• Wilmann

Guida mig hur jag ska tänka gällande spädbarn

Hej!
    Jag kanske låter som en nervös jäkel, men jag behöver era erfarenhete. Hur ska jag tänka på natten gällande vår 4-dagars spädis. Min man och jag nattar och går och lägger oss och hon somnar men jag kan inte slappna av och somna. Det känns som att varje ljud hon gör är ett ljud för att hon dör. Helst vill jag ha någon slags form av eldvakt, att vi turas om att vara uppe så inget händer henne. Men jag fattar ju själv att det inte är så det fungerar.
    Hur tänker/tänkte ni? Man måste ju sova.

• Svar på tråden Guida mig hur jag ska tänka gällande spädbarn
  • Jemp

Skulle du må bra av att ha andningslarm? Så du kan slappna av mer menar jag. 

Generellt så tror jag att det kommer lugna sig och det är allt det nya som pratar. För givetvis måste ni sova och kan sova samtidigt. Lägg bebisen på rygg och inga täcken odyl som kan hamna över ansiktet. 

• lövet2

För mig var det bara en enda sak som gällde; att ha babyn bredvid mig på natten. Då sov jag mig i genom alla konstiga ljud och rörelser från babyn men vaknade direkt när det behövdes. När sovljuden byttes ut mot grymtningar av hunger eller om babyn blev täppt i näsan t ex. Det kändes väldigt onaturligt och fel för mig att ha babyn någon annanstans än bredvid mig i sängen när jag sov.

• Jag är bara jag

Bebisen på rygg, inga täcken/filtar nära huvet, sängen bredvid din sida. Eller vad nu bebisen sover i.

• Wilmann

tack alla som svarar
    vi har både babynest och bedsidecrib så jag kanske ska ha henne i sängen så det känns nära.
    Vad sover era bebisar i om ni inte har filt?

• Spucks
    Wilmann skrev 2022-09-28 21:42:09 följande:

Vad sover era bebisar i om ni inte har filt?

Sovsäck.
  • Artemiis

Andningslarmet Snusa Hero var vår räddning. Sov inte alls då jag var livrädd för att hon skulle dö. Det fästs i blöjan så man kan välja sovplatser. 

Jag skickade sambon till gästrummet (han sover tungt och snurrar runt) och hade henne i babynest uppe vid mitt huvud. Nu vid 3 mån ska hon över till bedside crib och sambon få komma tillbaka Oskyldig
  • Fliselisan
    Artemiis skrev 2022-09-29 23:20:15 följande:

Andningslarmet Snusa Hero var vår räddning. Sov inte alls då jag var livrädd för att hon skulle dö. Det fästs i blöjan så man kan välja sovplatser. 

Jag skickade sambon till gästrummet (han sover tungt och snurrar runt) och hade henne i babynest uppe vid mitt huvud. Nu vid 3 mån ska hon över till bedside crib och sambon få komma tillbaka Oskyldig
    Exakt så gjorde vi också, förutom att jag flyttade sängen mot väggen, hade sonen i babynest högst upp i sängen mot kudden och mig bredvid. Maken ytterst.

Kan också rekommendera Snusa Hero, väldigt pålitlig och har sparat mig mycket oro.
Svar på tråden Guida mig hur jag ska tänka gällande spädbarn