• Anonym (Socialsekreterare)

Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?

Ja, som titeln lyder. Är utbildad socionom som skolar om sig till något annat just nu. Jag arbetar fortfarande vid sidan om studierna som socialsekreterare på försörjningsenheten. Under sommaren fick jag tillfälligt ta över klienter från mina arbetskamrater när dem hade semester. Det var en klient i synnerhet jag fick hjälpa extra mycket. Hen bokade in möten med mig för att bara prata, hen är/var självmordsbenägen och kände sig ensam i sitt mående. Jag drog igång en ny planering för hen innan mitt vikariat för sommaren var över och nu när jag börjat plugga igen så tänker jag mycket på hur det går för hen.

Ponera att du hade varit klienten, hade du haft något emot att jag kontaktat dig för att fråga hur du mår och hur det går med planeringen?

• Svar på tråden Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?
  • EnAnonumius
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-09-13 16:41:32 följande:

Ja, som titeln lyder. Är utbildad socionom som skolar om sig till något annat just nu. Jag arbetar fortfarande vid sidan om studierna som socialsekreterare på försörjningsenheten. Under sommaren fick jag tillfälligt ta över klienter från mina arbetskamrater när dem hade semester. Det var en klient i synnerhet jag fick hjälpa extra mycket. Hen bokade in möten med mig för att bara prata, hen är/var självmordsbenägen och kände sig ensam i sitt mående. Jag drog igång en ny planering för hen innan mitt vikariat för sommaren var över och nu när jag börjat plugga igen så tänker jag mycket på hur det går för hen.

Ponera att du hade varit klienten, hade du haft något emot att jag kontaktat dig för att fråga hur du mår och hur det går med planeringen?

Visst jag förstår att det kan finnas klienter som "sticker ut"på ett visst sätt för socialsekreterare..

Dock nej, jag skulle inte ha uppskattat detta att du skulle ringa spontant för att fråga hur jag mådde efter att jag hade fått bytt sekreterare. Jag skulle se det som fruktansvärt oprofessionellt av dig.
    Skulle man springa på varandra spontant ute på stan och du hade frågat hur jag mådde och om det gått bra för mig i det läget, så hade det ju varit en helt annan sak.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (k)

Hade blivit livrädd för det som jag upplevde som din gränslösa knäpphet.

• Anonym (Jag?)

Förresten är det lite av en könsfråga ur professionell synvinkel. Är du kvinna så blir det sannolikt bara en reprimand. Är du man och kontaktat en kvinna kan det bli en ganska stor grej av det där och risken är att du blir uppsagd.

Såna här frågor bör aldrig vara könsneutrala när lämpligheten i agerandet skall diskuteras. Det borde kanske vara lika i ett jämnställt samhälle, men då påföljden oftast skiljer sig åt är det viktigt att veta könen på den inblandade. Så vänligen inga hen om personen faktiskt inte är en hen, annars han eller hon.

• Anonym (pakur)

Fan kamma till dig, snacka om olämpligt beteende. Du har inget ansvar för denna individ längre, släpp det. 
    Tycker du bör fundera om du alls skall arbeta med dessa frågor. Om du engagerar dig så där är du ute på väldigt tunn is. 
  • EpicF

Nej, du ska självklart inte kontakta en f.d. klient för att hörs hur det går. Är oprofesionellt och olämpligt för en socialsekreterare att göra det. 

• Anonym (olika)

En kontakt utifrån din professionella undran hur det gick med ärendet som du hade hand om: ja, kanske okej, men inte självklart.

En kontakt utifrån att du vill ragga eller bli vän med personen: nej, absolut inte. 
  • annabellelee

Du ska absolut inte kontakta personen, speciellt inte om hen är självmordsbenägen. Tänk om hen tyr sig till dig och ser dig som sin frälsare, och sedan när du drar dig ur för något viktigare händer i ditt liv står hen där och känner sig övergiven och tar sitt liv. Och det är bara EN av alla risker.

Har socionomer inga guidelinjer kring att blanda privatliv och yrkesliv? Jag trodde det var självklart.

• Anonym (Nej)
    annabellelee skrev 2022-09-14 08:30:38 följande:

Du ska absolut inte kontakta personen, speciellt inte om hen är självmordsbenägen. Tänk om hen tyr sig till dig och ser dig som sin frälsare, och sedan när du drar dig ur för något viktigare händer i ditt liv står hen där och känner sig övergiven och tar sitt liv. Och det är bara EN av alla risker.

Har socionomer inga guidelinjer kring att blanda privatliv och yrkesliv? Jag trodde det var självklart.

Jo, det har de, men inte alla som fattar reglerna för det. Vissa tror att om man gör vissa saker med goda intentioner, då är det ok, och alla andra möjliga bortförklaringar.
  • Anonym (Socialsekreterare2)
    Anonym (olika) skrev 2022-09-14 08:21:28 följande:
    En kontakt utifrån din professionella undran hur det gick med ärendet som du hade hand om: ja, kanske okej, men inte självklart.

En kontakt utifrån att du vill ragga eller bli vän med personen: nej, absolut inte. 
    Nej. En kontakt utifrån en professionell undring är inte heller ok. Det är inte ens gränspuck.
    Vad är ens en professionell undring?

En klient är inte en sak eller en apa i en bur som handläggaren har några rättigheter att få information kring.

Som socialsekreterare inom försörjningsstöd får man uppdrag att dels avgöra om den enskilde har rätt till rätt till bistånd och dels att stötta till självförsörjning. I detta arbete finns det ett syfte att samla in information och ha kontakt men hela tiden med klientens samtycke. 
    Detta uppdrag upphör när klienten slutar ansöka eller vid handläggarbyte (oavsett orsak).
    Man har efter detta ingen rätt att ta reda på något om klienten, varken via journaler, samarbetspartners eller kontakta klienten själv.
    Syftet att få information har upphört.
    Ts får hantera sin nyfikenhet och oro på egen hand.
  • Anonym (ta till sig?)

glad att det är så tydliga svar i en självklar fråga, dvs. NEJ.

En del tuffa ord, med all rätt. Du borde veta svaret redan.
    Lite nyfiken på hur du tar till dig reaktionerna härTS?

• Anonym (olika)
    Anonym (Socialsekreterare2) skrev 2022-09-14 11:17:30 följande:
    Nej. En kontakt utifrån en professionell undring är inte heller ok. Det är inte ens gränspuck.
    Vad är ens en professionell undring?

En klient är inte en sak eller en apa i en bur som handläggaren har några rättigheter att få information kring.

Som socialsekreterare inom försörjningsstöd får man uppdrag att dels avgöra om den enskilde har rätt till rätt till bistånd och dels att stötta till självförsörjning. I detta arbete finns det ett syfte att samla in information och ha kontakt men hela tiden med klientens samtycke. 
    Detta uppdrag upphör när klienten slutar ansöka eller vid handläggarbyte (oavsett orsak).
    Man har efter detta ingen rätt att ta reda på något om klienten, varken via journaler, samarbetspartners eller kontakta klienten själv.
    Syftet att få information har upphört.
    Ts får hantera sin nyfikenhet och oro på egen hand.
    Nej, du har rätt, jag tänkte och svarade lite för snabbt. Självklart är det inte okej att ta kontakt oavsett. 
  • Fiona M

Nej.

Det låter som fel yrkesval för dig så bra att du skolar om dig.

Svar på tråden Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?