur det än går för fiffi. Men vill vara förberedd, så jag inte får en chock efteråt om det blir en flygplanshangar av henne XD 


    Rent krasst så kan man bli sliten av såväl förlossning som föräldraskap och det är viktigt att faktiskt få funder. Det är en del av processen.

    Det som påverkat mig absolut mest med båda barnen är att inte få lov/möjlighet att sova i samma utsträckning som tidigare. Det påverkar. Dels hur man fungerar på dagarna, men också aptit, ork, humör och tålamod.
  • Anonym (No)

    Jag har fött två barn och blivit sydd litegrann efter båda. Ingen skillnad här, varken inuti eller utanpå. Knipövningar är bra men inte för att bli tightare tror jag utan för att slippa besvär med urinläckage.

  • Anonym (-)

    Har två barn. Första fick jag en mindre spricka som dom sydde. Jag hade så ont så jag inte kunde gå normalt på över en månad. Klarade knappt av att resa mig upp på bb efter så det var tur det var innan pandemin så sambon fick vara kvar eftersom han fick göra exakt allt.. 
    Efter några månader kände jag mig helt återställd och märkte inte direkt någon skillnad från innan. Sambon kände ingen skillnad vid sex. 

    Andra barnet "rann ut" och jag fick inga skador alls. Jag var inne på förlossningen i 10 minuter innan barnet var ute. Kände mig återställd redan på bb och hade ingen smärta öht. Sex däremot fungerar inte alls för mig nu. Sambon känner ingen skillnad från innan men för mig gör det så ont att vi i princip aldrig har sex. (barnet är ca 15 mån)   

  • Anonym (tycker)
    Anonym (My) skrev 2022-08-10 18:23:52 följande:

    Tack för alla svar, låter ju såklart lite olika men tycker många menar att det inte "förstört" något. 

    Jag är livrädd förlossningen, smärtan inte så mycket (kommer nog få äta upp att jag sa det ????????) men hur mycket skillnad det kommer göra för sexlivet och självförtroendet.
    Är redan porrskadad och går i tankar om att operera mig där nere för att se mera "porrig ut" min kille är dock inte med på det alls och säger att han inte vill ha en tonåringsfitta.
    Är inte något större fel på den, skulle gissa att den är normal. Men vill inte att något bli så förändrat så det inte går att återställa... 


    Jag tycker inte att underlivet eller sexlivet förändrades alls av själva förlossningen. Och då fick jag sy ganska mycket båda gångerna, inga stora kvarstående skador men 'ändå rejält med stygn. Och det gör såklart ont och är känsligt i början innan det läker, men det är ju mest de första veckorna.

    Däremot var det annat med barnafödsel och att vara nybliven mamma (och pappa) som satte större press på sexlivet och självkänslan;
    - kroppen i sig som kändes konstig, slapp, tunn, tappade musklerna ett bra tag efter förlossningen. Vikten, jag gick ner väldigt mycket efter förlossningen och hade tunn lös hud som hängde runt kroppen. Många har kanske omvänt problem med vikt som hänger sig kvar och ändrar hur man känner sig. 
    - amningen, mjölkstinna bröst som läcker och såriga bröstvårtor är inte så tändande precis. 
    - avslaget som höll på i nästan 8 veckor, ingen höjdare precis. 
    - håret och huden blev torra och spröda av amningen. 
    - humöret och nedsatt sexlust, både av amning men främst av sömnbrist och att man ständigt hade bebis nära sig och sen bara ville ha kroppen ifred när man äntligen fick lite frist från bebisen.

    Alla de här sakerna gick över efter 6-12 månader och jag kände mig mer och mer som vanligt både i kroppen, humöret, lusten och underlivet. Så nä, har aldrig känt nåt behov av att operera, min man har inte känt nån skillnad. Men den största skillnaden av alla vara att vi blev mamma och pappa istället för bara man och kvinna som innan. Sen blir man lite mer man och kvinna igen efter ett tag, men den skillnaden var den största och den som påverkade mest. 
Svar på tråden Hur förstört blir underlivet efter förlossning?