• Sannagem

    Barn som är skärmberoende

    jag har en dotter som är 6 år som kollar extremt mycket på tv och paddan.. jag är mammaledig så hon har ju fått vara ledig hela sommaren och hemma mycket mer än innan? hon kan om hon får sitta hela dagen vid tvn.. jag får endast bort henne om hon ska leka med en kompis elle om jag har tid att leka med henne.. kompisar är ju svårt att bestämma lek med varje dag, så jag måste ordna med aktiviteter varje dag, åka iväg nånstans osv.. men jag var ju också hemmet och bebisen att sköta så det tar ju många timmar innan vi kommer iväg och då sitter hon från att hon vaknar tills vi kanske 5 timmar senare åker iväg? försöker få henne att leka med sina saker i rummet men det för hon aldrig???? 

  • Svar på tråden Barn som är skärmberoende
  • Semlan3

    Tänker också att ett så litet barn inte kan vara skärmberoende eftersom barnet inte har fri tillgång till skärm? Mina barn 3 och 5,5 har ingen platta. De spelar spel om vi åker långt i bilen och tv när vi säger att det är okej. 

  • Räkan77

    Nu i veckan börjar hon väl skolan? Det är ju ett gyllene tillfälle att börja med nya rutiner. Nu vuxna bestämmer hur mycket skärmtid som känns vettigt och sen låter ni dottern vara med och påverka när hon vill spela.

    Om hon inte får gå på fritids pga att du är föräldraledig så kanske hon kan ta med sig hem en kompis någon dag i veckan. Övriga dagar hittar ni på något efter skolan. Hon behöver säkerligen lite hjälp att bryta mönstret att sitta framför skärm. 

  • Hamngatan100
    Sannagem skrev 2022-08-16 08:55:58 följande:
    Barn som är skärmberoende

    jag har en dotter som är 6 år som kollar extremt mycket på tv och paddan.. jag är mammaledig så hon har ju fått vara ledig hela sommaren och hemma mycket mer än innan? hon kan om hon får sitta hela dagen vid tvn.. jag får endast bort henne om hon ska leka med en kompis elle om jag har tid att leka med henne.. kompisar är ju svårt att bestämma lek med varje dag, så jag måste ordna med aktiviteter varje dag, åka iväg nånstans osv.. men jag var ju också hemmet och bebisen att sköta så det tar ju många timmar innan vi kommer iväg och då sitter hon från att hon vaknar tills vi kanske 5 timmar senare åker iväg? försöker få henne att leka med sina saker i rummet men det för hon aldrig???? 


    Du är förälder, du bestämmer. Om hon ev är skärmberoende så är det du som är ansvarig för detta.
  • Grey Man

    Barn behöver regler och ramar. Tyvärr ligger den bollen hos dig, det går inte att skjuta över det på din dotter, för hon kommer alltid att välja den enkla vägen. 

    Sätt skärmtid. Var beredd på en jävla fajt och backa aldrig. Hon kommer att tacka dig i slutändan.

  • EnAnonumius
    Sannagem skrev 2022-08-16 08:55:58 följande:
    Barn som är skärmberoende

    jag har en dotter som är 6 år som kollar extremt mycket på tv och paddan.. jag är mammaledig så hon har ju fått vara ledig hela sommaren och hemma mycket mer än innan? hon kan om hon får sitta hela dagen vid tvn.. jag får endast bort henne om hon ska leka med en kompis elle om jag har tid att leka med henne.. kompisar är ju svårt att bestämma lek med varje dag, så jag måste ordna med aktiviteter varje dag, åka iväg nånstans osv.. men jag var ju också hemmet och bebisen att sköta så det tar ju många timmar innan vi kommer iväg och då sitter hon från att hon vaknar tills vi kanske 5 timmar senare åker iväg? försöker få henne att leka med sina saker i rummet men det för hon aldrig???? 


    Ditt barn får så mycket skärmtid som du tillåter henne. Varken mer eller mindre.

    Lägg undan plattan när du inte använder den. Ge henne kanske 1h max 1,5h om dagen för plattan.

    Lägg undan fjärrkontrollen där hon inte når den om du inte vill att hon skall titta på TV. De flesta moderna TV så slår man på den via fjärrkontrollen.
    Har ni stationär dator (PC/Mac), så sätt lösenord på datorn så bestämmer du när hon få lov att använda datorn.

    Sedan, behövs det verkligen 5timmar på morgonen med bebisen? Ja jag har haft bebis själv, och när han var som kinkigast så tog det max 2 timmar att sköta om på morgonen innan man kunde komma iväg om man hade något att göra.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hallonpaj83

    Ser inget problem heller, det är föräldern som behöver hjälpa sitt barn till bättre vanor. Jag har en treåring som gärna skulle vilja se på tv hela dagarna. Går inte på förskolan än. hur länge får flickan titta? 10 minuter. Stäng av laptop tv mm, göm tvkontrollen om det behövs. 

  • Drottningen1970

    Man stänger av tvn och tar bort skärmen. När barnet haft tråkigt tillräckligt länge kommer hennes fantasi att aktiveras och hon kommer att börja leka.

  • Spucks
    Sannagem skrev 2022-08-16 08:55:58 följande:
    Barn som är skärmberoende

    jag har en dotter som är 6 år som kollar extremt mycket på tv och paddan.. jag är mammaledig så hon har ju fått vara ledig hela sommaren och hemma mycket mer än innan? hon kan om hon får sitta hela dagen vid tvn.. jag får endast bort henne om hon ska leka med en kompis elle om jag har tid att leka med henne.. kompisar är ju svårt att bestämma lek med varje dag, så jag måste ordna med aktiviteter varje dag, åka iväg nånstans osv.. men jag var ju också hemmet och bebisen att sköta så det tar ju många timmar innan vi kommer iväg och då sitter hon från att hon vaknar tills vi kanske 5 timmar senare åker iväg? försöker få henne att leka med sina saker i rummet men det för hon aldrig???? 


    Där har du ditt problem. Du agera inte som en ansvarig förälder, utan som en kompis som lockar.
  • Mortiscia80

    Men vadå "jag får bara bort henne om...."? Stäng av skärmarna! Hon är 6 år, hon ska inte ens kunna vara beroende, om man som vuxen sätter bra gränser.

    Begränsa kraftigt: ingen padda, bara någon timmes TV/film på kvällen, och viktigt att föregå med gott exempel också.

  • fjanten

    Plocka bort alla iPads. Sätt lösenord på datorer. Förvara fjärrkontroller där hon inte kommer åt. Klart... Sedan förklarar du att hon får använda skärm x timmar/minuter per dag (beroende på vad du tycker är rimligt). Mina barn över två år får en timme skärmtid per dag, den får de sedan välja om det blir (godkänt) spel på dator eller iPad, eller om det blir att streama något på TVn. Klart. Övrig tid är det lek, pyssel, rita, pärlplattor, sällskapsspel m.m. som gäller, inget annat. Föräldern bestämmer.

  • Fliselisan

    Men hallå, det är inte svårt. Ta bort paddan och stäng av tvn, göm dosan. Hon kommer protestera högljutt först men sen börja leka med sina saker och vilja göra mer saker. Bryt detta innan det är för sent. 

  • elsi
    Sannagem skrev 2022-08-16 08:55:58 följande:
    Barn som är skärmberoende

    jag har en dotter som är 6 år som kollar extremt mycket på tv och paddan.. jag är mammaledig så hon har ju fått vara ledig hela sommaren och hemma mycket mer än innan? hon kan om hon får sitta hela dagen vid tvn.. jag får endast bort henne om hon ska leka med en kompis elle om jag har tid att leka med henne.. kompisar är ju svårt att bestämma lek med varje dag, så jag måste ordna med aktiviteter varje dag, åka iväg nånstans osv.. men jag var ju också hemmet och bebisen att sköta så det tar ju många timmar innan vi kommer iväg och då sitter hon från att hon vaknar tills vi kanske 5 timmar senare åker iväg? försöker få henne att leka med sina saker i rummet men det för hon aldrig???? 


    Nej, barnet är inte skärmberoende, men det låter som att du som förälder inte erbjuder och aktivt uppmuntrar andra aktiviteter. 

    För en sexåring är det helt enkelt bara så att du stänger av TV och padda och säger att nu blir det såhär. Det kommer såklart att bli en del gnäll och bråk om det, men sen vänjer hon sig. 
Svar på tråden Barn som är skärmberoende