• Trollis1987

Vem har rätt?

Så. 9 årig dotter har spelat fotboll och innebandy i 2 år. 

Pappan skrev till mig att HAN ville ta
     upp saken med henne för han tycker att jag kommer förstöra a
    nnars. (Hon vill aldrig innebandy så hon kommer säga nej och jag kommer acceptera det dvs förstöra. ) Jag sa okej,men kände fick you,det är mitt barn med! Så jag frågade vad hon ville. Hon sa nej,det räcker med fotboll. 
    Sa till fadern att vi kom in på samtalsämnet och hon sa nej  Han blev då arg att jag förstört och att hon inte ska bli en soffpotatis osv osv  
     Nu såg jag att han skrivit i gruppen att hon ska vara med på bandyn och det gjorde mig ledsen  Att hon inte vågar säga nej men att det inte respekteras att hon inte vill    

Men känner också at jag kanske har fel  

Någon här med smarta tankar?

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Trollis1987
    cosinus skrev 2022-08-20 22:48:27 följande:

Hur mycket fotboll är det på vintern?

Finns det gott om tid för ytterligare en idrott kan jag absolut stödja pappan i att det ska uppmuntras med en till aktivitet. Däremot behöver det ju inte nödvändigtvis vara innebandy. 

Att ställa frågan på det sätt du gjort är i mitt tycke helt vansinnigt. -Om pappa bott i en annan stad- ?.

varför inte resonera kring vad hon hade önskat göra ist för innebandy vid sidan om fotbollen och sen ha det som konkret förslag. 

vi bor i en ?förort? typ. I norr. Finns liksom fotboll och innebandy och sen måste man åka en bit för annat. När hon blir äldre kan hon gå dans osv men just nu är det det som finns
  • Aliona
    Trollis1987 skrev 2022-08-20 22:39:52 följande:

Han tycker alltid jag gör fel osv så jag har lärt mig att aldrig säga emot. Om jag säger emot i något så blir det en lång uppläxning och det orkar man inte hela tiden. Jag anser att det är mitt barn också och jag vill vara med i val hon gör då hon även är hos mig. 

Jag vill bara att det hon gör på fritiden ska vara kul. Inte bli ett tvång för att annars blir pappa sur. 

Men som sagt. Jag kan ju ha fel i hur jag tänker.

Jag förstår att det är jobbigt, men det är som sagt en strategi som inte kommer att fungera stt låtsas som att du håller med och sen skita i det. Värst av allt är att er dotter kommer i kläm om ni fortsätter så. 

Självklart är det din dotter också. Vill du stödja henne i att inte träna så behöver du stå upp för henne. Du behöver vara en god förebild för henne så att hon växer upp och lär sig att stå för sina åsikter och vilja. Du behöver däremot inte lyssna på ditt ex långa utläggningar om hur fel du har, det är bara att avbryta och vägra gå in i. Upprepa lugnt dina argument för varför du tycker att du har rätt (annat än att det är din dotter också). 

• Trollis1987
    Aliona skrev 2022-08-20 22:55:14 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, men det är som sagt en strategi som inte kommer att fungera stt låtsas som att du håller med och sen skita i det. Värst av allt är att er dotter kommer i kläm om ni fortsätter så. 

Självklart är det din dotter också. Vill du stödja henne i att inte träna så behöver du stå upp för henne. Du behöver vara en god förebild för henne så att hon växer upp och lär sig att stå för sina åsikter och vilja. Du behöver däremot inte lyssna på ditt ex långa utläggningar om hur fel du har, det är bara att avbryta och vägra gå in i. Upprepa lugnt dina argument för varför du tycker att du har rätt (annat än att det är din dotter också). 

Jag vet. Jag har tänkt mycket. Ska se hur hon verkar tycka om en månad. Om det inte gör henne gott ska jag våga säga ifrån. Vill också att hon ska våga säga vad hon vill. Nu och i framtiden. Inte säga vad hon tror vi vill höra.
    Pappan r dock duktig på att säga framför barnen när han är arg på mig osv så jag tror tyvärr att dottern inte vill att han är arg. Hon har hört honom skrika åt mig i telefonen osv. 

Vi får se hur jag ska lösa detta. Tack för er input!

• FuckGoggleAskMe
    Trollis1987 skrev 2022-08-20 22:51:58 följande:
    vi bor i en ?förort? typ. I norr. Finns liksom fotboll och innebandy och sen måste man åka en bit för annat. När hon blir äldre kan hon gå dans osv men just nu är det det som finns
    Hur kan du gå med på att pappan förbjuder dig vissa samtalsämnen med din dotter? Gå inte med på det igen. Det var dumt att du gick med på det, men helt ok att du struntade i vad du lovat, när det var något så dumt. 

Naturligtvis är det bra om tjejen är aktiv, men finns det verkligen inget annat? Jogga med pappa, göra aerobics med mamma med hjälp av YouTube? Om du hittar något annat hon verkligen gillar, kan det väl vara värt att åka en bit? Eller kanske finns det möjlighet att spela fotboll med kompisar även utanför den organiserade säsongen? Finns det simhall i närheten?

När hon gjort något i 2 år vet hon naturligtvis om hon gillar det eller inte, och hon borde få slippa det om hon inte tycker det är roligt.  
  • Trollis1987
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-20 23:06:34 följande:
    Hur kan du gå med på att pappan förbjuder dig vissa samtalsämnen med din dotter? Gå inte med på det igen. Det var dumt att du gick med på det, men helt ok att du struntade i vad du lovat, när det var något så dumt. 

Naturligtvis är det bra om tjejen är aktiv, men finns det verkligen inget annat? Jogga med pappa, göra aerobics med mamma med hjälp av YouTube? Om du hittar något annat hon verkligen gillar, kan det väl vara värt att åka en bit? Eller kanske finns det möjlighet att spela fotboll med kompisar även utanför den organiserade säsongen? Finns det simhall i närheten?

När hon gjort något i 2 år vet hon naturligtvis om hon gillar det eller inte, och hon borde få slippa det om hon inte tycker det är roligt.  

Det finns ett badhus,men det dög tydligen inte. 

Jag brukar gå dagliga promenader och tar med dem på. Det dög inte heller. 

Men det där om youtube. Jädrar vad smart!! Och KUL! Tror vi ska börja köra gympapass med youtube! TACK!!

• Aliona
    Trollis1987 skrev 2022-08-20 23:03:21 följande:

Jag vet. Jag har tänkt mycket. Ska se hur hon verkar tycka om en månad. Om det inte gör henne gott ska jag våga säga ifrån. Vill också att hon ska våga säga vad hon vill. Nu och i framtiden. Inte säga vad hon tror vi vill höra.
    Pappan r dock duktig på att säga framför barnen när han är arg på mig osv så jag tror tyvärr att dottern inte vill att han är arg. Hon har hört honom skrika åt mig i telefonen osv. 

Vi får se hur jag ska lösa detta. Tack för er input!

Lycka till! Jag vet att det är jättesvårt, men jag är säker på att du klarar av att stå upp för dig och dottern när det behövs! 
  • TL12

Fråga din dotter om hon vill testa på någon annan vintersport , basket , handboll, skidor , simning , eller något annat 
    om hon vill ?..säg det då till din ex man

• FuckGoggleAskMe
    Trollis1987 skrev 2022-08-20 23:10:24 följande:

Det finns ett badhus,men det dög tydligen inte. 

Jag brukar gå dagliga promenader och tar med dem på. Det dög inte heller. 

Men det där om youtube. Jädrar vad smart!! Och KUL! Tror vi ska börja köra gympapass med youtube! TACK!!

">

D
    et finns hur mycket som helst på YouTube, även för barn. Tog en snabbtitt och detta var det första jag hittade. Går att söka på kids, workout, hur länge man vill hålla på etc. 

">

• Trollis1987
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-20 23:06:34 följande:

Hahaha såg just ditt nick !! LOVE it!
  • glassgumman78
    Trollis1987 skrev 2022-08-20 22:49:28 följande:

Han blir kränkt av allt. När vi levde ihop var det jag som fick säga förlåt,trots att han borde. Det spelar ingen roll hur jag vänder och vrider mig,samarbete går inte. Han vill ha på sitt sätt. Har vart så sen barnen kom. Det enda jag kan göra är att finna mig i det han gör och säger annars blir det skit för alla. Har många ggr tänkt ge upp vårdnaden för att jag är less känna mig så kass. Men jag kan inte. 

Jag vet att jag inte borde pratat med dottern efter det han sa. Att han ville ta det med henne. Men jag ville höra vad HON ville. Inte vad han tycker att hon borde vilja. 

Ursäkta att jag säger detta men du behöver agera vuxet i detta.
    Att tycka synd om dig själv eller ge upp vårdnaden är knappast att göra det bästa för era barn.
    Det är att kasta dem under bussen.

Jag fattar att ditt ex är svår men tänk hur det är för er barn att ha en sådan pappa. Du behöver sätta gränser och skydda dem.

Om du känner dig kass av att bli nedtryckt, sök samtalsstöd för att stärka dig själv. Honom kan du inte förändra men du kan förändra hur du förhåller dig. I slutändan vill du väl lära era barn att stå upp för sig själva och att deras behov räknas. Då måste du visa att det är möjligt genom att visa hur man gör.

Boka tid på familjerätten för samarbetssamtal om ni inte redan varit där.
    Gå inte med i sånt du inte tror på för husfridens skull. 

Jag vet att jag låter hård. Men jag har vuxit upp med en hustyrann (som dock var min mamma) och jag önskar min pappa hade stått upp för oss. Men han gav sig alltid även om vi såg att han inte höll med, för att det var det enkla -för honom.
    Jag växte upp med en känsla av att inte räknas och vara viktig och att det alltid var någon annans behov som gick före. Mamma gjorde det genom alltid ha rätt och få igenom sin vilja till vilket pris som helst och pappa genom att alltid vika ner sig för det blev för jobbigt. Båda två visade att det var deras behov som gick före.

Om det är så era barn upplever det vet jag ju inte.

Jag fattar att det inte är lätt. Jag skickar styrkekramar till dig och barnen
  • snöblask
    Trollis1987 skrev 2022-08-20 22:49:28 följande:

Jag vet att jag inte borde pratat med dottern efter det han sa. Att han ville ta det med henne. Men jag ville höra vad HON ville. Inte vad han tycker att hon borde vilja. 

fast du borde ju veta genom att titta på träningen hur hon tycker sporten är? Det finns massor av barn som inte vill gå på träningen för att de gör något hemma när man Måste åka för att träningen börjar snart, men när de väl kommer till träningen så har de superkul och har massor av kompisar där. Så studera henne på träningen för som sagt du och ditt ex påverkar henne jättemycket och hon svarar för att vara er till lags (vilket Inte är konstigt det är oftast så barn fungerar) 
  • Spucks

Det är klart att din dotter inte ska bli tvungen att gå på innebandy om hon inte gillar det (om det nu inte är så att hon plötsligt började ogilla det av en anledning som man kan förvänta sig att den går över snabbt). Rör hon sig för lite utan innebandyn kan man ju lösa det på annat sätt.

Men samtidig ser jag inte problemet i huruvida hon fortsätta med innebandyn eller ej, utan hur ni föräldrar kommunicerar och agerar med varandra. Antingen är pappan en diktator, eller s
    å är du extrem mjäkig och han är nästan tvungen att ta kontroll. Eller både och. 
    Dessutom tycker jag det är konstig att du skriver flera g
    ånger att du vill att dottern vågar säga vad hon tycker till honom, men själv gör du exakta motsatsen. Hon lär sig ju av dig hur man "ska" bete sig mot pappan.

Svar på tråden Vem har rätt?