• Användare5007

    Hur mycket bör 20 årigt barn betala hemma

    Hej, har tre barn varav ett är 18+ och  fortfarande bor hemma. Han jobbar heltid sedan 2 månader tillbaka och nu tycker vi det är dags att han betalar hemma. Vi har en god ekonomi och bor i villa. Hemma hjälper han till i viss utsträckning genom att laga mat ibland, samt hjälpa till med disk och andra ärenden.
    Vi föräldrar har en bil som vi anser ska exkluderas från hyran och ingå i en slags intern bilpool där han utöver hyran ska få  betala en engångskostnad för vardagliga sträckor tex till gymmet eller jobbet de gånger han väljer att inte cykla.


    Vad tycker ni i forumet är en rimlig hyra för att bo hemma  för vår 20 åring?

  • Svar på tråden Hur mycket bör 20 årigt barn betala hemma
  • Anonym (19)
    Anonym (japp) skrev 2022-09-23 20:50:52 följande:
    Äsch vilket troll du är. Du vet mycket väl att man är försörjningsskyldig tills ungdomen gått ut gymnasiet (till ungdomen är 21). 

    Haha jag blir så provocerad av folk som försöker skriva om att suga ut sina egna medellösa barn.
    Är jag ett troll? Vad har det med att sonen betalar 2000 hemma? 
  • Anonym (19)
    Anonym (19) skrev 2022-09-23 20:38:49 följande:

    Jag får 2000 av sonen. Det betalas inte tillbaks. Skulle aldrig falla mig in att spara och sedan ge tillbaks senare. Jag behöver de till mina utgifter och egentligen borde det vara mer. 


    Mina utgifter-hyran/mat/hygien/bilkostnader för oss båda. Det är väl lika bra att skriva det så ingen hakar upp sig på ordet "mina". 
  • Anonym (T)

    Beror väl mycket på situation tycker jag, kan ta mitt exempel. Är några år över 20. Hade inkomst på ca 15000 men i vår blir det studier, just nu är det sparpengar som går. Betalar 3500, ska typ vara en del av hyran, el och Internet. All mat köper jag och lagar själv, även tvättmedel, schampo och sånt jag personligen använder. Köper även diskmedel då jag har diskansvaret. Samt t ex soppåsar, hushållspapper, om jag tycker nåt redskap saknas i köket. 

    Jag bor bara med en förälder och ser det mer som att vi råkar dela hem än att jag är ett hemmaboende barn. Min förälder jobbar, sover, äter och gör typ inget hemma. Men kanske är annorlunda om det är två föräldrar. Om ni ändå har bra ekonomi kanske det är bra med en lägre summa men att han ska spara undan en del pengar till framtiden. 

  • mammatill6
    Anonym (japp) skrev 2022-09-23 20:50:52 följande:
    Äsch vilket troll du är. Du vet mycket väl att man är försörjningsskyldig tills ungdomen gått ut gymnasiet (till ungdomen är 21). 

    Haha jag blir så provocerad av folk som försöker skriva om att suga ut sina egna medellösa barn.
    Underhållet barnet får är ju till försörjningen o helt rimligt att det går till utgifter
  • Anonym (japp)
    Anonym (19) skrev 2022-09-23 20:58:08 följande:
    Är jag ett troll? Vad har det med att sonen betalar 2000 hemma? 
    Ber om ursäkt, trodde faktiskt att du trollade för att göra andra upprörda och kunna skratta åt det. Jag tycker det är totalt orimligt att ta betalt av ungdomar som går i gymnasiet, men när jag läser i tråden så förstår jag att det finns olika uppfattningar. Jag vet som sagt EN familj som ville ha betalt av sin son när han hade slutat gymnasiet trots att han inte hade något jobb, det är undantaget som bekräftar regeln här där jag bor i varje fall. 
  • Anonym (19)
    Anonym (japp) skrev 2022-09-24 10:00:33 följande:
    Ber om ursäkt, trodde faktiskt att du trollade för att göra andra upprörda och kunna skratta åt det. Jag tycker det är totalt orimligt att ta betalt av ungdomar som går i gymnasiet, men när jag läser i tråden så förstår jag att det finns olika uppfattningar. Jag vet som sagt EN familj som ville ha betalt av sin son när han hade slutat gymnasiet trots att han inte hade något jobb, det är undantaget som bekräftar regeln här där jag bor i varje fall. 
    Ok....nej jag trollar inte. Sonen bor 100 % hos mig, får underhåll från FK vilket han ger till mig.  Han behåller CSN. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (19) skrev 2022-09-24 15:16:34 följande:
    Ok....nej jag trollar inte. Sonen bor 100 % hos mig, får underhåll från FK vilket han ger till mig.  Han behåller CSN. 
    Det tror jag är det normala för ensamstående föräldrar.
  • Anonym (gg)
    Anonym (japp) skrev 2022-09-24 10:00:33 följande:
    Ber om ursäkt, trodde faktiskt att du trollade för att göra andra upprörda och kunna skratta åt det. Jag tycker det är totalt orimligt att ta betalt av ungdomar som går i gymnasiet, men när jag läser i tråden så förstår jag att det finns olika uppfattningar. Jag vet som sagt EN familj som ville ha betalt av sin son när han hade slutat gymnasiet trots att han inte hade något jobb, det är undantaget som bekräftar regeln här där jag bor i varje fall. 
    Underhållstödet ska ju inte vara nöjespengar, utan är för barnet/ungdomens försörjning. 
  • Anonym (19)
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 15:49:04 följande:
    Underhållstödet ska ju inte vara nöjespengar, utan är för barnet/ungdomens försörjning. 
    Ja...Det är ju pengar som ersätter en förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. 
  • Spucks

    Det kommer beror på hur mycket jag begär om min dotter bor hemma som vuxen och jobbar heltid (eller nästan heltid).
    För det första är det min egen ekonomi som kommer bli relevant och för det andra vad hon gör med pengarna/vila planer hon har. Är det inget problem för mig att st
    å för alla kostnader (det inkluderar att jag fortfarande har råd att läga undan pengarna varje månad) och sparar hon till en lägenhet eller till framtida studier, då kommer hon inte behöver betala något. Är det knappt med pengarna och/eller anser jag att hon slöser bort sina pengar kommer hon få betala.

  • Anonym (Jag slipper underhåll)
    Anonym (japp) skrev 2022-09-23 20:50:52 följande:
    Äsch vilket troll du är. Du vet mycket väl att man är försörjningsskyldig tills ungdomen gått ut gymnasiet (till ungdomen är 21). 

    Haha jag blir så provocerad av folk som försöker skriva om att suga ut sina egna medellösa barn.

    Där har du fel! 


    jag har ett barn som bott hos bara föräldern. När barnet var 16 och skulle fylla 17 flyttade hen in på ett elevhem flera mil från båda oss för att gå gymnasium. Jag hade ingen lust att betala underhåll till den andre föräldern då jag viste att dessa pengar inte kommer barnet till gagn alls då hen inte ens bor med föräldern.
    jag skrev då till FK att barnet inte bor hos någon av oss och att betala underhåll till en förälder som hen inte bor hos känns fel. Skickade även med kvitton som visade att jag hade utgifter Ändå tex betalade jag barnets mobilabonnemang osv. 


    Jag fick rätt och FK dömde att jag inte behöver betala underhåll efter som de ska gå till den föräldern barnet bor hos och nu bor hen inte hos någon förälder.

    sen skulle vi inte låta vuxna barn bo hemma. Nu har hen ju flyttat och efter studenten får man fixa eget boende 

  • Anonym (gg)
    Anonym (Jag slipper underhåll) skrev 2022-09-25 09:04:59 följande:

    Där har du fel! 


    jag har ett barn som bott hos bara föräldern. När barnet var 16 och skulle fylla 17 flyttade hen in på ett elevhem flera mil från båda oss för att gå gymnasium. Jag hade ingen lust att betala underhåll till den andre föräldern då jag viste att dessa pengar inte kommer barnet till gagn alls då hen inte ens bor med föräldern.
    jag skrev då till FK att barnet inte bor hos någon av oss och att betala underhåll till en förälder som hen inte bor hos känns fel. Skickade även med kvitton som visade att jag hade utgifter Ändå tex betalade jag barnets mobilabonnemang osv. 


    Jag fick rätt och FK dömde att jag inte behöver betala underhåll efter som de ska gå till den föräldern barnet bor hos och nu bor hen inte hos någon förälder.

    sen skulle vi inte låta vuxna barn bo hemma. Nu har hen ju flyttat och efter studenten får man fixa eget boende 


    Så bedömde de inte i mitt fall. De bedömde att jag skulle få underhållet av min pappa där jag inte stod skriven. Jag hade haft svårt att klara mig ekonomiskt under gymnasietiden utan det. Jag bodde på internat.
Svar på tråden Hur mycket bör 20 årigt barn betala hemma