• Anonym (Orosanmälan)

Orosanmälan från skolan

Vi har fått en orosanmälan från skolan pga barnens pappa. Han har inte varit våldsam eller så mot dem utan det har att göra med hur barnen vet att han kommer att reagera om de inte hittar tex sin jacka vid hemgång. Nu är han sjukt sårad, beter sig som en barnrumpa, vill inte hämta barnen mer i skolan (personalen tycker ju inte om honom) och vill inte gå på mötet vi har med soc imorgon. Hur påverkar det deras syn på anmälan om han inte följer med? Vad händer fortsättningsvis i så fall? 

• Svar på tråden Orosanmälan från skolan
  • Anonym (Gogge)
    Anonym (L) skrev 2022-10-08 08:04:37 följande:
    Varför?
    Känns som en fånig sak att bli arg över, prata med dem istället? Ditt skällande verkar ju inte hjälpa eftersom du skriver att det händer ofta.

Jag skäller nästan aldrig på mina barn, det går att prata med dem även de gånger de gjort fel. Visst är jag arg ibland men det är sällan, och inte ens då finns behovet att skrika på dem.
    Och varför i hela friden tror du att skälla är detsamma som att skrika? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Gogge) skrev 2022-10-08 08:07:19 följande:
    Händer ofta? Haha, har du ens läst vad jag skriver? Jag rekommenderar att du läser alla mina inlägg, istället för att komma med felaktigheter 
    Du skrev att du skäller på barnen ofta, kanske för ofta.

Hur ska vi tolka det?
  • Anonym (L)
    Anonym (Gogge) skrev 2022-10-08 08:08:08 följande:
    Och varför i hela friden tror du att skälla är detsamma som att skrika? 
    För att skälla ÄR att höja rösten och låta arg.

Om du pratar så hade du väl inte använt ordet att du skäller på dem? 
  • Anonym (Gogge)
    Anonym (L) skrev 2022-10-08 08:14:58 följande:
    Du skrev att du skäller på barnen ofta, kanske för ofta.

Hur ska vi tolka det?

Inte gällande borttappade saker. 

Och nej, jag skriker inte på mina barn. Jag höjer rösten och talar med skarpare ton, men jag skriker inte på mina barn. Att höja rösten är inte detsamma som att skrika. 

Jag har för övrigt två välartade och välmående barn. Jag behöver inga uppfostringstips. 

• Anonym (L)
    Anonym (Gogge) skrev 2022-10-08 08:34:17 följande:

Inte gällande borttappade saker. 

Och nej, jag skriker inte på mina barn. Jag höjer rösten och talar med skarpare ton, men jag skriker inte på mina barn. Att höja rösten är inte detsamma som att skrika. 

Jag har för övrigt två välartade och välmående barn. Jag behöver inga uppfostringstips. 

Varför har du då ett behov att skälla ofta (ibland för ofta) då?

Sluta med det om det är som du säger att det inte behövs. 
  • Anonym (Gogge)
    Anonym (L) skrev 2022-10-08 08:37:55 följande:
    Varför har du då ett behov att skälla ofta (ibland för ofta) då?

Sluta med det om det är som du säger att det inte behövs. 
    Du ska inte tala om för mig hur jag ska uppfostra mina barn! Varför har du så svårt att respektera andra människors val och sätt? Är det något du lär dina barn också? 
  • molly50
    Anonym (Gogge) skrev 2022-10-07 18:27:33 följande:
    Ja? Läste du vad jag skrev? Jag blir upprörd om mina barn SLARVAR bort saker. Du förstår, om de glömmer i parken, i entrén till skolan eller slänger jackan vid skostället i skolan, istället för att hänga den på den namnade kroken. Så som många andra barn gör. jag blir självklart inte arg på mina barn när andra gör fel. Men om de bidrar till felet, som att slänga av sig ett plagg på skolgården, glömma det där, för att plagget sen ska plockas med av någon annan, då blir jag arg. 
    Ja,men det är ju en sak att bli arg och en annan att bli så arg att man skrämmer barnen som pappan i TS uppenbarligen gör.
    Och det hoppas jag att du inte gör. 
  • Anonym (Gogge)
    molly50 skrev 2022-10-08 11:44:10 följande:
    Ja,men det är ju en sak att bli arg och en annan att bli så arg att man skrämmer barnen som pappan i TS uppenbarligen gör.
    Och det hoppas jag att du inte gör. 
    Nej, sjävklart inte. 
  • molly50
    Anonym (Gogge) skrev 2022-10-08 12:02:18 följande:
    Nej, sjävklart inte. 
    Det är bra. 
  • Anonym (......)
    Anonym (Gogge) skrev 2022-10-08 08:39:11 följande:
    Du ska inte tala om för mig hur jag ska uppfostra mina barn! Varför har du så svårt att respektera andra människors val och sätt? Är det något du lär dina barn också? 
    Snacka om omoget, att inte kunna ta till sig andra ideer öht. "du ska inte tala om för mig"
    Ja, det säger folk som slår sina barn också.. 

Du kan ändå inte svara på frågan varför du måste skälla?
    Är ju inte för dina barns skull iaf. 
  • Anonym (Jag)

Var tog TS vägen? Kanske blev bortskämd av allt tjafs här.

• Anonym (Orosanmälan)

Uppdatering. Har inte orkat vara inne här då de senaste dagarna varit sjukt jobbiga.

Jo, han tog sig dit trots allt

Anledningen till anmälan var att de pratat om svordomar i skolan och ena sonen hade då sagt bland annat att pappa svär mycket och lätt blir arg och skriker på dem utan orsak eller för att de gjort något litet fel. De hade då tagit dit andra sonen (de går i lågstadiet) för att prata med båda och båda sa samma saker. 

Under mötet var han lugn och bemötte allt de frågade om. 

Resultatet av anmälan är en utredning. Då de berättade hur det går till var han fortfarande lugn. När vi sen kom hem, utan barnen som var kvar i skolan, brakade det loss totalt. Eftersom barnen berättat dessa hemska saker om pappa så vill inte han vara deras pappa. Han kommer att lämna oss och ge mig vårdnad om barnen. Jag har nu på nära håll sett på ett helt annat vis hur han kan bete sig och det är bra så här. Min kärlek har totalt dött de senaste dagarna. Jag har också fått höra vilken usel förälder jag är som aldrig gör något med eller för mina barn, att vårt liv kommer att bli misär utan honom eftersom jag har en värdelös lön (ca 35 tusen) jämfört med vad han bidrar med. 

Detta blev den berömda droppen och även om det suger just nu eftersom vi inte kan flytta på studs så kommer det bli bra i längden. 

Så, over and out. Dags att planera ett nytt liv där jag aldrig någonsin kommer att bli sambo igen. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Orosanmälan) skrev 2022-10-09 07:47:23 följande:

Uppdatering. Har inte orkat vara inne här då de senaste dagarna varit sjukt jobbiga.

Anledningen till anmälan var att de pratat om svordomar i skolan och ena sonen hade då sagt bland annat att pappa svär mycket och lätt blir arg och skriker på dem utan orsak eller för att de gjort något litet fel. De hade då tagit dit andra sonen (de går i lågstadiet) för att prata med båda och båda sa samma saker. 

Resultatet av anmälan är en utredning. Då de berättade hur det går till var han fortfarande lugn. När vi sen kom hem, utan barnen som var kvar i skolan, brakade det loss totalt. Eftersom barnen berättat dessa hemska saker om pappa så vill inte han vara deras pappa. Han kommer att lämna oss och ge mig vårdnad om barnen. Jag har nu på nära håll sett på ett helt annat vis hur han kan bete sig och det är bra så här. Min kärlek har totalt dött de senaste dagarna. Jag har också fått höra vilken usel förälder jag är som aldrig gör något med eller för mina barn, att vårt liv kommer att bli misär utan honom eftersom jag har en värdelös lön (ca 35 tusen) jämfört med vad han bidrar med. 

Detta blev den berömda droppen och även om det suger just nu eftersom vi inte kan flytta på studs så kommer det bli bra i längden. 

Så, over and out. Dags att planera ett nytt liv där jag aldrig någonsin kommer att bli sambo igen. 

Stor kram till dig! Detta kommer bli bra.
  • Anonym (Reality check)

Naturligtvis en tragisk situation men jag är ändå glad för dig och barnens skull att du nu kan se honom för vad han är och klarar av att bryta upp från honom. Ta ett litet steg varje dag för att ta er därifrån, börja söka ny bostad imorgon. Du och barnen är värda en trygg och stabil framtid, tillsammans.

Sidnotering: ta för vana att börja spela in hans utbrott. Det kan vara bra inför framtida vårdnadsförhandlingar eller boendediskussioner. Tro mig, han säger en sak nu men kan lika gärna ändra sig senare och kräva gemensam vårdnad, varannanveckaboende mm. Du måste redan nu börja skydda dina barn.
  • Wolfie13

"Skönt ändå" kanske att hans riktiga jag till slut verkligen kom fram, bättre förr än sen...

Själv tänkte jag mest att det var jättekonstigt beteende att inte ens bry sig när man blir anmäld, hade han varit minsta normal/förnuftlig/omtänksam skulle han ju göra allt för att det skulle bli bra med barnen, skolan, soc...
    Men istället tänkte han tvärtom "jag är perfekt". 

Låter som en tvättäkta narccissist faktiskt. Barnen bör ha så lite med honom att göra som möjligt (om han vägrar att ändra sig och jobba på relationen med dem).
  • molly50

Förstår att detta känns jobbigt.
    Men det här kommer du att fixa.
    Strunta i hans försök till nedvärderingar. Du är bättre än så. Och det tror jag att du vet.

Kramar! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (MammaM)
    Anonym (Herregud) skrev 2022-10-07 14:17:07 följande:
    Slarvar man inte bort sina saker så blir han inte arg
    Kanske har barnet tappat bort någonting i skolan och sagt till läraren eller annan personal att pappa kommer att bli jättearg om jag kommer hem utan jacka. 
    vilket faktiskt är förståeligt för vem vill köpa nya kläder hela tiden  pga slarv och oförsiktighet.
    och hur andra uppfostrar sina barn är väl varje familjs ensak så länge det inte förekommer aga och hårdare bestraffning. 
    men att skälla ut sina barn måste man få göra om det krävs 

Jag fattar det som att barnen hämtas i skolan, vad är då ens problemet för pappan? Om barnen glömt jackan så be dem gå in och hämta den eller följa med och hjälp till att leta. 

Om barn upprepat glömmer så har de helt enkelt inte mognaden ännu. Man får man hjälpa till att hitta strategier. Påminnelslappar eller bildstöd. Påminnelser i mobilen och/eller att skolans personal hjälper till. 

Fattar inte hur man som förälder kan bli arg. Klart det är irriterande när saker försvinner och man måste lägga tid på att leta, men det man kan väl inte bli arg på barnet.

Svar på tråden Orosanmälan från skolan