• majja5

    Köra långt med dåliga bromsar ?

    Jag hade tänkte göra en 70mils resa med min fina gamla Toyota Corolla och besöka släkt och vänner. Men har upptäckt bromsarna fram verkar lite halvdåliga. Jag är ingen expert och har frågat en del verkstads folk men inte fått något bra svar, men kanske finns här kunniga ? Belägg och skivor måste tydligen bytas inom kort sa dom. Men kan jag köra 70 mil nu tur och retur ? Vad kan hända. Om jag bromsar något så när hårt skaver det och rosslar. Kan bromsarna lägga av helt om jag måste bromsa mycket hårt ? Drömmer

  • Svar på tråden Köra långt med dåliga bromsar ?
  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-20 22:11:15 följande:
    En trasig strålkastare dagtid innebär ingen trafikfara. Enklare att vara stor i käften online än att resonera logiskt.
    Okej, så hinner det bli mörkt innan du åker hem. Då ställer du bilen och tar bussen?

    Du får säga till bilprovningen att ändra sina rutiner så de inte envisas med att dela ut tvåor på saken.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 22:17:41 följande:
    Okej, så hinner det bli mörkt innan du åker hem. Då ställer du bilen och tar bussen?

    Du får säga till bilprovningen att ändra sina rutiner så de inte envisas med att dela ut tvåor på saken.
    Nej det gör det inte. Dessutom finns det gott om gatubelysning i städerna just för att det blir mörkt.
  • Anonvm

    Det är inga problem rent tekniskt att åka med dåliga bromsar, problemet visar sig först om du tvingas göra en plötslig kraftig inbromsning.
    Men om du bara kör lugnt så är ju risken så liten....

    Samma sak som med bilbältet.....

    Att göra en lång resa med bromsar som är dåliga eller utslitna är inget en vettig människa gör, för sin egen säkerhet och av hänsyn mot andra.

    Det rör sig om runt 1000-lappen i material och nån timmes jobb för en halvvaken mekaniker att byta skivor ock belägg, ett jobb som kan utföras utomhus med enkla handverktyg.
    Bara att göra.

  • majja5
    Anonym (Rostjm) skrev 2022-08-20 20:50:17 följande:

    Eller så har du bara rostiga bromsar. 

    Bromsa hårt på grusväg så abs:en får jobba. Är det bra sen hade du rost på skivorna som gick bort. Är det värre, kanske du hade slut belägg eller riktigt rostiga skivor och då stannar du hemma.

    För övrigt tycker verkstäder alltid att bromsarna måste bytas.


    Okey ska prova det, kanske är bara rost. Ingen risk dom låser fast sig då ?
  • majja5
    Friger skrev 2022-08-20 19:56:35 följande:
    Kört mycket längre än så. Ljudet blir mer intensivt efter ett tag. Vet ju hur bromsskivorna ser ut när jag bytt dem sedan. Det är ingen jättesnabb process att slita ner en bromsskiva.

    Men har det börja skrapa är du tvungen att byta bromsskivan. Byter du klossarna innan det börjar skrapa så sparar du en del pengar och arbete.

    Självklart tänker jag inte rekommendera någon annan att göra det.

    Avståndet i sig är inte grejen. Det är ju hur mycket man bromsar som har betydelse.
    Det är ett vinande visselljud också i låga farter under 50km/h , kan det vara nån sorts givare som indikerar nåt ? Har läst finns visst såna. Men jag var in på en verkstad och påtala det men gubben där sa "nej nej inte en chans".
  • majja5
    Tow2Mater skrev 2022-08-20 19:05:05 följande:

    Måste både belägg och skivor bytas har du ignorerat detta under ganska lång tid. Normalt hör man när beläggen nötts ner och fortsätter man då köra länge till nöter man på skivorna, och de blir dyrare att byta ut. Det är ju inte vinter och halt ännu, men har du möjlighet att byta bromsar innan, gör det. Det är ju det korrekta svaret. Men har du fått svaret "inom kort" av kunniga, skulle jag i samma sits köra den resan och sen fixa det, om det inte hinns innan. 


    Tyvärr kanske jag har det, men vissa dagar går det bra att bromsa utan ljud och rassel.
  • majja5
    Anonym (Besad?) skrev 2022-08-20 14:40:13 följande:

    Låter märkligt. Gick den igenom besiktningen? 


    Den är över 30 år , besiktades ifjol och då var bromsarna bra. Ska besiktas nästa år.
  • Friger
    majja5 skrev 2022-08-21 14:14:05 följande:
    Det är ett vinande visselljud också i låga farter under 50km/h , kan det vara nån sorts givare som indikerar nåt ? Har läst finns visst såna. Men jag var in på en verkstad och påtala det men gubben där sa "nej nej inte en chans".
    Inget jag sett. Det kan sitta givare på bromsklossarna men de brukar bara indikera när klossen är nedsliten till en viss nivå.

    Slitna bromsar brukar låta som skrapande ljud i låga hastigheter för att sedan försvinna när du gasar upp lite. Enklaste sättet att höra är att dra ner rutan.

    Tittar man på bromsskivan så ska du se hur bromsskivan är sliten. Men en skiva har ju två sidor. En baksida också. Det är inte alltid att klossarna är jämt slitna.
  • majja5

    Nu ska ni få höra nåt roligt. Jag har kört på en grusväg och bromsat hårt. Efter det hörs inget rassel eller konstigheter. Känns rätt bra nu. Konstigt ?? Drömmer  Och jag som redan beställt belägg och skivor. 

  • Anonym (Hold my beer)
    majja5 skrev 2022-08-25 17:17:51 följande:

    Nu ska ni få höra nåt roligt. Jag har kört på en grusväg och bromsat hårt. Efter det hörs inget rassel eller konstigheter. Känns rätt bra nu. Konstigt ?? Drömmer  Och jag som redan beställt belägg och skivor. 


    Ja? Du behöver ju fortfarande byta dem.
  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-25 17:22:24 följande:
    Ja? Du behöver ju fortfarande byta dem.
    Inte om de inte är utslitna. Kan ju legat något skräp mellan bromskloss och bromsskiva.
  • Anonym
    majja5 skrev 2022-08-21 14:14:05 följande:
    Det är ett vinande visselljud också i låga farter under 50km/h , kan det vara nån sorts givare som indikerar nåt ? Har läst finns visst såna. Men jag var in på en verkstad och påtala det men gubben där sa "nej nej inte en chans".
    Är du helt skön eller? Hur och varför skulle en givare vissla och inget annat?
    Den här teorin måste du ju förklara ?
  • Beccus

    När min bil lät så illa så var bromsoket slut.. fick bromsa jävligt hårt sista dagarna innan det byttes.. bromsar som låter illa behöver åtgärdas, den som inte förstår det ska inte sitta bakom en ratt 

  • Friger
    Beccus skrev 2022-08-25 17:59:10 följande:

    När min bil lät så illa så var bromsoket slut.. fick bromsa jävligt hårt sista dagarna innan det byttes.. bromsar som låter illa behöver åtgärdas, den som inte förstår det ska inte sitta bakom en ratt 


    Men du använde bilen ändå även om bromsarna knappt fungerade?
  • Beccus
    Friger skrev 2022-08-25 18:02:17 följande:
    Men du använde bilen ändå även om bromsarna knappt fungerade?
    Japp, dock inget jag varken rekommenderar eller gör om.

    På min bil började det mer att låta illa, lägligt nog i en korsning angränsande till en större väg. Ringde en bilkunnig som sa att det bara var en sten som fastnat och att det gick att köra. Lätet försvann, för att såklart komma tillbaka. Försvann när jag bromsade hårt, men återkom alltid. Bromsverkan var inte påverkad först utan kom senare. Bromsarna började ta ganska långt ner. Oken beställdes och bilen var stående tills dom var bytta. 

    Med den erfarenheten rikare så kommer inte jag lita på att det kan vara en sten som fastnat utan kommer att se till att brödskivor, belägg och oken är genomgångna och uteslutna till orsak innan jag kör igen. 

    Ts har fått till sig att bromsarna är dåliga och bör bytas, då gör man det fortast möjligt, inte köra 70 mil enkel resa, det är rena rama vansinnet.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2022-08-25 17:40:09 följande:
    Är du helt skön eller? Hur och varför skulle en givare vissla och inget annat?
    Den här teorin måste du ju förklara
    'If a vehicle’s brake pads have wear indicators, a driver may notice a squealing, screeching or whining noise when the brakes are engaged. This sound is caused by a small metal attachment on the brake pad backing plate for just this purpose.'
    www.bridgestonetire.com/learn/maintenance/when-to-replace-brake-pads/
Svar på tråden Köra långt med dåliga bromsar ?