• HannahAurora

Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm

Jag har varit en tung sovare så länge jag kan minnas. Det blev mer problematiskt i högstadiet när jag började väcka mig själv. Jag snoozar ibland ofta en timme ungefär, med larm var tioende/femtonde minut.

Idag hade jag första larmet vid kvart över sex, för vi skulle upp vid sju. Jag blev väckt av mina rumskamrat som hade vaknat av larmet, men jag sov igenom det. Och nu har vi just flyttar till en tvåa, och jag har bytt ut min gamla säng mot en ny. Och när jag säger att jag inte kan rå för att jag sover tungt säger hon att hon kanske ska slänga ut min mobil genom fönstret eller hälla läsk på min säng. Och tro mig, det förstör och ger permanenta, fula märken. Detta hände en gång innan mellan mig och min lillasyster, som tömde en colaflaska på min resårbotten för hon var arg på mig. Bara sådär. Blev en enorm fläck, och sen har hon mage att kalla min säng ofräsch! 
    Jag har sagt att om hon skadar mina ägodelar polisanmäler jag henne och skulle gå till rätten om nödvändigt, detta är trakasseri. Men hon tar det som tomma ord, så jag tänker försöka ändra mina sov-vanor för min egen skull. Men jag vet inte vad jag kan eller ska göra, jag försöker alltid lägga mig 22-24, men jag somnar sällan före 1. Vanliga larm funkar inte, jag sover rätt igenom, och använder därför appen "loud alarm clock". Har tittat på dövlarm online och överväger att beställa ett, men jag är tveksam till att det skulle få upp mig.
    Vissa skulle nog föreslå att vi flyttar isär, men trivs dels bra som jag har det, och dels vet jag inte om jag har råd att bo själv. Timanställd och söker jobb, men med Aspergers och dålig självkänsla är det inte lätt!
  • Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm
  • Anonym
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 21:08:25 följande:

Rumskompisen får väl flytta om hen inte står ut. Hen har väl också ett ansvar! 

I helvete heller.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 21:08:25 följande:

Rumskompisen får väl flytta om hen inte står ut. Hen har väl också ett ansvar! 

Vad har rumskompisen för ansvar menar du?
  • Anonym (Usch!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-13 21:27:24 följande:
    Vad har rumskompisen för ansvar menar du?
    Att se till att hen själv mår bra! 
  • Anonym

Rumskamraten betalar väl lika mycket och står tydligen tom med sitt namn på lika stor andel av lägenheten. Varför ska man då tvingas ge upp pga helt onormala omständigheter som man inte förutsätt ifrån början?

Men det är ju absolut snällt att föreslå att TS plötsligt ska stå ensam med sin för dåliga inkomst och diverse andra problem istället för att komma på en lösning som löser det ena av hennes och hela kamratens dilemma. Så vi får väl hoppas att hon blir själv då, i all vår saliga godhet.

• Inteutanproblem

Sluta genast upp med olaten att snooza. Det förstör din sömnkvalite, och, det aktivt bidrar till att göra dig ännu mera svår att väcka. Du har tränat/förstärkt ett beteende som är kontraproduktivt för att kunna vakna av larm. 

Att hålla kvälls och morgonrutinen så gott som på pricken, samma tider varje dag. Är ett av dom bästa sätten att vakna i rätt tid, men även för att lättare kunna somna. Har själv autism, så vet att självaste insomnandet kan vara problematiskt. Men just strikta rutiner underlättar, gäller bara att man inte fuskar. 

Vet du om du snarkar något under nätterna? Eller annat som stör din kvalitet på nattsömnen. Finns sömnappar som spelar in automatiskt, om man gör ljud. Har man dålig sömnkvalitet, kan man bli fruktansvärt svår väckt. Min sambo har sömnapné och har antagligen haft sedan tonåren. Ej tjock eller så. Blev fan gaaaalen på honom, för han vaknade aldrig av sina jädra larm - och snoozade i upp till en timme. Problemet som bortblåst efter diagnos och korrekt behandlingslösning. Han snoozar aldrig efter det, och har inga problem att vakna av larm. Så den aspekten kan vara värt att fundera över, om något sådant är orsaken. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 21:30:27 följande:
    Att se till att hen själv mår bra! 
    Det är det hen försöker genom att säga till ts att sluta väcka henne på morgonen. 
  • Anonym (Usch!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-13 21:53:23 följande:
    Det är det hen försöker genom att säga till ts att sluta väcka henne på morgonen. 
    Och det har ju hjälpt hittills..?
  • Anonym
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 22:00:09 följande:
    Helt rätt!
    Kompisen bör lämna TS själv tillsammans med ett långt och tårfyllt förlåt-brev som förklarar hur fel kompisen haft som vaknat av väckningsattiraljer medan TS självklart ska fortsätta riskera sitt arbete och betala hyran själv!
    Allt är kompisens ansvar och TS inkomster har tydligen åtminstone fördubblats sedan hon avslöjade dem i tråden.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Usch!) skrev 2022-09-13 22:00:09 följande:
    Nej, därför att ts fortsätter att väcka hen.
  • septembermamma2022

Har inte läst alla svar i tråden men första sidans svar kändes synnerligen hjärtlösa. Jag tror att ditt problem sannolikt är relaterat till din aspergers. Aspergers kan ge rubbningar i melatoninutsöndringen och kan göra att man inte blir sömnig och kan sova på kvällen trots god sömnhygien och trots att man egentligen är trött och sedan har man svårt att vakna för att det blir helt fel med sömncykeln. Variationen av nattmörker under året i Sverige gör det extra knepigt.

Detta problem bemöts ofta jättedåligt av omgivningen som tycker att en vuxen människa som fixar att ha ett jobb ska kunna skärpa sig. Det finns gott om exempel på denna oempatiska inställning i denna tråd.

Jag säger istället: Heja dig som har autismspektrumtillstånd och ändå fixar att jobba relativt normalt! Kämpa på! Du har självinsikt och är villig till förändring trots att du kämpar mot din egen hormonutsöndring här. Det är oerhört kraftfulla system.

Det som rent konkret har funkat för mig är att:
    1) Äta melatonin (läkemedlet heter Melatan) ca 1 h före jag vill sova. Sedan ligga i sängen och läsa bok/lyssna på pod eller musik tills melatoninet börjar verka och man blir sömnig.
    2) Använd en wake up light (soluppgångslampa med alarmfunktion) på morgonen. En sån simulerar en soluppgång och låter dig hamna i rätt del av sömncykeln tills alarmet ringer. Jag har en från Philips, kan inte leva utan den på vintern!
    3) Prata med din psykolog eller vårdkontakt om att detta är ett av dina symptom på autism/asperger och att du behöver stöd här om ovanstående inte räcker.

Melatan finns receptfritt på apoteket om du vill prova utan att blanda in vården, men om du tycker att det funkar bra be din läkare att få det utskrivet på recept istället.

Lycka till!

• Anonym (Usch!)
    septembermamma2022 skrev 2022-09-14 00:18:37 följande:

Har inte läst alla svar i tråden men första sidans svar kändes synnerligen hjärtlösa. Jag tror att ditt problem sannolikt är relaterat till din aspergers. Aspergers kan ge rubbningar i melatoninutsöndringen och kan göra att man inte blir sömnig och kan sova på kvällen trots god sömnhygien och trots att man egentligen är trött och sedan har man svårt att vakna för att det blir helt fel med sömncykeln. Variationen av nattmörker under året i Sverige gör det extra knepigt.

Detta problem bemöts ofta jättedåligt av omgivningen som tycker att en vuxen människa som fixar att ha ett jobb ska kunna skärpa sig. Det finns gott om exempel på denna oempatiska inställning i denna tråd.

Jag säger istället: Heja dig som har autismspektrumtillstånd och ändå fixar att jobba relativt normalt! Kämpa på! Du har självinsikt och är villig till förändring trots att du kämpar mot din egen hormonutsöndring här. Det är oerhört kraftfulla system.

Det som rent konkret har funkat för mig är att:
    1) Äta melatonin (läkemedlet heter Melatan) ca 1 h före jag vill sova. Sedan ligga i sängen och läsa bok/lyssna på pod eller musik tills melatoninet börjar verka och man blir sömnig.
    2) Använd en wake up light (soluppgångslampa med alarmfunktion) på morgonen. En sån simulerar en soluppgång och låter dig hamna i rätt del av sömncykeln tills alarmet ringer. Jag har en från Philips, kan inte leva utan den på vintern!
    3) Prata med din psykolog eller vårdkontakt om att detta är ett av dina symptom på autism/asperger och att du behöver stöd här om ovanstående inte räcker.

Melatan finns receptfritt på apoteket om du vill prova utan att blanda in vården, men om du tycker att det funkar bra be din läkare att få det utskrivet på recept istället.

Lycka till!

Helt rätt! Heja dig, du vet iallafall vad du pratar om! 👍
  • Anonym (Vibrationer)

Har du provat med väckarklocka som vibrerar? Du lägger en dosa under madrassen eller kudden som vibrerar. Sover du dig igenom det så måste du nästan anställa någon som väcker dig.

Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm