• Anonymamänniskan

    Vuxna barn som inte gör något

    Hej, jag har en son på 20 och en dotter på 24 som varken har arbete eller sysselsättning. Jag håller på att bli galen på att de ligger och sover på morgonen när jag ska iväg på jobb kl 6 på morgonen eller när jag och frugan kommer hem från jobbet kl 4 och och måste laga mat åt de och de gör ingenting hemma, hjälper aldrig till att handla, städa, tvätta kläder eller laga mat. Jag och frugan måste dessutom betala ALLT för de eftersom de har ju ingen inkomst då de varken jobbar eller pluggar. De vill bara ha märkeskläder, inget annat duger för de, men jag och min fru har ju inte råd att köpa en massa märkeskläder till våra vuxna barn. Jag jobbar som städare och min fru på en snabbmats kedja. Inte nog med det vägrar dottern att åka i vår bil från 2009 eftersom den är för gammal, hon vill att vi köper en sprillans ny bil fastän hon inte ens har körkort. Vi har sagt ifrån tusen gånger, hotat att slänga ut de, men det går inte att slänga ut de på gatan och inte heller tvinga de att jobba, när vi frågar säger de att de visst har sökt men får inget svar eller blir nekad eller att det inte finns några jobb. Det är så jobbigt att höra när kollegorna berättar om deras barn som pluggar och samtidigt extra jobbar, eller har fått jobb och flyttat hemifrån osv. De kan inte plugga vidare eftersom de valde yrkesgymnasium med dåliga betyg. Vad hade ni gjort. Ska vi försörja de resten av livet, vad händer isåfall den dagen vi blir för gamla och dör? Kollegorna, släkten och vännerna frågar ständigt vad barnen gör osv men det är inte så kul att svara att de bara ligger och sover halva dagarna och tiggar om pengar till märkeskläder, alkohol och cigarretter. Jag vet inte hur det blev såhär, både jag och min fru har alltid slitit och kämpat hårt, vi har uppmanat de och pratat om vikten av att vara självständig. Men de kanske är för att vi har köpt det mesta som de velat ha, inte de dyraste mobilerna men samma modell och samma kläder