• Anonym (Jobb)

    Kan man förlora sin timvikariat jobb, utan få bekräftelse för det?

    Jag har äntligen fått ett jobb. Det är timvikariat.

    Jag har inte jobbat så mycket i mitt liv, utan mest haft tillfälliga arbeten. Nu när jag fått ett åtta timmars jobb, så är jag så tacksam och glad för det.

    Jag kanske har en dålig självkänsla, men jag är så orolig att jag skall plötsligt förlora jobbet för att jag gjort/gör dåligt jobb.


    I alla fall så undrar jag två saker: Kan man förlora jobbet, utan att få bekräftelse för det. Liksom, att de slutar höra av sig till mig för fler arbetsdagar (jag jobbar ju trots allt som extrapersonal/timvikariat)

    Fråga 2: Hur ser det ut som jag hör av mig och frågar om det finns fler arbetsdagar. Jag frågade på plats, om man kunde skriva in sig på en lista vilka dagar man vill jobba. Liksom, om det fanns en tom lucka någonstans, som jag kunde fylla i. D.v.s om det fanns en personal som saknas någon dag.

    Men då fick jag responsen att de hör av sig. Nu är det som så att jag såg ett inlägg att just det ställen som jag fick jobb som extrapersonal/timvikariat på, söker personal.. Jag blev så orolig, om det betyder att jag förlorat mitt jobb och därför söker de nya människor. Hade de behövs personal, så hade jag kanske fått en fråga, om jag kunde jobba någon dag?

    Jag är så ledsen...Och orolig.

  • Svar på tråden Kan man förlora sin timvikariat jobb, utan få bekräftelse för det?
  • Glinda från Oz

    Grattis till jobbet!


    Är du inte schemalagd kan de sluta ringa utan att berätta varför. Vi har i perioder många timmisar på mitt jobb och vi ringer aldrig om vi är missnöjda med en behovsanställd som saknar schema. Vi slutar bara höra av oss. 


    Att de sätter ut en annons behöver inte betyda något, vissa arbetsplatser har många timmisar. Du kan prata med chefen på arbetsplatsen och säga att du gärna jobbar mer, att du trivs mm men håll inte på och ring, de flesta har inte tid med sådana samtal det minskar chansen till att du får jobba för du ses som besvärlig. 

  • Anonym (Jobb)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-10 16:41:02 följande:

    Grattis till jobbet!


    Är du inte schemalagd kan de sluta ringa utan att berätta varför. Vi har i perioder många timmisar på mitt jobb och vi ringer aldrig om vi är missnöjda med en behovsanställd som saknar schema. Vi slutar bara höra av oss. 


    Att de sätter ut en annons behöver inte betyda något, vissa arbetsplatser har många timmisar. Du kan prata med chefen på arbetsplatsen och säga att du gärna jobbar mer, att du trivs mm men håll inte på och ring, de flesta har inte tid med sådana samtal det minskar chansen till att du får jobba för du ses som besvärlig. 


    Tack, vilken lättnad! Jag känner mig så lättnad nu!

    Jag kände också att jag inte skall verka för desperat. Men jag hoppas så gärna att de skall höra av sig väldigt snart :(

    Tack återigen, för ditt inlägg!!
  • Anonym (Jobb)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-10 16:41:02 följande:

    Grattis till jobbet!


    Är du inte schemalagd kan de sluta ringa utan att berätta varför. Vi har i perioder många timmisar på mitt jobb och vi ringer aldrig om vi är missnöjda med en behovsanställd som saknar schema. Vi slutar bara höra av oss. 


    Att de sätter ut en annons behöver inte betyda något, vissa arbetsplatser har många timmisar. Du kan prata med chefen på arbetsplatsen och säga att du gärna jobbar mer, att du trivs mm men håll inte på och ring, de flesta har inte tid med sådana samtal det minskar chansen till att du får jobba för du ses som besvärlig. 


    Men jag avrt förstås lite orolig, när jag läste att man brukar sluta höra av sig till behovanställda om man är missnöjd. Det är ju lite som jag misstänkte..

    Men...Samtidigt..Vart jag glad för din inlägg. tack igen! :)
  • EpicF

    Ja, då man vid timjob egentligen enbart är anställd under de timmarna man jobbar.

  • Anonym (Rakt på sak)

    1 - Ja de kan bara skita i att ringa in dig
    2 - Tydligen är de inte nöjda med dig, annars hade de inte ljugit om att du inte behövdes

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:05:21 följande:

    2 - Tydligen är de inte nöjda med dig, annars hade de inte ljugit om att du inte behövdes


    Vart har jag skrivit om att de sagt att jag inte behövs?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Jobb) skrev 2022-08-10 17:15:44 följande:
    Vart har jag skrivit om att de sagt att jag inte behövs?
    Skrev du inte det i trådstarten? Du hade fått svar att de "hör av sig", men de behöver tydligen personal och trots det ringer de inte dig.
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:18:17 följande:
    Skrev du inte det i trådstarten? Du hade fått svar att de "hör av sig", men de behöver tydligen personal och trots det ringer de inte dig.
    Att de söker personal, fick jag bekräftelse av att det inte nödvändigtvis betyder de söker ersättare för mig.

    Att de sa till mig, att de hör av sig efter min fråga om man fyller i någon schema för när man kan jobba, för timvikariater. Betyder helt enkelt att de inte har någon schema för timvikariater. Det betyder helt enkelt när de väl behöver personal, så hör dessa av sig.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Jobb) skrev 2022-08-10 17:24:18 följande:
    Att de söker personal, fick jag bekräftelse av att det inte nödvändigtvis betyder de söker ersättare för mig.

    Att de sa till mig, att de hör av sig efter min fråga om man fyller i någon schema för när man kan jobba, för timvikariater. Betyder helt enkelt att de inte har någon schema för timvikariater. Det betyder helt enkelt när de väl behöver personal, så hör dessa av sig.
    Det där var väldigt förvirrande alltihop....

    Om de behöver folk så brukar man i första hand höra med just timvikarier eftersom de redan har erfarenhet av platsen. Även om de söker till en mer varaktig tjänst så brukar man höra med vikarierna först, om man tycker att de är bra.

    Självklart har de inget schema för timvikarier, men om det finns behov så borde de ringa. Det rimmar illa med att de behöver folk men de ringer inte dig ändå.
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:29:15 följande:
    Det där var väldigt förvirrande alltihop....

    Om de behöver folk så brukar man i första hand höra med just timvikarier eftersom de redan har erfarenhet av platsen. Även om de söker till en mer varaktig tjänst så brukar man höra med vikarierna först, om man tycker att de är bra.

    Självklart har de inget schema för timvikarier, men om det finns behov så borde de ringa. Det rimmar illa med att de behöver folk men de ringer inte dig ändå.
    Nej, jag förstår! Jag kanske får helt enkelt ta det som om jag inte har jobbet kvar. Vilket känns jättetråkigt :(

    Jag önska verkligen att jag hade detta jobbet kvar...
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Jobb) skrev 2022-08-10 17:40:33 följande:
    Nej, jag förstår! Jag kanske får helt enkelt ta det som om jag inte har jobbet kvar. Vilket känns jättetråkigt :(

    Jag önska verkligen att jag hade detta jobbet kvar...
    Sök dig vidare, nu har du iaf lite erfarenhet. Och du kan ändå inte sitta vid telefonen och vänta på deras samtal, det blir inga räkningar betalda av.
  • Anonym (Inhoppare)

    En timvikarie är bara en inhoppare. De kan sluta ringa, om de inte vill ha dig längre. Stryka dig på listan. Tyvärr är det så. Man får försöka hugga i och göra ett så gott intryck som möjligt, alltid tacka ja, inte krångla genom att byta pass, inte lämna in en massa klagomål, vara så smidigt som möjligt...

  • Glinda från Oz
    Anonym (Jobb) skrev 2022-08-10 16:46:32 följande:
    Men jag avrt förstås lite orolig, när jag läste att man brukar sluta höra av sig till behovanställda om man är missnöjd. Det är ju lite som jag misstänkte..

    Men...Samtidigt..Vart jag glad för din inlägg. tack igen! :)

    Bara kul att kunna hjälpa till
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:29:15 följande:
    Det där var väldigt förvirrande alltihop....

    Om de behöver folk så brukar man i första hand höra med just timvikarier eftersom de redan har erfarenhet av platsen. Även om de söker till en mer varaktig tjänst så brukar man höra med vikarierna först, om man tycker att de är bra.

    Självklart har de inget schema för timvikarier, men om det finns behov så borde de ringa. Det rimmar illa med att de behöver folk men de ringer inte dig ändå.
    Där jag jobbar har vi fler timvikarier än vi behöver. Så är det för att det inte är säkert att timvikarierna kan när vi ringer och det är inte bara vi som kan strunta i att ringa de kan också hitta nya jobb utan att meddela oss det är så det funkar. 
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:46:13 följande:
    Sök dig vidare, nu har du iaf lite erfarenhet. Och du kan ändå inte sitta vid telefonen och vänta på deras samtal, det blir inga räkningar betalda av.
    Har jag sagt att mina räkningar betalas tillbaks? Har jag sagt att jag bara sitter och väntar på telefonen och samtidigt gör ingenting annat?

    Nej...Jag slutar svara dig. Du får istället läsa min TS en gång till.....

    Tack och hej!
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:29:15 följande:
    Det där var väldigt förvirrande alltihop....

    Om de behöver folk så brukar man i första hand höra med just timvikarier eftersom de redan har erfarenhet av platsen. Även om de söker till en mer varaktig tjänst så brukar man höra med vikarierna först, om man tycker att de är bra.

    Självklart har de inget schema för timvikarier, men om det finns behov så borde de ringa. Det rimmar illa med att de behöver folk men de ringer inte dig ändå.
    Fast ibland måste de lägga ut annons bara för att det ska gå rätt till.
    Är du helt ny på stället så kan det ju vara andra vikarier som de frågar först. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-10 17:54:29 följande:

    Bara kul att kunna hjälpa till
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-10 17:29:15 följande:
    Det där var väldigt förvirrande alltihop....

    Om de behöver folk så brukar man i första hand höra med just timvikarier eftersom de redan har erfarenhet av platsen. Även om de söker till en mer varaktig tjänst så brukar man höra med vikarierna först, om man tycker att de är bra.

    Självklart har de inget schema för timvikarier, men om det finns behov så borde de ringa. Det rimmar illa med att de behöver folk men de ringer inte dig ändå.
    Där jag jobbar har vi fler timvikarier än vi behöver. Så är det för att det inte är säkert att timvikarierna kan när vi ringer och det är inte bara vi som kan strunta i att ringa de kan också hitta nya jobb utan att meddela oss det är så det funkar. 
    Har man fler än man behöver så ringer man ju de bästa, mest pålitliga osv. Att ts eller någon annan timvikarie kan få ett nytt jobb utan att meddela är liksom inte nyheter direkt....
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Jobb) skrev 2022-08-10 17:55:29 följande:
    Har jag sagt att mina räkningar betalas tillbaks? Har jag sagt att jag bara sitter och väntar på telefonen och samtidigt gör ingenting annat?

    Nej...Jag slutar svara dig. Du får istället läsa min TS en gång till.....

    Tack och hej!
    Ursäkta att man försökte hjälpa! Jag förstår nu varför de inte ringer dig.
Svar på tråden Kan man förlora sin timvikariat jobb, utan få bekräftelse för det?