• Anonym (råd)

Kan vi hitta tillbaka?

Det har varit upp och ner och destruktivt länge. Jag var otrogen en gång och detta kan han inte glömma. Jag har ljugit och gömt saker för honom som sedan kommit fram. Varför har jag ljugit? Jo för att han är så sjukligt svartsjuk sedan jag var otrogen från början, så efter det ville han kolla min mobil för att se om jag lagt till någon kille eller skrivit till någon. Ju mer han höll på så desto mer irriterad blev jag. Han började även förbjuda mig att umgås med vissa lite sämre väninnor för att han tyckte att de påverkade mig dåligt så att jag drack och ville ut och festa. 

Det blev värre och värre och sen alla andra problem med att vi har olika syn på saker, hur vi ska bo, samt framtiden, värderingar och vad vi tycker är roligt i livet. Jag älskar att resa ofta och äta och dricka gott. Han vill mest vara hemma och inte göra så mycket. Detta har gjort att jag har sökt mig utåt. 

Nu har vi tagit en paus som är längre och mer definitiv än tidigare. Jag saknar sällan honom trots att vi inte träffats på en månad. Den enda gången vi träffades var hos min psykolog och då kände jag ingenting. Men de många minnena vi har tillsammans efter så många år gör att jag såklart saknar honom och innerst inne vill jag att det ska fungera, eftersom vi faktiskt älskar varande och känslorna finns.

Jag hörde av mig idag för att höra om han också kände att han mår bättre utan mig, eller om han vill mötas halvvägs. Det vägrar han. han tycker att jag ska ändra mig, eftersom jag var otrogen och har ljugit för honom. Själv går jag till både psykolog, psykiatriker och jobbar med mig själv för fullt. Men min psykolog säger att jag inte ensam kommer att ändra mig, plus att anledningen till att jag ljugit har ju varit för att jag känt mig missnöjd med honom. Så om det ska fungera så måste även han mötas och förändra sig lite. Men detta vägrar han. Han ser mig som boven till allt dåligt som hänt, och ser inte att jag faktiskt anpassat mig väldigt mycket till honom. Flyttat till hans stad och hans bostad och blivit lugn och anpassat mig till hans TV program, hans mat och hans familj. Jag skulle vilja ha något tillbaka eller iallafall mötas. Jag har inte rest eller gått ut och ätit så mycket som jag är van vid och som jag älskar för att han inte velat. Därför hade jag velat att han sa att han såklart kan mötas på vissa plan.

han säger att han älskar mig och har känslor, och ändå vill han inte alls ändra på något. Detta är ett mönster hos honom sedan tidigare relationer. Det är hans väg eller ingen väg. Att han inte lärt sig!!!

Jag hoppades på att han hade tänkt till lite och han hoppades att jag skulle ha tänt till och vill ändra mig för honom. Men ingen av oss vill ändra oss för den andre. Jag vill att vi båda ändrar oss och möts halvvägs så att vi båda blir nöjda. 
    Han sa att han heller är ensam och mår lite bättre än med mig och ständigt blir lurad och bedragen. Jag sa att jag ska låta honom vara och inte störa.

Vad hade ni gjort? Han menar på att jag måste ta konsekvenserna av mitt handlande som jag sårat honom. Tycker även ni det? Konsekvenser menar han att jag måste bevisa att jag ändrat mig under en tid och verkligen visar att jag är en bra människa. SEN kanske han kan ändra sig. Men då blir det ju en ond cirkel, att jag återigen blir missnöjd och kommer söka mig utåt. Varför kan han inte förstå???

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan vi hitta tillbaka?
  • LittleSunshine84

Hans kapitel i din bok är över. Det kan beroende på hur du ser det bli ett fint minne, men du kan inte läsa om kapitlet om och om igen och hoppas på ett annat slut. 

För att relationen ska förändra sig så måste båda ta ansvar. 

• Kockobello

Med sådana problem ska man inte ha en relation. Du bör hålla dig borta från allt sådant tills du eventuellt får ordning på dig själv. 

• Anonym (FYI)

En annan sak. Ts, du kommer aldrig att vara nummer ett. Det kommer alltid dottern att vara.

• KimLinnefeldt

Det finns en del män som är väldigt uppvaktande, uppmärksamma, kärleksfulla, omtänksamma, som vill vara nära, som vill att det bara ska vara vi två, men som blir kontrollerande, som kräver att få titta i din mobiltelefon, som inte vill att ni umgås med andra där det finns risk att någon tittar på dig lite extra eller där han kan misstänka att du tittar på någon, flirtar med någon, som är svartsjuk men beskriver det som att felet finns hos dig.

Jag tror att dessa män har ett omättligt behov. En del övergår till hot och våld. Samtidigt är de som sagt förtjusande, uppvaktande, underbara, passionerade. Vem vill göra sig av med det? 

• Anonym (råd)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-05 14:00:35 följande:

En annan sak. Ts, du kommer aldrig att vara nummer ett. Det kommer alltid dottern att vara.

Hur vet du det?? Vad vet du om just denna person om jag får fråga? Finns där någon skriven regel som säger att dottern alltid kommer att vara nummer ett även om personen ifråga skulle flytta till ett annat land och ha egen familj? Du verkar ju korkad på riktigt!
  • Kockobello
    Anonym (råd) skrev 2022-10-05 15:15:18 följande:
    Hur vet du det?? Vad vet du om just denna person om jag får fråga? Finns där någon skriven regel som säger att dottern alltid kommer att vara nummer ett även om personen ifråga skulle flytta till ett annat land och ha egen familj? Du verkar ju korkad på riktigt!
    Därför att normala människor prioriterar sina barn.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-05 15:15:18 följande:
    Absolut att du får tycka det. Och du verkar ha en mer än lovligt grandios självbild.
  • Anonym (råd)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-05 22:39:20 följande:
    Absolut att du får tycka det. Och du verkar ha en mer än lovligt grandios självbild.
    Jag är inte narcissist om du tror det. Han däremot är narcissist. Men vi är lika skyldiga till vårt dåliga förhållande båda två, fast på olika sätt. 

Går på både utredning och psykolog för att bevisa för honom att jag inte lider av någon diagnos, som han tror. 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-06 08:19:23 följande:
    Jag är inte narcissist om du tror det. Han däremot är narcissist. Men vi är lika skyldiga till vårt dåliga förhållande båda två, fast på olika sätt. 

Går på både utredning och psykolog för att bevisa för honom att jag inte lider av någon diagnos, som han tror. 
    Lycka till med detObestämd
  • Anonym (råd)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-06 11:47:08 följande:
    Lycka till med detObestämd
    Kan inte annat än att känna mig väldigt speciell för dig, då du uppanbarligen läser alla trådar jag skriver och dessutom orkar lägga ner ork på att skriva om och om igen vad du tror och tycker om saker. Hade jag inte haft egna problem, så hade jag aldrig gått in här och läst trådar och svarat på just en tråd hela tiden. Smickrad är jag minst sagt.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-06 12:20:37 följande:
    Kan inte annat än att känna mig väldigt speciell för dig, då du uppanbarligen läser alla trådar jag skriver och dessutom orkar lägga ner ork på att skriva om och om igen vad du tror och tycker om saker. Hade jag inte haft egna problem, så hade jag aldrig gått in här och läst trådar och svarat på just en tråd hela tiden. Smickrad är jag minst sagt.
    Har faktiskt inte noterat det, men vilka fler trådar har du?
    Oberoende av det är väl problematiken densamma, och då reagerar jag på det.
  • Anonym (råd)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-06 14:02:04 följande:
    Har faktiskt inte noterat det, men vilka fler trådar har du?
    Oberoende av det är väl problematiken densamma, och då reagerar jag på det.
    Du hävdar att hans dotter alltid kommer att komma i första hand. Hur vet du det? Under 4 års tid kom hon inte i första hand och då bråkade de två hela tiden. Så jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om. Denna dotter är vuxen. Naturligtvis ska barn prioriteras, men man ska inte låta vuxna och självständiga barn få köra över de vuxna och bestämma var de vuxna ska bo eller om de ska vara tillsammans eller inte. Då har det gått för långt.

Du behöver inte skriva här mer om du inte kan komma med någonting konstruktivt. Du vet nog alldeles för lite om oss. Frågan var om det är värt att kämpa vidare eller släppa och jag fick de svaren jag sökte efter ifrån de andra. 
  • Anonym (X)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-06 08:19:23 följande:

Är han konstaterad narcissist förstår jag inte varför du försöker alls.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-06 14:26:13 följande:
    Du hävdar att hans dotter alltid kommer att komma i första hand. Hur vet du det? Under 4 års tid kom hon inte i första hand och då bråkade de två hela tiden. Så jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om. Denna dotter är vuxen. Naturligtvis ska barn prioriteras, men man ska inte låta vuxna och självständiga barn få köra över de vuxna och bestämma var de vuxna ska bo eller om de ska vara tillsammans eller inte. Då har det gått för långt.

Du behöver inte skriva här mer om du inte kan komma med någonting konstruktivt. Du vet nog alldeles för lite om oss. Frågan var om det är värt att kämpa vidare eller släppa och jag fick de svaren jag sökte efter ifrån de andra. 
    Skriver här så mycket jag vill.
    Har du hört talas om "Blod är tjockare än vatten"? Det spelar ingen roll hur mycket konflikt dom har. Olika åsikter och konflikter har man ofta med sina barn.
    Dom kommer ändå alltid vara nr. 1.

Sen har du ju själv sagt att de flesta konflikterna med din f.d. beror på dig. Så vad gnäller du för? Gör så han kan få tilltro till dig istället.
  • Anonym (råd)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-06 15:44:16 följande:
    Skriver här så mycket jag vill.
    Har du hört talas om "Blod är tjockare än vatten"? Det spelar ingen roll hur mycket konflikt dom har. Olika åsikter och konflikter har man ofta med sina barn.
    Dom kommer ändå alltid vara nr. 1.

Sen har du ju själv sagt att de flesta konflikterna med din f.d. beror på dig. Så vad gnäller du för? Gör så han kan få tilltro till dig istället.
    Jag menar att under många år kände hon sig alltid bortprioriterad och han var tydlig med att säga att jag kom först, eftersom barnen ändå flyttar och blir självständiga till slut. Det senaste åren har han ändrat sig, plötsligt NU när barnet redan är vuxet. Han känner nog att han har försummat henne.

Men du har rätt, barn kommer alltid först i hjärtat. Men i praktiken så är det ju partnern man lever med och gör saker med.

Han är inte konstaterad narcissist och inte jag heller. Men enligt alla hans närmsta, inklusive syskon och barnen så är han en äkta narcissist. En äkta narcissist skulle aldrig söka hjälp eller utredning, såsom jag gör nu. 
  • Ascendere

Frågan du borde ställa är inte om ni Kan hitta tillbaka, utan du borde fråga dig själv Varför vill du hitta tillbaka? 

• Anonym (råd)
    Anonym (jag) skrev 2022-09-15 09:20:57 följande:

Du fokuserar för mycket på honom istället för att besluta dig för hur du själv vill leva. Det fanns en anledning till att du var otrogen, någon slags saknad i relationen. När han nu vill kontrollera dig mår du ännu sämre av detta.

Det kommer inte att bli bättre på mycket länge och ni båda kommer gå under om ni inte släpper taget. 

Släpp taget, gå vidare och fokusera på att bli lycklig själv. Glöm honom.
    Visst kan det bli jobbigt om han träffar någon ny men det går över, så är livet.
    Du kommer också träffa någon framöver och bli lycklig på ett sätt som du inte är nu.

och, släpp taget helt. Inga små dörrar på glänt eller så, det funkar inte.
    Om det är meningen att ni ska leva ihop kommer ni inse det efter ett tag och då hitta tillbaka. Den chansen är väldigt liten och den blir mindre om du inte släpper taget helt.
    Som ni har det nu slits ni sönder båda två tills ni verkligen inte står ut och hatar varandra. Låt det inte så så långt, ryck plåstret snabbt.

Jag tycker inte hans beteende är ok, även om han blivit bedragen kan han inte kontrollera dig på det sättet. Men initiativet måste ändå ligga på honom om han vill fortsätta relationen eller börja om. Du kan inte kräva eller förvänta dig något.

Släpp taget, lämna över beslut och initiativ till honom och acceptera vad som händer. Bli inte förvånad om han kommer till dig om nån månad eller två och vill börja om.

Bli inte förvånad om du i det läget tycker det är bättre att fortsätta själv

Nu har vi inte hörts alls på nästan en månad, men vi har inte direkt gjort slut. Är det inte då bäst att bara köra vidare på det, eller ska man ändå göra ett riktigt avslut efter så många år!? Jag är rädd att om jag hör av mig för att avsluta helt nu så går någonting igång inom oss igen, där vi börjar skriva och tjafsa och får känslor. Men om jag inte skriver, så kan det bli en chock sen när den ene inte ansåg att det var slut på riktigt och blir sårad när den andre gått vidare. Jag vill göra det som är rätt, men är rädd för att trigga igång björnen som sover.
Svar på tråden Kan vi hitta tillbaka?