• dragonfly123

    Omförhandla lön som relativt nyanställd

    Hej där!


    Har arbetat på mitt nuvarande företag i 3 månader. De matchade ett annat företags erbjudande gällande lön - vad jag missade var att mitt nuvarande företag inte har betald övertid. Vilket man i regel brukar kompenseras för i form ganska många mer procent extra i lön - vilket nu uteblev helt. 


    Jag tänkte inte så mycket på det då man i regel aldrig behöver jobba övertid inom IT-branschen, särskilt inte om övertiden är bortförhandlat. Då skulle de inte få behålla sina anställda. 


    Hur som helst, nu börjar det bli tal på övertid. Jag trivs sjukt bra på mitt företag och vill verkligen inte byta. Jag har heller inget emot övertid, dock känns det väldigt tråkigt helt utan ersättning. 


    Min enda frågeställning är egentligen - är det illa av mig att ta upp bollen med chefen om det går att justera upp lönen i och med detta och förklara att jag missade den biten. Helt utan att ställa krav såklart. Personligen tycker jag det känns lite fräckt att löneförhandla efter bara tre månader - så kanske bara bättre att bita i det sura äpplet..


    Får regelbundet nya erbjudanden om jobb på LinkedIn (det är stor brist på utvecklare) så jobb finns det ju gott om. 

  • Svar på tråden Omförhandla lön som relativt nyanställd
  • Anonym (Ellen)

    Om situationen är som du beskriver, dvs att det är gott om jobb, så är det väl inte så farligt att ta upp det?
    Men är det bara övertid man inte ersätter eller är bolaget helt utan kollektivavtal? Vad gäller för tjänstepension?

  • AnnaSthlm

    Hur mycket övertid handlar det om och hur länge tros det pågå? Några timmar i veckan då och då är vanligt och jag har aldrig sett övertidsavtal på några av de roligare arbetsplatser som jag rekryterat åt. 
    Jag hade gjort såhär: frågat chefen om tydliga RESULTATmål för ditt arbete. Mätbara. Sedan hade jag levererat och överpresterat något. Skrivit upp antal arbetade timmar. Säg i ytterligare tre månader. Efter det hade jag visat resultatet och föreslagit löneökning till X kronor.
    Men då måste du vara redo att faktiskt dra vidare om du inte känner dig nöjd. På riktigt och utan hard feelings. 

  • Anonym (Ellen)
    AnnaSthlm skrev 2022-09-07 07:44:11 följande:

    Hur mycket övertid handlar det om och hur länge tros det pågå? Några timmar i veckan då och då är vanligt och jag har aldrig sett övertidsavtal på några av de roligare arbetsplatser som jag rekryterat åt. 
    Jag hade gjort såhär: frågat chefen om tydliga RESULTATmål för ditt arbete. Mätbara. Sedan hade jag levererat och överpresterat något. Skrivit upp antal arbetade timmar. Säg i ytterligare tre månader. Efter det hade jag visat resultatet och föreslagit löneökning till X kronor.
    Men då måste du vara redo att faktiskt dra vidare om du inte känner dig nöjd. På riktigt och utan hard feelings. 


    Håller med. Man kan inte driva på det om man inte är beredd att lämna. 
  • Anonym (KC)

    Jag hade inte uppskattat det. Du skrev på avtalet. Sjukt tröttsamt med medarbetare som börjar knöla så fort de tror att de är safe. 

Svar på tråden Omförhandla lön som relativt nyanställd